Jo, Nobina 5565 och 5567 var dem ända som inte blev skrotad/exportad när dem andra syskonen (5557 - 58, 64 och 66) blev det, är det någon som vet varför? f.ö kommer det behövas en uppdatering av fordonsflottan nästa år och året efter det enligt SLs åldersgräns
oj, lever dessa värmlänska kvalitetsmaskiner fortfarande
Äldst är dock 5512. Numera utan PC och går enbart som utbildnings- och avlösningsfordon. Välbyggd och välservad, så den kan mycket väl stanna kvar avtalet ut, och därefter kanske rentav få gå till nån veteranbussförening.
Citat från: Ersa skrivet 11 november 2017, 12:51:43 PM
Äldst är dock 5512. Numera utan PC och går enbart som utbildnings- och avlösningsfordon. Välbyggd och välservad, så den kan mycket väl stanna kvar avtalet ut, och därefter kanske rentav få gå till nån veteranbussförening.
Detta måste ha hänt väldigt nyligen, då jag såg 5512 på 625 den 3 oktober
Citat från: Ersa skrivet 11 november 2017, 12:51:43 PM
Äldst är dock 5512. Numera utan PC och går enbart som utbildnings- och avlösningsfordon. Välbyggd och välservad, så den kan mycket väl stanna kvar avtalet ut, och därefter kanske rentav få gå till nån veteranbussförening.
Har 5512 kvar den styrbara stödaxeln?
Har man inte fått generösare ålderskrav mot att man skaffar några eldrivna bussar?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 november 2017, 15:35:37 PM
Har 5512 kvar den styrbara stödaxeln?
Jajamen, samt den minst 30 hk starkare motorn. Att den med lätthet skulle kunna överleva 5513-5548 var ingen överraskning.
Citat från: Buzzlover skrivet 11 november 2017, 14:52:19 PM
Detta måste ha hänt väldigt nyligen, då jag såg 5512 på 625 den 3 oktober
Mötte den igår, och såg i varje fall från den synvinkeln inte skymten av någon Accessläsare. Dessutom var destinationsskylten helt svart, vilket numera inte går att få fram via PC:n.
Nobinas Norrtälje-avtal är förlängt till 2021. "Nöjda resenärer" Enligt SL.
//Peter
Citat från: Walter skrivet 11 november 2017, 15:57:15 PM
Har man inte fått generösare ålderskrav mot att man skaffar några eldrivna bussar?
Nja, inte generösare ålderskrav i bemärkelsen maximal ålder på fordonen, men däremot tillåts högre medelålder på flottan totalt (10 istället för 8 år). Har ju diskuterats en del på detta forum och problemet med medelåldersmodellen är ju att den blir rätt kostnadsdrivande i slutet av ett avtal. Förvisso brukar ju de stora bolagen oftast kunna hitta andra områden att placera vagnarna i - men det är ju inte säkert att det ekonomiskt blir en bra lösning. Det är väl nästan bara Stockholm som har krav på medelålder. Så tappar man mark i Stockholm, är det inte säkert att man har avsättning för vagnarna (eller behöver dem för att klara andra existerande avtal).
Citat från: Peter Rost skrivet 12 november 2017, 02:26:27 AM
Nobinas Norrtälje-avtal är förlängt till 2021. "Nöjda resenärer" Enligt SL.
Är inte det normen? Dvs att det ska till ett folkligt samt medialt omskrivet missnöje i form av Norrort/E20 för att lyckas med konstycket att inte få förlängt.
Citat från: Ersa skrivet 11 november 2017, 12:51:43 PM
Äldst är dock 5512. Numera utan PC och går enbart som utbildnings- och avlösningsfordon. Välbyggd och välservad, så den kan mycket väl stanna kvar avtalet ut, och därefter kanske rentav få gå till nån veteranbussförening.
Är den kvar?? Trodde alla dessa var borta sedan mycket länge.
Citat från: Bussmicke skrivet 12 november 2017, 20:53:47 PM
Är den kvar?? Trodde alla dessa var borta sedan mycket länge.
Alla försvann, utan 5517 (nu avregistrerad dock) och 5512, dessa var de som Fridströms hade, sen när Fridströms slutade köra SL trafiken (tror jag, ev att dem kör den kallelse turen på 649 kanske) så slopades 5517 om jag minns rätt men 5512 överlevde somsagt
Citat från: Buzzlover skrivet 13 november 2017, 07:52:55 AM
Alla försvann, utan 5517 (nu avregistrerad dock) och 5512, dessa var de som Fridströms hade, sen när Fridströms slutade köra SL trafiken (tror jag, ev att dem kör den kallelse turen på 649 kanske) så slopades 5517 om jag minns rätt men 5512 överlevde somsagt
Både 5512 och 5517 kördes vidare av Nobina efter 1 mars, men 5517 fasades ut med tiden. 5512 blev kombineras linje- och utbildningsvagn, men verkar som sagt numera enbart vara utbildningsvagn. Antagligen är den styrande tredjeaxeln en orsak, då SL-förare fortsatt verkar behöva utbildning i denna "nyhet".
Någon kallelseavgång på 649 (som är kallelsetur hela sträckans längd) finns inte kvar längre. Det var ett bra tag sedan SL drog in den avgången, som gick från Beateberg/Rö vid 10-tiden om jag minns rätt. Numera är det enbart de skolanpassade avgångarna som är kvar, samt returen tillbaka mot Rimbo, efter första eftermiddagsturen.
Citat från: Ersa skrivet 12 november 2017, 10:47:28 AM
Är inte det normen? Dvs att det ska till ett folkligt samt medialt omskrivet missnöje i form av Norrort/E20 för att lyckas med konstycket att inte få förlängt.
Hur menar du nu ???
Citat från: Peter Rost skrivet 13 november 2017, 10:48:28 AM
Hur menar du nu ???
Precis det jag skrev. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig annorlunda. Man måste missköta sina åtaganden rätt grovt i dagens läge, om man ska lyckas med konststycket att inte få förlängt med de två optionsåren.
Citat från: Ersa skrivet 13 november 2017, 13:50:00 PM
Precis det jag skrev. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig annorlunda. Man måste missköta sina åtaganden rätt grovt i dagens läge, om man ska lyckas med konststycket att inte få förlängt med de två optionsåren.
När det gäller optionsåren har väl SL/SLL oftast valt att förlänga i de fall där operatören varit positiv till detta, det finns väl egentligen inga fall alls? där detta inte har skett, däremot finns det många fall där operatören har avböjt.
I det aktuella fallet med Norrort kan man nog anta att beslutet att inte utnyttja optionen var lika mkt Arriva:s som SLL:s.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 november 2017, 18:00:58 PM
När det gäller optionsåren har väl SL/SLL oftast valt att förlänga i de fall där operatören varit positiv till detta, det finns väl egentligen inga fall alls? där detta inte har skett, däremot finns det många fall där operatören har avböjt.
I det aktuella fallet med Norrort kan man nog anta att beslutet att inte utnyttja optionen var lika mkt Arriva:s som SLL:s.
Nja, knappast. Det skulle inte ha kommunicerats ut på det sätt som det gjordes i sådana fall. Men däremot fanns det en del frågetecken - bland annat hur Roslagsbanans nya vagnar och depå skulle hanteras. Arriva har ju försökt ta igen det man förlorat på gungorna genom att försöka maxa intäkterna på tilläggsavtalen, vilket gör att det ekonomiska skälet inte riktigt funnits och Trafikförvaltningen nog skulle ha behövt se framemot ganska tuffa och segdragna förhandlingar.
Att trafikförvaltningen oftast låter avtalen förlängas är ju både utifrån ekonomiska skäl och för att ha en bra relation till operatörerna (där också priset kan antas bli lägre om operatörerna känner sig trygga med att kunna räkna med förlängning).
Däremot hade nog kundnöjdheten hos Arriva liten påverkan. Nobina Järfälla/Upplands Bro har ju nästan konstant legat mycket under Arriva Norrort i kundnöjdhet (förutom vid uppstarten på E20), utan att man för den skull diskuterat uppsägning av avtalet där. Trafikförvaltningens analys av MTR inför förlängningen av tunnelbanan var ju inte heller någon rolig läsning, men man valde ändå att låta dem få förlängt.
Kundnöjdhet/missnöje är ju dock ett bra argument att framhålla om man nu ändå ska behålla avtalet respektive säga upp det.
Men för att återgå till ursprungsfrågan, vet någon varför endast 5565 och 67 sparades och inte dem andra?
Citat från: Buzzlover skrivet 14 november 2017, 11:24:40 AM
Men för att återgå till ursprungsfrågan, vet någon varför endast 5565 och 67 sparades och inte dem andra?
Att 5565, och 5567 fortfarande är i trafik är nog snarare slumpartat, och skicket de är i. De fem nya Elbussarna ska ju som bekant börja rulla i augusti nästa år.
Hej!
Om vi pratar om Norrtälje så undrar jag om någon vet vad som hänt med 7994, XCU 925?
Avställd 170228. Skriven på Fridströms 170317.
Citat från: Bese001 skrivet 16 november 2017, 17:50:05 PM
Om vi pratar om Norrtälje så undrar jag om någon vet vad som hänt med 7994, XCU 925?
Avställd 170228. Skriven på Fridströms 170317.
7994 drabbades av något tekniskt fel och stannade på vajerdelen av E18 mellan Brottby och Söderhall i slutet av februari 2017, och blev strax efteråt påkörd bakifrån av en fullastad lastbil med släp. Båda fordonen blev skrot, och lastbilsföraren skadades allvarligt. Alla i bussen klarade sig efter omständigheterna rätt bra.
Eventuella överskrivanden i CBR efter olyckan har sannolikt att göra med hur de bägge försäkringsbolagen arbetade med olyckan och ärendena.
Citat från: Ersa skrivet 16 november 2017, 18:18:56 PM
7994 drabbades av något tekniskt fel och stannade på vajerdelen av E18 mellan Brottby och Söderhall i slutet av februari 2017, och blev strax efteråt påkörd bakifrån av en fullastad lastbil med släp. Båda fordonen blev skrot, och lastbilsföraren skadades allvarligt. Alla i bussen klarade sig efter omständigheterna rätt bra.
Eventuella överskrivanden i CBR efter olyckan har sannolikt att göra med hur de bägge försäkringsbolagen arbetade med olyckan och ärendena.
7994 står kvar med vitt skynke över sig på Nobinas garage i Norrtälje
Länk med text och bilder om incidenten med 7994:
http://www.norrteljetidning.se/blaljus/olyckor/e18-avstangd-i-flera-timmar-efter-krock-mellan-lastbil-och-buss (http://www.norrteljetidning.se/blaljus/olyckor/e18-avstangd-i-flera-timmar-efter-krock-mellan-lastbil-och-buss)
https://images.mmcloud.se/api/v1/images/d6d81632-4f07-599c-9a72-3947e90b5287/830.jpg (https://images.mmcloud.se/api/v1/images/d6d81632-4f07-599c-9a72-3947e90b5287/830.jpg)
https://images.mmcloud.se/api/v1/images/18d46fd6-16f4-5305-ba2c-920d88c38493/830.jpg (https://images.mmcloud.se/api/v1/images/18d46fd6-16f4-5305-ba2c-920d88c38493/830.jpg)
Hubba,ingen vacker syn.../Ulf
Hej!
Tack för svaret, även om det inte var så kul att läsa om.
Citat från: Ersa skrivet 16 november 2017, 18:18:56 PM
7994 drabbades av något tekniskt fel och stannade på vajerdelen av E18 mellan Brottby och Söderhall i slutet av februari 2017, och blev strax efteråt påkörd bakifrån av en fullastad lastbil med släp. Båda fordonen blev skrot, och lastbilsföraren skadades allvarligt. Alla i bussen klarade sig efter omständigheterna rätt bra.
Eventuella överskrivanden i CBR efter olyckan har sannolikt att göra med hur de bägge försäkringsbolagen arbetade med olyckan och ärendena.
Helt otroligt att ingen dog i den olyckan. Undrar hur det är med lastbilschauffören?
Citat från: buskörare skrivet 18 november 2017, 08:53:04 AM
Helt otroligt att ingen dog i den olyckan. Undrar hur det är med lastbilschauffören?
Om jag inte minns fel så omkom lastbilsföraren tyvärr
Citat från: Buzzlover skrivet 18 november 2017, 11:07:47 AM
Om jag inte minns fel så omkom lastbilsföraren tyvärr
Lastbilsföraren överlevde.
Då har 7994 bytt ägare:
Registreringsnummer
XCU925
Förvärvsdatum
2017-11-24
Namn
RACKSTAD BIL & DELAR AB
Adress
RACKSTAD
Postnr
67192
Ort
ARVIKA
Nu har den definitivt nått sin "ändhållplats". ;D
7994 i Kanal 5:
https://www.youtube.com/watch?v=5tUhug0WMTM