Citat från: Mr H skrivet 04 juli 2018, 13:55:08 PM
För den som går i CF-tankar erbjuds just nu JECOs CF-modeller på MJ-Hobby i Västberga för 199 kr (ordinarie pris 495 kr)!
Det exemplar jag köpte var skyltad "745". Var inte det en lite udda linje som en gång i tiden gick i högtrafik Juliaborg-Älvsjö stn-Huddinge
stn?
Mr H
Nästan rätt, linje 745 gick Juliaborg-Huddinge Centrum-Fabriksvägen 1968-72. Nedlades veckan innan jag började i Huga.
/Gunnar
Har sett en bild på en 745 på Malmköpingsvägen(!) nära Juliaborg (förr gick spårvagn linje 19 där)
Körde man denna parallellväg för att enkelt kunna vända vid korsningen Huddingevägen/ Örby Slottsväg?
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 juli 2018, 16:16:34 PM
Har sett en bild på en 745 på Malmköpingsvägen(!) nära Juliaborg (förr gick spårvagn linje 19 där)
Körde man denna parallellväg för att enkelt kunna vända vid korsningen Huddingevägen/ Örby Slottsväg?
Ja, det bör ha varit skälet. På Malmköpingsv fanns ett hplläge för avstigning och reglering.
Linje 745 kom till som en ersättning för linje 708 som nedlades när pendeltågstrafiken startade 12 maj 1968.
Linje 745 trafikerades 13 maj 1968 - 2 juni 1972.
/Gunnar
(http://mrg1.de/images/2657.JPG)
Inget linjenummer finns kvar idag
Citat från: Mr G skrivet 10 juli 2018, 18:15:46 PM
(http://mrg1.de/images/2657.JPG)
Inget linjenummer finns kvar idag
Beror väl på hur man resonerar? Linje 171 är väl i stort sett densamma som nuvarande 161, men linjenr 171 är inte i bruk. Linjenr 745 används och linjen går Söderby (Mosshagen) - Salems C - Marievik - Fridhemsplan. Linjenr 193 slutligen är ju numera i bruk som nattlinje på sträckan Centralen - Slussen - Gullmarsplan - Hökarängen - Sköndal - Farsta strand.
(http://mrg1.de/images/2654.JPG)
En 745:a rullar hemåt mot Huddinge. Som vanligt utan passagerare skulle jag gissa. Kan inte säga att jag blev drekt förvånad när linjen lades ned.
Citat från: Mr G skrivet 10 juli 2018, 18:15:46 PM
(http://mrg1.de/images/2657.JPG)
Inget linjenummer finns kvar idag
Trevligt dokument!
Ambitionen att sätta ut hållplatsens namn på topptavlan var god, men valet av teknik var inte så lyckat. Grå text på grå botten efter endast en kort tid i friska luften för Dymotejpen.
Ordet "via" har ännu inte trängt undan "över".
Citat från: Ted S skrivet 10 juli 2018, 19:31:24 PM
Trevligt dokument!
Ambitionen att sätta ut hållplatsens namn på topptavlan var god, men valet av teknik var inte så lyckat. Grå text på grå botten efter endast en kort tid i friska luften för Dymotejpen.
Ordet "via" har ännu inte trängt undan "över".
Åh! Dymotejp! Härlig nostalgi, och dessa tillverkas ju än idag. :D Dock kanske inte direkt optimal på topptavlor...
Angående "över", så hängde den formuleringen kvar ändra fram till hösten 2008 i Roslagen, på i stort sett alla topptavlor mellan Norrtälje och Rimbo. Först när 807 blev 677 och alla topptavlor därmed byttes ut, ersattes "över" fullt ut med "via".
Citat från: Nico skrivet 10 juli 2018, 18:28:00 PM
Beror väl på hur man resonerar? Linje 171 är väl i stort sett densamma som nuvarande 161, men linjenr 171 är inte i bruk. Linjenr 745 används och linjen går Söderby (Mosshagen) - Salems C - Marievik - Fridhemsplan. Linjenr 193 slutligen är ju numera i bruk som nattlinje på sträckan Centralen - Slussen - Gullmarsplan - Hökarängen - Sköndal - Farsta strand.
Och 193:an är väl i stort sett dagens 163:a också...