Chaufförer larmar: Lätt att stjäla SL-buss (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/chaufforer-larmar-latt-att-stjala-sl-buss)
CitatEfter terrordådet på Drottninggatan skulle det bli svårare att stjäla tunga fordon. Men nu rapporterar P4 Stockholm att busschaufförer larmat om att SL-bussar lätt kan stjälas med en enkel plastnyckel.
SVT rapporterar om något som har varit lätt i över 40 år... ;D
Men skrämmande att det fortfarande huvudtaget är möjligt för den med (onda?) avsikter...
Plastnycklarna borde kunna ersättas med en kortläsare vid förarplatsen eller dylikt...
Citat från: roggek skrivet 20 december 2017, 18:07:01 PM
Men skrämmande att det fortfarande huvudtaget är möjligt för den med (onda?) avsikter...
Sån tur då att vissa bussar inte kräver en plastnyckel.
Fast jag tycker det är lite överdrivet. Många tror ju att det är som att hoppa in i en bil med nyckeln i tändningslåset, riktigt så enkelt är det ju inte. Utöver Scania så är det ju knappar och vred och alkolås och annat som ska fixas först. Vilket en helt oinsatt inte kommer klara av på några sekunder.
Fast det är ju ganska lätt att observera hur man startar bussen i förväg, om man nu har sådana avsikter. Det är ingen raketforskning att sno en buss, så visst är artikeln relevant.
Använder Arriva fortfarande de röda nycklarna?
Sen håller jag med om att alkolåset ju knappast är en barnlek för amatörer. Med tanke på alla avgångar som försenats av t.ex krånglande lås, samt spruckna eller saknade blåsmunstycken.
Sen undrar jag lite hur förarna och SVT tänkte här. Är det verkligen smart att kabla ut en brist/svaghet i media? Man tänker inte på att man kanske ger vissa suspekta individer idéer?
Citat från: Ersa skrivet 20 december 2017, 21:10:34 PM
Använder Arriva fortfarande de röda nycklarna?
Sen håller jag med om att alkolåset ju knappast är en barnlek för amatörer. Med tanke på alla avgångar som försenats av t.ex krånglande lås, samt spruckna eller saknade blåsmunstycken.
Utan munstycken i bussarna så försvårar man felaktig användning avsevärt, i a f sådan som inte är noggrant planerade.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 december 2017, 21:12:38 PM
Utan munstycken i bussarna så försvårar man felaktig användning avsevärt, i a f sådan som inte är noggrant planerade.
Tänker på de gånger man glömde få med sig ett munstycke i förarväskan, och därmed var tvungen att hämta ut ett nytt inne i det låsta förrådet, innan man kunde få liv i bussen och dra iväg. För några munstycken kvarglömda i bussarna fanns det ytterst sällan.
Citat från: Ersa skrivet 20 december 2017, 21:18:13 PM
Tänker på de gånger man glömde få med sig ett munstycke i förarväskan, och därmed var tvungen att hämta ut ett nytt inne i det låsta förrådet, innan man kunde få liv i bussen och dra iväg. För några munstycken kvarglömda i bussarna fanns det ytterst sällan.
Det kan ju vara bra att dela ut ett antal munstycken till resp chaufför så man har i reserv.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 december 2017, 21:20:58 PM
Det kan ju vara bra att dela ut ett antal munstycken till resp chaufför så man har i reserv.
Det görs. Men personalen kan byta jackor och/eller råka tappa dem ändå. Eller glömma dem i alkolåset i bussen efter avslutat arbetspass, och vips är det borta från bussen dagen efter.
Citat från: Ersa skrivet 20 december 2017, 21:10:34 PM
Använder Arriva fortfarande de röda nycklarna?
Sen håller jag med om att alkolåset ju knappast är en barnlek för amatörer. Med tanke på alla avgångar som försenats av t.ex krånglande lås, samt spruckna eller saknade blåsmunstycken.
Sen undrar jag lite hur förarna och SVT tänkte här. Är det verkligen smart att kabla ut en brist/svaghet i media? Man tänker inte på att man kanske ger vissa suspekta individer idéer?
De röda nycklarna har inget med alkolåset eller bussens funktion att göra, utan är till greenboxen som bara loggar händelser under körningen. Nyckeln till alkolåset är svårt.
Citat från: Karsten skrivet 20 december 2017, 20:06:42 PM
Fast det är ju ganska lätt att observera hur man startar bussen i förväg, om man nu har sådana avsikter. Det är ingen raketforskning att sno en buss, så visst är artikeln relevant.
Så är det ju med allt. Med lite planering kan man göra det mesta. Arriva har som sagt en extra nyckel till alkolåset, så har föraren tagit ur den så är bussen ordentligt svårsnodd.
Det är ingen av operatörerna som fortfarande använder metallnyckel/plastnyckel till huvudströmbrytare längre?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2017, 09:38:35 AM
Det är ingen av operatörerna som fortfarande använder metallnyckel/plastnyckel till huvudströmbrytare längre?
Alla Scania och Volvo har väl det fortfarande?
Det finns faktiskt fortfarande vagnar i ordinarie trafik i SL-land som saknar både plastnyckel (ersatt av en simpel vippbrytare) och alkolås.
Det är bara ett litet startvred vid förarplatsen, behövs inte ens en riktig nyckel m.a.o. för att få igång bussen.
Citat från: MM skrivet 22 december 2017, 16:02:38 PM
Det finns faktiskt fortfarande vagnar i ordinarie trafik i SL-land som saknar både plastnyckel (ersatt av en simpel vippbrytare) och alkolås.
Det är bara ett litet startvred vid förarplatsen, behövs inte ens en riktig nyckel m.a.o. för att få igång bussen.
Nog har väl samtliga sl bussar alkolås???
Citat från: homer skrivet 22 december 2017, 21:50:24 PM
Nog har väl samtliga sl bussar alkolås???
Nej. Alla bussar har dessvärre inte det.
Citat från: MM skrivet 23 december 2017, 16:29:13 PM
Citat från: homer skrivet 22 december 2017, 21:50:24 PM
Nog har väl samtliga sl bussar alkolås???
Nej. Alla bussar har dessvärre inte det.
Det där får du gärna utveckla ytterligare... då det skulle vara intressant att veta vilka bussar som i så fall skulle sakna det?
Mig veterligt så är i alla fall samtliga bussar i ordinarie SL-trafik (liksom tjänstefordon mm.) utrustade med alkolås. Det är även ett krav sedan flera år tillbaka. Kravet ska normalt även omfatta även annan busstrafik, t.ex. ersättningstrafik.
Citat från: Nico skrivet 23 december 2017, 16:55:35 PM
Nej. Alla bussar har dessvärre inte det.
Det där får du gärna utveckla ytterligare... då det skulle vara intressant att veta vilka bussar som i så fall skulle sakna det?
Mig veterligt så är i alla fall samtliga bussar i ordinarie SL-trafik (liksom tjänstefordon mm.) utrustade med alkolås. Det är även ett krav sedan flera år tillbaka. Kravet ska normalt även omfatta även annan busstrafik, t.ex. ersättningstrafik.
Alkolås saknas i stort sett alla fordon som tillhör underentreprenörer och som normalt ersätter stora delar av den spårbundna trafiken i SL-land vid akuta och planerade trafikstörningar.
Vid vagnbrist så lånar de större operatörerna in fordon från UE då UE:s fordon ofta är f.d. SL-vagnar, förutom att de saknar alkolås.
Citat från: MM skrivet 24 december 2017, 16:55:53 PM
Alkolås saknas i stort sett alla fordon som tillhör underentreprenörer
Alla egna fordon hos underentreprenören i Rimbo som kördes i ordinarie SL-trafik åt Busslink/Keolis i Norrtälje fram till midsommar 2011 hade alkolås, ända sedan kravet infördes några år tidigare.
Den kvarvarande Scanian som blev kvar i trafik för både Nobina och Arriva ända fram till sin 16-årsdag (hösten 2016) hade också alkolås tiden ut.
Citat från: MM skrivet 24 december 2017, 16:55:53 PM
Alkolås saknas i stort sett alla fordon som tillhör underentreprenörer och som normalt ersätter stora delar av den spårbundna trafiken i SL-land vid akuta och planerade trafikstörningar.
Vid vagnbrist så lånar de större operatörerna in fordon från UE då UE:s fordon ofta är f.d. SL-vagnar, förutom att de saknar alkolås.
När det gäller gamla linjevagnar så är det så, när man lejer in turistbussar t.ex vid Pendelavstängningar så har de flesta större åkare alkolås i sina bussar
Om vi bortser från alkolåsen, ljuger busschaufförerna Peter och Lena då i Sveriges Radio-inslaget?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6846300
Tycker f ö att det låter lite mycket "dalmål" i SR-inslaget, så det kanske är inte så illa i just Stockholm, men i Dalarna?
Citat från: roggek skrivet 24 december 2017, 20:27:59 PM
Om vi bortser från alkolåsen, ljuger busschaufförerna Peter och Lena då i Sveriges Radio-inslaget?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6846300
Tycker f ö att det låter lite mycket "dalmål" i SR-inslaget, så det kanske är inte så illa i just Stockholm, men i Dalarna?
Rösterna är inlästa av andra. Men Arrivas är inte lättstulna OM förarna tagit med sig nyckeln till alkolåset.
Jag förstår inte riktigt varför Arriva hamnat i fokus. Både här i forumet samt hos SR. "Nyheten" handlar ju mest om efterdyningarna efter lastbilsstölden, och det är väl andra operatörer som kör i innerstan, där liknande vansinnesdåd oftast brukar hända.
Borde inte fokus ligga på själva Trafikförvaltningen, som väl är instansen som infört alla dagens rutiner och krav?
Citat från: Ersa skrivet 25 december 2017, 09:52:17 AM
Jag förstår inte riktigt varför Arriva hamnat i fokus. Både här i forumet samt hos SR. "Nyheten" handlar ju mest om efterdyningarna efter lastbilsstölden, och det är väl andra operatörer som kör i innerstan, där liknande vansinnesdåd oftast brukar hända.
Borde inte fokus ligga på själva Trafikförvaltningen, som väl är instansen som infört alla dagens rutiner och krav?
Hos SR hamnade dom väl i fokus för att varken Keolis (som borde vara den det rör) eller Nobina ville ställa upp på frågor. Att Arriva tas upp här är väl för att ingen på Keolis eller Nobina säger nått?
Citat från: buskörare skrivet 25 december 2017, 15:20:10 PM
Hos SR hamnade dom väl i fokus för att varken Keolis (som borde vara den det rör) eller Nobina ville ställa upp på frågor. Att Arriva tas upp här är väl för att ingen på Keolis eller Nobina säger nått?
Nej, jag tycker inte att Keolis är den som berörs i första hand. Det är ju också bara en operatör, och hela vinklingen är rätt märklig. Operatörerna kör enligt huvudmannens satta säkerhetskrav, så då bör man väl tala med de som satt nuvarande kravnivå? Ibland verkar det som att det passar att man kan få SL-trafiken att framstå som om den vore 100% privat trafik i egen regi. Utan någon inblandning och skattefinansiering från Landstinget.
Nu är jag inte ute efter att kritisera eller bråka, då jag anser att säkerheten höjts rejält de senaste 10-15 åren. Från 1980-talet och vidare ett par år efter millennieskiftet räckte det ju med en enda röd nyckel i fronten för att få igång varenda SL-buss i länet. Så enkelt är det ju lyckligtvis inte längre.
Citat från: Ersa skrivet 25 december 2017, 15:26:55 PM
Nej, jag tycker inte att Keolis är den som berörs i första hand. Det är ju också bara en operatör, och hela vinklingen är rätt märklig. Operatörerna kör enligt huvudmannens satta säkerhetskrav, så då bör man väl tala med de som satt nuvarande kravnivå? Ibland verkar det som att det passar att man kan få SL-trafiken att framstå som om den vore 100% privat trafik i egen regi. Utan någon inblandning och skattefinansiering från Landstinget.
Nu är jag inte ute efter att kritisera eller bråka, då jag anser att säkerheten höjts rejält de senaste 10-15 åren. Från 1980-talet och vidare ett par år efter millennieskiftet räckte det ju med en enda röd nyckel i fronten för att få igång varenda SL-buss i länet. Så enkelt är det ju lyckligtvis inte längre.
Eftersom Keolis är de enda som har bussar ståendes i stan (utöver Arriva och Nobina på Tekniska) så här jag inte sett några andra det kan gälla. När jag körde på Keolis krävde alkolåset inte heller nån speciell nyckel för att starta men det kan ju vara ändrat. Man har ju pratat med Trafikförvaltningen som lade skulden på SL.
Även Nobina har vagnar ståendes inne i stan, och t.ex. vagnarna från Junior & Co (som används i pendeltågs- och tunnelbaneersättningen) saknar alkolås.
Nobinas vagnar i bl.a. Norrort saknar i regel startnycklar, så där räcker det med att en nykter, men ändå obehörig person, blåser igång alkolåset, och sen kör iväg.
Citat från: buskörare skrivet 25 december 2017, 15:53:43 PM
Man har ju pratat med Trafikförvaltningen som lade skulden på SL.
??