Borås Tidning går ut med denna stora nyhet. Hade det varit förr hade redaktionschefen gått ner i tryckeriet och skriket "Stoppa pressarna". Numera behöver han/hon ju bara ropa på web-redaktören några skrivbord bort. Men alla nyheter är inte stora nyheter...
http://www.bt.se/boras/problem-for-buss-100-stalls-in/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2017, 18:54:05 PM
Borås Tidning går ut med denna stora nyhet. Hade det varit förr hade redaktionschefen gått ner i tryckeriet och skriket "Stoppa pressarna". Numera behöver han/hon ju bara ropa på web-redaktören några skrivbord bort. Men alla nyheter är inte stora nyheter...
http://www.bt.se/boras/problem-for-buss-100-stalls-in/
Riktigt dåligt att det skulle behöva ta 40 minuter i alla fall.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 november 2017, 19:07:17 PM
Riktigt dåligt att det skulle behöva ta 40 minuter i alla fall.
40 min måste väl vara riktigt bra jobbat en eftermiddag vid den tiden.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2017, 19:08:43 PM
40 min måste väl vara riktigt bra jobbat en eftermiddag vid den tiden.
Nu är det ju så att Röd express går från Landvetter var 7/8 minut vid den tiden. Hade man brytt sig om resenärerna hade man förstås tagit en buss därifrån och låtit de resenärerna få vänta en femtedel av tiden på nästa buss. Men då hade väl Nettbuss fått betala för (minst) två inställda avgångar istället för en...
Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 november 2017, 19:14:30 PM
Nu är det ju så att Röd express går från Landvetter var 7/8 minut vid den tiden. Hade man brytt sig om resenärerna hade man förstås tagit en buss därifrån och låtit de resenärerna få vänta en femtedel av tiden på nästa buss. Men då hade väl Nettbuss fått betala för två inställda avgångar istället för en...
Finns det lediga dubbeldäckare på röd express?
Bara körtiden från Göteborg/Borås vid den tiden är minst 20-25 minuter och till det ska man lägga till den tid det tog för chauffören att informera trafikledningen, dem att jaga tag i buss med chaufför o.sv.
Man snor sällan en buss från ett annat pågående uppdrag och lämnar andra kunder vind för våg
Röd express körs inte med dubbeldäckare.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2017, 19:18:52 PM
Finns det lediga dubbeldäckare på röd express?
Bara körtiden från Göteborg/Borås vid den tiden är minst 20-25 minuter och till det ska man lägga till den tid det tog för chauffören att informera trafikledningen, dem att jaga tag i buss med chaufför o.sv.
Röd express går med vanliga boggibussar, vad nu det spelar för roll i en sådan här situation. Hellre ståplats i 30 minuter än att vänta i 30 minuter. Den vänder i Landvetter så körtiden från Göteborg/Borås är irrelevant.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2017, 19:18:52 PM
Man snor sällan en buss från ett annat pågående uppdrag och lämnar andra kunder vind för våg
Nej, där är problemet. Det görs alldeles för sällan, även om det totalt sätt skulle vara mycket bättre för resenärerna. (medveten om att det finns en liten sannolikhet att det i just detta fall fanns speciella orsaker som att alla tänkbara förare överskrida maxarbetstiden eller något sådant).
Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 november 2017, 19:27:11 PM
Röd express går med vanliga boggibussar, vad nu det spelar för roll i en sådan här situation. Hellre ståplats i 30 minuter än att vänta i 30 minuter. Den vänder i Landvetter så körtiden från Göteborg/Borås är irrelevant.
Nej, där är problemet. Det görs alldeles för sällan, även om det totalt sätt skulle vara mycket bättre för resenärerna. (medveten om att det finns en liten sannolikhet att det i just detta fall fanns speciella orsaker som att alla tänkbara förare överskrida maxarbetstiden eller något sådant).
Det tar säkert 40 minuter att bryta ur en buss ur sitt omlopp. Fordon och förare hamnar på fel plats vilket ställer till det i det fortsatta omloppet. Förartider måste kollas så att de håller sig inom lagens ramar.
Jag kan garantera att klockan aldrig går så fort som när man har en trafikstörning. Dessutom är jag ganska säker på att de flesta föredrar att vänta 40 minuter och få sittplats framför att stå på motorvägen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2017, 19:48:08 PM
Det tar säkert 40 minuter att bryta ur en buss ur sitt omlopp. Fordon och förare hamnar på fel plats vilket ställer till det i det fortsatta omloppet. Förartider måste kollas så att de håller sig inom lagens ramar.
Jag kan garantera att klockan aldrig går så fort som när man har en trafikstörning. Dessutom är jag ganska säker på att de flesta föredrar att vänta 40 minuter och få sittplats framför att stå på motorvägen.
Röd express går den som undantagen körning? Ej EU?
Isf är det omöjligt att ta en buss/förare därifrån.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2017, 20:23:18 PM
Röd express går den som undantagen körning? Ej EU?
Isf är det omöjligt att ta en buss/förare därifrån.
I varje fall är linjen från Landvetter Resecentrum (alldeles intill där 100-bussen fick motorstopp) och Lilla Varholmen kortare än 50 km.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2017, 21:05:10 PM
I varje fall är linjen från Landvetter Resecentrum (alldeles intill där 100-bussen fick motorstopp) och Lilla Varholmen kortare än 50 km.
Och en förutsättning för att dessa linjer ska vara undantagna reglerna om KoV är att man inte bryter deras omlopp för att täcka en linje där fordonen har krav på färdskrivare.
Adrian Langemar;
Att bryta en buss ur sitt omlopp är som sagt inte aktuellt. Du skapar mer problem än vad du löser om du gör så.
Citat från: MM skrivet 12 november 2017, 17:12:52 PM
Och en förutsättning för att dessa linjer ska vara undantagna reglerna om KoV är att man inte bryter deras omlopp för att täcka en linje där fordonen har krav på färdskrivare.
Adrian Langemar;
Att bryta en buss ur sitt omlopp är som sagt inte aktuellt. Du skapar mer problem än vad du löser om du gör så.
Det låter som att det behövs lite bättre kundperspektiv här... Jo du, flexibla omlopp är mycket bättre än vad många tror. Tycker att just det här var ett ganska bra exempel på hur mycket man kan vinna på det, EU-reglerna förhindrar det förstås i just det här fallet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2017, 19:48:08 PM
Det tar säkert 40 minuter att bryta ur en buss ur sitt omlopp. Fordon och förare hamnar på fel plats vilket ställer till det i det fortsatta omloppet. Förartider måste kollas så att de håller sig inom lagens ramar.
Det är ju just för att systemet är byggt för fasta omlopp som det är så krångligt. Med dagens teknik skulle det kunna gå blixtsnabbt.
Hålla sig inom lagens ramar bör man - men annars kan det vara bra att tänka utanför ramarna.
Flexibla omlopp (annat än på enstaka insatsbussar) är i princip omöjligt utan en helt likriktad fordonspark vilket beställaren knappast är intresserad av.
Dessutom har man förutom KoV/EU avtalsreglerade pauser, raster, dygnsvila och veckovila att ta hänsyn till
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 november 2017, 21:17:44 PM
Flexibla omlopp (annat än på enstaka insatsbussar) är i princip omöjligt utan en helt likriktad fordonspark vilket beställaren knappast är intresserad av.
Nja nu överdriver du nog en hel del... Vid trafikstörningar får man accpetera att det inte blir optimalt, såvida det inte blir boggi där det inte går att komma fram förstås.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 november 2017, 21:23:59 PM
Nja nu överdriver du nog en hel del... Vid trafikstörningar får man accpetera att det inte blir optimalt, såvida det inte blir boggi där det inte går att komma fram förstås.
Om vi undantar KoV/EU delen och allt som rör arbetstiderna för förarna och enbart riktar in oss på själva bussen.
Man måste säkerställa framkomligheten, en ledbuss går inte att köra överallt, en dubbeldäckare skickar man inte ut på linjer där den inte hör hemma, bussar utan skrivare får inte gå på EU linjer, en boggibuss (14-15m) kan det uppstå svårigheter med o.sv
Detta tillsammans med regelverken för föraren gör det väldigt svårt att snabbt kasta om på det sätt du tror, jag skulle rekommendera ett studiebesök på en av trafikledningarna.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 november 2017, 20:16:38 PM
Det låter som att det behövs lite bättre kundperspektiv här... Jo du, flexibla omlopp är mycket bättre än vad många tror. Tycker att just det här var ett ganska bra exempel på hur mycket man kan vinna på det, EU-reglerna förhindrar det förstås i just det här fallet.
o vad e bra i ett kundperspektiv o kasta ut resenärer från en tung linje för o stoppa in bussen på en annan linje undrar ju jag då
Inläggets layout redigerat av admin.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 november 2017, 21:44:45 PM
Om vi undantar KoV/EU delen och allt som rör arbetstiderna för förarna och enbart riktar in oss på själva bussen.
Man måste säkerställa framkomligheten, en ledbuss går inte att köra överallt, en dubbeldäckare skickar man inte ut på linjer där den inte hör hemma, bussar utan skrivare får inte gå på EU linjer, en boggibuss (14-15m) kan det uppstå svårigheter med o.sv
Detta tillsammans med regelverken för föraren gör det väldigt svårt att snabbt kasta om på det sätt du tror, jag skulle rekommendera ett studiebesök på en av trafikledningarna.
Ibland kan det fungera riktigt bra, men som du säger kräver detta att ett flertal faktorer är uppfylla.
En någorlunda enhetlig fordonspark. Snabbtänkta trevliga trafikledare som kan bemöta förarna. Arbetsvilliga sociala förare som kan tumma lite på schemat då det inträffat någon störning, samt har en stark servicekänsla och tänker på resenärerna och kundnöjdheten. Samt vanligtvis nöjda resenärer som har förståelse för att det sällan får att "trolla fram" en ny buss från tomma intet.
Dock är det ytterst sällan man lyckas få uppleva en sådan organisation, men ibland händer det! :)
Citat från: Erling.L skrivet 12 november 2017, 21:53:20 PM
o vad e bra i ett kundperspektiv o kasta ut resenärer från en tung linje för o stoppa in bussen på en annan linje undrar ju jag då
Ta bussar ur trafik mitt på linjen bör man ju undvika i det längsta. Men det beror ju på konsekvenserna också. För att ta ett exempel från spårvägen, ibland kortvänder man vid Eketrägatan vid störningar och det är en annan vagn precis bakom.
Citat från: Ersa skrivet 13 november 2017, 01:06:34 AM
Ibland kan det fungera riktigt bra, men som du säger kräver detta att ett flertal faktorer är uppfylla.
En någorlunda enhetlig fordonspark. Snabbtänkta trevliga trafikledare som kan bemöta förarna. Arbetsvilliga sociala förare som kan tumma lite på schemat då det inträffat någon störning, samt har en stark servicekänsla och tänker på resenärerna och kundnöjdheten. Samt vanligtvis nöjda resenärer som har förståelse för att det sällan får att "trolla fram" en ny buss från tomma intet.
Dock är det ytterst sällan man lyckas få uppleva en sådan organisation, men ibland händer det! :)
Bra skrivet. En sak ska tilläggas också. Det krävs bra avtalskonstruktioner där det inte blir högre viten för att man sätter resenärerna i första hand.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 13 november 2017, 07:31:48 AM
Ta bussar ur trafik mitt på linjen bör man ju undvika i det längsta. Men det beror ju på konsekvenserna också. För att ta ett exempel från spårvägen, ibland kortvänder man vid Eketrägatan vid störningar och det är en annan vagn precis bakom.
Man måste ju även se till sammanhanget i övrigt. Oavsett avtalskonstruktioner, att jämföra spårvagn (eller buss) i stadstrafik med buss i regionaltrafik haltar en del. Både vad gäller tillgängliga resurser i form av fordon och personal, praktiska möjligheter, tidsåtgång mm.
Fördelen med spårtrafik är ju också att man kommer tillbaka (i regel) till avlösningsstationen nästan på samma tid ändå. Dessutom ingår det ju i spåravtalen att köra till avlösningsplats/ändstation vid förseningar/spruckna avlösningar, eftersom det är nödvändigt i spårtrafik på ett annat sätt än för de däckbundna transportsystem. Där brukar man ju också i annan utsträckning ha kvar folk som sitter reserver och kan se till att inte körpassen blir orimligt långa.
Den bästa lösningen som jag ser det för busstrafik är ändå att ha strategiskt placerade flexvagnar (med fordonstyp som fungerar på samtliga linjer). Har man en sådan lösning kan man oerhört smidigt lösa de mesta problem som uppstår. Är naturligtvis också en kostnad, men rätt använda kan de göra ganska stor nytta. Keolis nyttjar ju detta på ett mycket smart sätt - som tyvärr inte de andra operatörerna riktigt velat ta efter (även om man delvis har liknande lösningar).
Då gäller det förstås att man har tillräckligt stora avtalsområden för att det ska vara en ekonomiskt vettig lösning. Något system borde ju också gå att utveckla så att man i vissa fall kan "dela" på en flexvagn mellan flera operatörer om paketen är för röriga.
När det gäller spårtrafik har man heller inget tvingande regelverk att förhålla sig till, huvuddelen av arbetstidsreglerna ligger i avtal och kan frångås vid behov.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 november 2017, 19:14:30 PM
Nu är det ju så att Röd express går från Landvetter var 7/8 minut vid den tiden. Hade man brytt sig om resenärerna hade man förstås tagit en buss därifrån och låtit de resenärerna få vänta en femtedel av tiden på nästa buss. Men då hade väl Nettbuss fått betala för (minst) två inställda avgångar istället för en...
Det mest naturliga vore väl att be nästa buss på linje 100 ta med passagerarna från den trasiga bussen. Linje 100 går ju med 20 minuters trafik.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat från: MrBrave skrivet 23 november 2017, 18:36:03 PM
Det mest naturliga vore väl att be nästa buss på linje 100 ta med passagerarna från den trasiga bussen. Linje 100 går ju med 20 minuters trafik.
De går till och med i 10-minuterstrafik under rusningstid (som det var när detta inträffade) samt extrabussar. Men bussarna brukar vara mycket välbesatta så de kan i regel inte ta med de passagerare som finns i en havererad buss.
Antagligen hade man någon förfogandevagn som man kunde sätta in eller också beslöt man att ställa in en avgång från Nils Ericsonsterminalen och köra den bussen till Landvetter. Hursomhelst är 40 minuter hyfsat för en sådan åtgärd.