(http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KAFS00003&Imgnr=1)
(http://www.samlingsportalen.se/all/images/bakgrund_sidfot.jpg)
Kaross från ASJ.
"Bildtext:
Buss för Gingri - Fristad - Borås - Skene. Bussen har AB Svenska Järnvägsverkstädernas patenterade stålkonstruktion som tillverkades från 1944. Linköpings karosserna var från början av trä. "
Ja, det var väl ingen annan än Motala som byggde frambyggda bussar då. Det står väl också Motala i reservhjulet. Man ser ju också ventilationsgallret för den sidoplacerade mittmotorn.
Bilden är från Samlingsportalen, som administreras av Sveriges Järnvägsmuseum. Bilder i Samlingsportalen får direktlänkas till om man uppger källa, fotograf och länk. Den som publicerar bilder från Samlingsportalen svarar för att detta blir gjort med äventyr att annars få inlägget kvastat.
Som ett rent undantag har admin letat fram denna information och den återfinns här:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFS00003
När nu Järnvägsmuseum ger oss denna möjlighet att ta del av de 150 000 historiska bilder som har inscannats är det rimligt att vi iakttar de krav som gäller för att publicera bilderna.
Bildtexten som återges under bilden är väl inte helt relevant eftersom den här bussen ska ha levererats 1935(Motala upphörde med busstillverkningen 1938).
Frågan är också om det här öht är en ASJ-kaross eller om någon sammanblandning skett?
Citat från: Greger Larsson skrivet 25 september 2017, 18:30:26 PM
Bildtexten som återges under bilden är väl inte helt relevant eftersom den här bussen ska ha levererats 1935(Motala upphörde med busstillverkningen 1938).
Frågan är också om det här öht är en ASJ-kaross eller om någon sammanblandning skett?
Så vitt jag kan se är bilden tagen vid rälsbusstallarna Borås övre.
Följande text kommer från Ringlinien nr 3-4 1990 :Göteborgs Spårvägar anskaffade åren 1935-37 fem Motalabussar, varav tre med Hägglundskarosser och två med ASJ-karosser.
Matti
P1283 är en Motalabuss modell M2-22 med tillverkningsnummer 6 från 1935 som levererades till Varberg-Borås-Herrljunga järnväg. År 1940 förstatligades banan och bussen fick SJ nr 131. Den 27 april 1948 slopade SJ bussen. Det fanns ytterligare en sådan Motalabuss hos VBHJ med tillverkningsnummer 9 och som blev SJ132.
Jag håller med Staffan om att det ser ut som Borås övre och vem skulle inte känna igen det om inte Staffan? En del av stallarna där blev ju också tidigt bussgarage.
Citat från: Bengt H skrivet 25 september 2017, 18:58:57 PM
P1283 är en Motalabuss modell M2-22 med tillverkningsnummer 6 från 1935 som levererades till Varberg-Borås-Herrljunga järnväg. År 1940 förstatligades banan och bussen fick SJ nr 131. Den 27 april 1948 slopade SJ bussen. Det fanns ytterligare en sådan Motalabuss hos VBHJ med tillverkningsnummer 9 och som blev SJ132.
---
VBHJ hade utöver de här två ytterligare fyra Motalabussar, två SKV- och två ASJ-karosserade. Men hur var det med tidiga Motalabussar? Där saknar jag uppgifter om karosstillverkare och man kanske kan dra slutsatsen att de var karosserade av Motala själva?
Citat från: Bengt H skrivet 25 september 2017, 18:58:57 PM
Jag håller med Staffan om att det ser ut som Borås övre och vem skulle inte känna igen det om inte Staffan? En del av stallarna där blev ju också tidigt bussgarage.
Ja, detta från Tony Danningers blogg visar att det är så.
https://kulturinatur.blogspot.se/2016/10/lokstall-och-bussgarage-i-boras.html
Hej! Bussen på bilden har uppenbarligen en Motalatillverkad kaross.
Hälsningar
Jan G