Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 10 december 2017, 11:02:30 AM

Titel: SL linje 6
Skrivet av: Hasse L skrivet 10 december 2017, 11:02:30 AM
Ett par bilder från premiärdagen. Jag såg två bussar från vardera Hornsberg och Frihamnen, hann inte vänta på den femte.
(https://s20.postimg.org/wm43usm7h/4009_6_Odg-_B.jpg)
ASG 378

(https://s20.postimg.org/gb3zyhhfh/7193_6_Odg-_B.jpg)
EKY 377
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Traesk skrivet 10 december 2017, 18:03:24 PM
Fick du nån känsla för hur många som reste med linjen? Tomma bussar eller verkar det finnas ett ordentligt reandeunderlag?
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: F.Å skrivet 10 december 2017, 18:21:29 PM
Hur sker vändning efter Biomedicum? Rondellen vid Solna kyrkväg, eller åker man till uppställningen vid Karolinska (norra)?
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: MaxCi skrivet 10 december 2017, 18:31:15 PM
Citat från: Traesk skrivet 10 december 2017, 18:03:24 PM
Fick du nån känsla för hur många som reste med linjen?

Som mest var det fem-sex personer ombord samtidigt, när jag åkte från Karolinska institutet till Östra station.
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Nico skrivet 10 december 2017, 22:58:45 PM
Citat från: F.Å skrivet 10 december 2017, 18:21:29 PM
Hur sker vändning efter Biomedicum? Rondellen vid Solna kyrkväg, eller åker man till uppställningen vid Karolinska (norra)?

Det första ska det väl vara, dvs. snurra i cirkulationen vid Solna kyrkväg. Sedan används byggfickorna på Solnavägen nedanför Fogdevreten för uppställning/tidsreglering.
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 11 december 2017, 08:44:15 AM
Det tar några väckor innan folk hittar lijen
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Karsten skrivet 11 december 2017, 09:00:20 AM
Citat från: Delfinen76 skrivet 11 december 2017, 08:44:15 AM
Det tar några väckor innan folk hittar lijen

Jag tror nog vaneresenärerna på linje 73 hittar linje 6 direkt!
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Ted Selander skrivet 14 december 2017, 09:09:01 AM
En stomlinje som aldrig går oftare än var 10 min presenteras så här för operatörens personal (min fetning):

"LINJE 6 – DEN NYA STOMBUSSLINJEN
Linje 6 ersätter 73:an och blir en ny stombusslinje. Den blir till en början en tvärgående linje mellan Ropsten och Karolinska. På vägen passerar bussen viktiga bytespunkter som Östra station och Odenplan där en helt ny pendeltågsstation öppnade  i somras. Den nya linjesträckningen, som stammar ur en insikt av hur dyrt det är med spårväg, har skapat stor uppmärksamhet i media och mötts med väldigt positiva reaktioner."

Jaha
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Leyland skrivet 14 december 2017, 09:23:23 AM
Citat från: Ted S skrivet 14 december 2017, 09:09:01 AM
En stomlinje som aldrig går oftare än var 10 min presenteras så här för operatörens personal (min fetning):

"LINJE 6 – DEN NYA STOMBUSSLINJEN
Linje 6 ersätter 73:an och blir en ny stombusslinje. Den blir till en början en tvärgående linje mellan Ropsten och Karolinska. På vägen passerar bussen viktiga bytespunkter som Östra station och Odenplan där en helt ny pendeltågsstation öppnade  i somras. Den nya linjesträckningen, som stammar ur en insikt av hur dyrt det är med spårväg, har skapat stor uppmärksamhet i media och mötts med väldigt positiva reaktioner."

Jaha

Oaktat värderingen och vad syftet är med värderingen, så är den mer relevanta frågan vad det är som blivit bättre med linje 6 och blå ledbussar än den tidigare linje 73. Det går inte fortare, stannar inte vid samma hållplatser o s v.  Utveckling och förändring är en sak, där några alltid får det möjligen bättre och en mindre andel resenärer får det sämre - men att närmast "ljuga" i marknadsföring är inte helt okomplicerat.

Vem lurar vem, och vilka är det som skär emellan och direkt tar del av skattekronorna som vinst utan att det egentligen blir en direkt förbättring.

Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 14 december 2017, 16:12:00 PM
I detta fall är det landstingspolitikerna som är adressat för dessa frågor då linjen inte beställdes på sedvanligt sätt och inte heller i dialog med operatören på det sätt som är brukligt som jag förstått saken.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 december 2017, 00:23:33 AM
Samma tidtabell som tidigare med skillnaden att den rullar även kvällar och helger...
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 15 december 2017, 17:38:45 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2017, 00:23:33 AM
Samma tidtabell som tidigare med skillnaden att den rullar även kvällar och helger...
Dock längre rusningstid samt 15 i st f 20 min trafik mitt på dagen.../Ulf
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Hasse L skrivet 18 december 2017, 09:49:52 AM
Keolis 7206 är en av de nyaste (och dessutom redan omlackerade) bussarna i Frihamnsgaraget för linje 6. De bör vara 7203-7207, fast 7203 har jag inte sett ännu. 7208-7210 har rapporterats ännu vara röda och flyttade till Fredriksdalsgaraget i utbyte mot de äldre - och från början blå - 7200-7202. Sen tidigare finns också "ettans vagnar" 7191-7199 i Frihamnen och serierna blandas på båda linjerna. Sexan verkar kräva 9-10 bussar i trafik, så Hornsberg är också med på ett hörn med bussar ur 40xx-serien.
(https://s20.postimg.org/recoi0wkd/7206_6_Odp-_B.jpg)

På nästan samma linje för ett par månader sedan:
(https://s20.postimg.org/o7i4yeju5/7206_73_Odp-_B.jpg)
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Buzzlover skrivet 18 december 2017, 10:52:10 AM
Finns det en anledning till att man inte drog in linjen till forna Karolinska Sjukhuset, nuvarande Karolinska Sjukhuset Norras bussterminal? känns som om reglering och vändning är lättare där inne ???
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 19 december 2017, 07:28:29 AM
Tanken var från början att linjen skulle gå till Solna, men sedan ändrade sig politikerna och bestämde att linjen skulle sluta i korsningen Solnavägen/Karolinska vägen.
Eftersom den nuvarande bussterminalen så småningom skall rivas i samband med omdaningen av den äldre delen av sjukhuset så ville väl inte politikerna vänja resenärerna vid att sexan går dit.
Antagligen vill man inte heller öka trängseln i terminalen och på Karolinska vägen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Nico skrivet 19 december 2017, 07:32:05 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 december 2017, 07:28:29 AM
Tanken var från början att linjen skulle gå till Solna, men sedan ändrade sig politikerna och bestämde att linjen skulle sluta i korsningen Solnavägen/Karolinska vägen.
Eftersom den nuvarande bussterminalen så småningom skall rivas i samband med omdaningen av den äldre delen av sjukhuset så ville väl inte politikerna vänja resenärerna vid att sexan går dit.
Antagligen vill man inte heller öka trängseln i terminalen och på Karolinska vägen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

En annan fråga är även om den idag väldigt trånga terminalen i Solna C skulle klara mer trafik, och i synnerhet då med en vändande stomlinje?
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Ersa skrivet 19 december 2017, 09:04:58 AM
Citat från: Nico skrivet 19 december 2017, 07:32:05 AM
En annan fråga är även om den idag väldigt trånga terminalen i Solna C skulle klara mer trafik, och i synnerhet då med en vändande stomlinje?

Knappast troligt. Se bara på RB-ersättningstrafiken senast, där det blev väldigt tydligt för förare och passagerare att både terminalen i Täby C och vändplanen i Lindholmen knappt klarade av linje 27. Dock inte alls lika uppenbart för beslutsfattarna som fortsätter vara nöjda med det krympande utrymmet för bussarna, och som nu planerar ytterligare framtida minskningar av bussterminaler, såsom i Åkersberga, Norrtälje och Rimbo.
Funkar väl sisådär bra rent allmänt i kombination med framtidens befolkningsökning och utökning av busstrafiken. Det skulle väl vara om man börjar med mer genomfartstrafik då, som i Vallentuna där t.ex 610 fortsätter vidare efter Vallentuna centrum.
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 december 2017, 14:57:02 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 december 2017, 07:28:29 AM
Tanken var från början att linjen skulle gå till Solna, men sedan ändrade sig politikerna och bestämde att linjen skulle sluta i korsningen Solnavägen/Karolinska vägen.
Eftersom den nuvarande bussterminalen så småningom skall rivas i samband med omdaningen av den äldre delen av sjukhuset så ville väl inte politikerna vänja resenärerna vid att sexan går dit.
Antagligen vill man inte heller öka trängseln i terminalen och på Karolinska vägen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

När kommer terminalen rivas?
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 20 december 2017, 21:49:12 PM
Vet inte faktiskt, men Mitt i (https://mitti.se/nyheter/trafik/sa-forandras-kollektivtrafiken-i-innerstan/) säger att den skall tas ur bruk under 2017, så det kan inte vara så långt kvar då.
Jag har inte haft anledning att titta förbi där på evigheter, så det finns säkert andra som vet mer.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Nico skrivet 20 december 2017, 22:08:44 PM
Man ska nog ta Mitt i:s uppgifter med ganska mycket salt. Om inte annat så är det ibland lite för mycket innerstadsfokus. Det finns väl vissa planer för något begränsat bussangörande vid den nyare delen av KS, men frågan där är i vilken omfattning? Delar av de gamla sjukhuslokalerna ska ju sedan användas till annat, men någon form av kollektivtrafikförsörjning måste ändå till för norra delen av området. 

Sedan finns ju 57, 506, 507, 508, 561 samt 607 som även de fortsatt kommer att trafikera norrifrån och där har det väl mig veterligt inte sagts något om några direkta förändringar. Samtliga dessa linjer, förutom 507, vänder ju och tidsreglerar även vid nuvarande terminalen på KS. Frågan är man har planerat in liknande ytor (om det ens finns plats) bortåt Solnabron och/eller Torsplan?
Titel: SV: SL linje 6
Skrivet av: Lars_L skrivet 21 december 2017, 06:40:11 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 december 2017, 07:28:29 AM
Tanken var från början att linjen skulle gå till Solna, men sedan ändrade sig politikerna och bestämde att linjen skulle sluta i korsningen Solnavägen/Karolinska vägen.
Eftersom den nuvarande bussterminalen så småningom skall rivas i samband med omdaningen av den äldre delen av sjukhuset så ville väl inte politikerna vänja resenärerna vid att sexan går dit.
Antagligen vill man inte heller öka trängseln i terminalen och på Karolinska vägen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Det finns väl förvisso fortfarande i stomnätsplanen att den ska fortsätta mot Vällingby. Dock finns det väl flera skäl att skjuta på en sådan lösning, inte minst av kostnadsskäl. Med de avtal man har just nu är det också lite knepigt, eftersom det skulle påverka underlaget för trafiken som Arriva bedriver rätt mycket. Så antagligen väntar man till nästa avtalsomgång med det.

Sedan vet vi ju av erfarenhet att sådana här förlängningar av stomlinjer kan dröja och kanske aldrig blir av. Se bara på 179 som fortfarande vänder vid Sollentuna och som väl aldrig i sin nuvarande form kommer gå till Täby (som ursprungligen var tänkt).