Efter en insändare i tidningen idag, har jag funderat på det här med bussfil. Eftersom det sitter en påbudsskylt i början av den, så är det ju faktiskt så att vi MÅSTE köra i bussfilen när sådan finns. På t.ex E18 Stockholm-Täby är den dock så trång att vi inte får (för arbetsgivaren) köra fortare än 50 km/h. På en väg där högsta hastighet är 80.
Det gör ju att vi blir ordentligt sinkade och inte kan hålla tiderna.
Hur kommer det sig att man ens sätter en påbudsskylt där?
Edit: Rubriken förydligad
/Admin
Vad jag lärt mig är att påbudsmärket endast gäller kollektivkörfältet, och därmed talar om vilka fordonsslag som får framföras i detta körfält. Medan de andra körfälten är öppna för alla slags fordonsslag, även de som får köra i kollektivkörfältet.
Jämför påbudsmärket för separerad gång- och cykelbana som inte förbjuder gångtrafikanter och cyklister ute på bilvägen.
Enligt en trafikpolis iaf:
Påbudsmärket för kollektivkörfältet är inget absolut krav att man måste nyttja det även under lågtrafik.
Motsvarande påbudsmärke som har liknande innebörd är påbjuden cykelbana där man tar hänsyn till lämpligheten att välja vägbanan istället för cykelbanan om det skulle vara mer praktiskt för den fortsatta färden.
Alltså inget påbudsmärke där man kan rapportera en busschaufför om denna skulle välja att köra tillsammans med övriga fordon i gles trafikrytm.
Är det så att bussen inte är i linjetrafik har en tidtabell som måste följas så är det inte tillåtet att köra i kollektivkörfältet.
Jag skulle gärna vilja svara insändaren att påbudsskylten inte är tvingande, men det är ju svårt när alla andra blå runda skyltar är det? Utöver cyklisterna då.
Kan bekräfta det som Ersa och Björn skriver. Hade i vintras en diskussion med Transportstyrelsen om detta (föranlett av en inkommen fråga kring just kollektivkörfälten på E18) för att undvika missförstånd.
Skylt D10 i det här fallet gäller alltså bara fordon i det aktuella körfältet. Väljer man som bussförare att ligga i ett av de vanliga körfälten så är det helt i sin ordning. Däremot får enbart fordon (samt om annat anges medelst tilläggstavla) i linjetrafik använda kollektivkörfältet.
Citat från: buskörare skrivet 11 oktober 2017, 08:40:39 AM
Jag skulle gärna vilja svara insändaren att påbudsskylten inte är tvingande, men det är ju svårt när alla andra blå runda skyltar är det? Utöver cyklisterna då.
Påbud kan ha flera innebörder och är som sagt inte alltid tvingande. Första meningen i den länkade artikeln är lite intressant.
https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5bud
Vad gäller vid tomkörningar då?
Tomkörning är per definition inte körning på linje. Däremot finns det undantag då man ibland (t.ex. in till Slussen) måste köra i kollektivkörfältet för att nå sitt mål.
Citat från: Nico skrivet 11 oktober 2017, 09:17:19 AM
Tomkörning är per definition inte körning på linje. Däremot finns det undantag då man ibland (t.ex. in till Slussen) måste köra i kollektivkörfältet för att nå sitt mål.
Så egentligen får vi inte använda bussfil längs t.ex E18 om vi tomkör?
Citat från: buskörare skrivet 11 oktober 2017, 09:39:11 AM
Så egentligen får vi inte använda bussfil längs t.ex E18 om vi tomkör?
Precis. Endast fordon i linjetrafik får använda dessa filer om tilläggstavla ej finns.
Citat från: Björn Ax skrivet 11 oktober 2017, 10:34:57 AM
Precis. Endast fordon i linjetrafik får använda dessa filer om tilläggstavla ej finns.
Det är dock vanligtvis lite flexibelt med den formuleringen. Tomkörning till en starthållplats där linjen ska påbörjas brukar ju inte räknas som "nöjeskörning" direkt, och det vore ju väldigt märkligt om norrgående eftermiddagslinjer på (i trådens exempel) 639, 670 och 676 skulle bli försenade pga att bussarna fastnar i köer mellan Danderyd och Tekniska på väg in för att påbörja eftermiddagstrafiken.
Inga vanliga trafikanter påverkas ju på något sätt positivt av att en massa 18-metersledvagnar skyltade Ej i trafik står och gör bilköerna ännu längre. Dock är jag medveten om att just E18 Norrtäljevägen är ett dåligt exempel, då dennas kollektivkörfält är tillåtna för alla slags bussar samt färdtjänst, enligt tilläggstavlorna.
Men ändå rätt kul att man i teorin, enligt en fyrkantig lag/skyltning, idag inte ens skulle kunna få köra in tombussar på ett flertal busstationer, för att där inne kunna påbörja en linjeavgång, då man ju kör "Ej i trafik" in på stationen förbi skylten som meddelar "Endast buss i linjetrafik".
Intressant då tolkning av t ex byte av buss av verkstadspersonal vid busstation. Då räknas transporten från garage till bytesplats och åter depå som ett led i linjekörningen.
Rent juridiskt räknas inte ett byte av fordon (med verkstadspersonal eller andra) som linjekörning. Det är ju inte en publik körning i så måtto.
Däremot betraktas en sådan körning/vagnbyte i vissa fall som så av bussbolagen. Sedan har ibland termen teknisk tomkörning använts för dylikt liksom för vanliga verkstadstransporter mm.
När vi ändå är inne på skyltar även fast detta exempel inte är just en sådan skylt som tråden handlar om så är den ändå lite rolig.
När man kommer till Rimbo busstation så sitter det en påbjuden körriktning rakt fram skylt och en skylt under som lyder "Gäller ej SL-fordon".
Så endast SL-fordon är tillåtna att svänga in på stationen. Där är också ett exempel på en situation där jag som inte kör för SL måste bryta mot lagen för att kunna angöra min hållplats.
Så ibland är det ju nödvändigt att bryta mot lagen för att kunna utföra sitt jobb. :D
Problemet här är väl också att "linjetrafik"-begreppet som tilläggsskylt och tillhörande påbudsmärke är av betydligt äldre datum än de senare juridiska distinktionerna. Utan att hitta förarbete här och nu, har jag svårt att se att dåtidens vägmärkskyltsmakare hade något annat i åtanke än att bussar oavsett om de är i trafik eller inte, är att betrakta som i linjetrafik, så länge bussen kör efter förarspecifikationen (turlistan) till en viss plats inom ramen för den allmänna linjelagda kollektivtrafiken. Även tomkörningar är ju specificerade och får därmed sägas vara en del av linjetrafiken ur detta hänseende.
Den samhällsekonomiska vinsten av lösningen är ju inte bara restidsvinsten för resenärerna, utan även att man kan begränsa kostnaden för kollektivtrafiken i antal omlopp som behövs.
Men även här förekommer förstås tveksamheter. Om exempelvis en förare väljer en annan väg än den fastställda in- och utryckningsvägen, eller tar rast/paus på icke avsedd plats, reserverad för linjetrafik, så blir det ju svårt att motivera på rent formella grunder att det finns ett lagligt stöd.
Hämtat från Wikipedia:
"Gällande definition av kollektivtrafik är enligt EU:s kollektivtrafikförordning "persontransporttjänster av allmänt ekonomiskt intresse som erbjuds allmänheten fortlöpande och utan diskriminering". Definitionen omfattar enbart trafik som är öppen för allmänheten, men det spelar ingen roll hur den finansieras.
Den tidigare definitionen hade utformats av SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) och löd "i förväg organiserade, regelbundet tillgängliga transporter som erbjuds allmänheten eller en särskild personkrets enligt givna regler". I den definitionen ingick även trafik som kräver tillstånd och anordnas efter prövning - t.ex. färdtjänst, skolskjuts och sjukresor - och vilken tidigare ibland gick under benämningen "särskild kollektivtrafik" (bl.a. i alla SIKA:s publikationer). Då denna trafik inte uppfyller EU:s krav att kollektivtrafik ska vara öppen för allmänheten är den nu vedertagna benämningen Särskilda persontransporter för sådan trafik som kräver tillstånd."
Transportstyrelsen:
"Linjetrafik: Yrkesmässig trafik för persontransporter med buss som är tidtabellsbunden och där ersättningen bestäms särskilt för varje passagerare för sig. Om linjetrafik bedrivs med personbil krävs taxitrafiktillstånd.
Beställningstrafik med buss: Yrkesmässig trafik för persontransporter med buss som inte är linjetrafik."
Detta måste innebära att skyltning inte alls hängt med sedan EU-reglerna kom, gjorde det iofs inte tidigare i heller. Men hur mycket kan styras genom "lokala föreskrifter" där inte tilläggstavla finns, rent av är inte detta möjligt?
Själv har jag alltid nyttjat bussfiler där detta varit möjligt med tanken att inte störa den vanliga kollektivtrafiken. Till och med upplevt att där skylt funnits (gäller endast linjetrafik) fått "hjälp" med turistbuss av Polis för att passera över ordinarie körväg. De stoppade trafiken och släppte förbi mig med ett leende
Citat från: Björn Ax skrivet 11 oktober 2017, 13:04:55 PM
När vi ändå är inne på skyltar även fast detta exempel inte är just en sådan skylt som tråden handlar om så är den ändå lite rolig.
När man kommer till Rimbo busstation så sitter det en påbjuden körriktning rakt fram skylt och en skylt under som lyder "Gäller ej SL-fordon".
Så endast SL-fordon är tillåtna att svänga in på stationen. Där är också ett exempel på en situation där jag som inte kör för SL måste bryta mot lagen för att kunna angöra min hållplats.
Så ibland är det ju nödvändigt att bryta mot lagen för att kunna utföra sitt jobb. :D
Det borde nu vara över tio år sedan som arbetet med att få kommunen att ändra bägge tilläggstavlor inleddes. Men om ytterligare fem-tio år till kanske! ;)
Förslaget på ny text är något i stil med "Gäller ej fordon i linjetrafik samt varutransporter", då alla leveranser av förnödenheter och böcker till kiosk, café, ålderdomshem och bibliotek, samt kommunala skoltransporter och bussar för Viking Line och Eckerö Linjen idag sker i strid mot skyltens text.
Är inte det här en rätt akademisk diskussion. Den reella tolkningen av skylten är väl "buss" oavsett slag av trafik. Jag har då aldrig sett att polisen har ingripit mot alla turistbussar som kör i kollektivfälten här i Göteborg. När man för några år sedan samlade båttrafiken mellan Orust och Käringön resp. Gullholmen till en hamn och breddade vägen dit gjorde man också en uppställningsplats för turistbussar. Vid infarten till den satte man upp vägmärket "Påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik".
Citat från: Harald Nordius skrivet 11 oktober 2017, 14:11:13 PM
Är inte det här en rätt akademisk diskussion. Den reella tolkningen av skylten är väl "buss" oavsett slag av trafik. Jag har då aldrig sett att polisen har ingripit mot alla turistbussar som kör i kollektivfälten här i Göteborg. När man för några år sedan samlade båttrafiken mellan Orust och Käringön resp. Gullholmen till en hamn och breddade vägen dit gjorde man också en uppställningsplats för turistbussar. Vid infarten till den satte man upp vägmärket "Påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik".
Jodå, det finns exempel jag hört från andra förare på olika turistbussföretag att de fått muntliga tillsägelser (dock ej böter) från enstaka trafikpoliser då de mer eller mindre oavsiktligt råkat framföra sin turistbuss i rena kollektivkörfält utan tilläggstavla en kortare bit, främst då inom Stockholms kommun.
Har även hört att en förare fick en kommentar/tillsägelse av en polis då föraren framförde en SL-rödvit buss och svängde vänster i en korsning där "endast SL-buss" fick svänga vänster. Orsaken var att bussen inte kördes på just den aktuella innerstadslinjen skyltad med ett visst specifikt linjenummer just då. Gissningsvis var det en tomkörning.
Så visst förekommer det då och då nitiska paragrafryttare som bara måste få berätta om fyrkantiga osmidiga regler för andra fordonsförare.
Många busstationer ligger på fastighetsmark och då är det markägaren som bestämmer undantag från de skyltade reglerna.
Till exempel att alla bussar får köra där trots att skyltningen säger att de endast är fordon i linjetrafik. Ett annat undantag kan vara att bussar får parkera trots att det är skyltat parkeringsförbudsområde.
Utöver stationsområden finns det även rätt gott om både körfält och korsningar där det än idag skyltas "Endast SL-buss", som i teorin borde hindra bl.a Flygbussarna från att angöra sina egna hållplatser. Så även om det redan är fullt tillåtet för andra kollektivfordon att passera skyltarna, så borde det väl vara dags att uppdatera dem nu? Speciellt efter nya kollektivtrafiklagens införande.
Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2017, 22:15:42 PM
Utöver stationsområden finns det även rätt gott om både körfält och korsningar där det än idag skyltas "Endast SL-buss", som i teorin borde hindra bl.a Flygbussarna från att angöra sina egna hållplatser. Så även om det redan är fullt tillåtet för andra kollektivfordon att passera skyltarna, så borde det väl vara dags att uppdatera dem nu? Speciellt efter nya kollektivtrafiklagens införande.
Det finns platser utanför Stockholmsområdet där det fortfarande finns skyltar "endast SJ Buss"
Man måste välja körfältet längst till höger i körriktningen som är avsett för fordonet, om hastighetsbegränsningen är över 70 km/h, undantaget är vid omkörning.
Det gör även att en cykel eller moped, måste välja kollektivtrafikfältet, om den ligger längst till höger, om hastighetsbegränsningen är över 70 km/h. (Om det inte är skyltat "ej cykel eller moped" förstås).
Citat från: miikos skrivet 04 november 2017, 20:20:36 PM
Man måste välja körfältet längst till höger i körriktningen som är avsett för fordonet, om hastighetsbegränsningen är över 70 km/h, undantaget är vid omkörning.
Det gör även att en cykel eller moped, måste välja kollektivtrafikfältet, om den ligger längst till höger, om hastighetsbegränsningen är över 70 km/h. (Om det inte är skyltat "ej cykel eller moped" förstås).
Ändrat pga miss från min sida.
Det är ju underligt då att Transportstyrelsen och polisen säger att vi inte måste använda bussfilen?
Citat från: buskörare skrivet 05 november 2017, 07:16:38 AM
Skulle det stämma så är ju kollektivkörfält som ligger till vänster inte lagliga att använda för oss?
Nämn ett ställe där kollektivkörfältet ligger till vänster
och hastighetsbegränsningen är högre än 70.
Däremot är väl den mer spännande frågan om du är skyldig att använda kollektivkörfältet på E18, eftersom hastighetsbegränsningen överstiger 70.
Kan någon berätta om ett tillfälle då en SL-buss, turistbuss eller taxibil blivit stoppad på E18 Norrtäljevägen för att ha kört i den vanliga högerfilen? Dvs ej lagt sig i kollektivkörfältet, för att behov inte funnits. T.ex vid lågtrafik.
Jag har då aldrig hört talas om någon sådan händelse.
Däremot är det flera som under åren påstått att ingen, inte ens taxi och Ålandsbåtarnas bussar, ens under lågtrafik, får överskrida 50 km/t i denna vägs kollektivkörfält. Detta trots att ingen av dessa kunnat uppvisa en skriftlig lagtext eller förordning om saken.
Citat från: Ersa skrivet 05 november 2017, 11:41:52 AM
Kan någon berätta om ett tillfälle då en SL-buss, turistbuss eller taxibil blivit stoppad på E18 Norrtäljevägen för att ha kört i den vanliga högerfilen? Dvs ej lagt sig i kollektivkörfältet, för att behov inte funnits. T.ex vid lågtrafik.
Jag har då aldrig hört talas om någon sådan händelse.
Däremot är det flera som under åren påstått att ingen, inte ens taxi och Ålandsbåtarnas bussar, ens under lågtrafik, får överskrida 50 km/t i denna vägs kollektivkörfält. Detta trots att ingen av dessa kunnat uppvisa en skriftlig lagtext eller förordning om saken.
Grundfrågan var dock inte hur stor risken är, utan om vi MÅSTE köra där. Stämmer det som ovan skriver så MÅSTE vi ju göra det.
Många av mina kollegor tror att det är lag, de fattar inte att det är en regel sätt av deras arbetsgivare.
Nej, man måste inte köra buss i linjetrafik i kollektivkörfältet. Vägmärke D10 anger bara vad som får och inte får köra där. Vill man köra t.ex. sin 639 i kollektivkörfältet på E18 så går det utmärkt, men det går lika utmärkt att köra i ett av de vanliga körfälten. Däremot får man inte framföra personbil eller liknande i kollektivkörfältet.
Kollkörfälten räknas normalt sett inte heller till de vanliga körbanorna utan är något utöver i de flesta fall. Det är heller inte ovanligt att de separeras från övriga körfält medelst en heldragen linje. Vad gäller det som sign. Miikos skriver om cykel och moped förstår jag inte riktigt heller då dessa fordonsslag normalt sett inte framförs på flerfilig väg med en tillåten hastighet om 70 km/h eller högre.
Citat från: Nico skrivet 05 november 2017, 14:43:26 PM
Nej, man måste inte köra buss i linjetrafik i kollektivkörfältet. Vägmärke D10 anger bara vad som får och inte får köra där. Vill man köra t.ex. sin 639 i kollektivkörfältet på E18 så går det utmärkt, men det går lika utmärkt att köra i ett av de vanliga körfälten. Däremot får man inte framföra personbil eller liknande i kollektivkörfältet.
Kollkörfälten räknas normalt sett inte heller till de vanliga körbanorna utan är något utöver i de flesta fall. Det är heller inte ovanligt att de separeras från övriga körfält medelst en heldragen linje. Vad gäller det som sign. Miikos skriver om cykel och moped förstår jag inte riktigt heller då dessa fordonsslag normalt sett inte framförs på flerfilig väg med en tillåten hastighet om 70 km/h eller högre.
Tack för klargörandet!