Den 10 juli 1974 stod denna Volvo B655/SKV från år 1957 och väntade in avgångstid på Saltö i Karlskrona
(https://farm5.staticflickr.com/4341/36271247224_b70aa211f2_b.jpg)
(https://flic.kr/p/XgaC8s)
Hej.
Tack för en underbar bild som påminner mig mycket om min barndom. :D
Jag tillbringade alla mina somrar på Björkholmen i Karlskrona. Mina morföräldrar bodde där,
och min morbror och moster bodde på Saltö. Här är ett par vykortsbilder från samma ställe.
http://karlskronabloggen.se/wp-content/uploads/2016/05/salto-oversikt-1950-tal.jpg
http://karlskronabloggen.se/wp-content/uploads/2013/12/saltovagen.jpg
Det jag minns som barn var att bussarna var skyltade med linje 10, Hästö över Krutviken.
Bakom kiosken låg en lekpark som jag och min kusin ofta besökte. Där fanns också
en liten byggnad med ett antal frysfack. Ett av dessa fick min moster som jobbade på Findus hyra.
Det var ju inte så vanligt med frysar i lägenheterna då. När det var tid för jordgubbar så var denna
välfylld och det vart många besök där.
Jag minns även när jag åkte med bussen över gamla Saltöbron, så satt jag alltid längs bak,
för jag fick en hissnande känsla när bussen passerade brokrönet.
Jag kan än i dag minnas ljudet när föraren gasade på upp till brokrönet, och det lite visslande ljudet
när han släppte gasen.
Här är även en bild på Saltöbron.
http://karlskronabloggen.se/wp-content/uploads/2013/06/salto-fran-ekholmen-1930.jpg
Så än en gång tack för denna bild, och har du fler så ser jag fram emot att även se dessa.
Hälsningar Nisse.
Tack för de bilderna och berättelsen. Det var intressant att se och läsa.
Jag har fler bilder från Karlskrona men de övriga är antingen från centrum av staden eller garaget. Ingen av dessa övriga förmedlar stämning så som Saltöbilden. Här är hur som helst tre bilder till på olika busstyper.
(https://farm5.staticflickr.com/4420/36967555782_907145fdda_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4342/36302670624_d6ae4b081b_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4442/36302668854_69530cbefb_b.jpg)
(https://flic.kr/p/YjGopq)
Hej.
Tack så mycket. Den sista av dina bilder är från Ronnebygatan nära korsningen med Hantverkargatan ,
som ses i bakgrunden. Så här såg samma plats ut 2006.
http://www.slinfo.se/Pictures/Others/Bergkvarabuss/Bergkvarabuss%20386%20Ronnebygatan%2020060811.jpg
Och så här såg det ut 1919, där spårvagnen straxt skall svänga ner på Landbrogatan till höger i bild.
http://img.tradera.net/images/433/250346433_a701bec9-9013-45d1-8b2e-73c8557d1782.jpg
Har du flera bilder från Karlskrona så får du gärna visa dom.
Just Karlskrona står mig varmt ( av förklarliga själ ) varmt om hjärtat. :)
Hälsningar Nisse.
Citat från: Bengt H skrivet 10 september 2017, 11:36:29 AM
Tack för de bilderna och berättelsen. Det var intressant att se och läsa.
Jag har fler bilder från Karlskrona men de övriga är antingen från centrum av staden eller garaget. Ingen av dessa övriga förmedlar stämning så som Saltöbilden. Här är hur som helst tre bilder till på olika busstyper.
Intressanta bilder, inte minst på Capitolen! Hur länge gick den i trafik i Karlskrona? Har för mig att jag tog en bild på den 1982 och att den då hade halvt igensatta vänsterdörrar. Kan det stämma?
/Gunnar
Citat från: Bengt H skrivet 08 september 2017, 19:27:39 PM
Den 10 juli 1974 stod denna Volvo B655/SKV från år 1957 och väntade in avgångstid på Saltö i Karlskrona
(https://farm5.staticflickr.com/4341/36271247224_b70aa211f2_b.jpg)
(https://flic.kr/p/XgaC8s)
Väldigt trevlig bild! Är förtjust i vagntypen, minns den från uppväxtstaden Malmö, men också från Norrköping, väl? Vilka andra städer höll sig med denna snygga kaross?
Uppsala stads trafik AB hade två Scania-Vabis BF med nyboxerkaross, C111 och C133. Gamla Uppsala Buss AB hade en likadan buss som på bilden, alltså en Volvo B655.
Citat från: Ted S skrivet 10 september 2017, 16:22:42 PM
Väldigt trevlig bild! Är förtjust i vagntypen, minns den från uppväxtstaden Malmö, men också från Norrköping, väl? Vilka andra städer höll sig med denna snygga kaross?
(https://farm5.staticflickr.com/4442/36302668854_69530cbefb_b.jpg)
Fina bilder, helt klart. Vill däremot (tvärtemot Ted) slå ett slag för denna karosstyp, även om den här är något vingklippt(reg skyltens placering!).
Vad gäller SKV:n så bör väl FLH844 ovan(en 57:a) ha varit en av de sista med släta karossidor? Eller tillverkades både varianterna någon period?
Tack för alla vänliga omdömen!
Citat från: Ted S skrivet 10 september 2017, 16:22:42 PM
Väldigt trevlig bild! Är förtjust i vagntypen, minns den från uppväxtstaden Malmö, men också från Norrköping, väl? Vilka andra städer höll sig med denna snygga kaross?
Volvo B655 med SKV-kaross fanns även i något exemplar i Luleå, dock utan utsmyckningen i fronten. Vidare känner jag till en som Grängesbergs omnibusförening hade och som sedan blev GDG 1925.
Hur många av vagn typ 8 fanns där ?? Vi hade en sådan i Borås på demo från Karlskrona en lättkörd buss minns jag med Wilson låda
Hej,
Tack för fina bilder!
Blir dock inte riktigt klok på var bilden från 1972 är tagen, är det i närheten av Hogland park?
MVH
Johan
Citat från: superswede skrivet 12 september 2017, 08:36:22 AM
Hej,
Tack för fina bilder!
Blir dock inte riktigt klok på var bilden från 1972 är tagen, är det i närheten av Hogland park?
MVH
Johan
Jag tror det är i närheten av centralstationen.
Citat från: yngrot skrivet 11 september 2017, 19:56:05 PM
Hur många av vagn typ 8 fanns där ?? Vi hade en sådan i Borås på demo från Karlskrona en lättkörd buss minns jag med Wilson låda
Jag känner till två, nr 8 och 9. Göteborgs spårvägar hade också sådana bussar när jag körde där, en typ med Wilson och en med automat. De var egentligen mycket trevliga men hade det stora felet att de lätt fick rattfrossa vid broms och rattutslag.
Citat från: Gunnar D skrivet 10 september 2017, 15:06:24 PM
Intressanta bilder, inte minst på Capitolen! Hur länge gick den i trafik i Karlskrona? Har för mig att jag tog en bild på den 1982 och att den då hade halvt igensatta vänsterdörrar. Kan det stämma?
/Gunnar
Jag har en notering om att den gick till skrot (Holmsjö) 1977. Jag minns inga vänsterdörrar men de kan mycket väl ha funnits där.
Jag har plockat fram några bilder till (Rättelse: Bilden på buss 2 är från den 10 juli 1974)
(https://farm5.staticflickr.com/4387/36377157083_98963bf1a1_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4368/36377159553_51485caa7c_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4340/36377161713_cc6161f2c2_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4430/36793358650_dc15bcf671_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4363/36354090894_bcfd5cdc1c_b.jpg)
(https://flic.kr/p/Xqwrrv)
Citat från: yngrot skrivet 11 september 2017, 19:56:05 PM
Hur många av vagn typ 8 fanns där ?? Vi hade en sådan i Borås på demo från Karlskrona en lättkörd buss minns jag med Wilson låda
Buss 8 på bilden var en Volvo B59/Säffle av årsmodell 1972. Man hade två från år 1972 (nr 8 o 9) och fyra från 1977 (nr 27, 28, 31, 32). Men jag tror du kanske tänker på nr 21 som var i Borås i januari 1979, det var en Volvo B10R/Säffle.
Du har nog rätt Bernt det är ju några ;) år sen det hände längre sen än jag trodde :o
Hej.
Buss 17 FLH804 befinner sig inte vid Fisktorget
utan på Östra Vittusgatan vid Hoglands park.
Huset som syns ovanför bussen finns kvar än i dag,
men allt övrigt är ombyggt mellan Hoglands park
och Centralstationen.
Hälsningar Nisse.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 13 september 2017, 12:00:43 PM
Hej.
Buss 17 FLH804 befinner sig inte vid Fisktorget
utan på Östra Vittusgatan vid Hoglands park.
Huset som syns ovanför bussen finns kvar än i dag,
men allt övrigt är ombyggt mellan Hoglands park
och Centralstationen.
Hälsningar Nisse.
Tack, Nisse! Då ska jag ändra i min fotolista.
Citat från: Bengt H skrivet 13 september 2017, 13:34:48 PM
Tack, Nisse! Då ska jag ändra i min fotolista.
Hej.
Bussen kommer troligtvis att svänga vänster ner mot busstorget
och Centralstationen för att fortsätta över Sunna kanal till Pantarholmen
och vidare till Långö.
Om man fortsätter i bussens färdriktning på Östra Vittusgatan så
kommer man fram till korsningen med Norra Kungsgatan, där CR 76'an K423
är på väg att svänga ner, även den på väg mot busstorget och Centralstationen.
Vad gäller Capitolen så vill jag hålla med om att det troligen är i närheten
av Centralstationen. Eftersom det troligtvis är en beninstation på bilden
så tror jag att det kan vara vid utfarten från sta'n. Jag kan inte påminna mig
om att det fanns några bensinstationer inom centrumområdet.
I så fall så skulle jag kunna tänka mig att bilden är tagen ungefär där
Poståkeriel ligger i dag, men detta är bara en vild gissning.
Hälsningar Nisse.