Vi (Arriva Norrort) kör med riktiga vinterdäck på driven för första gången i år. Alltså inte M+S som vi haft tidigare utan nått mer "extremt". Ska bli spännande att se skillnaden, hittills är jag nöjd.
Men efter gårdagens snöfall så började jag fundera på vilka områden/aktörer som kör på bättre däck än M+S? Enligt verkstadspersonal var det 15 av våra bussar som fastnade, 14 med M+S och 1 med de riktiga vinterdäcken.
Citat från: buskörare skrivet 22 november 2017, 15:48:32 PM
Vi (Arriva Norrort) kör med riktiga vinterdäck på driven för första gången i år. Alltså inte M+S som vi haft tidigare utan nått mer "extremt". Ska bli spännande att se skillnaden, hittills är jag nöjd.
Men efter gårdagens snöfall så började jag fundera på vilka områden/aktörer som kör på bättre däck än M+S? Enligt verkstadspersonal var det 15 av våra bussar som fastnade, 14 med M+S och 1 med de riktiga vinterdäcken.
Med "M+S" menar du alltså vanliga drivdäck för åretruntbruk?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 november 2017, 16:09:21 PM
Med "M+S" menar du alltså vanliga drivdäck för åretruntbruk?
Jag tror det. Får aldrig riktigt svar på vad de är för däck. Endel säger att M+S står för Mud and snow och andra Mud and sand.
https://www.dackia.se/om-dack-och-falgar/dackbeteckningar
Matti
Citat från: Matti1524 skrivet 22 november 2017, 17:12:09 PM
https://www.dackia.se/om-dack-och-falgar/dackbeteckningar
Matti
Det räcker dock inte att det står M+S för att vara ett vinterdäck de ska även vara särskilt framtagna för vinterväglag se länken.
http://www.stro.se/information/vinterdack/lastbil/ (http://www.stro.se/information/vinterdack/lastbil/)
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Dack/Vinterdack/ (https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Dack/Vinterdack/)
Vad då ?
Citat från: Matti1524 skrivet 22 november 2017, 18:40:30 PM
Vad då ?
Vinterdäck ... ... ska vara
särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med
M och SExempel där kravet inte uppfylls.
"Importerade jeepar, skåpbilar, minivans, 4×4-fordon etc, har ofta originalmonterade däck som är grovmönstrade och M+S-märkta, men de är varken framtagna eller lämpliga för vinterkörning. Dessa däck har ett mönster som är anpassat för terrängkörning, men de har inte en gummiblandning som är lämplig att köra med på svenska vintervägar. Dessa däck är inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller."
Krav för tunga fordon
Kravet på vinterdäck vid vinterväglag gäller:
•Tunga lastbilar
•Tunga bussar
•Personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton
Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning* även på fordonets bakre hjulaxlar.
* Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.
Kopierat från Transportstyrelsen
Matti
Mitt första stycke var också saxat från transportstyrelse. S+M betyder inte nödvändigtvis att de är godkända för vinterkörning. Det är tillverkaren som ansvararar för att de ska vara framtagna för vinterförhållanden. Därför STRO (länk på samma sida på transportstyrelsen) listat de flesta av de däck som tillverkaren har godkänt.
Sedan är ju mönsterdjupet rätt avgörande på tunga fordon. Det är ju tyvärr där som den stora kostnaden ligger och där man sparar in. Ligger man på gränsen 5 mm gör det inte så stor nytta. Helst bör man byta vid 10 mm mönsterdjup.
Det är inte heller bara beteckningen som är avgörande, utan just vilka kvalitéer själva däcket har. Ett dåligt vinterdäck med 10 mm mönsterdjup kan vara lika dåligt som ett bra med 5 mm, enligt de studier som gjorts.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 november 2017, 16:09:21 PM
Med "M+S" menar du alltså vanliga drivdäck för åretruntbruk?
Det finns inga åretruntdäck för svenskt klimat.
"Allrounddäck eller året-runt-däck benämns normalt däck som ska fungera året runt. I praktiken finns det inga bra funktionella allrounddäck för vårt nordiska klimat."
https://www.dackia.se/om-dack-och-falgar/allrounddack
Citat från: Harald Nordius skrivet 22 november 2017, 20:55:24 PM
Det finns inga åretruntdäck för svenskt klimat.
"Allrounddäck eller året-runt-däck benämns normalt däck som ska fungera året runt. I praktiken finns det inga bra funktionella allrounddäck för vårt nordiska klimat."
https://www.dackia.se/om-dack-och-falgar/allrounddack
Dom körs med året runt i alla fall.
Citat från: buskörare skrivet 23 november 2017, 06:08:41 AM
Dom körs med året runt i alla fall.
Ja, det är väl därför det blir busskaos vid minsta snöfall.
Naturligtvis kan slitna däck påverka bussarnas framdrift, men det är ju samma sak med alla andra gummiskodda fordon.
Har man däck med bra mönster brukar det gå ganska bra att ta sig fram.
Mina erfarenheter från busskörning är snarare att vägbanan skapar problem eftersom den ofta är ganska kall vintertid och däcken ofta varma vilket kan skapa ett glidlager av vatten mellan däck och vägbana.
Jag har själv fastnat till synes helt oförklarligt, men även varit vittne till incidenter som kunnat sluta riktigt illa just pga temperaturskillnaden mellan däck och underlag.
Dubbdäck är inget alternativ såvida man inte är beredd att renovera vägarna varje år då dubbarna i kombination med tyngden förmodligen skulle slita sönder vägbanan.
Detta är även ett tungt skäl till varför man inte lagstiftat om dubbdäck på tunga fordon.
Jag kan även rekommendera en titt på TV4s inslag i
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3945694]Nyhetsmorgon (https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3945694)
häromdagen där man jämför bromssträckan på halt väglag mellan en personbil och en stadsbuss.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 november 2017, 21:45:49 PM
Naturligtvis kan slitna däck påverka bussarnas framdrift, men det är ju samma sak med alla andra gummiskodda fordon.
Har man däck med bra mönster brukar det gå ganska bra att ta sig fram.
Mina erfarenheter från busskörning är snarare att vägbanan skapar problem eftersom den ofta är ganska kall vintertid och däcken ofta varma vilket kan skapa ett glidlager av vatten mellan däck och vägbana.
Jag har själv fastnat till synes helt oförklarligt, men även varit vittne till incidenter som kunnat sluta riktigt illa just pga temperaturskillnaden mellan däck och underlag.
Dubbdäck är inget alternativ såvida man inte är beredd att renovera vägarna varje år då dubbarna i kombination med tyngden förmodligen skulle slita sönder vägbanan.
Detta är även ett tungt skäl till varför man inte lagstiftat om dubbdäck på tunga fordon.
Jag kan även rekommendera en titt på TV4s inslag i
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3945694]Nyhetsmorgon (https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3945694)
häromdagen där man jämför bromssträckan på halt väglag mellan en personbil och en stadsbuss.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Jag tycker inte att filmen var bra. Bromssträckan är väl oftast inte det som gör att bussen har svårt att ta sig fram, det är väl snarare när man ska ta sig iväg från stillastående. För en oinsatt kan filmen ge åsikten att "då är det väl bara att hålla bättre avstånd då" och ger egentligen inget svar på varför det är svårt att ta sig fram med buss.
Som Busköraren säger så är väl inte det här med att stanna snabbt och effektivt som är det stora problemet med buss i vinterväglag utan att komma igång vid hållplatser och motlut. Klippet visade tyvärr inget av det.
Det stora problemet som inte heller är med är ju all annan trafik som är i vägen ex långtradare på tvären..
Efter att ha kört på både "riktiga" vinterdäck och Arrivas M+S så anser jag att det är stor skillnad faktiskt. Åtminstone på B9:orna som glider mycket mindre med vinterdäck. Dock är vinterdäcken helt nya får väl tilläggas.
Citat från: yngrot skrivet 26 november 2017, 05:12:46 AM
Det stora problemet som inte heller är med är ju all annan trafik som är i vägen ex långtradare på tvären..
Eller bussar.
Citat från: buskörare skrivet 26 november 2017, 05:56:51 AM
Efter att ha kört på både "riktiga" vinterdäck och Arrivas M+S så anser jag att det är stor skillnad faktiskt. Åtminstone på B9:orna som glider mycket mindre med vinterdäck. Dock är vinterdäcken helt nya får väl tilläggas.
Detta är ett trevligt initiativ av Arriva, besökte en av depåerna förra veckan och detta med riktiga Continental friktionsdäck verkar bli standard på fler depåer än i Norrort.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 december 2017, 20:50:01 PM
Detta är ett trevligt initiativ av Arriva, besökte en av depåerna förra veckan och detta med riktiga Continental friktionsdäck verkar bli standard på fler depåer än i Norrort.
Volvo (åtminstone vattenskallarna) har Boss istället.