En maskin ska nu meddela bussföraren om SMS-biljetten är giltig eller inte och det påstås underlätta.
Vad blir nästa uppfinning på SL? En hälsnings maskin?
Sanningen är nog snarare att många bussförare i SL-trafiken inte förstår sig på en mobiltelefon. Saknar mobil.
Man klarar inte att att läsa av och bedömma om giltighet gäller. Har man fått någon info om vad det ska stå i displayen?
Många verkar även se dåligt. Jag har sett sådana som använt förstoringsglas vid avläsningen! 
Vem vill åka med en sån? Finns inga krav längre på synen eller åldern i körkorten?
http://www.sl.se/upload/sl_i_metro/2007/SL-annons-sida_07november_LOW.pdf
			
			
			
				Citat från: jsv skrivet 10 december 2007, 10:32:35 AM
En maskin ska nu meddela bussföraren om SMS-biljetten är giltig eller inte och det påstås underlätta.
Vad blir nästa uppfinning på SL? En hälsnings maskin?
Sanningen är nog snarare att många bussförare i SL-trafiken inte förstår sig på en mobiltelefon. Saknar mobil.
Man klarar inte att att läsa av och bedömma om giltighet gäller. Har man fått någon info om vad det ska stå i displayen?
Många verkar även se dåligt. Jag har sett sådana som använt förstoringsglas vid avläsningen! 
Vem vill åka med en sån? Finns inga krav längre på synen eller åldern i körkorten?
http://www.sl.se/upload/sl_i_metro/2007/SL-annons-sida_07november_LOW.pdf
Eftersom du likt en skribent på ett närliggande forum redan bestämt dig för att alla som jobbar i kollektivtrafiken är dumma i skallen, så tar jag inte dig på så stort allvar. Trots det försöker jag mig på att få dig att se det från ett annat perspektiv:
Har du provat själv att läsa av SMS på avstånd i olika sorters telefoner som man inte ens själv får hålla i? Medan resenären håller i telefonen ska du jämföra två koder i SMSet samt kontrollera datum, tid, zon och göra en bedömning om resenären verkligen får åka på reducerat pris, om det är en reducerad biljett i telefonen. Efter ett par sekunder slocknar displayen på de flesta sorters telefoner och du måste då be resenären tända displayen igen. Hur tidödande som helst, alltså vinkar man, med ett leende på läpparna, förbi varenda tjomme som visar upp en mobiltelefon
Det stämmer säkert att många äldre bussförare inte förstår sig på mobiltelefoner, men det är minst lika många resenärer som inte förstår hur man skickar SMS. Således får man då, vanligtvis under körning, förklara hur man skickar SMS med just deras telefon och till slut lyckas resenären få sin biljett. Troligvis i fel prisklass och fel zongiltighet, men vad f-n gör det? 
Eftersom du likt en skribent på ett närliggande forum redan bestämt dig för att alla som jobbar i kollektivtrafiken är dumma i skallen, så tar jag inte dig på så stort allvar. Trots det försöker jag mig på att få dig att se det från ett annat perspektiv:  
			
 
			
			
				Citat från: jsv skrivet 10 december 2007, 10:32:35 AM
En maskin ska nu meddela bussföraren om SMS-biljetten är giltig eller inte och det påstås underlätta.
Vad blir nästa uppfinning på SL? En hälsnings maskin?
Sanningen är nog snarare att många bussförare i SL-trafiken inte förstår sig på en mobiltelefon. Saknar mobil.
Man klarar inte att att läsa av och bedömma om giltighet gäller. Har man fått någon info om vad det ska stå i displayen?
Många verkar även se dåligt. Jag har sett sådana som använt förstoringsglas vid avläsningen! 
Vem vill åka med en sån? Finns inga krav längre på synen eller åldern i körkorten?
http://www.sl.se/upload/sl_i_metro/2007/SL-annons-sida_07november_LOW.pdf
Man får gå igenom en synundersökning. För de som har dålig syn finns hjälpmedel. Glasögon kallas det. Att någon har förstoringsglas när han ska läsa en SMS-biljett kan ju bero på att han tycker att det är mer praktiskt än läsglasögon. Och man bör inte köra buss med läsglasögon.
			
 
			
			
				Jag fortsätter på Karstens inslagna (buss)linje och kungör härmed även jag till allmänheten (inkl "jsv" och han i grannforumet) att det inte handlar om att kollektivtrafikmedarbetare skulle vara "dumma" någonstans i kroppen. Det hela handlar om att man har en huvudsaklig arbetsuppgift att sköta, nämligen att framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt, helst enligt gällande tidtabell. Visst skulle det vara trevligt om bussföraren kan varenda hotell, gatunamn, samlingslokal och kollektivtrafikens historia i det område hans linje trafikerar. Det skulle även vara trevligt om han/hon visste varenda avgångstid samt turtätheten på sin egen och alla närliggande linjer, samt kunde skilja mellan riktiga och förfalskade SMS/pappersbusskort samtidigt som han gladeligen växlar pengar åt alla passagerare som betalar enkelbiljetter med antingen 40 st 50-öringar, eller en 500-lapp.
MEN nu är inte verkligheten så. Som bussförare har man (som jag redan kungjort) som uppgift att ta en grupp passagerare från A till B (eventuellt via C) på ett bra sätt. Att vara turistinformatör, kontantväxlare och förväntas kunna busslinjernas turtäthet i andra delen av länet kan ingen kräva. Således är det icke främst bussförarens uppgift att noggrant kontrollera vartenda SMS och skolkort, utan detta är vad man anställer biljettkontrollanter till att göra.
			
			
			
				CitatSanningen är nog snarare att många bussförare i SL-trafiken inte förstår sig på en mobiltelefon. Saknar mobil.
Man klarar inte att att läsa av och bedömma om giltighet gäller. Har man fått någon info om vad det ska stå i displayen?
Tack för att du tycker illa om alla som kör DIG dit DU ska när DU vill...
CitatAtt vara turistinformatör, kontantväxlare och förväntas kunna busslinjernas turtäthet i andra delen av länet kan ingen kräva. 
Har du inte med tidtabeller över alla länets linjer? Trodde jag var ett måste ;)
			
 
			
			
				Blir då aldrig förvånad!
			
			
			
				Ja det är ju inte första gången det är uppe för diskussion. Jag länkar till ett inlägg jag gjorde om hur ett annat liknande grafiskt system fungerade tidigare i år http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/728066.htm (http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/728066.htm). Jag hoppas att det är något liknande SL tänkt sig i framtiden. Vi var väl i just den debatten uppdelade i två läger. De som ville hemlighålla hur man kontrollerade hurvida biljetten var falsk eller inte samt vi andra som ville ha ett system som var någorlunda säkert.
Och som några hävda att det är bussförarnas fel att det förekommer fusk med nuvarande system är som att säga att kontokortsbedrägerierna är kassörskan på Konsums fel. Systemet var helt enkelt inte säkert och inbjöd till fusk. Dessutom var det som jag förstått det tidsödande.
Därmed ska jag inte säga att SL gjorde helt fel som prövade denna metod en tid. Det kanske helt enkelt var så att SL inte visste hur välanvänd tjänsten skulle bli. Och hade man i så fall köpt in dyr utrustning och nästan ingen köpt SMS-biljetter så hade vi istället haft en diskussion om varför SL gör sådana vansinniga investeringar innnan man undersökt behovet. 
			
			
			
				Citat från: jsv skrivet 10 december 2007, 10:32:35 AM
En maskin ska nu meddela bussföraren om SMS-biljetten är giltig eller inte och det påstås underlätta.
Vad blir nästa uppfinning på SL? En hälsnings maskin?
Sanningen är nog snarare att många bussförare i SL-trafiken inte förstår sig på en mobiltelefon. Saknar mobil.
Man klarar inte att att läsa av och bedömma om giltighet gäller. Har man fått någon info om vad det ska stå i displayen?
Många verkar även se dåligt. Jag har sett sådana som använt förstoringsglas vid avläsningen! 
Vem vill åka med en sån? Finns inga krav längre på synen eller åldern i körkorten?
http://www.sl.se/upload/sl_i_metro/2007/SL-annons-sida_07november_LOW.pdf
Det finns ett ordspråk som lyder så här. Det är bättre att tiga och verka dum, än att öppna truten och undanröja all tvivel. ps du kommer också att märka en dag att dina armar är för korta ;D
			
 
			
			
				Visst är det bra att föraren kollar av sms biljetten noggrant också men jag håller med Karsten om att det är bara att le och se glad ut när någon viftar. Tar sådan tid annars, pappa kör precis samma sätt. För att citera "Det kan lika gärna vara ett kärleks-sms till tjejen, det skiter jag i." Han vill inte leka mobilkontrollant. Själv tycker jag det nästan är lite läskigt när föraren rycker ifrån mig mobilen för att se och kollar med arga ögon om det stämmer. Har ingen anledning att luras men lite obehagligt blir det även om det är hans jobb som jag respekterar för fullt. Dock blev jag himla sur en gång när föraren sade att jag inte fick åka på ming sms-biljett. Så här löd konversationen: 
"Så nu har jag en biljett", säger jag och visar min biljett. " Den där får du inte åka på" 
Varför inte det ???" "Det är en barnbiljett" Jag är bara 16" kontrar jag vilket fortfarande klassas som barn. "Har du leg?" Föraren som verkade sur redan innan jag visade biljetten verkar väldigt arg på mig. "Ja!" svarar jag stolt till jag kommer på att plånboken ligger hemma o besviket säger jag det tilll honom. "Det får väl gå då", muttrar föraren. Jag kände mig otroligt förolämpad för jag sjäv tycker inte att jag se så gammal ut och hatar verkligen bli misstrodd. Men men..han gjorde ju trots allt bara sitt jobb. 
//Simon 
			
			
			
				Citat från: Simon A skrivet 10 december 2007, 21:49:24 PM
Visst är det bra att föraren kollar av sms biljetten noggrant också men jag håller med Karsten om att det är bara att le och se glad ut när någon viftar. Tar sådan tid annars, pappa kör precis samma sätt. För att citera "Det kan lika gärna vara ett kärleks-sms till tjejen, det skiter jag i." Han vill inte leka mobilkontrollant. Själv tycker jag det nästan är lite läskigt när föraren rycker ifrån mig mobilen för att se och kollar med arga ögon om det stämmer.
Men vänta nu, i SL-trafiken är vi "förbjudna" att röra vid resenärens telefon eftersom det kan uppfattas som stötande. Tyvärr får det följden att det inte, på ett bra sätt, går att visera biljetten.
Citat från: Simon A skrivet 10 december 2007, 21:49:24 PM
 Har ingen anledning att luras men lite obehagligt blir det även om det är hans jobb som jag respekterar för fullt. Dock blev jag himla sur en gång när föraren sade att jag inte fick åka på ming sms-biljett. Så här löd konversationen: 
"Så nu har jag en biljett", säger jag och visar min biljett. " Den där får du inte åka på" 
Varför inte det ???" "Det är en barnbiljett" Jag är bara 16" kontrar jag vilket fortfarande klassas som barn. "Har du leg?" Föraren som verkade sur redan innan jag visade biljetten verkar väldigt arg på mig. "Ja!" svarar jag stolt till jag kommer på att plånboken ligger hemma o besviket säger jag det tilll honom. "Det får väl gå då", muttrar föraren. Jag kände mig otroligt förolämpad för jag sjäv tycker inte att jag se så gammal ut och hatar verkligen bli misstrodd. Men men..han gjorde ju trots allt bara sitt jobb. 
//Simon 
Det där låter som ett fall för GUB kundtjänst (eller motsvarande), alternativt låter du farsgubben ta ett psykologiskt utvecklingssamtal med sin arbetskamrat. 
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 11 december 2007, 01:26:54 AM
Men vänta nu, i SL-trafiken är vi "förbjudna" att röra vid resenärens telefon eftersom det kan uppfattas som stötande. Tyvärr får det följden att det inte, på ett bra sätt, går att visera biljetten.
Det är väl överhuvudtaget olämpligt att slita till sig resenärerns mobiltelefoner eller periodkort. Om resenären efter ett sådant tillgrepp påstår att mobilen inte längre fungerar kan det bli problem. Dessutom kan ju föraren råka tappa den. Eller att det låg en hundralapp i samma fodral som periodkortet och den nu är försvunnen. Men gäller det här "förbudet" även om resenären överräcker telefonen? 
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 11 december 2007, 01:26:54 AM
Det där låter som ett fall för GUB kundtjänst (eller motsvarande), alternativt låter du farsgubben ta ett psykologiskt utvecklingssamtal med sin arbetskamrat. 
Jo, jag sa till pappa direkt men han verkade inte bry sig så mycket då, han verkade mest sur över sms-biljetten då. Sa iof inte han var ganska otrevlig och sur då men jag vet sen tidigare att pappa inte gillar den föraren. Nåvä jag kom ju hem den gången iallafall men hade han slängt av mig hade han verkligen åkt dit. Får väl börja ta med mig leg istället för att liknande episoder inte ska upprepa sig. 
//Simon
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 december 2007, 09:38:14 AM
Men gäller det här "förbudet" även om resenären överräcker telefonen? 
Som jag förstått det så gäller det även om resenären överäcker mobilen. Det som gäller då är att föraren helt enkelt på ett lugnt och trevligt sätt får förklara att han/hon inte får ta mobilen....
Till "jsv": Det har iofs framgått tidigare i tråden, men det tåls att upprepas; Tänk dig själv in i situationen att visera(läsa av) en pytte-text i en mobildisplay som ofta inte ens hålls stilla utan bara stannar till för ett kort ögonblick och sedan svischar förbi....Omöjligt.
Detta är ett sätt från SL att hjälpa föraren med denna visering. Jag är försiktigt positiv till det här!
			
 
			
			
				Citat från: jsv skrivet 10 december 2007, 10:32:35 AM
En maskin ska nu meddela bussföraren om SMS-biljetten är giltig eller inte och det påstås underlätta.
Tja, varför inte. SMS-biljetten blev som sagt en större succé än vad SL verkar ha tänkt sig vilket skapar en del följder. Bl.a. att de kan vara väldigt många och att de är ganska lätta att förfalska osv. Då det även har framkommit att det är svårt för ett mänskligt öga (oavsett om vederbörande är ung eller gammal) att hinna läsa av det hela så är inte ett optiskt hjälpmedel för detta något att förakta. Inte heller vana vid att använda en nalle hjälper så särdeles i dessa sammanhang.
Citat från: jsv skrivet 10 december 2007, 10:32:35 AM
Sanningen är nog snarare att många bussförare i SL-trafiken inte förstår sig på en mobiltelefon. Saknar mobil.
Man klarar inte att att läsa av och bedömma om giltighet gäller. Har man fått någon info om vad det ska stå i displayen?
Många verkar även se dåligt. Jag har sett sådana som använt förstoringsglas vid avläsningen! 
Vem vill åka med en sån? Finns inga krav längre på synen eller åldern i körkorten? 
Dina inlägg antyder (som jag tolkar det) att du har en ganska avog inställning till SL-trafiken i stort och till SL:s bussförare i synnerhet. Börjar nästan misstänka att du antingen är en tidigare SL-anställd som råkat komma i konflikt med din arbetsgivare alternativt att du av någon orsak inte platsar för att kunna anställas inom SL. 
Det brukar ju heta att d
et är aldrig ens fel när två träter och SL är knappast ofelbart, men man bör nog även kanske rannsaka sig själv lite. Oavsett orsakerna eller bakgrunden till din antipati till SL och SL:s bussförare så tycker jag att du borde tona ned din kritik lite. Vet inte vilka åsikter som övriga medlemmar här har, men personligen finner jag till största delen din kritik som osaklig.
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 december 2007, 09:38:14 AM
Det är väl överhuvudtaget olämpligt att slita till sig resenärerns mobiltelefoner eller periodkort. Om resenären efter ett sådant tillgrepp påstår att mobilen inte längre fungerar kan det bli problem. Dessutom kan ju föraren råka tappa den. Eller att det låg en hundralapp i samma fodral som periodkortet och den nu är försvunnen. Men gäller det här "förbudet" även om resenären överräcker telefonen? 
Tja jag gick utbildning precis på GUB och vi blev tillsagda att aldrig ta resenärens telefon även fast resenären överlämnade den.
Blir svårt att bevisa att resenerän lämnade över den om föraren tappar den.
			
 
			
			
				Citat från: hamre skrivet 11 december 2007, 10:50:05 AM
Tja jag gick utbildning precis på GUB och vi blev tillsagda att aldrig ta resenärens telefon även fast resenären överlämnade den.
Blir svårt att bevisa att resenerän lämnade över den om föraren tappar den.
Och även om det går att bevisa blir nog bussbolaget ansvarigt för eventuella skador som uppstår om föraren tappar den. Vilket är ganska lätt gjort för obekanta mobiltelefoner kan vara väldigt hala. 
			
 
			
			
				Låt alla SMS-passagerare åka med. Om "bluffåkandet" ökar, anställ lite fler kontrollanter då.
Mellan 2003-06 såg jag biljettkontrollanter i Norrtälje kommun en enda gång, jämfört med de fyra gånger jag personligen kört runt på kontrollanter i södra Västerbotten på ett enda år.
			
			
			
				Citat från: Nico skrivet 11 december 2007, 10:31:50 AMDet brukar ju heta att det är aldrig ens fel när två träter och SL är knappast ofelbart, men man bör nog även kanske rannsaka sig själv lite. Oavsett orsakerna eller bakgrunden till din antipati till SL och SL:s bussförare så tycker jag att du borde tona ned din kritik lite. Vet inte vilka åsikter som övriga medlemmar här har, men personligen finner jag till största delen din kritik som osaklig.
Jag instämmer. Jag vet ju inte anledningen till varför 
jsv vill skriva dessa inlägg och vilket syftet är, men de är enligt mig för generaliserande, osakliga och onyanserade för att kunna tas på allvar. Det är förmodligen därför det har varit så få reaktioner på dem, läsekretsen här på forumet är för klok och insatt för att köpa dessa "sanningar" som signaturen jsv kastar fram. Det kan annars vara både nyttigt och underhållande med någon som "rör om i grytan" och skriver lite provocerande, men då krävs mer finess och större insikt och förståelse för hur trafiken fungerar och varför olika situationer uppkommer. Att bara spy galla över branschen och dess medarbetare leder ingenvart, annat än att det mest blir löjeväckande. Lite underhållande är det kanske ändå att läsa dessa inlägg, men förmodligen inte riktigt på det sätt som trådskaparen hoppats på ...
/Danne