Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 15 oktober 2017, 21:51:04 PM

Titel: GNM 388
Skrivet av: Hasse L skrivet 15 oktober 2017, 21:51:04 PM
(https://s20.postimg.org/5a8cadkfh/EOT_136_66_Mbp-_B.jpg)
GNM 388 - ex(?) Eskilstuna Omnibustrafik 136 - Scania-Vabis BF 7659 / SKV 1966.
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Leyland skrivet 15 oktober 2017, 23:09:58 PM
Mycket trevlig bild, inte minst miljön och en "bekräftelse" på tiden för byggnadsställningarna på fastigheten bakom.

Var det inhyrt på samtliga turer på linje 66 vid denna tid, eller endast ett fåtal turer.

Vill minnas att i februari 1977 var personalbristen så pass omfattande att flera linjer fick ny turlista med neddragning i trafiken.
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 16 oktober 2017, 10:35:46 AM
GNM388 bör ha tillhört EOT när bilden togs eftersom den fanns med vid övergången till SLT 1978. Fick där nr 540 och slopades 1982.
På den här tiden tillhörde väl Stockholms Turistbussar och sörmlandsbolagen samma ägarsfär så det kan ha varit STAB som lånade in och bemannade bussen.
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Hasse L skrivet 16 oktober 2017, 13:30:10 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 16 oktober 2017, 10:35:46 AM
GNM388 bör ha tillhört EOT när bilden togs eftersom den fanns med vid övergången till SLT 1978. Fick där nr 540 och slopades 1982.
På den här tiden tillhörde väl Stockholms Turistbussar och sörmlandsbolagen samma ägarsfär så det kan ha varit STAB som lånade in och bemannade bussen.
Tack för att jag fick ett gammalt frågetecken uträtat! Minns att STAB länge bemannade just 66:an. Var 136 (som bussen var märkt) ett EOT- eller STAB-nummer?
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Railmaster skrivet 16 oktober 2017, 16:06:47 PM
Hur gjorde man med reklamen i och utanpå de inhyrda bussarna? Satte man upp reklamen där som annars skulle suttit på SLs egna bussar som var avställda under inhyrningarna?

Eller hade SL inga avställda bussar pga förarbristen?
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Hasse L skrivet 17 oktober 2017, 10:07:04 AM
Citat från: Leyland skrivet 15 oktober 2017, 23:09:58 PM
Mycket trevlig bild, inte minst miljön och en "bekräftelse" på tiden för byggnadsställningarna på fastigheten bakom.

Var det inhyrt på samtliga turer på linje 66 vid denna tid, eller endast ett fåtal turer.

Vill minnas att i februari 1977 var personalbristen så pass omfattande att flera linjer fick ny turlista med neddragning i trafiken.
De sju bilder jag tog på 66:an med charterbuss mellan 10.4.76 och 2.4.78 är alla tagna lör- eller söndagar. Det betyder förstås inte att det inte kan ha körts charter även m-f under en period. Jag minns inte - någon annan kanske har bättre koll?

Den 7.2.1977 infördes nya, glesare tidtabeller för de flesta innerstadslinjerna måndagar-fredagar, för vissa (t.ex. 41, 46, 48, 54) också lördagar och söndagar. /Hasse
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Leyland skrivet 17 oktober 2017, 10:33:32 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 17 oktober 2017, 10:07:04 AM
Den 7.2.1977 infördes nya, glesare tidtabeller för de flesta innerstadslinjerna måndagar-fredagar, för vissa (t.ex. 41, 46, 48, 54) också lördagar och söndagar. /Hasse

Så var det ja, tack. Brunt tryck.
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 17 oktober 2017, 15:37:06 PM
En fråga som säkert har diskuterats förut:
Denna buss har väl samma färg som Södertäljes(SOAB)så hade dom samma ägare(Wallenberg?)?/Ulf
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 17 oktober 2017, 20:22:14 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 oktober 2017, 13:30:10 PM
Tack för att jag fick ett gammalt frågetecken uträtat! Minns att STAB länge bemannade just 66:an. Var 136 (som bussen var märkt) ett EOT- eller STAB-nummer?

Det ska vara det ursprungliga numret hos EOT.
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: TobbeH skrivet 17 oktober 2017, 21:57:50 PM
Kanske är farsan som kör.  Han körde för STAB då. STAB köpte in  två gamla Södertörns CF,ar för trafiken på 66,an. Han berättar att han delade ut biljetter och stämplar till Stockholms turistbussars chaufförer första trafikdygnet . Mvh Tobbe
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Hasse L skrivet 18 oktober 2017, 14:56:37 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 17 oktober 2017, 20:22:14 PM
Det ska vara det ursprungliga numret hos EOT.
Tack!  /H
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 18 oktober 2017, 15:09:09 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 oktober 2017, 15:37:06 PM
En fråga som säkert har diskuterats förut:
Denna buss har väl samma färg som Södertäljes(SOAB)så hade dom samma ägare(Wallenberg?)?/Ulf
Ja, Knut Oskar Gustavson sålde AB Eskilstuna Omnibustrafik till Södertälje Omnibus AB den 1 december 1964.
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Hasse L skrivet 19 oktober 2017, 15:57:28 PM
Citat från: TobbeH skrivet 17 oktober 2017, 21:57:50 PM
Kanske är farsan som kör.  Han körde för STAB då. STAB köpte in  två gamla Södertörns CF,ar för trafiken på 66,an. Han berättar att han delade ut biljetter och stämplar till Stockholms turistbussars chaufförer första trafikdygnet . Mvh Tobbe
En gammal Södertörnsbuss vid Medborgarplatsen - kanske i STAB:s regi? Och fasaderna från förra bilden är färdigputsade.
(https://s20.postimg.org/lnhe7m7bx/7343_66_Mbp-_B.jpg)
CUF 413 - Scania-Vabis CF 6561 1962 - f.d. TSS 7343. Är det påklistrade numret 97 ett STAB-nummer?
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Leyland skrivet 19 oktober 2017, 16:09:05 PM
Åter tack för härlig miljöbild Hasse.

Kinarestaurangen till höger - lär vara en av stadens äldsta - är sedan tidigare i år stängd och där väntar nu en Max restaurang.

Må jag vara ursäktad om jag bryter mot någon regel kring publicering av "moderana tidningsartiklar" - men Stadsmuseets bild från 1971 med samma fastighet i bakgrunden passar in här.

(http://www.forumbilder.se/G9T2S/medborgarplatsen-1971.jpg) (http://www.forumbilder.se/G9T2S/medborgarplatsen-1971)

Tidningen Mitt I Södermalm, augusti 2017
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 oktober 2017, 17:44:37 PM
STAB = Stockholms Turistbussar?
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: TobbeH skrivet 19 oktober 2017, 18:02:26 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 19 oktober 2017, 15:57:28 PM
En gammal Södertörnsbuss vid Medborgarplatsen - kanske i STAB:s regi? Och fasaderna från förra bilden är färdigputsade.
(https://s20.postimg.org/lnhe7m7bx/7343_66_Mbp-_B.jpg)
CUF 413 - Scania-Vabis CF 6561 1962 - f.d. TSS 7343. Är det påklistrade numret 97 ett STAB-nummer?

Nämen titta. Det är farsan som kör:-) Påklistrade nr 97 är STAB,s nr. Pappa har för sig att den andra CF.en hade nr 98.
Mvh Tobbe
Citat från: Bussmicke skrivet 19 oktober 2017, 17:44:37 PM
STAB = Stockholms Turistbussar?
Det stämmer Mvh Tobbe
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2017, 18:42:13 PM
Citat från: TobbeH skrivet 19 oktober 2017, 18:02:26 PM
Nämen titta. Det är farsan som kör:-) Påklistrade nr 97 är STAB,s nr. Pappa har för sig att den andra CF.en hade nr 98.
Mvh Tobbe Det stämmer Mvh Tobbe

Nej, den hade nr 96. Båda dessa CF-ar användes flitigt på linje 810 Jordbro-Skanstull från 1981. Det blev bara något år innan de togs ur trafiken. Det var mycket klagomål från resenärerna som förväntade sig att det skulle komma en turistbuss.

Om din pappa också körde på 810-an så måste jag träffat på honom. Hälsa honom från killen med kameran i Jordbro i så fall!

Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Leyland skrivet 21 oktober 2017, 12:12:33 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 15 oktober 2017, 21:51:04 PM
(https://s20.postimg.org/5a8cadkfh/EOT_136_66_Mbp-_B.jpg)
GNM 388 - ex(?) Eskilstuna Omnibustrafik 136 - Scania-Vabis BF 7659 / SKV 1966.

Se här, TYC's driftstörningsrapport från denna dag.

Även de inhyrda bolagen var inte 100% i sin utsättning denna lördag.

Linje 44, 56, 66 och 192(!) utlagt på externa bolag. Därutöver planerat 27 helt indragna turer (dagens omlopp), men 3 turer löste man och det blev bara 24 heldagsturer indragna på grund av personalbrist. Därtill 7 "rader".

(https://s1.postimg.org/3qss733ehb/SL_TYC_19760911_Driftst_rningar.jpg) (https://postimg.org/image/zjpz0haff/)
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 oktober 2017, 07:55:45 AM
Charterbussar??
Titel: SV: GNM 388
Skrivet av: Leyland skrivet 23 oktober 2017, 09:23:32 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 oktober 2017, 07:55:45 AM
Charterbussar??

På den tiden i vardagligt samtal talade man ofta och i huvudsak om två typer av buss(trafik) i Sverige. Det var linjebussar/linjetrafik och charterbussar. Det senare omfattade bussar som inte körde regelbunden linjetrafik. Charter helt enkelt.

SL hade under denna tid åren 1975-1978, liksom 1988, stor personalbrist. En del linjer fick t.o.m. neddragen trafik. Charterbussar hyrdes in (buss med förare). Man kan i Dagrapporten från TYC utläsa vilka bolag som hade störningar i sin planerade utsättning denna dag.