Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ulf Berlin skrivet 20 april 2018, 20:35:10 PM

Titel: SL 689"Tynningöbussen"...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 20 april 2018, 20:35:10 PM
...kommer,enl mycket trovärdiga uppgifter,att säljas inom en snar framtid.
Det ligger väl nära tillhands att anta att"en av de stora"övertar denna trafik.../Ulf
Titel: SV: SL 689"Tynningöbussen"...
Skrivet av: buskörare skrivet 21 april 2018, 07:30:47 AM
Tar Keolis över den helt i egen regi då kanske?
Titel: SV: SL 689"Tynningöbussen"...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2018, 08:23:37 AM
Gällande avtal för linjen upphör 19 augusti 2018 utan möjlighet till ytterligare förlängning.

En annan operatör kommer att utföra trafik från 20 augusti 2018 till i första hand 3 augusti 2021, detta målbeslut fattades av TF redan i augusti 2016.

Den som tar över trafiken får avslöja detta själv eller så får ni se detta i pressmeddelanden.
Titel: SV: SL 689"Tynningöbussen"...
Skrivet av: Ersa skrivet 21 april 2018, 09:05:55 AM
Hur avgörs operatörsfrågan på Tynningö numera? Vanlig offentlig upphandling?
Har man pga omständigheterna där fått lov att acceptera att man inte kan slå ihop denna ö med något gigantiskt trafikområde på 300 bussar? Tänkte närmast på Vallentuna som jämförelse, där det ju var helt otänkbart att upphandla 27-28 bussar som ett eget trafikområde.
Titel: SV: SL 689"Tynningöbussen"...
Skrivet av: Ted Selander skrivet 21 april 2018, 11:00:44 AM
I en bildtext ur den länkade artikeln från januari i år avslöjas den nye trafikutövaren.

https://mitti.se/nyheter/efter-decennier-slutar/ (https://mitti.se/nyheter/efter-decennier-slutar/)
Titel: SV: SL 689"Tynningöbussen"...
Skrivet av: Lars_L skrivet 21 april 2018, 12:19:06 PM
Citat från: Ersa skrivet 21 april 2018, 09:05:55 AM
Hur avgörs operatörsfrågan på Tynningö numera? Vanlig offentlig upphandling?
Har man pga omständigheterna där fått lov att acceptera att man inte kan slå ihop denna ö med något gigantiskt trafikområde på 300 bussar? Tänkte närmast på Vallentuna som jämförelse, där det ju var helt otänkbart att upphandla 27-28 bussar som ett eget trafikområde.

Upphandling krävs ju alltid, om än man kanske klarar sig under värdet för att få göra direktupphandling istället. Det finns nog ingen som helst synnergi i att koppla ihop området med något annat saknas sådana tror jag nog det skulle kunna vara aktuellt även i andra fall. Om Vallentuna inte redan hade varit ihopkopplad med Märsta, hade det kanske sett annorlunda ut. Och att så gjordes en gång var väl delvis för att Vallentuna saknat egen depå.
Titel: SV: SL 689"Tynningöbussen"...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 21 april 2018, 15:01:58 PM
Förvånansvärt bra artikel(för att vara denna tidning..)/Ulf
Titel: SV: SL 689"Tynningöbussen"...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 april 2018, 23:28:36 PM
Skit också, då måste jag dit i sommar.
Titel: SV: SL 689"Tynningöbussen"...
Skrivet av: Ted Selander skrivet 22 april 2018, 05:28:03 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 21 april 2018, 23:28:36 PM
Skit också, då måste jag dit i sommar.

Inte det sämsta Micke, senast jag var där åkte vi över från Norra Lagnö med den då avgiftsbelagda färjan (det fanns bara returbiljetter så vi ficka åka två enkla på en sådan). Promenad längs Tynningövägen, ett törstsläckande stopp i handelsboden (nedlagd) hanns med innan sista etappen med bussen mot Höganäs.

Lustigt nog har familjen Google hittat buss 24 utmed sin promenad!
https://www.google.se/maps/@59.3772254,18.3885386,3a,75y,327.29h,90.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIUe_YPN67JuxITPz8pygpQ!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.se/maps/@59.3772254,18.3885386,3a,75y,327.29h,90.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIUe_YPN67JuxITPz8pygpQ!2e0!7i13312!8i6656)
Titel: SV: SL 689"Tynningöbussen"...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 april 2018, 08:44:48 AM
Den bussen rullade sist jag var på ön.

//Bussmicke
www.bussmicke.se