Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 30 november 2017, 12:17:15 PM

Titel: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 30 november 2017, 12:17:15 PM
(https://s19.postimg.org/azhsdkw0z/H50_Scheeleg_Nov72_Web.jpg)

H50 4725 vid Scheelegatan i nov 1972.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Roland Hn skrivet 30 november 2017, 14:18:31 PM
Var inte 4725 den på Norra kallades för  Lill Wiman?  Vill minnas att jag kört den några gånger.

Roland.
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 november 2017, 16:51:25 PM
Citat från: Roland Hn skrivet 30 november 2017, 14:18:31 PM
Var inte 4725 den på Norra kallades för  Lill Wiman?  Vill minnas att jag kört den några gånger.

Roland.

4725 fanns i flera omgångar.

Den du tänker på fick nr 5076 år 1976, jag hade den som "egen vagn" ett tag.
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 08 december 2017, 13:08:09 PM
Denna blev senare Kraftbuss 15.

M.v.h.
Ola
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Uffe E skrivet 09 december 2017, 11:29:02 AM
 När 4725, f.d. 5076 hamnade i norrtälje blev den kallad "horungen.
                                                                                 mvh, Uffe,
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 december 2017, 15:34:38 PM
(https://s19.postimg.org/wly9rk61f/H50v4725fd_V_stervik_Juni76_Web.jpg)

Citat från: Ola Almquist skrivet 08 december 2017, 13:08:09 PM
Denna blev senare Kraftbuss 15.

M.v.h.
Ola

Här ses den då i Västervik i juni 1976.
En nyredigerad reprisbild.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: yngrot skrivet 12 december 2017, 18:09:15 PM
Undrar varför de bytte blinkers fram ??  De små på bilden från Västervik syns ju knappt
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 december 2017, 18:17:43 PM
Citat från: yngrot skrivet 12 december 2017, 18:09:15 PM
Undrar varför de bytte blinkers fram ??  De små på bilden från Västervik syns ju knappt

Sannolikt för att få plats med de eftermonterade smutsavvisarna
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: yngrot skrivet 12 december 2017, 19:55:28 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 december 2017, 18:17:43 PM
Sannolikt för att få plats med de eftermonterade smutsavvisarna



Gör de någon nytta  tro  ???  Inte sett sådana på någon annan buss
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Bengt H skrivet 12 december 2017, 22:51:24 PM
Citat från: yngrot skrivet 12 december 2017, 19:55:28 PM
   



Gör de någon nytta  tro  ???  Inte sett sådana på någon annan buss

Jag körde busstypen på Göteborgs spårvägar och kan intyga att bussarna smutsade ner sig oerhört på sidan, även högt upp på rutorna och så att det i viss mån kunde skymma sikten. Samma typ av smutsavvisare sattes även upp på några bussar hos GS men jag märkte knappt någon skillnad. Jag minns inte nu om de blev allmänna eller om det bara var ett prov på några enstaka bussar.
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2017, 09:42:08 AM
Citat från: Bengt H skrivet 12 december 2017, 22:51:24 PM
Jag körde busstypen på Göteborgs spårvägar och kan intyga att bussarna smutsade ner sig oerhört på sidan, även högt upp på rutorna och så att det i viss mån kunde skymma sikten. Samma typ av smutsavvisare sattes även upp på några bussar hos GS men jag märkte knappt någon skillnad. Jag minns inte nu om de blev allmänna eller om det bara var ett prov på några enstaka bussar.

Problemet är/var att hastigheterna på en tätortsbuss blir lite för låga för att dessa luftstyrningar ska påverka i positivt i någon större grad.
SL försökte lösa problemet med gummiläppar i hjulhusen.
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 13 december 2017, 10:12:59 AM
Var 4725 (DBR845) automatväxlad?

//Peter
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2017, 10:17:30 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 13 december 2017, 10:12:59 AM
Var 4725 (DBR845) automatväxlad?

//Peter

Jag "gissar" att det var Wilsonlåda i denna, kikar man i bilregistret idag står det "manuell" vilket tyder på att det är Wilson.
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 13 december 2017, 14:08:56 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2017, 10:17:30 AM
Jag "gissar" att det var Wilsonlåda i denna, kikar man i bilregistret idag står det "manuell" vilket tyder på att det är Wilson.


Detta är ju en äldre B59 och dessa brukar vad jag vet oftast ha Wilson. Yngre B59 av denna typ brukar däremot ha automat.
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Gunnar Berglund skrivet 13 december 2017, 20:40:53 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 december 2017, 14:08:56 PM

Detta är ju en äldre B59 och dessa brukar vad jag vet oftast ha Wilson. Yngre B59 av denna typ brukar däremot ha automat.

Det var väl så att denna vagn mycket riktigt levererades med Wilson och användes på prov i SL-trafik på Råsta, (enbart?) på linje 515 under sommaren 1972. Provades i Uppsala hösten 1972, fortfarande med Wilson-lådan. I oktober 1972 till Hornsberg för användning i innerstaden och ombyggd (då eller senare?) med ZF-automat.

I en MfSS-artikel (nummer 2/73) nämns H50 4725:  "...nu försedd med HR 501-låda och tursätts på linje 50 tur 8, kl. 5.18-9.07 samt tur 14 kl. 11.50-19.08. I ett senare skede kommer vagnen att provas på Söderhallen och linje 48". Det måste väl referera till ZF-lådan, några prov med Scanias växellådor i volvobussar gjordes väl inte vid SL förrän H2 6484 fick en Scania GA 762 inmonterad?

Vilken växellåda vagnen hade när den kom till Kraftbuss i november 1974 vet jag inte.
Titel: SV: SL H50 4725 för 45 år sedan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2017, 20:56:39 PM
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 13 december 2017, 20:40:53 PM
Det var väl så att denna vagn mycket riktigt levererades med Wilson och användes på prov i SL-trafik på Råsta, (enbart?) på linje 515 under sommaren 1972. Provades i Uppsala hösten 1972, fortfarande med Wilson-lådan. I oktober 1972 till Hornsberg för användning i innerstaden och ombyggd (då eller senare?) med ZF-automat.

I en MfSS-artikel (nummer 2/73) nämns H50 4725:  "...nu försedd med HR 501-låda och tursätts på linje 50 tur 8, kl. 5.18-9.07 samt tur 14 kl. 11.50-19.08. I ett senare skede kommer vagnen att provas på Söderhallen och linje 48". Det måste väl referera till ZF-lådan, några prov med Scanias växellådor i volvobussar gjordes väl inte vid SL förrän H2 6484 fick en Scania GA 762 inmonterad?

Vilken växellåda vagnen hade när den kom till Kraftbuss i november 1974 vet jag inte.

Bussen finns ju kvar och som det oftast är har man inte ändrat till automat i bilregistret :-)

CR 76/110/111 kunde som bekant vara utrustade med två automatlådetyper, ZF 2 HP 45 och Scanias HR 501.

Däremot är det väl tveksamt om HR 501 lådan utan problem passade mot Volvomotorn men det krävdes nog inga omfattande modifieringar.