Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: theobergsten skrivet 20 september 2017, 20:47:29 PM

Titel: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: theobergsten skrivet 20 september 2017, 20:47:29 PM
Hej! I Uddevalla så finns väl de ända Solbussarna i Sverige, tre st Solbus SM12 (tolv meter) och en Solbus SM10 (10 meter). SM10:an kör oftast bara på söndagar och som extrabuss eftersom den är väl liten. Men en Solbus SM12 har ingen dörrbroms (bussnummer: 43326) så det går väl i princip att köra med öppen dörr. För om man föraren börjar gasa för mycket innan dörrarna stängt sig helt så öppnar de sig av sig själva och står öppna om inte föraren märker något! De accelererar ganska bra på platt mark men i branta backar så tappar dem mycket fart. De är väldigt "hårda" att åka i och det skramlar nått så in i hel.... de är också väldigt speciella. Någon som har erfarenhet av Solbus eller vill tillägga något om dem?
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 20 september 2017, 21:18:09 PM
De köptes nya av Vänersborgs Linjetrafik till Karlskoga. Det var de enda som kom till Sverige och det hade tydligen tillverkats endast 12 sådana här i Polen innan leveransen skedde till Sverige. Det var nästan som att köpa grisen i säcken. Förarna protesterade och klagade från första stund. Dörrarna krånglade, bussarna skenade och förarmiljön var undermålig. När SM10:an brast på mitten efter bara några månder i trafik beställdes nya bussar från Irisbus. Efter att bussarna hade stått till salu en längre tid dök de upp i Uddevalla!! Förmodligen fick man svetsa ihop och förstärka SM10:an.
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: theobergsten skrivet 23 september 2017, 17:15:58 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 september 2017, 21:18:09 PM
De köptes nya av Vänersborgs Linjetrafik till Karlskoga. Det var de enda som kom till Sverige och det hade tydligen tillverkats endast 12 sådana här i Polen innan leveransen skedde till Sverige. Det var nästan som att köpa grisen i säcken. Förarna protesterade och klagade från första stund. Dörrarna krånglade, bussarna skenade och förarmiljön var undermålig. När SM10:an brast på mitten efter bara några månder i trafik beställdes nya bussar från Irisbus. Efter att bussarna hade stått till salu en längre tid dök de upp i Uddevalla!! Förmodligen fick man svetsa ihop och förstärka SM10:an.
Tack, det som du skriver stämmer bra med det jag hört om Solbussarna. Men är det någon som vet vad de har för motorer och växellådor?
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: almeli skrivet 23 september 2017, 17:43:35 PM
Citat från: theobergsten skrivet 23 september 2017, 17:15:58 PM
Tack, det som du skriver stämmer bra med det jag hört om Solbussarna. Men är det någon som vet vad de har för motorer och växellådor?

engine:
I.CUMMINS ISB6.7E5250B / CUMMINS ISB6.7EV250B 6.7 dm3, 180.5 kW (250hp) at 2300 rev / min, fuel-ON.
II.CUMMINS ISB6.7E5285B / CUMMINS ISB6.7EV285B 6.7 dm3, 209 kW (285HP) at 2300 rev / min, fuel-ON.
III.CUMMINS ISLGeEV 320, 8.9 dm3, 234.8 kW (320HP) at 2000 rev / min, fuel-LNG
gearbox: - DIVABUS 854.5 Voith, ZF 6HP 504 ECOMAT


http://www.solbus.com.pl/en/produkt/7/solbus-solcity-sm12
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: theobergsten skrivet 23 september 2017, 19:02:46 PM
Citat från: almeli skrivet 23 september 2017, 17:43:35 PM
engine:
I.CUMMINS ISB6.7E5250B / CUMMINS ISB6.7EV250B 6.7 dm3, 180.5 kW (250hp) at 2300 rev / min, fuel-ON.
II.CUMMINS ISB6.7E5285B / CUMMINS ISB6.7EV285B 6.7 dm3, 209 kW (285HP) at 2300 rev / min, fuel-ON.
III.CUMMINS ISLGeEV 320, 8.9 dm3, 234.8 kW (320HP) at 2000 rev / min, fuel-LNG
gearbox: - DIVABUS 854.5 Voith, ZF 6HP 504 ECOMAT


http://www.solbus.com.pl/en/produkt/7/solbus-solcity-sm12
Tack, men jag känner inte igen effekterna (alltså Solbussarna i Uddevalla har 241 hästar allihopa) men de är ju från 2009. Men växellådan stämmer nog för jag känner igen Voith.
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: almeli skrivet 23 september 2017, 20:33:57 PM
Citat från: theobergsten skrivet 23 september 2017, 19:02:46 PM
Tack, men jag känner inte igen effekterna (alltså Solbussarna i Uddevalla har 241 hästar allihopa) men de är ju från 2009. Men växellådan stämmer nog för jag känner igen Voith.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=49808
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=49809
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=49841
Alle tre har 245 HK
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: theobergsten skrivet 24 september 2017, 14:36:40 PM
Citat från: almeli skrivet 23 september 2017, 20:33:57 PM
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=49808
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=49809
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=49841
Alle tre har 245 HK
Tack jag blandade ihop siffrorna. Men det finns också en Solbus SM10 som är 10,5 meter lång. Den tror jag också har 245 hk.
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: almeli skrivet 24 september 2017, 16:26:53 PM
Citat från: theobergsten skrivet 24 september 2017, 14:36:40 PM
Tack jag blandade ihop siffrorna. Men det finns också en Solbus SM10 som är 10,5 meter lång. Den tror jag också har 245 hk.

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=49807
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: theobergsten skrivet 24 september 2017, 17:33:47 PM
Citat från: almeli skrivet 24 september 2017, 16:26:53 PM
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=49807
Ja just det den går i Uddevalla. Den har tydligen bara gått drygt 15 000 mil och skramlar något fruktansvärt. Som man ser så har den konstigt axelavstånd och långt baköverhäng och jag har hört att den kollapsade på mitten 2011. Men nu går den i Uddevalla.
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 25 september 2017, 16:59:49 PM
Mycket av det som beskrivs i de första inläggen är avhandlat och kan läggas till arkivet.
Dörrkrånglet och att de upplevdes som att de skenade har åtgärdats. Att man kunde uppleva det som att bussen skenade berodde på att motorn är specad som en industrimotor och egentligen inte avsedd för fordon, då ligger tomgångsvarvtalet för högt och det i sin tur gör att växellådan ibland inte växlar ner. Då kunde man komma fram till en korsning med tex 3:ans växel i, när tomgången sänktes så försvann det problemet.
Dörrsystemet krånglade för att man inte kopplat in systemet enligt Wabcos kopplingsscheman utan hittat på en egen lösning. Efter det åtgärdades så krånglar det inte mer än andra modeller.
Om en buss rullar utan dörrbroms så är det troligtvis så att någon förare som olovligen kopplat ur den. Det brukar fungera bra.

Mycket av chassiet är standardgrejor som även sitter i andra bussar.
ZF växellåda, wabco dörrsystem och bromssystem, ZF axlar mm.
Komforten kan man väl diskutera men man fick väl vad man betalade för och det är väl inte de enda bussarna i svedala med den typen av säten.
Att man upplever de som stötiga beror även vad man jämför med, personligen tycker jag inte de är värre än vad tex Omnicity var.

Dock så ska man komma ihåg att SM12:orna rullat drygt 40000 mil på Uddevallas kassa vägnät, ändå ganska bra för några utdömda "skrotbussar"......
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: theobergsten skrivet 25 september 2017, 20:02:56 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 25 september 2017, 16:59:49 PM
Mycket av det som beskrivs i de första inläggen är avhandlat och kan läggas till arkivet.
Dörrkrånglet och att de upplevdes som att de skenade har åtgärdats. Att man kunde uppleva det som att bussen skenade berodde på att motorn är specad som en industrimotor och egentligen inte avsedd för fordon, då ligger tomgångsvarvtalet för högt och det i sin tur gör att växellådan ibland inte växlar ner. Då kunde man komma fram till en korsning med tex 3:ans växel i, när tomgången sänktes så försvann det problemet.
Dörrsystemet krånglade för att man inte kopplat in systemet enligt Wabcos kopplingsscheman utan hittat på en egen lösning. Efter det åtgärdades så krånglar det inte mer än andra modeller.
Om en buss rullar utan dörrbroms så är det troligtvis så att någon förare som olovligen kopplat ur den. Det brukar fungera bra.

Mycket av chassiet är standardgrejor som även sitter i andra bussar.
ZF växellåda, wabco dörrsystem och bromssystem, ZF axlar mm.
Komforten kan man väl diskutera men man fick väl vad man betalade för och det är väl inte de enda bussarna i svedala med den typen av säten.
Att man upplever de som stötiga beror även vad man jämför med, personligen tycker jag inte de är värre än vad tex Omnicity var.

Dock så ska man komma ihåg att SM12:orna rullat drygt 40000 mil på Uddevallas kassa vägnät, ändå ganska bra för några utdömda "skrotbussar"......
Tack så mycket du för all information! Men det där med dörrbromsar vet jag att 43326 inte har dörrbromsar överhuvudtaget. För det med att dörrarna öppnar sig om föraren gasar för mycket innan de stängt sig helt och ibland så öppnas dörrarna innan bussen stannat helt. Den har jag åkt med flera gånger, senast förra veckan. Men resten stämmer bra och jag har hört att de har Cummins-motorer, kan det stämma? Förresten vad innebar det med att de "skenade"?
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 27 september 2017, 12:41:59 PM
Då är det väl så att någon stängt av dörrbromsen.....
Ja de har Cumminsmotor.
De skenade inte på riktigt men man kunde uppleva det så, tänk dig att du närmar dig en korsning och släpper gasen för att motorbromsa men växellådan växlar inte ner utan den ligger kvar på tex 3:ans växel och trycker på även fast du bromsar. Motorerna låg med en tomgång på 700rpm vilket är högre än normalt, så växellådan lurades att tro att man gasade.
Titel: SV: Solbus i Uddevalla...
Skrivet av: theobergsten skrivet 27 september 2017, 13:27:30 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 27 september 2017, 12:41:59 PM
Då är det väl så att någon stängt av dörrbromsen.....
Ja de har Cumminsmotor.
De skenade inte på riktigt men man kunde uppleva det så, tänk dig att du närmar dig en korsning och släpper gasen för att motorbromsa men växellådan växlar inte ner utan den ligger kvar på tex 3:ans växel och trycker på även fast du bromsar. Motorerna låg med en tomgång på 700rpm vilket är högre än normalt, så växellådan lurades att tro att man gasade.
Ja, det kan hända men flera bussförare har sagt att just det exemplaret inte har någon dörrbroms.

Aha är 700 rpm hög tomgång för bussar, vad brukar vara normalt? Men egentligen så är väl Cummins en välkänd dieselmotortillverkare, så det är väl bra kvalite.