Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 24 september 2017, 03:14:24 AM

Titel: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 24 september 2017, 03:14:24 AM
Under lördagen blev det körning med en trevlig Volvo B58 :D

(https://www.pixeltopic.com/files/2017/9/mnphgqoumeebzf.jpg)

Det blev den fd SL-bussen 6911. En äkta Volvo B58 från 1967.

(https://www.pixeltopic.com/files/2017/9/xuwifehyeoijre.jpg)

Och här har vi förarplatsen. Äkta B58-stil verkligen. Självklart även försedd med en riktig Wilsonlåda också med den karaktäristiska lilla spaken. Rätt ska vara rätt :D

Bilderna är alltså tagna nu lördagen den 23 september i Uppsala.
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: WalleW skrivet 24 september 2017, 09:48:47 AM
Tjusigt, Niklas  :) !

Det här gillar jag.
Den luftiga och rymliga förarplatsen präglade då min framtida inställning till hur en förare av en linjevagn skulle ha det till vardags.
Svårslaget enligt min mening.
Var finns foto-objektet att beskåda?

/   M v h   Walle
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Railmaster skrivet 24 september 2017, 17:34:59 PM
Är vagnen nylackad? eller vart har vagnsnumren och SL märkena tagit vägen? Äf det på gång eller tycker man att det räcker såhär?
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Karsten skrivet 24 september 2017, 18:27:35 PM
Railmaster, jag tänkte just att du nog fick ett uppdrag här.😊
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 september 2017, 01:42:04 AM
Citat från: Railmaster skrivet 24 september 2017, 17:34:59 PM
Är vagnen nylackad? eller vart har vagnsnumren och SL märkena tagit vägen? Äf det på gång eller tycker man att det räcker såhär?


Bussen är omklackad. Den var matt och tråkig i lacken så man bestämde sig för att lacka om den dock givetvis i samma färg som den var innan. Men som synes saknas SL-emblem och märkning.

Men om du har SL-märken och siffror för att märka upp bussen med så lovar jag att släppa in dig på plats där bussen står parkerad så du kan få klistra upp detta :)
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: yngrot skrivet 26 september 2017, 12:51:41 PM
Härlig bild jag känner mig nästan hemma här kört många liknande bussar  ;D
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Bengt H skrivet 26 september 2017, 13:30:43 PM
Citat från: yngrot skrivet 26 september 2017, 12:51:41 PM
Härlig bild jag känner mig nästan hemma här kört många liknande bussar  ;D

Jag måste instämma. Det har blivit många mil i liknande bussar och B58 med Hägglundskaross och Wilsonlåda var definitivt en favorit för min del. Kul att se en välvårdad sådan!
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Hasse L skrivet 26 september 2017, 21:33:23 PM
Trevligt att återse denna pärla i så gott skick. Körde den första gången på linje 612 (från Enebybergsgaraget) den 1 juli 1970 och senast under "Näsbyparksdagen" för sex år sedan. Fina minnen. Det kliar i fingrarna efter rattgreppet...

Hälsn
/Hasse
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: pegee skrivet 27 september 2017, 21:46:34 PM
Wilsonlådan är och förblir min absoluta favorit. Den är snabb och lätt att manövrera.
Men för den chaufför som inte behärskade motorns varvtal kunde det bli ett förfärligt
ryckande.
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Mikael Blom skrivet 28 september 2017, 10:55:06 AM
Instämmer. Hägglunds B58 med Wilson och Norrlandsväxel tillhörde favoriterna. Helst då någon av SJ:s 1373-1376. :)
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: WalleW skrivet 28 september 2017, 12:05:45 PM
Trevligt och glädjande att Wilson Fan Club´s medlemmar är aktiva  :).
Jag kan bara instämma i lovorden ovan. Min absoluta favorit...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 september 2017, 23:55:43 PM
Roligt att så många gillar Wilsonlådor på B58 :D

Jag har aldrig kört Wilson i reguljär trafik. Hade gärna gjort det , men tyvärr var dessa så att säga före min tid. Så jag har bara fått köra det i form av veteranbussar.

Men jag tycker ändå att de är roliga att köra. Det är Wilsonlådan som är så att säga halva charmen med att köra den här bussen tycker jag. Om vi tänker oss att vi hade en buss som var helt identisk med den här bussen. Alltså också en Volvo B58, samma Hägglundskaross osv, men med helautomat, så hade den för mig bara känts som en B10M. Då hade den för mig liknat de B10M som jag kört med på jobbet, fast i lite äldre snitt då :)

Jag hade vid tillfälle tidigare en specialkörning med samma buss, dvs denna nummer 6911. Det var ett sällskap som hade bokat denna buss i Stockholm. Så jag körde med denna i Stockholm, vilket ju känns helt rätt, SL-lackad och allt :D

Innan jag påbörjade själva körningen steg det på en flicka som var kanske 8-10 år. Hon tillhörde sällskapet och skulle åka med mig i bussen. Hon tittade nyfiket på förarplatsen och tyckte att den lila växelspaken såg märklig ut. Då passade jag på att visa henne med att öppna förargrinden. Jag visade henne att man växlar manuellt med den lilla spaken, men att det saknas kopplingspedal. Att det bara sitter gas- och bromspedal som på automatlådor. När hon såg detta och fattade vad jag menade så sa hon: Ja DET är ovanligt. Hon lät då väldigt lillgammal när hon sa detta :)

Givetvis höll sig flickan sig längst fram vid förarbåset när jag väl körde. För hon tittade fascinerat på hur det såg ut när jag växlade med den lilla spaken :D
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: S Svensson skrivet 29 september 2017, 10:30:41 AM
Var medveten om att många förare inte tyckte det var någon charm med Wilson. Ganska många ryckte och det kändes ryckigt när man var passagerare.
Enligt vad jag hört om Wilson så utvecklades lådan i England för stridsvagnar under första världskriget.
En busstyp som hade Wilson var B58 med trafik i Sverige. Om jag minns rätt så tillverkades Wilson också i Spanien.
B58 modifierades omkring 1979-80 och då togs hög-låg bort från bakaxeln. SJ hade ju Wilson på B58 av anskaffning 1969 och framåt.
När då B58 ersattes av en variant av B10M (det fanns andra varianter för leverans till andra marknader) så kunde B10M fås med ZF  S6-80manuell och en Allison automatlåda. Dessutom fanns Voith som alternativ.  Det uppstod på några år ett missnöje med Allisonlådan som även medförde låg bakaxelutväxling och risk att lådan utvecklade värme ( t ex LB 238-256). Köra trampebil ville man inte så Wilsonlådan kom tillbaka till vissa kunder av B10M. SJ, Alfredssons,Linjebuss fick en variant av Wilson som användes till en enkelväxlad bakaxel. Sista steget på lådan medförde ibland ett hopp. Någon bra växellåda blev det inte förrän SJ i nov 1983 fick bussarna 2296-2301 och 2304-2306 fick ZF HP låda automat.. Dessa bussar gick till och från Göteborg. ZF HP låda provades på en van Hool under 1978 både inom SL och i Göteborg.Det fanns en buss B59 som blev B10R. Denna hade Wilson till att börja med hos GS. Men även på andra marknader. Bl a var det bussar med kaross typ Arna som vibrerade och fick bytt låda till HP.
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 september 2017, 10:51:05 AM
Volvobussarna var i allmänhet mer lättkörda än de Scania CR/BR 111 som fick Wilson, dessa var erkänt svårkörda och extremt svåra att köra ryckfritt.

Wilsonlådan i allmänhet fungerade bra så länge chauffören var erfaren och inte stressad, lådan gick nämligen inte att forcera utan det tog den tid det tog och senare varianter med inbyggd momentförstärkare (kom runt 1977-78 på tyngre bussar)krävde ännu försiktigare och lugnare hantering.

Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: WalleW skrivet 29 september 2017, 16:32:35 PM
De bussar med Wilson-låda (4-växlad utan hög/låg) jag i huvudsak körde var SJ-specade Volvo B58M med Hägglundskaross (SL H80) åm 1967.
Jag tyckte att TD100-motorns styrka och vridmoment harmonierade mycket bra med sansat manövrerade Wilson-lådor, vilket även får gälla för
ledvagnarna med 5-växlad låda och B58M chassi som kom några år senare.

Att de äldre Raket-förarna (Volvo B655 Hägglund med helautomat i vänster-utförande) på Råsta inte var jublande förtjusta i Wilson kan man förstå
om man har upplevt några resor med Raketer. Det var bara att hålla i sig i alla lägen... :D
Min ungdom hindrade mig dessvärre från att få köra en vänster-Raket, och de högerombyggda och strypta jag fick köra är inte mycket att skriva
hem till forumet om... :-X

/   M v h   Walle
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: S Svensson skrivet 29 september 2017, 20:18:04 PM
Jag blir lite konfunderad. SJ bussar som blev SL H80 (H&S) och H81&H82 (SKV) hade om jag nu minns rätt K19 manuell växellåda.
Vid renovering i mitten av 70 talet fick huvuddelen av fordonen nya växellådor.
Ledbussarna som var avsedda för SL blev inte detta utan blev kvar hos SJ 958-982.
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: WalleW skrivet 29 september 2017, 21:18:49 PM
De SJ B58M H&S (som blev SL H80) som jag var i kontakt med på Råsta 1969 - 71 var i inv-nr serien 796 - 905 och hade alla 4-växlad Wilson-låda.
Motsvarande med SKV-kaross (SL H81) var 731 - 779 (?) och hade manuell vx-låda, Arlanda-vagnarna (770 -779 ?) med överväxel.
Med viss reservation för inv-nr i Arlanda-serien...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 30 september 2017, 08:31:51 AM
Citat från: S Svensson skrivet 29 september 2017, 10:30:41 AM
Var medveten om att många förare inte tyckte det var någon charm med Wilson. Ganska många ryckte och det kändes ryckigt när man var passagerare.
Enligt vad jag hört om Wilson så utvecklades lådan i England för stridsvagnar under första världskriget.
En busstyp som hade Wilson var B58 med trafik i Sverige. Om jag minns rätt så tillverkades Wilson också i Spanien.
B58 modifierades omkring 1979-80 och då togs hög-låg bort från bakaxeln. SJ hade ju Wilson på B58 av anskaffning 1969 och framåt.
När då B58 ersattes av en variant av B10M (det fanns andra varianter för leverans till andra marknader) så kunde B10M fås med ZF  S6-80manuell och en Allison automatlåda. Dessutom fanns Voith som alternativ.  Det uppstod på några år ett missnöje med Allisonlådan som även medförde låg bakaxelutväxling och risk att lådan utvecklade värme ( t ex LB 238-256). Köra trampebil ville man inte så Wilsonlådan kom tillbaka till vissa kunder av B10M. SJ, Alfredssons,Linjebuss fick en variant av Wilson som användes till en enkelväxlad bakaxel. Sista steget på lådan medförde ibland ett hopp. Någon bra växellåda blev det inte förrän SJ i nov 1983 fick bussarna 2296-2301 och 2304-2306 fick ZF HP låda automat.. Dessa bussar gick till och från Göteborg. ZF HP låda provades på en van Hool under 1978 både inom SL och i Göteborg.Det fanns en buss B59 som blev B10R. Denna hade Wilson till att börja med hos GS. Men även på andra marknader. Bl a var det bussar med kaross typ Arna som vibrerade och fick bytt låda till HP.


Jag kan tänka mig att på den tiden det begav sig var förare som inte alls gillade Wilson utan istället ville ha helautomat. Och visst gäller det att köra snyggt med Wilson. Detta behöver man inte tänka på när det är helautomat. Tänker man sig inte för med Wilson så blir det ryckig körning. Jag har dock kört en hel del med just bussen på bilden och tycker mig ha fått lite snits på Wilson.

Att jag tycker Wilson är roliga att köra med beror ju på att det är annorlunda mot helautomat. Och att jag tycker det är roligt att jobba med den lilla spaken :D

Jo Wilson var från början byggda för brittiska stridsvagnar. Jag vågar dock inte säga när första Wilson kom till Sverige. Efter andra världskriget köptes det in stridsvagnar av brittisk tillverkning av svenska försvaret. Dessa stridsvagnar hette Centurion och kom ca 1950 till Sverige. Men jag är osäker på om dessa hade Wilson eller inte. De finns inte kvar hos försvaret, men jag tror att enstaka är sparade på museum så det går nog att undersöka där.

Annars kom Wilson på järnvägen i Sverige. Detta infördes under tidigt 1950-tal på rälsbussar i Sverige. Jag undrar nästan om inte de var före de första bussarna med Wilson i Sverige?

Uppsalaödlan nr 169 har en äldre variant på Wilson. Egentligen samma växellåda, men manövreras på et helt annat sätt då det är en förväljarfunktion istället. Jag vet inte när den typiska lilla spaken som bussen på bilden kom första gången, men det borde vara i mitten på 1960-talet.

Hur som helst, jag gillar Wilson. Jag tycker att det är roligt att köra bussar med Wilson och att det har sin charm :D
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 september 2017, 09:16:51 AM
Citat från: S Svensson skrivet 29 september 2017, 20:18:04 PM
Jag blir lite konfunderad. SJ bussar som blev SL H80 (H&S) och H81&H82 (SKV) hade om jag nu minns rätt K19 manuell växellåda.
Vid renovering i mitten av 70 talet fick huvuddelen av fordonen nya växellådor.
Ledbussarna som var avsedda för SL blev inte detta utan blev kvar hos SJ 958-982.

De som blev SL H80 (H&S) hade 4 växl Wilson med enkelväxlad bakaxel ända från leverans, H81 & H82 (SKV) hade manuell K19, enkelväxel för H81 och 2 växl bakaxel för H82 (i princip), alla dessa fick nya 4 växl Wilsonlådor 1975-77
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 30 september 2017, 10:05:04 AM
Första gången med Wilsonväxellåda i större skala i bussar (i Sverige) var de 70-tal AEC-bussar med denna låda som Linjebuss köpte 1951. Wilson fanns även som tillval i Volvo B655 där de första också kom 1951.
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 30 september 2017, 10:21:32 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 30 september 2017, 10:05:04 AM
Första gången med Wilsonväxellåda i större skala i bussar (i Sverige) var de 70-tal AEC-bussar med denna låda som Linjebuss köpte 1951. Wilson fanns även som tillval i Volvo B655 där de första också kom 1951.


Då borde järnvägen ha varit lite före. På en rälsbusserie från 1949-1951 provades på några med en hydraulisk växling, medan på de senare levererade så fick de Wilson. Sedan levererade Hilding Carlsson en serie rälsbussar 1950-1951 som fick Wilson från leverans.
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Bengt H skrivet 30 september 2017, 13:07:33 PM
"
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 september 2017, 08:31:51 AM

Uppsalaödlan nr 169 har en äldre variant på Wilson. Egentligen samma växellåda, men manövreras på et helt annat sätt då det är en förväljarfunktion istället. Jag vet inte när den typiska lilla spaken som bussen på bilden kom första gången, men det borde vara i mitten på 1960-talet.

Hur som helst, jag gillar Wilson. Jag tycker att det är roligt att köra bussar med Wilson och att det har sin charm :D

Men däremellan kom "pyswilson" där man påverkade luftventiler direkt utan ett elektriskt mellansteg. Pyswilson kom väl i mitten på 50-talet. De äldsta jag kommer på just nu är Göteborgs B35:or som kom 1956.

El-Wilson kom 1966-67. På de bussar som Borås köpte in till högertrafiken levererades de med chassi B755 1965-66 med pyswilson medan B58:orna hade el-Wilson.

En bild på en buss från Uppsala med pyswilson

(https://farm5.staticflickr.com/4401/37376127162_b94cd4a1a0_b.jpg)

(https://flic.kr/p/YWNqry)
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2017, 15:48:32 PM
Citat från: Bengt H skrivet 30 september 2017, 13:07:33 PM
"
Men däremellan kom "pyswilson" där man påverkade luftventiler direkt utan ett elektriskt mellansteg. Pyswilson kom väl i mitten på 50-talet. De äldsta jag kommer på just nu är Göteborgs B35:or som kom 1956.

El-Wilson kom 1966-67. På de bussar som Borås köpte in till högertrafiken levererades de med chassi B755 1965-66 med pyswilson medan B58:orna hade el-Wilson.

En bild på en buss från Uppsala med pyswilson

Här en Capitol från 1956 med pyswilson www.svenskbusshistoria.se/go?id=1654
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 30 september 2017, 21:40:58 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 30 september 2017, 10:05:04 AM
Första gången med Wilsonväxellåda i större skala i bussar (i Sverige) var de 70-tal AEC-bussar med denna låda som Linjebuss köpte 1951. Wilson fanns även som tillval i Volvo B655 där de första också kom 1951.
SS sparkcyklar (H15A) uppges i Svensk busshistoria vara levererade 1949. Var det möjligen så att de hade Lysholm-Smith från början som byttes till Wilson senare?
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 30 september 2017, 22:50:46 PM
Med utgångspunkt från inläggen här verkar det vara följande ordning när det gäller Wilson i Sverige:

1. Först kom de på rälsbussar, alltså på järnvägen.

2. Första generation Wilson på bussar kom ca 1951. Exempel på tidig Wilson på buss finns på Uppsalaödlan 169. En förväljarfunktion.

3. Pys-Wilson kommer ca 1956.

4. El-Wilson kommer ca 1966.

En intressant sak. På rälsbussarna är Wilson styrd elektriskt. Det är en liten spak som sitter på panelen som man vrider på för att växla upp eller ned. Denna styrs elektriskt.

Stridsvagnar då. Det var ju på stridsvagnar i Storbritannien detta började. Så har de gamla brittisktillverkade stridsvagnarna typ Centurion Wilson? Finns det Wilson på någon stridsvagn i Sverige? Och var det kanske även i Sverige just på stridsvagnar man fick de första Wilson?

Hur vanligt var det med Wilson på bussar utanför Sverige? En stor del Volvo B58 som gick på export borde ha haft Wilson. Och då menar jag El-Wilson.
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 01 oktober 2017, 00:58:52 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 september 2017, 22:50:46 PM
Med utgångspunkt från inläggen här verkar det vara följande ordning när det gäller Wilson i Sverige:

1. Först kom de på rälsbussar, alltså på järnvägen.

2. Första generation Wilson på bussar kom ca 1951. Exempel på tidig Wilson på buss finns på Uppsalaödlan 169. En förväljarfunktion.

3. Pys-Wilson kommer ca 1956.

4. El-Wilson kommer ca 1966.

En intressant sak. På rälsbussarna är Wilson styrd elektriskt. Det är en liten spak som sitter på panelen som man vrider på för att växla upp eller ned. Denna styrs elektriskt.

Stridsvagnar då. Det var ju på stridsvagnar i Storbritannien detta började. Så har de gamla brittisktillverkade stridsvagnarna typ Centurion Wilson? Finns det Wilson på någon stridsvagn i Sverige? Och var det kanske även i Sverige just på stridsvagnar man fick de första Wilson?

Hur vanligt var det med Wilson på bussar utanför Sverige? En stor del Volvo B58 som gick på export borde ha haft Wilson. Och då menar jag El-Wilson.


I Danmark förekom Wilson på 70- o 80-tals bussar.
De jag såg hade växelväljaren på vänster sida om ratten.

/Christian
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Gunnar D skrivet 01 oktober 2017, 08:35:06 AM
Citat från: Harald Nordius skrivet 30 september 2017, 21:40:58 PM
SS sparkcyklar (H15A) uppges i Svensk busshistoria vara levererade 1949. Var det möjligen så att de hade Lysholm-Smith från början som byttes till Wilson senare?

H15A och H16A hade Wilson från leverans med start 1948.

/Gunnar
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 01 oktober 2017, 09:18:21 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 01 oktober 2017, 08:35:06 AM
H15A och H16A hade Wilson från leverans med start 1948.

/Gunnar

OK. Några år före AEC-importen således.
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 01 oktober 2017, 09:28:41 AM


Citat från: Christian Ljunggren skrivet 01 oktober 2017, 00:58:52 AM

I Danmark förekom Wilson på 70- o 80-tals bussar.
De jag såg hade växelväljaren på vänster sida om ratten.

/Christian

Minns att det på en bussmässa (i Sverige) fanns med en Danmarkspecad DAB och då satt växelväljaren på panelen till vänster om föraren vilket kändes lite avigt. En vanesak, kanske. Just den bussen kan ha varit en DAF annars hade ju Danmark gott om Leyland med DAB-kaross.
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Bfg skrivet 01 oktober 2017, 09:32:53 AM
Krigsmakten eller som det heter nu försvarsmakten använde också Wilsonväxellådor i fordon.
http://www.ka2.se/fordon_dragterrangbil953.html

Med vänlig hälsning Bfg
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Bengt H skrivet 01 oktober 2017, 18:45:42 PM
Borås hade runt 1969 en Wilson automat på prov. Den hade en växelväljare lika den som el-Wilson, men lådan växlade automatiskt upp till den växel som var vald. Den blev inte populär och provet avslutades tämligen snabbt.

I Danmark har jag också sett pys-Wilson men mindre växelväljare än de som förekom i Sverige.

Londondubbeldäckaren RT, föregångare till den kända RM, Routemastern, hade Wilson med förväljare "sparkwilson". Växelväljaren var en rak spak som satt på rattstången, alltså in te böjd som den var på exempelvis Uppsalaödlorna.

På Routemastern i London förekom Wilson automat med en funktion som liknade den som provades i Borås. Växelväljaren var lika den som förkom på RT.


Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 01 oktober 2017, 19:29:48 PM
wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Preselector_gearbox) finns en del historik om pre-selektiva växellådor. En bra bit ner beskrivs hur växlingen hanterades på AEC RT.

I denna (https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32376.0) gamla tråd i Bussnack finns en del fakta om växellådans benämningar i Sverige
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Frank Edberg skrivet 02 oktober 2017, 08:03:54 AM
Routemaster hade självväxlande wilson som växlade 2-3-
4 nät växelföraren låg i 4:ans läge. Ville föraren starta på ettan fick han välja den manuellt
Titel: SV: Körning med Volvo B58
Skrivet av: Frank Edberg skrivet 16 oktober 2017, 12:28:11 PM
När man tittar i olika instruktionsböcker ser man att det är samma utväxlingar i wilsonlådan oavsett vilket bussfabrikat den sitter i. Ganska stort hopp mellan 3 och 4 eller 4 och 5. Är det något i lådans uppbyggnad som gör att man valt dessa utväxlingar(4,28:1-2,43:1-1,59:1-1:1)
Med vänlig hälsning Frank Edberg