(http://andreas.bussbjornen.sajtx.net/lund/swebus%204908%20centralen%20lund%20071126%20001.jpg)
Bort med alla "Extrabuss", "Förstärkningsbuss" och annat, det är destinationen som är viktig för passagerarna, inte bussens status. Det händer att sådana extrabussar inte kör hela linjesträckan och då blir det ännu viktigare med tydlig destinationsskylt.
Vore bättre om de skyltade som här i Stockholm 137E Lund, iaf. skyltades det så förr.
Citat från: Bussmicke skrivet 08 december 2007, 19:06:41 PM
Vore bättre om de skyltade som här i Stockholm 137E Lund, iaf. skyltades det så förr.
Skyltades så i Uppsala också förut men numera står det exrabuss eller så står det inget alls förrutom det vanliga men är ändå en extrabuss. Beror på hur föraren väljer att skylta. Pappa sa förut att det kunde vara en fördel att skylta extrabuss för då var det ingen som klagade om man var sen ;D
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 08 december 2007, 23:14:19 PM
Skyltades så i Uppsala också förut men numera står det exrabuss eller så står det inget alls förrutom det vanliga men är ändå en extrabuss. Beror på hur föraren väljer att skylta. Pappa sa förut att det kunde vara en fördel att skylta extrabuss för då var det ingen som klagade om man var sen ;D
//Simon
Förr brukade extrabussar skyltas med X. Extrabuss på t ex 2:an skyltades 2X. När man i början på 1970-talet övergick från rullbandssiffror som vevades manuellt till displayer som manövrerades med knapptrycning ändades X till E eftersom X inte gick att få ut på displayerna som hade ett snitt av digitalsiffror. Extrabuss på linje 2 blev därför 2E. En liten rolig detalj som kan nämnas är också att bussar som stod uppställda utan att användas många gånger hade OFF på dessa nummerdisplayer. Men idag ser man tyvärr varken X eller E på extrabussarna. Man ser aldrig OFF heller. Den fina Scania CR 76 som finns bevarad nr 212 eller BAF 292 har kvar X i rullarna för linjenummer
Jag håller med alla.. Vissa stadsbussturer skyltas med ett X t. ex. 7x Högskolan... Detta är bättre, då vet folk att det kan finnas avvikande i körvägen.. Men just denna skyltning säger inte så mycke..
Tvåradig destination på dessa skyltar är att föredra
T.ex:
EXTRABUSS
Lund
Citat från: Verspieder skrivet 09 december 2007, 19:50:09 PM
Tvåradig destination på dessa skyltar är att föredra
T.ex:
EXTRABUSS
Lund
Förslaget är mycket bra
Problenet som jag fått höra med dessa som
Pendeln
BROBY
är att de blir ganska litet...
Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 09 december 2007, 21:31:14 PM
Problenet som jag fått höra med dessa som
Pendeln
BROBY
är att de blir ganska litet...
Har man det på två rader kan man göra texten större, ser inte att det skulle kunna vara ett problem. Så länge man ser vilket linjenummer det är, och att man står vid en hållplats mot en viss riktning är det knappast någon som borde kunna klaga.
Jag säger bara vad folk som åkt med mig under nästan 2 år tyckt...
Jag skulle vilja säga att det är extra viktigt att skylta extrabuss eller liknande på turer som är utöver det ordinarie. Detta just för att t ofta går på "fel" tider och inte alltid hela vägen. Om man skyltar extrabuss vet folk att det kommer en ordinarie efter om extrabussen tex inte går hela vägen.
Dock så är det också viktigt att visa vart bussen går så ett system med två rader eller växlande EXTRABUSS/Destination är ju att föredra, alternativt en ordentligt skriven pappskylt:)
Bara destination skapar nog tyvärr mest förvirring och frågor bland passagerare.
//CS, som testar internet på bus4you, bättre än sj iaf:)
Skulle nog vilja hävda att det blivit lite av ett överinformerande numera. Förr skyltades nästan uteslutande i de flesta städer enbart ett linjenummer, och detta fungerade alldeles utmärkt. Och satt där dessutom ett X eller ett E efter linjenumret, visste i stort sett de flesta att bussen var extrainsatt. Gick dessa bussar av olika anledningar inte hela den ordinarie sträckan, skyltades detta oftast genom en lösskylt i nedre delen av framrutan.
Idag är det extremt åt andra hållet där alla möjliga slutstationer skall samsas om utrymmet med "via-destinationer", och därmed försämras läsbarheten - och förmodligen blir intrycket dessutom rörigt. Det ironiska är att i takt med att destinationsskyltning införts genom elektroniska skyltsystem, har också andelen frågor från passagerare om bussarnas färdväg ökat dramatiskt - något som nästan aldrig förekom då enbart linjenummer skyltades. Att dessa elektroniska skyltsystem alltsomoftast lever sitt eget liv gör naturligtvis inte saken så mycket bättre!
Min personliga uppfattning är nog att den bästa och mest tydliga informationen kan, och bör ges, vid hållplatserna genom lättlästa kartor, tidtabeller och annan viktig information, medan bussarna mycket väl skulle klara sig alldeles utmärkt med ett linjenummer!
Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 09 december 2007, 21:31:14 PM
Problenet som jag fått höra med dessa som
Pendeln
BROBY
är att de blir ganska litet...
Ja, på den nya Mobitecskylten kan det bli lite smått, men då gäller det att hitta ett större typsnitt.
Själv föredrar jag alternativ B långt före C.
Alternativen D och E är de sämsta.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ovrigt/Enmassasiffrorochtext.jpg)
Plus två delar verklighet. Jo, nog duger två rader versaler? :)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ovrigt/Linje2.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ovrigt/Linje84.jpg)
Citat från: AL skrivet 10 december 2007, 11:45:53 AM
Min personliga uppfattning är nog att den bästa och mest tydliga informationen kan, och bör ges, vid hållplatserna genom lättlästa kartor, tidtabeller och annan viktig information, medan bussarna mycket väl skulle klara sig alldeles utmärkt med ett linjenummer!
Och idag är det oftast tvärtom. På "stolpen" står det bara ett linjenummer och ändhållplats. Alla "via-texter" ska tydligen få plats på bussens skylt. Det mest tragiska är mindre städer där det aldrig förklaras vilka linjer och vilken åkriktning som går mot/via Centrum :(
Citat från: Verspieder skrivet 10 december 2007, 17:36:45 PM
Ja, på den nya Mobitecskylten kan det bli lite smått, men då gäller det att hitta ett större typsnitt.
Själv föredrar jag alternativ B långt före C.
Alternativen D och E är de sämsta.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ovrigt/Enmassasiffrorochtext.jpg)
Har du fler såna bilder på skylttexter??
Jag tycker D & E är de bästa.
Citat från: Cyklisten skrivet 08 december 2007, 18:24:39 PM
Bort med alla "Extrabuss", "Förstärkningsbuss" och annat, det är destinationen som är viktig för passagerarna, inte bussens status. Det händer att sådana extrabussar inte kör hela linjesträckan och då blir det ännu viktigare med tydlig destinationsskylt.
Just detta med helt riktig Destination är inte så relevant för Folk läser inte detta Då VI i Hudik SKYLTAR MED DIREKT BUSS DELSBO så har v8i fort farande halva bussen full vid DelsboTorg Full Sen undrar dom om inte vi går till LJUSDAL så Summan av detta är FOLK LÄSER INTE..
Men dina skyltar är helt superba mera sådana ta patent ;D ;D
Citat från: Oweborka skrivet 10 december 2007, 19:31:53 PM
Just detta med helt riktig Destination är inte så relevant för Folk läser inte detta Då VI i Hudik SKYLTAR MED DIREKT BUSS DELSBO så har v8i fort farande halva bussen full vid DelsboTorg Full Sen undrar dom om inte vi går till LJUSDAL så Summan av detta är FOLK LÄSER INTE..
Men dina skyltar är helt superba mera sådana ta patent ;D ;D
Håller med dig ingen läser vad som står längre, ibland verkar dom inte ens veta vilken linje det rör sig om. En gång när jag åkte med pappa på 7:an i Uppsala som det står skyltat i fram "Årsta centrum via Brantningstorg" så kom ända ett ramaskri när bussen svängde av Vaksalagatan och frågan "Går inte den här bussen till Gränby Centrum". Varför ska vi ha skyltar när ingen ens läser dom längre?
En morgon när jag skulle till skolan hörde jag en fråga från en tjej som undrade varför det stod Biomedicum skyltat på bussen. Att bussen skyltar vart den är på väg var tydligen något nytt. Iof hade det nyligen varit en linjeändring som gjorde att 115 började gå till Biomedicum istället för Uppsala men ändå.
//Simon
Visst känner man igen det. Det är tur att det finns en uppfinning som heter "mikrofon" som man kan tala i och berätta att man närmar sig ändhpl och att de kvarvarande resenärerna får byta till den ordinarie bussen. Visserligen är det alltid c:a 10-15 pers som helt missar även denna information helt, pga mp3-spelare, men ändå... ::)
En kul grej är dock att om folk inte åka tittar de gärna. Skyltar man "God jul" istället för "Ej i trafik" på tomkörningar möts man av leende människor som pekar glatt mot bussen för sina vänner. :)
Citat från: Johan H skrivet 10 december 2007, 18:59:06 PM
Har du fler såna bilder på skylttexter??
Jag tycker D & E är de bästa.
Det beror på vad du vill se.
D & E förklarar ju inte alls att bussen kanske bara går halva sträckan eller mindre...
Jag tycker nog att det är ganska enkelt.
1. Samma linjebeteckning som ordinarie buss skyltas med.
2. Destination som motsvarar vad ordinarie turer på linjen skyltas med, när de slutar på samma ställe, eventuellt kompletterat med annan under- eller viadestination om extrabussen avviker från ordinarie körväg.
3. Kombineras med "extrabuss"
"Extrabuss" begriper de allra flesta. Det gäller INTE för bokstäverna E, X eller interna termer som "förstärkning" eller "dubblering".
Vi har fasta extrabusskombinationer för de destinationer där det används frekvent eller planenligt, och övriga fall täcks upp med "Extrabuss" i form av en extratext att kombinera med lämplig destination enligt punkt 2. Och naturligtvis - typsnitt med god läsbarhet (Binotype).
(http://hem.bredband.net/b299435/img/OTT335_Hea_060623.jpg)
(http://hem.bredband.net/b299435/img/OTT335_Hvs_060625.jpg)
(http://hem.bredband.net/b299435/img/OTT60_Ybs_070311.jpg)
Citat från: Cyklisten skrivet 08 december 2007, 18:24:39 PM
Bort med alla "Extrabuss", "Förstärkningsbuss" och annat, det är destinationen som är viktig för passagerarna, inte bussens status. Det händer att sådana extrabussar inte kör hela linjesträckan och då blir det ännu viktigare med tydlig destinationsskylt.
Håller med dig i stort. I just det här fallet lär det dock inte ha varit några problem. 137 går Lund - Bjärred, vilket är en rätt kort sträcka, utan större tätorter emellan.
Jag menade rent allmänt :) Det är ändå bra att veta vart bussen går om man inte känner till linjenätet. Och bl.a. Malmö stadsbussar är ett lite större problem, t.ex. "5 Extrabuss" slutar oftast på Centralen i stället för Kroksbäck, "2 Extrabuss" går bara Västra Hamnen - Gustav Adolfs Torg (såg den bara två gånger). För några år sedan tog jag en extrabuss från SACO-mässan i hamnen, bussen skyltades "15X Gustav Adolfs Torg". Fint och tydligt. Och bussen var en B10LA-ledbuss, ovanlig syn på linje 15 :)