Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 30 juni 2018, 00:34:34 AM

Titel: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 juni 2018, 00:34:34 AM
Då Vaxholm hade Riktiga grejer..

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/36432310_10155497184960933_6420243510653353984_o.jpg?_nc_cat=0&oh=2779163af44607ca5dc4c9a56a8264c2&oe=5BE72F14)

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/36362649_10155497214480933_5017708204839141376_o.jpg?_nc_cat=0&oh=c467187ac317843066c44718861f52b0&oe=5BA14661)

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/36436163_10155497214575933_6739411386641678336_o.jpg?_nc_cat=0&oh=5a2ab9ae3ed40d6c1f0be232a1c8f6e8&oe=5BA37488)
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Walter skrivet 30 juni 2018, 08:20:11 AM
Hade Vaxholm bara bussar med inv nr med helt tiotal? :D tack för bilderna.
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 juni 2018, 08:28:19 AM
Varsågood, Var nog bara en slump detta.
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Peter Rost skrivet 30 juni 2018, 09:10:33 AM
Trevligt!

Visst är det riktiga bussar! :)





Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 juni 2018, 11:35:45 AM
Najs! Man minns åkturerna med skumpiga H1:or. Visa lite från södra Södertörn också!
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 30 juni 2018, 18:23:06 PM
"H22 eran"i Vaxholm var väl inte särskilt långvarig?
Kom dom före eller efter"hockeyklubborna"?/Ulf
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: WalleW skrivet 30 juni 2018, 18:36:52 PM
Jag gillade de motsvarande H26 vi hade på Råsta (inv nr började med 61 ?) klart bättre än H22, trots att de var ojämna
i kraft och invändig finish... :-\

/   M v h   Walle
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 juni 2018, 21:41:45 PM
Citat från: WalleW skrivet 30 juni 2018, 18:36:52 PM
Jag gillade de motsvarande H26 vi hade på Råsta (inv nr började med 61 ?) klart bättre än H22, trots att de var ojämna
i kraft och invändig finish... :-\

/   M v h   Walle

Det var väl H25 med B10 motorn du tänker på?
Nummer fr 6113 upp till 6198 tror jag men förstås inte samtliga, det var olika serier på Råsta.
Dock kom den första serien 6113 som ny dit.
Dom gick väldigt olika dom där vagnarna, vissa var trötta å växlade dåligt, vissa var raketer.

Har minne av väldigt dålig värme också.

Fina bilder ovan förstås. :)

//R
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2018, 22:15:36 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 30 juni 2018, 21:41:45 PM
Det var väl H25 med B10 motorn du tänker på?
Nummer fr 6113 upp till 6198 tror jag men förstås inte samtliga, det var olika serier på Råsta.
Dock kom den första serien 6113 som ny dit.
Dom gick väldigt olika dom där vagnarna, vissa var trötta å växlade dåligt, vissa var raketer.

Har minne av väldigt dålig värme också.

Fina bilder ovan förstås. :)

//R

Dålig värme  berodde i många fall på att rördragningen var undermåligt utförd och radiatorsystemet inte rengjordes innan leverans, vattencirkulationen blev dålig och där verkstäderna inte lyckades lokalisera den böj eller radiator där "proppen" satt blev det inte klokt åtgärdat.

Detta kvalitetsproblem fanns i olika omfattning kvar så länge verksamheten drevs i Säffle
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: WalleW skrivet 30 juni 2018, 22:18:34 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 30 juni 2018, 21:41:45 PM
Det var väl H25 med B10 motorn du tänker på?
Nummer fr 6113 upp till 6198 tror jag men förstås inte samtliga, det var olika serier på Råsta.
Dock kom den första serien 6113 som ny dit.
Dom gick väldigt olika dom där vagnarna, vissa var trötta å växlade dåligt, vissa var raketer.
Har minne av väldigt dålig värme också.
Fina bilder ovan förstås. :)
//R

Instämmer om bilderna  :)!

Tack för info. Japp, jag minns 6116, 6118 och 6120. Den sistnämnda var jag ute för ett äventyr
med på linje 515 i svackan vid Linvävartorpet efter ett kraftigt skyfall. Den gick varm efter att
skräp i regnvattnet hade blockerat kylaren. Rensade ur på Haga Norra-viadukten och körde sedan
vidare utan problem.
En eller möjligen några få, av 61-vagnarna hade regionaltrafik-standard med bl a gardiner och läslampor.
minns inte numret på dessa, och minst en annan hade dålig värme som Robert och Lars-Håkan skriver...

/   M v h   Walle
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Robert Brink skrivet 01 juli 2018, 08:28:19 AM
När det gäller H22 och Vaxholm, kan det nog inte varit så länge dom var i trafik där?
Och H22 på Råsta var lite udda, trots sin storlek fick aldrig Råsta nya H22. Dom dök upp först senare i olika omgångar från andra depåer, bla Handen och Ösmo, tror även någon Björknäs samt Botkyrkavagn letade sig dit.

//R
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 02 juli 2018, 12:30:47 PM
Jag har inget minne av att H22:orna gick i Vaxholmstrafiken när jag började 2000, däremot körde jag dem hyfsat ofta på 629 den sommaren som ersättning för Roslagsbanan.
629 ersatte ju om jag förstått det rätt 675.
Sommaren 2000 var även H26 och H27 i stort sett borta från Vaxholmsdepån och ersatta av H29A med hockeyklubbor och ett skyltsystem vars knappsats lämnade en del att önska.
Då måste Vaxholmsdepån ha fått förtur vid nya beställningar, för när 670 blev blå beställde Busslink genomgående nya bussar trotsar att man kunde lackat om befintliga ex Björknäs H20:or i Täby.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: SL historia från 1990-talet 121
Skrivet av: Ola Å skrivet 02 juli 2018, 14:18:57 PM
H22 i Vaxholm körde jag nog bara ett fåtal gånger från 1998 när jag körde första gången där, H27 kördes mycket, de gillade jag mer än H29, sedan kom ju 56-orna som var de sista röda om jag minns rätt.