Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Matti1524 skrivet 15 februari 2018, 15:32:23 PM

Titel: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: Matti1524 skrivet 15 februari 2018, 15:32:23 PM
Är det någon som vet mer om denna buss ?

https://www.flickr.com/photos/arthur-a/8703028893

MVH Matti
Titel: SV: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2018, 16:12:52 PM
Det torde vara denna
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=4069

Nytt regnummer DNM293. Inventarienummer 71. TGOJ sålde den 1974 enligt mina noteringar. Vart vet jag inte.

Mycket trevligt att se denna buss på bild.
Titel: SV: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: Sven W skrivet 15 februari 2018, 18:45:43 PM
Hej

DNM963 enligt TGOJ egen lista från 1 nov 1973. Då placerad i Kopparberg.

Hälsningar
Sven
Titel: SV: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 15 februari 2018, 19:01:20 PM
Bussen finns inte längre med på TGOJ lista från 1973-11-16.
Titel: SV: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: Matti1524 skrivet 16 februari 2018, 00:41:06 AM
Stort Tack till ER, för all info !  :)

MVH Matti
Titel: SV: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 17 februari 2018, 21:47:57 PM
Någon som kan berätta lite mer om denna karosstillverkare?/Ulf
Titel: SV: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 februari 2018, 22:16:00 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 februari 2018, 21:47:57 PM
Någon som kan berätta lite mer om denna karosstillverkare?/Ulf

Wikipedia är din vän i nöden. Jag har översatt sidan till svenska.

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=nl&u=https://nl.wikipedia.org/wiki/Verheul_(constructeur)&prev=search

Om du föredrar holländska så finns originaltexten här:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verheul_(constructeur)
Titel: SV: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 18 februari 2018, 10:00:10 AM
Fanns bara en sådan? Den såg jag för länge sedan som närmast vrak inne på spårområdet i Grängesberg. Därifrån försvann den sedan, nedskrotad?
Mvh Jan G.
Titel: SV: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 18 februari 2018, 10:01:13 AM
Såg den även under dess aktiva tid passera genom Östernärke. Tror att regnumret var D593.
Mvh Jan G
Titel: SV: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 18 februari 2018, 20:30:11 PM
Kända bussar till Sverige med Verheul-kaross:

D593    DNM963   ScV BF7358   172592   1959   TGOJ 71
D613       ---        ScV BF7358   172591   1959   TGOJ
B374    ACH434    ScV B7159   172490    1959   Lidingö Omnibus 40
A440       ---         ScV B5558   500029    1960   Nyman & Schultz

D593 slopad ca 1974.
D613 såld till Falcks Omnibus, Gällivare (ev. via Stjärnlinjerna). BD???
B374 till SL H67 nr 7740 år 1972. Såld 1973 till Enghs Buss, Uppsala. Avställd 1979. Såld 1983 till privatperson i Svenljunga.
A440 såld 1965 till Ebbe Persson, Göteborg, reg. nr O410. Avreg. 1972.

Verheul upphörde med karosseritillverkningen 1971 efter att fabriken hade brunnit. Då hade fabriken ägts ca 10(?) år av Leyland. Att Leyland tog över kan ha varit orsaken att inte fler bussar kom till Sverige.
Titel: SV: TGOJ bus. Verheul Waddinxveen
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 19 februari 2018, 20:40:53 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 februari 2018, 20:30:11 PM
Kända bussar till Sverige med Verheul-kaross:

D593    DNM963   ScV BF7358   172592   1959   TGOJ 71
D613       ---        ScV BF7358   172591   1959   TGOJ
B374    ACH434    ScV B7159   172490    1959   Lidingö Omnibus 40
A440       ---         ScV B5558   500029    1960   Nyman & Schultz

D593 slopad ca 1974.
D613 såld till Falcks Omnibus, Gällivare (ev. via Stjärnlinjerna). BD???
B374 till SL H67 nr 7740 år 1972. Såld 1973 till Enghs Buss, Uppsala. Avställd 1979. Såld 1983 till privatperson i Svenljunga.
A440 såld 1965 till Ebbe Persson, Göteborg, reg. nr O410. Avreg. 1972.

Verheul upphörde med karosseritillverkningen 1971 efter att fabriken hade brunnit. Då hade fabriken ägts ca 10(?) år av Leyland. Att Leyland tog över kan ha varit orsaken att inte fler bussar kom till Sverige.
Tack för alla uppgifter./Ulf