(https://s26.postimg.org/aa5pj3rrt/Nobina_2515_Trollbacken_20180304.jpg) (https://postimg.org/image/hddkypx79/)
Hej,
Här kommer bilder på två Volvo B9S "trängselvagnar" i olika inv.nr.serier hos Nobina Södertörn. Först Nobina 2515 som levererades 2005 som Busslink 6625 (senare Keolis) och placerades då i Norrort.
(https://s26.postimg.org/ew1trg5l5/Nobina_6098_Handen_20180304.jpg) (https://postimg.org/image/crhgqd3yd/)
Sedan Nobina 6098, som behållit sitt inv.nr. (och bussbolagstillhörighet) sedan leveransen 2005. Om jag minns rätt tillhörde 6098 Tyresö vid leveransen. Vid fototillfället var bussen stationerad i Handen.
Apropå Handen så nylevererades inga Volvo B9S som trängselvagnar dit. Har för mig att det handlade om att de var för långa för verkstadslokalerna där. Istället köptes några Scanialedvagnar dit (och till Lidingö), även de i 66xx-serien hos Busslink. Om jag minns rätt var det Scanialedvagnarna 6651-53 till Lidingö och 6654-6659 till Handen. Volvo B9S-trängselvagnarna till Busslink låg i serien 6601-6649.
Visst jag är lite okunnig men vad menas med trängselvangnar?
Citat från: Gabbe skrivet 05 mars 2018, 21:11:08 PM
Visst jag är lite okunnig men vad menas med trängselvangnar?
Det var dom busarna som SL köpte in när försöket med trängselskatter infördes i Stockholm
Citat från: Camilla skrivet 05 mars 2018, 21:31:03 PM
Det var dom busarna som SL köpte in när försöket med trängselskatter infördes i Stockholm
Okej tack så mycket.
Jag tror det handlade om ca 200 bussar som SL beställde, mestadels Volvo B9S (led), men som sagt även några Scanialedvagnar samt några 12-meters Scaniabussar som hamnade i Busslinks nummerserie 6661-6664. De operatörer inom SL-trafiken som fick trängselvagnar var Busslink, Connex och Swebus fördelade på depåerna och trafikområdena Hornsberg, Lidingö, Råsta, Kallhäll, Norrort, Norrtälje, Eriksberg, Björknäs, Tyresö och Handen med reservation för att ha glömt något. D v s alla SL-depåer fick inte trängselvagnar.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 mars 2018, 06:47:58 AM
Jag tror det handlade om ca 200 bussar som SL beställde, mestadels Volvo B9S (led), men som sagt även några Scanialedvagnar samt några 12-meters Scaniabussar som hamnade i Busslinks nummerserie 6661-6664. De operatörer inom SL-trafiken som fick trängselvagnar var Busslink, Connex och Swebus fördelade på depåerna och trafikområdena Hornsberg, Lidingö, Råsta, Kallhäll, Norrort, Norrtälje, Eriksberg, Björknäs, Tyresö och Handen med reservation för att ha glömt något. D v s alla SL-depåer fick inte trängselvagnar.
Hur kom det sig att Hornsberg fick trängselvagnar, det trafikområdet låg väl så att säga innanför tullarna?
Citat från: igel skrivet 06 mars 2018, 09:27:04 AM
Hur kom det sig att Hornsberg fick trängselvagnar, det trafikområdet låg väl så att säga innanför tullarna?
Hornsberg hade, och har, trafik förbi tullarna. Liksom det var extrabeställning av trafik och Hornberg har alltid varit lite av en "huvuddepå" som kört extra- och förstärkningstrafik i hela Stockholms Stad och i länet.
Sedan var det ju inte så att SL beställde förstärkningsbehov utifrån och in, bara in till tullgränsen! Flera av de nya linjerna som kom då, passerade tullarna såsom även idag.
Fritt ur minnet var det väl 175 B9S som beställdes fördelat på 100 till Swebus (6072-6171), 49 till Busslink (6601-6649) samt 26 till Connex (3834-3859)? Utöver Scaniorna vill jag minnas att även de gasdrivna Volvoledbussarna Busslink 7001-7009 som levererades till Söderhallen också ingick i trängselbeställningen.
Citat från: Oskar A skrivet 06 mars 2018, 17:19:58 PM
Fritt ur minnet var det väl 175 B9S som beställdes fördelat på 100 till Swebus (6072-6171), 49 till Busslink (6601-6649) samt 26 till Connex (3834-3859)? Utöver Scaniorna vill jag minnas att även de gasdrivna Volvoledbussarna Busslink 7001-7009 som levererades till Söderhallen också ingick i trängselbeställningen.
Hej,
Det stämmer nog. Jag undrar om inte även Råstas B9S 3861-70 var trängselvagnar, men är osäker.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 mars 2018, 15:42:32 PM
(https://s26.postimg.org/aa5pj3rrt/Nobina_2515_Trollbacken_20180304.jpg) (https://postimg.org/image/hddkypx79/)
Hej,
Här kommer bilder på två Volvo B9S "trängselvagnar" i olika inv.nr.serier hos Nobina Södertörn. Först Nobina 2515 som levererades 2005 som Busslink 6625 (senare Keolis) och placerades då i Norrort.
(https://s26.postimg.org/ew1trg5l5/Nobina_6098_Handen_20180304.jpg) (https://postimg.org/image/crhgqd3yd/)
Sedan Nobina 6098, som behållit sitt inv.nr. (och bussbolagstillhörighet) sedan leveransen 2005. Om jag minns rätt tillhörde 6098 Tyresö vid leveransen. Vid fototillfället var bussen stationerad i Handen.
Apropå Handen så nylevererades inga Volvo B9S som trängselvagnar dit. Har för mig att det handlade om att de var för långa för verkstadslokalerna där. Istället köptes några Scanialedvagnar dit (och till Lidingö), även de i 66xx-serien hos Busslink. Om jag minns rätt var det Scanialedvagnarna 6651-53 till Lidingö och 6654-6659 till Handen. Volvo B9S-trängselvagnarna till Busslink låg i serien 6601-6649.
Jo du har delvis rätt med att dom va för höga. Men det var bussterminalen i Farsta Centrum som va för låg och nått annat ställe samt att det sades verkstaden va för låg.
För några år sedan byggdes terminalen i Farsta om och marken sänktes.
Citat från: Matte skrivet 07 mars 2018, 15:16:39 PM
Jo du har delvis rätt med att dom va för höga. Men det var bussterminalen i Farsta Centrum som va för låg och nått annat ställe samt att det sades verkstaden va för låg.
För några år sedan byggdes terminalen i Farsta om och marken sänktes.
Hej,
Aha, det var problem med höjden även vid terminalen i Farsta och inte bara i Handengaratet. Tack för info.