(https://s26.postimg.org/xfv10s615/Arriva_8413_Frosundaleden_20171024.jpg) (https://postimg.org/image/xfv10s611/)
Här kommer några höstbilder från Arriva Stockholm. Först Mälarövagn 8413 på linje 302 som under högtrafikmorgnar förlängs från Brommaplan till Solna.
(https://s26.postimg.org/ppo8vn3pl/Arriva_7064_Morby_C_20171026.jpg) (https://postimg.org/image/y7xozza85/)
En av Arriva Norrorts äldsta 12-metersvagnar, 7064, på lokallinje 601 i Danderyd.
(https://s26.postimg.org/j85cc4tc9/Arriva_6236_Morby_C_20171016.jpg) (https://postimg.org/image/51plgwih1/)
Nya Arriva 6236 på lokallinje 602 i Danderyd. Kommer fler MAN-bussar i denna serie eller blir det bara 6231-36?
(https://s26.postimg.org/weusbnp1l/Arriva_7605_Haga_N_20171014.jpg) (https://postimg.org/image/lf9l01ymd/)
Arriva 7605 har under hösten flyttats tillbaka till Råsta från Norrort. Här på "Råstalinje 509".
Det kommer 31 ledvagnar nästa år i alla fall.
Eller nu vet jag inte. Det står:
Fram till och med midsommar 2018 kommer 31 nya låggolvade ledbussar av modell MAN A23 att börja rulla på vägarna i norrort.
Sen står det:
Sex bussar har redan levererats till norrort, 15 st beräknas komma till årsskiftet och ytterligare 10 till midsommar nästa år. Bussarna ska fördelas mellan norrorts olika depåer och subdepåer.
Utom Vaxholmsdepån då, där skaderisken är för stor enligt uppgift :(
Citat från: buskörare skrivet 26 oktober 2017, 19:51:25 PM
Eller nu vet jag inte. Det står:
Fram till och med midsommar 2018 kommer 31 nya låggolvade ledbussar av modell MAN A23 att börja rulla på vägarna i norrort.
Sen står det:
Sex bussar har redan levererats till norrort, 15 st beräknas komma till årsskiftet och ytterligare 10 till midsommar nästa år. Bussarna ska fördelas mellan norrorts olika depåer och subdepåer.
Utom Vaxholmsdepån då, där skaderisken är för stor enligt uppgift :(
Konstigt, för de som levererats nu är ju inte ledvagnar...
Citat från: virtual1 skrivet 26 oktober 2017, 20:05:45 PM
Konstigt, för de som levererats nu är ju inte ledvagnar...
Nä, det blev ju lite snurrigt nu.
Och ännu konstigare är kommande leveranser, då de inte ens är beställda som skall levereras 2018.
Dock kommer det 15 MAN-led i slutet av året - det är det enda som är klart.
Citat från: buskörare skrivet 26 oktober 2017, 19:51:25 PM
Utom Vaxholmsdepån då, där skaderisken är för stor enligt uppgift :(
Jag antar att dessa eventuella ledbussar är pusherbussar, då är de inte lika smidiga att manuvrera som B9S, vilket är en stor nackdel i Vaxholmsgaraget.
Sedan skule nog en hel del av skadeproblemen lösas om man hade förare som kunde backa. Inte bara rakt bak in i räcket tills bakljusen har ramlat av.
Dom håller ju på att bygga massa nya rampplatser i Åkersberga LBC, så slutet kanske är nära för Vaxholm?
Citat från: igel skrivet 26 oktober 2017, 23:36:48 PM
Jag antar att dessa eventuella ledbussar är pusherbussar, då är de inte lika smidiga att manuvrera som B9S, vilket är en stor nackdel i Vaxholmsgaraget.
Sedan skule nog en hel del av skadeproblemen lösas om man hade förare som kunde backa. Inte bara rakt bak in i räcket tills bakljusen har ramlat av.
Det går utmärkt att ha pushervagnar där. Ja, skadorna är slarv från förarna, men att säga att det bara beror på backningar är att förenkla väldigt. Lika många skador sker vid vändningen och då är styrande bakdel av ondo.
Citat från: J0han skrivet 27 oktober 2017, 00:43:10 AM
Dom håller ju på att bygga massa nya rampplatser i Åkersberga LBC, så slutet kanske är nära för Vaxholm?
Än så länge är det inte vi som ska stå där. Det kommer i så fall ske tidigast sommartidtabellen i så fall och enligt vår skadesamordnare finns inget klart beslut om vad som ska hända med Vaxholmsdepån. Ska den byggas om, ska vi flyttas till LBC eller ska det byggas en helt ny depå vid Rosenkälla/Gillinge? Inget verkar veta nått. Och vi förare får ta skiten så länge.
Citat från: buskörare skrivet 27 oktober 2017, 07:58:33 AM
Än så länge är det inte vi som ska stå där. Det kommer i så fall ske tidigast sommartidtabellen i så fall och enligt vår skadesamordnare finns inget klart beslut om vad som ska hända med Vaxholmsdepån. Ska den byggas om, ska vi flyttas till LBC eller ska det byggas en helt ny depå vid Rosenkälla/Gillinge? Inget verkar veta nått. Och vi förare får ta skiten så länge.
Hittills har ju anledningen varit att ingen vill ta merkostnanden, annars hade vaxholmsdepån flyttat till Åkersberga station för länge sedan. Personligen tror jag ingenting kom,er att hända innan Norrort upphandlas på nytt. Då har SL möjlighet att upphandla området utan Vaxholmsdepån och slipper då att behöva diskutera vilken ekonomisk skada den ena eller andra parten kommer att lida vid en eventuell nerläggning av en depå.
Sedan är det faktiskt bara ca. 4km som skiljer i avstånd mellan Åkersberga-LBC och Råsta i tomkörningsväg till Vaxholm.
Citat från: igel skrivet 27 oktober 2017, 22:10:25 PM
Hittills har ju anledningen varit att ingen vill ta merkostnanden, annars hade vaxholmsdepån flyttat till Åkersberga station för länge sedan. Personligen tror jag ingenting kom,er att hända innan Norrort upphandlas på nytt. Då har SL möjlighet att upphandla området utan Vaxholmsdepån och slipper då att behöva diskutera vilken ekonomisk skada den ena eller andra parten kommer att lida vid en eventuell nerläggning av en depå.
Sedan är det faktiskt bara ca. 4km som skiljer i avstånd mellan Åkersberga-LBC och Råsta i tomkörningsväg till Vaxholm.
LBC i Åkersberga är det ända uppe vid Hakungekrossen, nästan i Brottby?? Det måste ju finnas ledig industrimark på annat håll?
Sedan skulle ju tomkörningstiden från Råsta bli betydligt längre + att det inte kommer att finnas plats där, Råsta lär f.ö nog försvinna inom 5-10 år för att bygga bostäder där
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 oktober 2017, 23:02:53 PM
LBC i Åkersberga är det ända uppe vid Hakungekrossen, nästan i Brottby?? Det måste ju finnas ledig industrimark på annat håll?
Nej det ligger i Åkerstorp. Men tomkörning går 276-E18-274. Svinnigevägen har hittills ansätts för dålig. Sedan är fördelen att tomma från råsta att man kör mot trafikriktningen, det kan ofta vara köer på 276an.
Det bästa är väl egentligen att låta Vaxholm använda Täbygaraget och "flytta runt" andra linjer. Exempelvis genom att använda Okvista och Åkersberga mer för andra linjer och kanske då Råsta som fungerar bra för vissa turer (exempelvis utgående från Sollentuna). Det senare är förstås bara ändå tillfälliga lösningar under den här avtalsperioden.
Det är ju ändå relativt få vagnar som är placerade i Vaxholm, så frågan kan inte sägas vara så där väldigt svårlöst egentligen.
Kan tyckas att man därmed bara flyttar runt tomkörningstiderna till andra linjer med en sådan lösning. Men den långa tomkörningstiden och den relativt isolerade trafiken + bristen på uppställningsplatser för raster och paus i Vaxholm gör det nästan omöjligt att få till vettiga omlopp med så långa tomkörningstider som till/från Åkersberga. Täbygaraget ligger ju i alla fall i princip på vägen mellan Tekniska och Vaxholm.
Löser man det på detta vis, kan man nog också få en bättre lösning med Trafikförvaltningen. Merkostnaden för att använda Åkersberga för Vaxholm blir ju tyvärr just så dyr för att det uppstår andra merkostnader förutom endast tomkörningarna med in- och utgående vagnar.
Jag tycker också det smidigaste hade varit att lägga Vaxholmsbussarna i Täby. Eftersom marken i Vaxholm ägs av SL skulle man kunna ha luncher och raster där, då är det bara några bussar inne i taget. Vi som kör i Vaxholm vill ju fortsätta köra där och det skulle ju kunna funka med en sån tanke. Man får ju räkna med minst 30 min omkörning mellan Berga och Vaxholm och trafiken blir väldigt utsatt om vi ska sitta i köer på 276:an. Täby är ju åt rätt håll kömässigt. Men jag antar att det är räknat på det redan. SL borde stå för merkostnader så länge eftersom det är dom som satt oss i den här situationen. Trots det kostar detta Arriva extra pengar i skador och extra personal på mornarna.
Dock väntar ju ersättningstrafik flera år i rad nu, kanske vill man inte låsa de platserna som finns.
Och arbetsplatserna i Vaxholm (eller för den delen andra lokala garage/uppställningar) - är inte det ett politiskt ansvar? De förare som får byta gångavstånd till garaget mot att skaffa egen bil och köra till Täby eller Okvista för att hämta bussen på morgonen? Attraktion för yrket, miljö mm?
Citat från: igel skrivet 27 oktober 2017, 22:10:25 PM
Hittills har ju anledningen varit att ingen vill ta merkostnanden, annars hade vaxholmsdepån flyttat till Åkersberga station för länge sedan. Personligen tror jag ingenting kom,er att hända innan Norrort upphandlas på nytt. Då har SL möjlighet att upphandla området utan Vaxholmsdepån och slipper då att behöva diskutera vilken ekonomisk skada den ena eller andra parten kommer att lida vid en eventuell nerläggning av en depå.
Sedan är det faktiskt bara ca. 4km som skiljer i avstånd mellan Åkersberga-LBC och Råsta i tomkörningsväg till Vaxholm.
Fast det är ju knappast någon hemlighet att hela Åkersberga station på rätt nära håll kommer att behöva tömmas på uppställda bussar. Alla låga blå fastigheter intill ska ju rivas, och den gamla brandstationen är ju redan jämnad med marken. Det ska enligt uppgift bli nya dyra bostadsrätter i hela området, så på sin höjd blir det några få rastplatser (utan rampkopplingar) kvar på stationsplanen. Dvs precis som det varit på Norrtälje station i årtionden.
Jag har inte sett några planer, förslag eller kartor, men skulle gissa att alla förändringar i linjer och resandeströmmar pga en rejält ombyggd station i Åkersberga, samt det nya resecentrumet vid Arninge, redan är noga planerat i minsta detalj redan. Detta inför nästa avtal. Förhoppningsvis finns det även någon slags ny hållbar långsiktig depålösning för Vaxholm med i planen. En satellitdepå i Arninge kanske?
Citat från: Leyland skrivet 28 oktober 2017, 09:35:53 AM
Och arbetsplatserna i Vaxholm (eller för den delen andra lokala garage/uppställningar) - är inte det ett politiskt ansvar? De förare som får byta gångavstånd till garaget mot att skaffa egen bil och köra till Täby eller Okvista för att hämta bussen på morgonen? Attraktion för yrket, miljö mm?
"Attraktion för yrket" har väl knappast varit något man prioriterat och satsat på under det senaste årtiondet.
Sen är det ju så att vi obönhörligen går mot en utveckling där bussdepåer inte längre ligger mitt inne i samhällen, och framförallt inte i anslutning till samhällets centrala busstorg. Marken är för dyr helt enkelt, och boende runtom vill inte ha bussdepåerna kvar inne i stan.
Jämför även Uppsala, där stadsbussdepån även den ska ut ur stan, och där man som landsbygdsförare snart knappt kan parkera och gå på toa nära Centralstationen.
Citat från: Ersa skrivet 28 oktober 2017, 10:02:28 AM
Fast det är ju knappast någon hemlighet att hela Åkersberga station på rätt nära håll kommer att behöva tömmas på uppställda bussar. Alla låga blå fastigheter intill ska ju rivas, och den gamla brandstationen är ju redan jämnad med marken. Det ska enligt uppgift bli nya dyra bostadsrätter i hela området, så på sin höjd blir det några få rastplatser (utan rampkopplingar) kvar på stationsplanen. Dvs precis som det varit på Norrtälje station i årtionden.
Jag har inte sett några planer, förslag eller kartor, men skulle gissa att alla förändringar i linjer och resandeströmmar pga en rejält ombyggd station i Åkersberga, samt det nya resecentrumet vid Arninge, redan är noga planerat i minsta detalj redan. Detta inför nästa avtal. Förhoppningsvis finns det även någon slags ny hållbar långsiktig depålösning för Vaxholm med i planen. En satellitdepå i Arninge kanske?
Arninge lär inte vara möjligt platsmässigt.
Citat från: igel skrivet 28 oktober 2017, 00:24:04 AM
Nej det ligger i Åkerstorp. Men tomkörning går 276-E18-274. Svinnigevägen har hittills ansätts för dålig. Sedan är fördelen att tomma från råsta att man kör mot trafikriktningen, det kan ofta vara köer på 276an.
Ok, då vet jag, m e m bygghandeln alltså, trodde LBC hade avvecklat där.
Men Svinningevägen är väl ingen höjdare men det måste ju ändå vara bättre med 22 km än 38 km via Arninge.
Blir det köer via Svinninge eller?
Citat från: buskörare skrivet 28 oktober 2017, 10:50:13 AM
Arninge lär inte vara möjligt platsmässigt.
Nu menade jag ju givetvis inte mitt på Coops parkering, utan snarare Arninge med omnejd. Är det något som finns runtom samt norr om Arninge/Rosenkälla är det ju mark och utrymmen.
Marken norr om Arninge ägs ju av Douglas och han är inte känd för att släppa mark. Det ska vara precis vid påfarten Arninge norra söderut, utöver det är det ju inte mycket mark över i Arninge heller.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 oktober 2017, 11:40:15 AM
Ok, då vet jag, m e m bygghandeln alltså, trodde LBC hade avvecklat där.
Men Svinningevägen är väl ingen höjdare men det måste ju ändå vara bättre med 22 km än 38 km via Arninge.
Blir det köer via Svinninge eller?
Den vägen är enligt mig inte en bra tomkörningsväg för bussar.
Citat från: buskörare skrivet 28 oktober 2017, 14:53:43 PM
Den vägen är enligt mig inte en bra tomkörningsväg för bussar.
Ok!
Körde den vägen ett par ggr i somras med buss och mötte både bussar i trafik (B9S) och tomma men det var ju på sommaren och inte i rusningen.
Svinningevägen känns både bredare, säkrare, med ett lugnare tempo och med en lägre trafikmängd än t.ex RV77 mellan Norrtälje och Rimbo, som idag är tomkörningsväg för många bussar.
Ja, det kommer ju rendera ett antal tomkörningsbussar i diket och stoppa upp trafiken helt när flera bussar på rad vill ut på Vaxholmsvägen mot Vaxholm. Tycker man det är en bra lösning så visst kan man tomköra 15 bussar där varje morgon. Det kan ta upp till 2 min för 681:an att ta sig ut från Kulla vägskäl, lägg på 2 ledbussar bakom varandra så står det ju bra still för privatbilisterna som bor där.
Citat från: buskörare skrivet 28 oktober 2017, 19:20:57 PM
Ja, det kommer ju rendera ett antal tomkörningsbussar i diket och stoppa upp trafiken helt när flera bussar på rad vill ut på Vaxholmsvägen mot Vaxholm. Tycker man det är en bra lösning så visst kan man tomköra 15 bussar där varje morgon. Det kan ta upp till 2 min för 681:an att ta sig ut från Kulla vägskäl, lägg på 2 ledbussar bakom varandra så står det ju bra still för privatbilisterna som bor där.
Ja utfarten på Vaxholmsvägen skulle behöva kompletteras med ljusreglering eller rondell, är väghållningen sedan så dålig vintertid förstår jag att det blir problem, annars känns ju vägen inte direkt för smal och krokig för busstrafik.
Absolut behöver man göra nåt åt korsningen vid Kulla vägskäl. En seriös lösning, som väl lutar åt en riktig cirkulationsplats. Man behöver ju även se över säkerheten för gångtrafik över vägen, då hållplatser fortfarande finns på bägge sidor om Vaxholmsvägen. Just denna korsning har f.ö. diskuterats i en tråd i SSS-forumet sedan en tid tillbaka, där olika idéer presenterats.
Men Svinningevägen i övrigt har jag, som kör buss på mycket smalare vägar i Norrtälje kommun vanligtvis, inga problem alls med.
Citat från: Ersa skrivet 28 oktober 2017, 10:06:38 AM
"Attraktion för yrket" har väl knappast varit något man prioriterat och satsat på under det senaste årtiondet.
Sen är det ju så att vi obönhörligen går mot en utveckling där bussdepåer inte längre ligger mitt inne i samhällen, och framförallt inte i anslutning till samhällets centrala busstorg. Marken är för dyr helt enkelt, och boende runtom vill inte ha bussdepåerna kvar inne i stan.
Jämför även Uppsala, där stadsbussdepån även den ska ut ur stan, och där man som landsbygdsförare snart knappt kan parkera och gå på toa nära Centralstationen.
Precis det jag menar. För att kunna jobba som "relativt sett" lågavlönad tjänste- och servicehen i skiftesmiljö med t ex mycket tidiga mornar, så måste man ha egen bil för att kunna ta sig till och från jobbet och dessutom lägga 2*30 minuter av egen tid till/från jobbet - jämfört med 5-10 minuters promenad (inte för alla men kanske för många).
Och just ta sig till/från jobbet "kollektivt" i exemplet Vaxholm om bussarna flyttas till Täby/Okvista/Åkersberga blir skrattretande. Jag tror arbetsgivare och trafikhuvudmän som gör depåinvesteringar måste börja tänka mer på attraktion för yrket, framtida rekryteringar. Personalomsättning med risk för ökad grupp mindre bra förare är också en kostnad - det är inte bara arbetstid och km som kostar.
,
Tyvärr tror jag det är önsketänkande för en bransch som i princip räknar ören i den dagliga verksamheten.
Dilemmat i fallet med Vaxholm är ju att huvudmannen står för infrastrukturen, exempelvis depåer, medan entreprenörerna får hantera de förutsättningar som erbjuds.
Eftersom bussdepåer utgör en "NIMBY"-faktor i de flesta samhällen vill kommunerna helst att de ligger på så oattraktiva platser som möjligt så de inte upptar värdefull mark som kan användas mer kommersiellt.
Problemet för kommunerna i Stockholmsområdet är då att de flesta depåerna ligger på mark som SL äger sedan många år och som de inte vill släppa utan en vettig motprestation från de berörda kommunerna.
Hur förare och andra medarbetare på depåerna tar sig till- och från jobbet är inget som ingår i ekvationen för varken arbetsgivare, kommuner eller huvudmän normalt sett.
Jag kan hålla med i sak om att branschen sannolikt inte skulle förlora på att ha sina depåer i centrala lägen, men när kommersiella intressen trycker på är tyvärr inte bussbranschen särskilt konkurrenskraftig.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk