(https://s19.postimg.org/nx4vguetf/B39_Lv_F1okt77_Web.jpg)
GS B39 14 inväntar resenär på Landvetter Flygplats 1 okt 1977.
Mvh Gunnar
Om vi nu håller oss till buss-fronter... ;)
Näst ScV CF76 är denna van Hool-front den bästa jag vet att vila ögonen på... :)
/ M v h Walle
Citat från: Gunnar D skrivet 07 oktober 2017, 14:15:55 PM
(https://s19.postimg.org/nx4vguetf/B39_Lv_F1okt77_Web.jpg)
GS B39 14 inväntar resenär på Landvetter Flygplats 1 okt 1977.
Mvh Gunnar
Detta var alltså dagen för den högtidliga invigningen av flygplatsen - vilket kanske inte är så svårt att räkna ut. Då var jag också där - men därefter har det inte blivit fler besök vad jag kan minnas...
I Göteborg vände flygbussarna vid parkeringshuset i Nordstans köpcenter men har någon koll på linjesträckningen i Göteborg innan man körde ut på Rv 40 mot flygplatsen?
Ingen koll på linjesträckningen, men jag minns att bussarna faktiskt korsade köpcentret inomhus. När flygbussen skulle igenom fick alla besökare stanna upp och stora glasportar gled åt sidan. Var i den åldern att jag med vild fantasi dels undrade om en flygbuss faktiskt kunde flyga. Och det är ju klart den kan om den är så speciell att den t.o.m. får korsa "Femman" inomhus.
Citat från: Gelgamesh skrivet 10 oktober 2017, 08:10:30 AM
Ingen koll på linjesträckningen, men jag minns att bussarna faktiskt korsade köpcentret inomhus. När flygbussen skulle igenom fick alla besökare stanna upp och stora glasportar gled åt sidan. Var i den åldern att jag med vild fantasi dels undrade om en flygbuss faktiskt kunde flyga. Och det är ju klart den kan om den är så speciell att den t.o.m. får korsa "Femman" inomhus.
Oj,det skulle vara kul att få se en bild vid ett sådant tillfälle./Ulf
Flygbussen körde inte "igenom" Nordstan det var turisbussar till hotell Europa som använde den passagen.
När rotorljusen (saftblandarna) startade fick alla på gågatan stanna och 2 st portar öppnades ifrån hotellets reception.
Flygbussarna på linje 110 använde utrymmet under p huset.
Med vänlig hälsning Bfg
Flygbussen hade ändhållplats i Nordstan, under P-huset. Utfarten skedde så här: Kanaltorgsgatan höger, Nils Ericsonsgatan höger Drottningtorget, Nya Allén, Sten Sturegatan, Engelbrektsgatan, Kungsportsavenyn, Berzeliigatan, Södra vägen, Korsvägen, Örgrytevägen, St: Sigfridsgatan, RV40, Landvetter flygplats. Flygbussar i linjetrafik har aldrig korsat köpcentret genom glasportarna, det gjorde enbart beställningsbussar som hämtade/lämnade resenärer vid Hotell Europa.
Citat från: PeterS skrivet 10 oktober 2017, 12:48:40 PM
Flygbussen hade ändhållplats i Nordstan, under P-huset. Utfarten skedde så här: Kanaltorgsgatan höger, Nils Ericsonsgatan höger Drottningtorget, Nya Allén, Sten Sturegatan, Engelbrektsgatan, Kungsportsavenyn, Berzeliigatan, Södra vägen, Korsvägen, Örgrytevägen, St: Sigfridsgatan, RV40, Landvetter flygplats. Flygbussar i linjetrafik har aldrig korsat köpcentret genom glasportarna, det gjorde enbart beställningsbussar som hämtade/lämnade resenärer vid Hotell Europa.
...och hållplatserna var väl Hotell Liseberg Heden, Park Avenue, Korsvägen och S:t Sigfrids plan...?
/Gunnar
Exakt! Och Centralstationen/Drottningtorget, samt Östra Nordstan. (Nordstan hette så på den tiden,
förkortningen i specen: TÖN)
Citat från: PeterS skrivet 10 oktober 2017, 21:14:57 PM
Exakt! Och Centralstationen/Drottningtorget, samt Östra Nordstan. (Nordstan hette så på den tiden,
förkortningen i specen: TÖN)
Det var alltså en hållplats vid C/DT på flygbusslinjen till Landvetter? Var tveksam om det...
/Gunnar
Är det bara jag som inbilar mig eller är det Kungen som går i mitten på röda mattan?
Nu är jag osäker. Det kan hända att jag blandar ihop med tiden efter TÖN har stängts och ändhållplatsen har flyttats till Drottningtorget. Att vid Nordstan-tiden fanns en hållplats på Drottningtorget är jag inte säker på. Däremot fanns en hållplats vid inrikesterminalen, sedan bussen svängde in på utrikesterminalens södra gavel till ändhållplatsen. Mot Göteborg angjordes inte inrikesterminalen.
Citat från: Railmaster skrivet 11 oktober 2017, 11:06:04 AM
Är det bara jag som inbilar mig eller är det Kungen som går i mitten på röda mattan?
Majestätet och jag hade vid denna tid tämligen snarlika ansikts-profiler och frisyrer...och det är inte jag på Gunnars bild :).
Jag körde sprängsten från Henriksdal till Älta-krossen med min nyligen inköpta Volvo NB88...
/ M v h Walle
Citat från: Bfg skrivet 10 oktober 2017, 12:45:55 PM
Flygbussen körde inte "igenom" Nordstan det var turisbussar till hotell Europa som använde den passagen.
När rotorljusen (saftblandarna) startade fick alla på gågatan stanna och 2 st portar öppnades ifrån hotellets reception.
Flygbussarna på linje 110 använde utrymmet under p huset.
Med vänlig hälsning Bfg
Aha. Får skylla på låg ålder vid tillfället. Men tack för infon, nu vet jag ju i.a.f. VAR de korsade. Men det där med flygbussarna "under P-huset" blir jag ju förstås jättenyfiken på. Var då? Minns inte att det någonsin funnits höjd för bussar där. Eller har man byggt igen senare? Det är ju faktiskt misstänkt högt (delvis) vid den nu avstängda utfarten på Spannmålsgatan. Många ombyggnader däromkring på åttiotalet. Lastgatan under Nordstan antar jag aldrig har haft utfart på mer än ett ställe.
Har sökt bilder på denna tid och plats men det är väldans tunnsått alltså.
Walles dubbelgångare var med på invigningen av Landvetter flygplats ;D
Jag tror inte att flygbussarna stannade vid Drottningtorget vid den tiden. Det var för trångt på den tiden där. Då var bron öppen fortfarande för biltrafik från Stora Nygatan till Drottningtorget och vidare.
Det var väl först när linje 34 förlängdes till Östra Sjukhuset från Drottningtorget , som flygbussarna flyttades från Östra Nordstan till Drottningtorget, osäker om det var 1979.
Hasse har haft en bild från P-huset, med buss 13. Bilia finns där idag .
/Matti
34:an förlängdes till Östra sjukhuset 1980. Osäker om flygbussterminalen vid parkeringshuset lades ner redan då dock.
Jag körde flygbussen 1984 - 1985 och har jag för mig att cirka på mitten av '85 flyttades ändhållplatsen fron TÖN till Drottningtorget.
Citat från: PeterS skrivet 22 oktober 2017, 13:21:10 PM
Jag körde flygbussen 1984 - 1985 och har jag för mig att cirka på mitten av '85 flyttades ändhållplatsen fron TÖN till Drottningtorget.
Ok, det var så pass sent. Minns du om flygbussen hade hpl vid C/DT när den hade ändhpl vid TÖN?
/Gunnar
Jag är väldigt osäker om detta. Minnet sviker. Ett tag trodde jag att flygbussen stannade vid DT även under TÖN-tiden, men nu lutar jag åt att den inte stannade där. Osvuret är bäst.
Citat från: PeterS skrivet 22 oktober 2017, 22:20:37 PM
Jag är väldigt osäker om detta. Minnet sviker. Ett tag trodde jag att flygbussen stannade vid DT även under TÖN-tiden, men nu lutar jag åt att den inte stannade där. Osvuret är bäst.
Enligt SSS "Extratåg" 80-05-08 inrättades 80-04-01 en hpl vid Centralstationen för flygbussarna t/fr Landvetter. Då ska väl den saken vara uppklarad!
Mvh Gunnar
Citat från: PeterS skrivet 22 oktober 2017, 13:21:10 PM
Jag körde flygbussen 1984 - 1985 och har jag för mig att cirka på mitten av '85 flyttades ändhållplatsen fron TÖN till Drottningtorget.
TÖN?
Terminal östra Nordstan förkortas med TÖN.
Med vänlig hälsning Bfg
Citat från: Gunnar D skrivet 07 oktober 2017, 14:15:55 PM
(https://s19.postimg.org/nx4vguetf/B39_Lv_F1okt77_Web.jpg)
GS B39 14 inväntar resenär på Landvetter Flygplats 1 okt 1977.
Mvh Gunnar
Var det 1976 eller 1977 som GS införde den här lacken på sina bussar?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 november 2017, 14:42:14 PM
Var det 1976 eller 1977 som GS införde den här lacken på sina bussar?
Det var 1976 och första bussen var B34 835.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 05 november 2017, 16:24:23 PM
Det var 1976 och första bussen var B34 835.
/Gunnar
Vad var det för bussmodell?
Jag vet att vissa riktiga Scania CR 111 faktiskt levererades i denna design. Även invändigt var dessa designade i ljusblått :D
Volvo B59 med ZF aut Säffle kaross.
Internt kallades B59:orna "rattfrossebussar"
/bfg
Men hur många Scania 111 fanns det med denna design? De var ju riktigt snygga med ljusblå design även invändigt :D
Borde ha funnits 40 + 5 om jag minns rätt. GS litt B41 inv nr 351-390 samt B37 nr 318-322. Övriga bussar i den serien (301-317) levererades med GS gamla färgsättning. Någon med bättre sifferminne får gärna rätta mig😄.