www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=6404 (http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=6404)
Det hela kanske är svårt att förklara. Men då hjulen utövar tryck så kan detta tryck mot isen göra att isen ändrar konsistens. Det blir glattare.
En äldre händelse i sammanhanget. I Norge har turistbussen problem att komma fram. Det slirar och föraren går ut ur bussen och lägger dit sand. När föraren är ute så glider bussen på sidan och ner i ett dike. (hur var det Pascal skrev ?)
Föraren vill inte köra till Norge mera.
Värmen från däcken gör väl sitt till också för att fixa till en lagom blank yta och få bussen att börja glida.. har hänt mer än en gång att bussen vägrar stå still trots att alla hjulen är låsta och lutningen knappt märkbar. Enda chansen i det läget är att dra iväg direkt och försöka hitta ett planare ställe att stå på..
I sammanhanget kan nämnas att skillnaden i grepp mellan sommar- och vinterdäck är enorm i det väglaget enligt mina helt ovetenskapliga tester med två olika skodda bussar *ivrig vinterdäcksförespråkare*