(https://s19.postimg.org/nbi338vmb/H30_Ros_Sep72_Web.jpg)
H30 Capitol i Ropsten sep 1972.
Vet någon när Lidingö fick H30?
Mvh Gunnar
Tack för den miljöbilden med mycket som man minns.:)
****
Snyggt, som vanligt. H30 och gröna T-banevagnar.
Jag fick tillfälle att köra H30 några gånger på 70-talet, när jag var stationerad i Hornsberg :)
Lidingö bytte till sig H30 från Råsta mot lika många (tror jag) H23:or. Det skedde under flera månader 1972. Har en bild från AGA i maj månad med såväl H23 som H30 - och H24 förstås. Körde och fotade H23 i Råsta första gången i juli -72. Det blev ett nerköp för Råsta, där de trånga Essingecapitolerna kom att användas mest på mindre belastade linjer i Sollentuna. Men då och då kunde de t.o.m. slinka ut på 515:s förstärkningsturer.....
Har inte tillgång till Historiska Pärmen där jag f.n. befinner mig; får återkomma om jag hittar mer detaljer om detta bussutbyte. /Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 oktober 2017, 14:52:36 PM
Lidingö bytte till sig H30 från Råsta mot lika många (tror jag) H23:or. Det skedde under flera månader 1972. Har en bild från AGA i maj månad med såväl H23 som H30 - och H24 förstås. Körde och fotade H23 i Råsta första gången i juli -72. Det blev ett nerköp för Råsta, där de trånga Essingecapitolerna kom att användas mest på mindre belastade linjer i Sollentuna. Men då och då kunde de t.o.m. slinka ut på 515:s förstärkningsturer.....
Har inte tillgång till Historiska Pärmen där jag f.n. befinner mig; får återkomma om jag hittar mer detaljer om detta bussutbyte. /Hasse
Tack för den preciseringen i tid. Hört att Lidingö använde H23 till heldagsturer i större utsträckning än vad Råsta använde H30 och då var ett byte lämpligt.
/Gunnar
Saxat från Gunnar Fs text ur boken"Södra Lidingöbanan"från 1986:
I maj 1970 kom ca 10 st H24(och 7 fanns kvar till 1974)
1971 kom även 16 H23or(5428 finns ännu kvar)
Under våren/sommaren 1972 byttes dessa mot 17 st H30.
5591 och 5603 fanns kvar på ön till oktober 1980.
Denna bok innehåller massor av intressant läsning om trafiken på Lidingö.:)/Ulf
(Frank Stenwalls förlag;ISBN 91-7266-097-X)
Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 oktober 2017, 21:46:46 PM
Saxat från Gunnar Fs text ur boken"Södra Lidingöbanan"från 1986:
I maj 1970 kom ca 10 st H24(och 7 fanns kvar till 1974)
1971 kom även 16 H23or(5428 finns ännu kvar)
Under våren/sommaren 1972 byttes dessa mot 17 st H30.
5591 och 5603 fanns kvar på ön till oktober 1980.
Denna bok innehåller massor av intressant läsning om trafiken på Lidingö.:)/Ulf
(Frank Stenwalls förlag;ISBN 91-7266-097-X)
Tackar för uppgifter och boktips!
Jag körde en H23 från Nyboda till Hersbyholm juni 1971 vid överflyttningen. Sedan blev Nyboda tråkigare.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 02 oktober 2017, 14:47:41 PM
Tackar för uppgifter och boktips!
Jag körde en H23 från Nyboda till Hersbyholm juni 1971 vid överflyttningen. Sedan blev Nyboda tråkigare.
/Gunnar
****
Menar du att H23:orna försvann från Nyboda 1971?
Jag kom till Nyboda, från Hornsberg, 1972 eller 1973, då körde vi H23 på linjerna 43 och 66.
Citat från: HJP skrivet 02 oktober 2017, 16:57:37 PM
****
Menar du att H23:orna försvann från Nyboda 1971?
Jag kom till Nyboda, från Hornsberg, 1972 eller 1973, då körde vi H23 på linjerna 43 och 66.
Nej, ca hälften försvann från Nyboda i juni 1971. Förutom på linje 43 kunde de ses på de andra Nybodalinjerna men jag tror alla resterande H23 försvann från Nyboda under 1972.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 02 oktober 2017, 17:20:48 PM
Nej, ca hälften försvann från Nyboda i juni 1971. Förutom på linje 43 kunde de ses på de andra Nybodalinjerna men jag tror alla resterande H23 försvann från Nyboda under 1972.
/Gunnar
****
På så sätt.
Men om de försvann 1972, så borde jag ha märkt det. Jag slutade i januari 1975, när jag började vid SJ. Sedan våren 1974 jobbade jag förstås på Tx Joh, som TXASS, men gick tillbaka till bussarna på Söderhallen och Hornsberg, efter sommaren 1974.
Citat från: HJP skrivet 02 oktober 2017, 19:05:42 PM
****
På så sätt.
Men om de försvann 1972, så borde jag ha märkt det. Jag slutade i januari 1975, när jag började vid SJ. Sedan våren 1974 jobbade jag förstås på Tx Joh, som TXASS, men gick tillbaka till bussarna på Söderhallen och Hornsberg, efter sommaren 1974.
Tror det hängde samman med att linje 43 överfördes till Hammarby troligen 1972.
/Gunnar
Citat från: HJP skrivet 02 oktober 2017, 19:05:42 PM
****
På så sätt.
Men om de försvann 1972, så borde jag ha märkt det. Jag slutade i januari 1975, när jag började vid SJ. Sedan våren 1974 jobbade jag förstås på Tx Joh, som TXASS, men gick tillbaka till bussarna på Söderhallen och Hornsberg, efter sommaren 1974.
Gjorde en sammanställning av mina noteringar från 27 aug 1972 till dec 1972 som kan vara relevanta. Reservation för fel:
Vnr 27-aug-72 sep-72 okt-72 nov-72 dec-72
5413 Nah:Avreg30juni72
5414 Nah:Avreg30juni72
5415 Nah:Avreg30juni72
5416 Nah:Avreg30juni72
5417 Nah:Avreg30juni72
5418 Solna
5419 Solna
5420 Hbh Huddinge Huddinge Hbh
5421 Solna
5422 Nah:Avreg30juni72 Huddinge Huddinge Hbh
5423 Solna
5424 Solna
5425 ?
5426 Solna
5427 Hbh
5428 Solna
5429 Hbh:Avreg
5430 Nah:Avreg30juni72 Huddinge Huddinge Hbh
5431 Hbh
5432 Nah:Avreg30juni72 Huddinge Huddinge Hbh
5433 Solna
5434 Solna
5435 Solna
5436 Nah:Avreg30juni72 Huddinge Huddinge Hbh
5437 Solna
5438 Solna
5439 Solna
5440 Nah:Avreg30juni72
5441 Hbh
5442 Nah:Avreg30juni72
Finns utrymme för tolkningar och kompletteringar!
/Gunnar