I augusti 2005 körde jag och två kollegor på Connex ett uppdrag till Connex depå i Olofström. Anläggningen var en rest från då Linjebuss köpte Skogsgårdhs busstrafik på 90-talet. Trafiken för Blekingetrafiken hade man för länge sedan förlorat 2005 och depån användes för uppställning av övertaliga fordon samt att några gubbar jobbade med diverse anpassningar av bussar som skulle flyttas runt i landet.
Från Linköping körde vi ner Connex 1839 (Volvo B10M/Carrus Express 1993) som skulle ställas upp i Olofström i väntan på försäljning. Från början Lita/Näckrosbuss 5289. Här fotad vid ett stopp i Ödeshög.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_1839_PJK148_%C3%96desh%C3%B6g_050804.jpg)
Väl framme i Olofström fanns det en del intressant på gårdsplanen.
Bakändarna på några bussar från olika delar av landet.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_2005-0321-086-0110-1916-07xx_Olofstr%C3%B6m_050804.jpg)
Den andra rampen med bland andra 1839 som vi just parkerat.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_2514-2006-1839_Olofstr%C3%B6m_050804.jpg)
Connex 0321, en Scania/Carrus Fifty från 1994. Ursprungligen levererad till Varberg men hamnade i Eskilstuna 2002. Avyttrad från E-tuna sommaren 2005. Enligt mina noteringar ska den ha använts i Kristianstad några månader hösten 2005 innan den slutligen såldes.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_0321_Olofstr%C3%B6m_050804.jpg)
Connex 086, en Scania/Ajokki Express från 1992. Fanns hela sin aktiva tid i Partille.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_0086_ASY875_Olofstr%C3%B6m_050804.jpg)
Connex 2039, en Volvo/Säffle 1993 som tidigare rullat i Malmö och Lund. Bredvid 1942 som senast rullade i Kalmar län, men innan det fanns i Linköping.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_2039_PXK968_Olofstr%C3%B6m_050804.jpg)
Connex 2045, en Volvo/Carrus Fifty 1993. Levererades ny till Ystad 1993 och hamnade 2001 i Kalmar län.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_2045_PRN151_Olofstr%C3%B6m_050804.jpg)
Connex 2047, en Volvo/van Hool 1993. Udda modell för Sverige. Gick i Jönköping hela sin karriär. Sista året 03/04 uthyrd till Arriva. Bussen hade stått över ett år i Olofström när jag fotade den.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_2047_PSX668_Olofstr%C3%B6m_050804.jpg)
Efter stoppet i Olofström blev vi hämtade i bil för vidare transport till Sölvesborg där vi skulle hämta tre bussar som blivit omlackade från Ötrafs gamla lack till den nya. Det var tre likadana bussar som den vi körde ner till Olofström. Bussarna skulle användas till förstärkningstrafik i Linköping och Motala.
Här en bild strax efter vi lämnat lackverkstaden på mina två kollegors bussar. Connex 1837 och 1836.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_1837-1836_S%C3%B6lvesborg_050804.jpg)
Avslutningsvis ett kort fotostopp strax utanför Alvesta på bussen jag körde hem, Connex 1835.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_1835_PJB008_Alvesta_050804.jpg)
Wow! Vilket tidsdokument! Tack för detta!
Hade ingen aning om denna uppställningsplats.
Tack för dessa bilder!
Det stämmer att 0321 gick i Kristianstad på "slutet". Jag tog en bild på den vid Kristianstad resecentrum 2005-09-09.
Helt underbart svep, tack för detta :-)
Minns också att vid ett tillfälle, oklart vilket år det var exakt, att personal från Veolia i Malmö på en sisådär 15 förare åkte upp till Linköping/Norrköping, men även Motala för att hämta bussar som skulle köras ner till lackfabriken i Mjällby. Vissa lackerades om medan andra bara ställdes av. Det rörde sig om bland annat 35xx Volvo Säffle men även 38xx Volvo B9S.
Lacken på 2005 & 086 måste ha varit kortvarig, för den känner jag inte igen.
Citat från: AdmirT skrivet 10 oktober 2017, 16:25:23 PM
Helt underbart svep, tack för detta :-)
Minns också att vid ett tillfälle, oklart vilket år det var exakt, att personal från Veolia i Malmö på en sisådär 15 förare åkte upp till Linköping/Norrköping, men även Motala för att hämta bussar som skulle köras ner till lackfabriken i Mjällby. Vissa lackerades om medan andra bara ställdes av. Det rörde sig om bland annat 35xx Volvo Säffle men även 38xx Volvo B9S.
Tackar! Den händelsen bör nog ha varit 2011, då Veolia förlorade all trafik i Motala samt landsbygdstrafiken i Kisa, Åtvidaberg, Norrköping och Finspång. Det man hade kvar därefter var bara gasbussar i Linköping och Norrköping. 35xx-bussarna avyttrades dock först 2012, så kan det ha varit två separata tillfällen?
Citat från: Ebermark skrivet 10 oktober 2017, 17:57:33 PM
Tackar! Den händelsen bör nog ha varit 2011, då Veolia förlorade all trafik i Motala samt landsbygdstrafiken i Kisa, Åtvidaberg, Norrköping och Finspång. Det man hade kvar därefter var bara gasbussar i Linköping och Norrköping. 35xx-bussarna avyttrades dock först 2012, så kan det ha varit två separata tillfällen?
Den 18 juni 2011 mötte jag i Hok, på väg från Vrigstad till Eskilstuna, en karavan med 6-7 Veolia östgötabussar på väg söderut. Eftersom hustrun körde vid tillfället hann jag notera nummer på några av dem, nämligen 2537, 3807 och 3808. Så det verkar stämma med den händelsen som Admir nämner.
Och också tackar för bilderna!
/ GNl
Citat från: Ebermark skrivet 09 oktober 2017, 19:44:46 PM
---
Connex 2047, en Volvo/van Hool 1993. Udda modell för Sverige. Gick i Jönköping hela sin karriär. Sista året 03/04 uthyrd till Arriva. Bussen hade stått över ett år i Olofström när jag fotade den.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2017/Connex_2047_PSX668_Olofstr%C3%B6m_050804.jpg)
---
Trevligt att se en gammal bekant. 2047 fanns väl mest i Gränna de sista åren. Körde den sista gången den 7 feb 2002 på skolförstärkning från Gränna men enligt mina noteringar har jag även kört den på en del av de linjer som Linjebuss hade i Jönköping. Kallades för "rymdskeppet" av en del förare; vet inte riktigt varför.
Kan väl tillägga som kuriosa att SJ Buss 2047 även fanns i Jönköping. Trevlig buss även det, gick mycket på bankerydslinjerna. Volvo B10M med Allisonlåda och Säffle kaross för den som undrar.