Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Nobina i Uppland vill ha en senaste upp datering.
Nu har två föret detta Nobina i Kalmar buss av modellen Volvo B12MA Led årsmodell 2008 kommit till Nobina i Uppland och det är.
Den är registrerade hos Nobina i Uppland från och med den 2017-12-08 och den är fortfarande avställd 2017-07-03 och det är.
6823 BFY102
Den är registrerade hos Nobina i Uppland från och med den 2017-12-08 och den är fortfarande avställd 2017-09-06 och det är.
6825 DDJ967
6822 och 6826 rullar i Uppland.
6823 och 6825 är "påställda" fr.o.m. idag!
Citat från: Tommy E skrivet 15 december 2017, 23:49:16 PM
6823 och 6825 är "påställda" fr.o.m. idag!
Snart ute på gatorna också :-)
Hej !
Jaha, då vet man vart 6823 och 6825 finns någonstans, 6820, 6821 och 6824 står fortfarande kvar i Gävle.
Mvh Peter Ö
6818 är en buss som gått länge i UL-trafik. 6820 nämns i den här tråden. Men hur är det med 6819? Var finns den? Och vad kommer hända med den?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2017, 13:18:48 PM
6818 är en buss som gått länge i UL-trafik. 6820 nämns i den här tråden. Men hur är det med 6819? Var finns den? Och vad kommer hända med den?
Den är såld vad jag vet
Citat från: AdmirT skrivet 16 december 2017, 15:35:54 PM
Den är såld vad jag vet
Var har den rullat? Och vem har köpt den? Är den kanske såld till ett annat land?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2017, 16:08:11 PM
Var har den rullat? Och vem har köpt den? Är den kanske såld till ett annat land?
Såldes i somras till ett bolag i Skåne, vidare öde okänt
Citat från: AdmirT skrivet 15 december 2017, 23:50:50 PM
Snart ute på gatorna också :-)
6823 borde komma i trafik under nästa vecka. 6825 dröjer till efter nyår då viss utrustning inte hinner monteras förrän då.
Blir placering för alla dessa "nya" ledvagnar Uppsala eller kommer de placeras på andra orter inom UL?
6825 idag, innan den rullade ner till Säffle för lite inmontering av utrustning, gick kanon fint, nästan i nyskick 8)
(https://www.cf-andersson.se/wp-content/gallery/nobina-sverige-ab/DDJ967-20171217.jpg)
Citat från: AO skrivet 17 december 2017, 23:54:26 PM
Blir placering för alla dessa "nya" ledvagnar Uppsala eller kommer de placeras på andra orter inom UL?
Troligen Uppsala då 6823 & 6825 ersätter 5991 och 5992som faller för åldersstrecket vid nyår. 6822 och 6826 kom för att ersätta gasbussar som ska förstärka linje 801 till Arlanda.
Citat från: caa skrivet 18 december 2017, 15:16:31 PM
Troligen Uppsala då 6823 & 6825 ersätter 5991 och 5992som faller för åldersstrecket vid nyår. 6822 och 6826 kom för att ersätta gasbussar som ska förstärka linje 801 till Arlanda.
Jag vet att jag har frågat tidigare men aldrig riktigt fått något bra svar annat än "det bara är så". Vad är det som gör att man prompt måste köra gasbussarna, och nu dubblera upp turer med fler sådana på linje 801 i stället för att sätta in t.ex ledvagnarna där? Eller köra dieselbuss som gör 100km/h som på alla övriga Arlandalinjer då det trots allt är en motorvägslinje? Gasbussarna som rullar idag är ju inte precis de snabbaste fordonen där ute på E4'an, speciellt inte i backarna...
Citat från: Mikey skrivet 18 december 2017, 16:59:22 PM
Jag vet att jag har frågat tidigare men aldrig riktigt fått något bra svar annat än "det bara är så". Vad är det som gör att man prompt måste köra gasbussarna, och nu dubblera upp turer med fler sådana på linje 801 i stället för att sätta in t.ex ledvagnarna där? Eller köra dieselbuss som gör 100km/h som på alla övriga Arlandalinjer då det trots allt är en motorvägslinje? Gasbussarna som rullar idag är ju inte precis de snabbaste fordonen där ute på E4'an, speciellt inte i backarna...
Eftersom UL har som mål att bli helt fossilfritt till något år. Kommer inte ihåg om det var 2020 eller vad det var. Så gasbussar är nog här för att stanna.
Citat från: Björn Ax skrivet 18 december 2017, 19:55:26 PM
Eftersom UL har som mål att bli helt fossilfritt till något år. Kommer inte ihåg om det var 2020 eller vad det var. Så gasbussar är nog här för att stanna.
Det förstår jag, och jag har inget emot dem så. Dessutom rullar det väl många fordon även på HVO i UL-trafiken. Det jag är mest nyfiken på är just vad som skiljer linje 801 från all annan UL-trafik. Vad jag har sett blandar man vilt mellan gas/diesel/HVO-bussar på alla andra linjer i UL-trafiken utom just på 801'an. På andra linjer kan man sätta in större (led)bussar på högt belastade turer, men på just 801'an sätter man in en extra gasbuss i stället. Finns det alltså något specifikt förbud från huvudman att köra på HVO/Diesel på just den linjen som inte finns på någon annan linje i UL-trafiken?
Citat från: Mikey skrivet 18 december 2017, 20:17:44 PM
Det förstår jag, och jag har inget emot dem så. Dessutom rullar det väl många fordon även på HVO i UL-trafiken. Det jag är mest nyfiken på är just vad som skiljer linje 801 från all annan UL-trafik. Vad jag har sett blandar man vilt mellan gas/diesel/HVO-bussar på alla andra linjer i UL-trafiken utom just på 801'an. På andra linjer kan man sätta in större (led)bussar på högt belastade turer, men på just 801'an sätter man in en extra gasbuss i stället. Finns det alltså något specifikt förbud från huvudman att köra på HVO/Diesel på just den linjen som inte finns på någon annan linje i UL-trafiken?
Tror Swedavia/Arlanda är med och bestämmer när det gäller linje 801 och där är det gas som gäller.
Citat från: caa skrivet 19 december 2017, 13:43:04 PM
Tror Swedavia/Arlanda är med och bestämmer när det gäller linje 801 och där är det gas som gäller.
Okej, så de kan alltså ha satt krav på gasdrift på en enda linje? Ingen annan busstrafik ute på Arlanda går ju med gas, inte ens UL's övriga linjer (806, 880). Till och med Swedavia själva kör merparten av sina parkeringsbussar på HVO (förvisso med hybriddrift men...).
Citat från: Fredrik Andersson skrivet 18 december 2017, 01:24:26 AM
6825 idag, innan den rullade ner till Säffle för lite inmontering av utrustning, gick kanon fint, nästan i nyskick 8)
(https://www.cf-andersson.se/wp-content/gallery/nobina-sverige-ab/DDJ967-20171217.jpg)
Jag lyckas inte se bilden....
Citat från: Mikey skrivet 19 december 2017, 15:41:44 PM
Okej, så de kan alltså ha satt krav på gasdrift på en enda linje? Ingen annan busstrafik ute på Arlanda går ju med gas, inte ens UL's övriga linjer (806, 880). Till och med Swedavia själva kör merparten av sina parkeringsbussar på HVO (förvisso med hybriddrift men...).
Det är så jag förstått det. Sedan är det ju så att Nobina inte har några andra bussar med bagagehyllor än just Scania Omnilink gas och det kan ju bidra det också.
Jag har kört 6822 nu sedan den kom till UL. Jag blev förvånad över hur pass bra den bussen gick. Fungerar alldeles utmärkt. Trevlig att köra var det med :)