(https://s19.postimg.org/azhsdkw0z/H50_Scheeleg_Nov72_Web.jpg)
H50 4725 vid Scheelegatan i nov 1972.
Mvh Gunnar
Var inte 4725 den på Norra kallades för Lill Wiman? Vill minnas att jag kört den några gånger.
Roland.
Citat från: Roland Hn skrivet 30 november 2017, 14:18:31 PM
Var inte 4725 den på Norra kallades för Lill Wiman? Vill minnas att jag kört den några gånger.
Roland.
4725 fanns i flera omgångar.
Den du tänker på fick nr 5076 år 1976, jag hade den som "egen vagn" ett tag.
Denna blev senare Kraftbuss 15.
M.v.h.
Ola
När 4725, f.d. 5076 hamnade i norrtälje blev den kallad "horungen.
mvh, Uffe,
(https://s19.postimg.org/wly9rk61f/H50v4725fd_V_stervik_Juni76_Web.jpg)
Citat från: Ola Almquist skrivet 08 december 2017, 13:08:09 PM
Denna blev senare Kraftbuss 15.
M.v.h.
Ola
Här ses den då i Västervik i juni 1976.
En nyredigerad reprisbild.
Mvh Gunnar
Undrar varför de bytte blinkers fram ?? De små på bilden från Västervik syns ju knappt
Citat från: yngrot skrivet 12 december 2017, 18:09:15 PM
Undrar varför de bytte blinkers fram ?? De små på bilden från Västervik syns ju knappt
Sannolikt för att få plats med de eftermonterade smutsavvisarna
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 december 2017, 18:17:43 PM
Sannolikt för att få plats med de eftermonterade smutsavvisarna
Gör de någon nytta tro ??? Inte sett sådana på någon annan buss
Citat från: yngrot skrivet 12 december 2017, 19:55:28 PM
Gör de någon nytta tro ??? Inte sett sådana på någon annan buss
Jag körde busstypen på Göteborgs spårvägar och kan intyga att bussarna smutsade ner sig oerhört på sidan, även högt upp på rutorna och så att det i viss mån kunde skymma sikten. Samma typ av smutsavvisare sattes även upp på några bussar hos GS men jag märkte knappt någon skillnad. Jag minns inte nu om de blev allmänna eller om det bara var ett prov på några enstaka bussar.
Citat från: Bengt H skrivet 12 december 2017, 22:51:24 PM
Jag körde busstypen på Göteborgs spårvägar och kan intyga att bussarna smutsade ner sig oerhört på sidan, även högt upp på rutorna och så att det i viss mån kunde skymma sikten. Samma typ av smutsavvisare sattes även upp på några bussar hos GS men jag märkte knappt någon skillnad. Jag minns inte nu om de blev allmänna eller om det bara var ett prov på några enstaka bussar.
Problemet är/var att hastigheterna på en tätortsbuss blir lite för låga för att dessa luftstyrningar ska påverka i positivt i någon större grad.
SL försökte lösa problemet med gummiläppar i hjulhusen.
Var 4725 (DBR845) automatväxlad?
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 13 december 2017, 10:12:59 AM
Var 4725 (DBR845) automatväxlad?
//Peter
Jag "gissar" att det var Wilsonlåda i denna, kikar man i bilregistret idag står det "manuell" vilket tyder på att det är Wilson.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2017, 10:17:30 AM
Jag "gissar" att det var Wilsonlåda i denna, kikar man i bilregistret idag står det "manuell" vilket tyder på att det är Wilson.
Detta är ju en äldre B59 och dessa brukar vad jag vet oftast ha Wilson. Yngre B59 av denna typ brukar däremot ha automat.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 december 2017, 14:08:56 PM
Detta är ju en äldre B59 och dessa brukar vad jag vet oftast ha Wilson. Yngre B59 av denna typ brukar däremot ha automat.
Det var väl så att denna vagn mycket riktigt levererades med Wilson och användes på prov i SL-trafik på Råsta, (enbart?) på linje 515 under sommaren 1972. Provades i Uppsala hösten 1972, fortfarande med Wilson-lådan. I oktober 1972 till Hornsberg för användning i innerstaden och ombyggd (då eller senare?) med ZF-automat.
I en MfSS-artikel (nummer 2/73) nämns H50 4725: "...nu försedd med HR 501-låda och tursätts på linje 50 tur 8, kl. 5.18-9.07 samt tur 14 kl. 11.50-19.08. I ett senare skede kommer vagnen att provas på Söderhallen och linje 48". Det måste väl referera till ZF-lådan, några prov med Scanias växellådor i volvobussar gjordes väl inte vid SL förrän H2 6484 fick en Scania GA 762 inmonterad?
Vilken växellåda vagnen hade när den kom till Kraftbuss i november 1974 vet jag inte.
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 13 december 2017, 20:40:53 PM
Det var väl så att denna vagn mycket riktigt levererades med Wilson och användes på prov i SL-trafik på Råsta, (enbart?) på linje 515 under sommaren 1972. Provades i Uppsala hösten 1972, fortfarande med Wilson-lådan. I oktober 1972 till Hornsberg för användning i innerstaden och ombyggd (då eller senare?) med ZF-automat.
I en MfSS-artikel (nummer 2/73) nämns H50 4725: "...nu försedd med HR 501-låda och tursätts på linje 50 tur 8, kl. 5.18-9.07 samt tur 14 kl. 11.50-19.08. I ett senare skede kommer vagnen att provas på Söderhallen och linje 48". Det måste väl referera till ZF-lådan, några prov med Scanias växellådor i volvobussar gjordes väl inte vid SL förrän H2 6484 fick en Scania GA 762 inmonterad?
Vilken växellåda vagnen hade när den kom till Kraftbuss i november 1974 vet jag inte.
Bussen finns ju kvar och som det oftast är har man inte ändrat till automat i bilregistret :-)
CR 76/110/111 kunde som bekant vara utrustade med två automatlådetyper, ZF 2 HP 45 och Scanias HR 501.
Däremot är det väl tveksamt om HR 501 lådan utan problem passade mot Volvomotorn men det krävdes nog inga omfattande modifieringar.