I somras var Arriva 7756 en glad liten buss som åkte runt i länet och lekte maskerad. Utklädd till ett saltsjöbanetåg kunde man se den i allehanda ersättningstrafik runt Stockholm, både på just Saltsjöbanan men även på t.ex Roslagsbaneersättningen där den sågs för bara 10 dagar sedan. Those were the days:
2017-09-12
(http://www.mikey.busslistor.se/mapp1/DSC_1944.jpg)
Nu, 10 dagar senare har bussens liv ändrat sig. Borta är "the Heydays" med de exotiska vännerna ute på stan, och i stället hittades bussen rullande i ett regntungt Märsta, avklädd och naken nästan till oigenkännlighet bland sina kvarvarande spritdrickande syskon i 77-serien. De enda spåren av bussens identitet är idag de utslitna registreringsskyltarna. Med de flesta andra (alla?) etanolbussarna hos Arriva i Norrort och Västerort ombyggda till HVO, liksom flera yngre Omnilinkar från Märsta ombyggda till HVO-drift och utflyttade - kan man då gissa att dessa förhållandevis gamla bussarna (2008) har flyttats upp för sin sista tjänstgöring i 20 månader tills avtalet går ut? Många av bussarna i serien åtminstone framstår som rätt slitna efter drygt 10 år i Stockholmstrafiken...
2017-09-22
(http://www.mikey.busslistor.se/mapp1/DSC_1969.jpg)
(http://www.mikey.busslistor.se/mapp1/DSC_1970.jpg)
Lite kul att man behöll saltsjöbane-folieringen tills den ersättningstrafiken var slut, trots att bussen hade flyttats till ett helt annat område... :P
Nuvarande avtal går väl ut 2021?
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 22 september 2017, 23:19:52 PM
Nuvarande avtal går väl ut 2021?
//Peter
Märsta är väl tidigare? Gick ut 2017 egentligen, men optionsåren förlängde till 2019. Norrort går dock ut 2021.
Är de bara slitna i passagerarmiljö satsar väl de flesta nuförtiden på rekond. Skillnaden blir väl om motor och mer tunga delar behöver bytas ut. Sedan är ju motorerna lite klena i de här modellerna, så det är ju inga höjdarbussar ur det perspektivet.
10 år är nog för ungt för att skrota. Men det beror ju också lite på hur avtalen på bussarna ser ut. Denna övertogs vid trafikstart i Råsta. Det bör i detta fall ha inneburit att man köpte den av Keolis utan leasing. I sådana fall är det nog ofördelaktigt att lämna ifrån sig den tidigare. Ofta när man avvecklar vagnar tidigare, så är det ju för att leasingen gått ut och det är relativt fördelaktigt att inte köpa ut bussen.
Men allt beror väl på hur det ser ut 2019. Både i Norrort och Råsta har man ju också ganska många 2002:or kvar som behöver pensionera sig nästa år, vilket leder till att många bussar måste införskaffas. I Norrort är det ändå relativt många under 8-års ålder. Ett pussel helt enkelt. Beror ju också på om man skulle vinna Ekerö och Märsta på nytt eller inte.
Citat från: buskörare skrivet 23 september 2017, 06:29:08 AM
Märsta är väl tidigare? Gick ut 2017 egentligen, men optionsåren förlängde till 2019. Norrort går dock ut 2021.
Märsta, Norrort och Norrtälje i tur och ordning, ja. Relativt tätt inpå varandra.