(https://s26.postimg.cc/hiukp59nd/SL_H3_6317_Satra_ang_19960716.jpg) (https://postimg.cc/image/sv766xic5/)
Det är inte mycket som förändrats kring miljön vid ändhållplats Sätra äng mer än hållplatskylten och bussarna. Först en bild på en f.d. Björknäsvagn som flyttades till Täby och Norrort ca 1995.
Vid fototillfället trafikerade linjerna 602 och 612 (samt nattbusslinje 697) Sätra äng.
(https://s26.postimg.cc/pocmnaq6h/Arriva_6234_Satra_ang_20180716.jpg) (https://postimg.cc/image/z8w9a6fid/)
22 år senare är det Arriva som är huvudentreprenör i Norrort och det är linjerna 601 och 602X som trafikerar Sätra äng (förutom nattlinje 697).
Postens buntlådor är dock utbytta mot en ordinär brevlåda dock.
601an går väl via Danderyds sjukhus?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 juli 2018, 20:32:23 PM
601an går väl via Danderyds sjukhus?/Ulf
Ja, alla turer går via Danderyds sjukhus (och från perspektivet från Sätra Äng viktigare via Mörby C där man normalt byter till och från tunnelbanan). Via Ekbacken går endast vissa turer varför det är därför det annonseras med den via destinationen.
/Måns (på 80- och 90-talen regelbunden resenär på 602 och 612)
En av de första linjerna jag rattade i linjetrafik, fast jag har för mig att jag körde en ledbuss, H22.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 juli 2018, 20:32:23 PM
Postens buntlådor är dock utbytta mot en ordinär brevlåda dock.
601an går väl via Danderyds sjukhus?/Ulf
Stämmer! :-)
Citat från: Måns Johannesson skrivet 18 juli 2018, 22:04:02 PM
Ja, alla turer går via Danderyds sjukhus (och från perspektivet från Sätra Äng viktigare via Mörby C där man normalt byter till och från tunnelbanan). Via Ekbacken går endast vissa turer varför det är därför det annonseras med den via destinationen.
/Måns (på 80- och 90-talen regelbunden resenär på 602 och 612)
Egentligen borde alla turer skyltas "via Danderyds sjukhus" eller "Mörby c" från både Svalnäs och Sätra äng.
Citat från: Ola Å skrivet 18 juli 2018, 23:16:30 PM
En av de första linjerna jag rattade i linjetrafik, fast jag har för mig att jag körde en ledbuss, H22.
Trevligt! Ja, både linje 602 och 612 trafikerades ofta med ledbuss under 80- och 90-talen. Volvo Wiima (SL litt. H57) var väldigt vanliga på linjerna under andra halvan av 80-talet.
Härliga bilder! :)
//R
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 juli 2018, 10:15:28 AMEgentligen borde alla turer skyltas "via Danderyds sjukhus" eller "Mörby C" från både Svalnäs och Sätra äng.
Nja, håller nog inte med. Förr skyltade man linje i nummerkrukorna och sedan ev. destination med en sidoskylt i papp eller plast. Ibland stod det t.o.m på den att linjen/turen gick över något. Trots det upplevde jag aldrig att det var något problem med att komma dit man skulle.
Ska man ändå skylta något så bör det vara slutdestination. Speciellt om en linje alltid passerar en viss punkt så är behovet av att skylta det ganska låg. Via-skyltning ska man bara ha när linjen på något sätt avviker från ordinarie sträckning. Ska man sen trycka in alla möjliga via-körningar så blir till slutdestinationen i sig även oläslig. ;)
Citat från: Nico skrivet 26 juli 2018, 18:40:16 PM
Nja, håller nog inte med. Förr skyltade man linje i nummerkrukorna och sedan ev. destination med en sidoskylt i papp eller plast. Ibland stod det t.o.m på den att linjen/turen gick över något. Trots det upplevde jag aldrig att det var något problem med att komma dit man skulle.
Ska man ändå skylta något så bör det vara slutdestination. Speciellt om en linje alltid passerar en viss punkt så är behovet av att skylta det ganska låg. Via-skyltning ska man bara ha när linjen på något sätt avviker från ordinarie sträckning. Ska man sen trycka in alla möjliga via-körningar så blir till slutdestinationen i sig även oläslig. ;)
Fast tex linje 402 till Nacka Forum bör nog skyltas via Kvarnholmen vilket görs idag. Det finns många snabbare alternativ fr Slussen om man vill till Nacka Forum.
Så nog behövs via skyltning.
//R
Sätra Äng i juli 1972 - se nedan under bilder >30 år.
Citat från: Robert Brink skrivet 26 juli 2018, 20:55:46 PM
Fast tex linje 402 till Nacka Forum bör nog skyltas via Kvarnholmen vilket görs idag. Det finns många snabbare alternativ fr Slussen om man vill till Nacka Forum.
Så nog behövs via skyltning.
//R
Säger fortfarande nja... de flesta som åker med en viss linje brukar veta hur den går medan de flesta som är osäkra (om än inte alla) tar reda på det i förväg.
Frågan är då hur långt man ska gå med att idiotsäkra allt? Det finns ju en orsak till att linjenummer skyltas.
Citat från: Nico skrivet 26 juli 2018, 23:49:05 PM
Säger fortfarande nja... de flesta som åker med en viss linje brukar veta hur den går medan de flesta som är osäkra (om än inte alla) tar reda på det i förväg.
Frågan är då hur långt man ska gå med att idiotsäkra allt? Det finns ju en orsak till att linjenummer skyltas.
Med ditt resonemang skulle man ju kunna återgå till att skylta endast linjenummer utan någon dest alls då?
Dest skyltningen är ju mest till för dom res som kommer t ex springandes till bussen och kan vara lite osäkra.
(Som själv anser att skylta en"huvuddestination"borde vara självklart 8)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 juli 2018, 13:44:32 PM
Med ditt resonemang skulle man ju kunna återgå till att skylta endast linjenummer utan någon dest alls då?
Dest skyltningen är ju mest till för dom res som kommer t ex springandes till bussen och kan vara lite osäkra.
(Som själv anser att skylta en"huvuddestination"borde vara självklart 8)/Ulf
Enbart linjenummer skyltade man ju i många år, utan problem. Det var ju inte alls speciellt många år sedan, framförallt en bit utanför stan, och när det var inlånade bussar från andra trafikområden.
Detta innan PC:n kom, vilket väl bara är 11-12 år sedan.
Var folk smartare för sisådär 15 år sedan, och bakåt?
Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 juli 2018, 13:44:32 PM
Med ditt resonemang skulle man ju kunna återgå till att skylta endast linjenummer utan någon dest alls då?
Dest skyltningen är ju mest till för dom res som kommer t ex springandes till bussen och kan vara lite osäkra.
(Som själv anser att skylta en"huvuddestination"borde vara självklart 8)/Ulf
Jag har inte sagt att man ska återgå till att enbart skylta linjenummer. Däremot så påpekade jag (liksom även Ersa gjorde) att det förr inte var några större problem. Är man sedan osäker kan man lika gärna fråga föraren... för är man osäker så lär vissa via-skyltningar snarare förvirra än mer.
I övrigt är även jag för att skylta "huvuddestination" eller slutdestination om man så vill. På en linje som alltid går samma väg så behöver man ju då inte skriva ut att den går "över" eller "via" något annat. Skulle det som sagt avvika så blir det en annan sak, men förr skyltade man ju det med att lägga ett X till linjenumret eller om möjligt ge varianten ett eget linjenummer. Överlag är jag en anhängare av att inte krångla till saker för mycket. Mitt personliga hatobjekt är tilläggsskyltningen om bussbyte som bl.a. förekommer på vissa Mälaröbussar.
Den största orsaken till att jag dock är emot via-skyltning o.dyl. är dock för att det ofta innebär att huvuddestinationen nästan försvinner då alla tecken komprimeras/blir mindre. Det gör det t.ex. väldigt svårt för folk med synnedsättningar, men även med normalsyn kan det ibland vara svårt att se vad som skyltas.
För länge, länge sedan, när Björknäsbolagets bussar hade skyltskåp med destinationer på rullband, skyltades linje 23 (motsvarande dagens 428) MÖRTVIKEN /ny rad: BJÖRKVIK; i stället för via så stod resmålen i restidsordning.
Den ordningen kunde användas på innerstadslinjerna 61 resp. 65, vilka på väg mot Fredhäll > Hornsberg resp. Hornsberg > Fredhäll skyltar enbart slutdestinationen, så att t.ex. en ovan resande kan fås att tro att 65'an går direkt (gamla 62'ans väg) till Fredhäll, men kommer att få färdas en rejäl omväg via Kungsholmsstrand och Hornsberg och sedan bara nå det yttersta av Fredhäll. Innerstadsbussarna rullar fasligt långsamt, så jag tror nog att man skulle hinna uppfatta text på två rader: linje 61 kunde skyltas Fredhäll /ny rad: Hornsberg. Och 65'an tvärtom, förstås.
Jag brukar inte lägga mig i sådana här diskussioner, men tar ändå chansen i dessa tider av nära värmeslag. Ofta har jag inte så bestämda uppfattningar, men skyltningen har alltid varit viktig för mig och många knasigheter har man fått leva med (även i tjänstgöringen; varför 430's Vallbovägen när gamla Fågelvik står till buds). Ursäkta utvikningen!
Bara trevligt med olika åsikter. Det är ju det som ger upphov till bra och intressanta diskussioner.
En grundregel i SL-trafiken har ju i decennier varit att avvikande linjesträckning, jämfört med majoriteten av avgångarna, ska ges ett suffix. Vilket fungerade även då man vevade fram tre siffror och en bokstav i skyltskåpet (och saknade destination), vilket skedde till åtminstone 2004-2005, vad jag minns.
Historiskt har "avvikande färdväg" oftast varit X, där 620X är en av de kvarvarande X-linjerna med dåtidens rätt rejäla avvikande linjesträckning.
Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2018, 11:54:48 AM
En grundregel i SL-trafiken har ju i decennier varit att avvikande linjesträckning, jämfört med majoriteten av avgångarna, ska ges ett suffix. Vilket fungerade även då man vevade fram tre siffror och en bokstav i skyltskåpet (och saknade destination), vilket skedde till åtminstone 2004-2005, vad jag minns.
Historiskt har "avvikande färdväg" oftast varit X, där 620X är en av de kvarvarande X-linjerna med dåtidens rätt rejäla avvikande linjesträckning.
Handlade nog mest om att alla andra"lämpliga"linjenummer var upptagna i området.../Ulf
(Såsom att 635 numera är en lokallinje i Åkersberga...)
Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juli 2018, 22:24:34 PM
Handlade nog mest om att alla andra"lämpliga"linjenummer var upptagna i området.../Ulf
(Såsom att 635 numera är en lokallinje i Åkersberga...)
Nej, att använda X efter linjenumret var mig veterligt just som Ersa skriver tidigare vedertagen SL-praxis för att markera linjevariant på ordinarie linje liksom E var extraturer. Har funnits ganska många sådana under åren, men för ett par år sedan blev det lite havet stormar vad gäller suffixen där vi i ordinarie trafik istället fått A, C, H, K, N, X, V och Y. I flera fall kan de även ha olika betydelser där Y numera till viss del ersatt gamla X som i sin tur verkar ha fått betyda express-/snabblinje. H och V ska ju egentligen betyda höger- och vänstervarv, men V användes ju nyligen på den variant på linje 1 som gick via Värtavägen osv. En del är borta igen som K medan A och N bara finns i Märsta.
Att det på senare år blivit en märkbar brist på linjenummer i speciellt 500-, 600- och 700-områdena handlar dock mera om att trafiken vuxit samtidigt som nummersystemet inte förändrats märkbart sedan det började introduceras för omkring femtio år sedan. Det har lett till att vissa nummer kommer lite huller om buller. Den stora boven nu är att några få områden med få linjer såsom Lidingö, Mälaröarna samt speciallinjerna tillsammans låser trehundra linjenummer i 200-, 300- och 900-serierna. Kunde man stöpa om en del här så skulle det underlätta mycket.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juli 2018, 22:24:34 PM
Handlade nog mest om att alla andra"lämpliga"linjenummer var upptagna i området.../Ulf
(Såsom att 635 numera är en lokallinje i Åkersberga...)
Inte då. Det fanns och finns än idag rätt gott om linjer med suffix för avvikande linjesträckning, där det inte är någon större brist på linjenummer. 620x, 631x, 654x och nu idag nya X-avgångar som 670x och 676x skulle ju dessutom varit/bli otydliga om man gett/ger dem helt egna linjenummer.
Vilket man t.ex gjort helt i onödan med 648:ans lilla delsträcka till Norrbyggeby, som nyligen fått linjenummer 650 helt utan tydlig anledning.