Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 15:47:32 PM

Titel: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 15:47:32 PM
Jag undrar om någon har ett litet arkiv med gamla tidtabeller för nämnda områden från tiden innan stomlinjerna 471 och 474 infördes?

Jag har nämligen en rad frågetecken som jag vill räta ut, och tror att det här absolut kan vara rätt forum! Mina frågor gäller alltså en hel rad busslinjer och jag tror att det kan vara sunt att samla alla i samma tråd.

413 - hade den bussbyte i Björknäs på helger liksom nu?
416 - ett rykte säger att det var en linje som gick Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Björknäs-Orminge C-Västra Orminge. Stämmer det? Mellan vilka år fanns den och hur ofta gick den?
417 - jag vill minnas att den också gick gamla vägen till och från Slussen. Hade den samma antal turer som nu, eller har turtätheten utökats sedan den blev en matarlinje? Fanns det någon gång den hade bussbyte i Orminge C? Samma fundering gäller även linje 418 och 421.
419 minns jag, den gick mellan Slussen och Orminge C, gamla vägen. Gick den bara i rusningstrafik? Hur ofta då?
Funderingar kring busslinje 420 tycker jag att jag har fått svar på när jag läst i tidigare trådar här på Bussnack.
423 - finns idag och har linjesträckningen Slussen-Farsta slott-Gustavsbergs C-Gustavsbergs Lugnet. När jag var liten fanns det två busslinjer till Norra Lagnö (423 och 424). Men hur gick gamla 423? Utgick den från Gustavsbergs C via Skeviksstrand till Norra Lagnö, eller utgick den från Slussen? Är det någon som vet om turlistan utökats med införandet av 424H och 424V? Skulle gärna även se en gammal tidtabell för buss 424.
Jag har också en fråga om linje 426 hur tidtabellen såg ut för den tidigare. Också med fokus på om Aspviksborna tvingades byta buss i Gustavsbergs C, vilket jag har ett vagt minne av inte behövdes.
Linje 431-434 gick via Farsta slott om jag minns rätt, men hållplatslistan ser annorlunda ut idag, om jag minns rätt fanns det en hållplats vid namn "Gustavsbergs hamn". Vilka var övriga hållplatser mellan Henriksdal och Gustavsbergs C för berörda linjer? Är "Gustavsbergs hamn" bara ett gammalt namn på hållplatsen "Hamnen" eller är det en hållplats som både flyttats och bytt namn?
Vad jag också har förstått är att linje 435 har haft olika betydelser för resenärer mellan Hemmesta och Slussen. Den har betjänat Gustavsberg i rusningstrafik då 436-440 har gått direkt till Slussen. Då måste den ha haft betydligt tätare trafik än i dagsläget då den endast utgår från Hemmesta vägskäl kl 08.22. Är 435:an på väg att försvinna?
436-440 har bussbyte i Kolvik förutom i rusningstrafik och vissa undantag på linje 437, 438 och 440 på framför allt helgdagar. Visst gick de hela vägen till Slussen via Gustavsberg innan införandet av linje 474 kom till.
441 är ett nytt namn på linje 448, men jag har hört ett rykte om att 441:an tidigare gick till Skogalundsklippan. Mellan vilka år fanns den linjen och hur tät trafik hade den?
445 är en annan linje som jag är sugen på att utforska, jag har nämligen för mig att den gick till Brunn för att kompensera resenärerna mellan Gustavsberg och Ingarö under rusningstrafiken då linje 428X-430X gick direkt. Vore det inte en smart lösning att återgå till det i sådana fall? Att lägga ned linje 467 och istället förlänga 445 till Brunn?

Jag förväntar mig kanske inte svar på alla dessa frågor, men jag hoppas att en del saker klarnar. Jag ser också gärna den här tråden som ett ställe att diskutera linjenätshistoria och tidtabellhistoria för Nacka/Värmdö/Ingarö-området i allmänhet, även för de gamla linjer- eller linjesträckningar jag inte har nämnt (t ex linje 409-412).

Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: homer skrivet 03 augusti 2017, 16:26:28 PM
Citat från: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 15:47:32 PM
Jag undrar om någon har ett litet arkiv med gamla tidtabeller för nämnda områden från tiden innan stomlinjerna 471 och 474 infördes?

Jag har nämligen en rad frågetecken som jag vill räta ut, och tror att det här absolut kan vara rätt forum! Mina frågor gäller alltså en hel rad busslinjer och jag tror att det kan vara sunt att samla alla i samma tråd.

413 - hade den bussbyte i Björknäs på helger liksom nu?
ja
416 - ett rykte säger att det var en linje som gick Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Björknäs-Orminge C-Västra Orminge. Stämmer det? Mellan vilka år fanns den och hur ofta gick den?
ja, vet dock inte när den infördes, men den försvann 2005
417 - jag vill minnas att den också gick gamla vägen till och från Slussen. Hade den samma antal turer som nu, eller har turtätheten utökats sedan den blev en matarlinje? Fanns det någon gång den hade bussbyte i Orminge C? Samma fundering gäller även linje 418 och 421.
kommer ej ihåg, men borde ha varit när swebus tog över trafiken
419 minns jag, den gick mellan Slussen och Orminge C, gamla vägen. Gick den bara i rusningstrafik? Hur ofta då?
den gick hela dagen, har för mig var 30:e minut, tillsammans med 422 var de 15 minuters trafik till orminge via lokalvägen
Funderingar kring busslinje 420 tycker jag att jag har fått svar på när jag läst i tidigare trådar här på Bussnack.
423 - finns idag och har linjesträckningen Slussen-Farsta slott-Gustavsbergs C-Gustavsbergs Lugnet. När jag var liten fanns det två busslinjer till Norra Lagnö (423 och 424). Men hur gick gamla 423? Utgick den från Gustavsbergs C via Skeviksstrand till Norra Lagnö, eller utgick den från Slussen? Är det någon som vet om turlistan utökats med införandet av 424H och 424V? Skulle gärna även se en gammal tidtabell för buss 424.
423 startade vid Lagnövägen där man fick byta buss, anslutning fanns med 422 samt bussar mot Hemmesta
Jag har också en fråga om linje 426 hur tidtabellen såg ut för den tidigare. Också med fokus på om Aspviksborna tvingades byta buss i Gustavsbergs C, vilket jag har ett vagt minne av inte behövdes.
426 gick hela vägen från slussen till aspvik innan 422 / 425 fick ny väg via munkmora
Linje 431-434 gick via Farsta slott om jag minns rätt, men hållplatslistan ser annorlunda ut idag, om jag minns rätt fanns det en hållplats vid namn "Gustavsbergs hamn". Vilka var övriga hållplatser mellan Henriksdal och Gustavsbergs C för berörda linjer? Är "Gustavsbergs hamn" bara ett gammalt namn på hållplatsen "Hamnen" eller är det en hållplats som både flyttats och bytt namn?
Henriksdal-Farsta slott-Gustavsbergs hamn-Farstaviken-Gustavsbergs C, samma sträckning idag men många nya hpl har tillkommit p g a att området har fått ny bebygelse, Hamnen eller gustavsbergs hamn eller Vårdcentralen som den heter idag är samma hpl, som står utanför tornhuset
Vad jag också har förstått är att linje 435 har haft olika betydelser för resenärer mellan Hemmesta och Slussen. Den har betjänat Gustavsberg i rusningstrafik då 436-440 har gått direkt till Slussen. Då måste den ha haft betydligt tätare trafik än i dagsläget då den endast utgår från Hemmesta vägskäl kl 08.22. Är 435:an på väg att försvinna?
436-440 har bussbyte i Kolvik förutom i rusningstrafik och vissa undantag på linje 437, 438 och 440 på framför allt helgdagar. Visst gick de hela vägen till Slussen via Gustavsberg innan införandet av linje 474 kom till.
435 gick inte under rusningstrafik utan de var 435D - 440D, för att åka mellan Hemmesta och Gustavsberg i rusningsriktningen fick man ta 420 som hade star och slut i Hemmesta vägskäl
441 är ett nytt namn på linje 448, men jag har hört ett rykte om att 441:an tidigare gick till Skogalundsklippan. Mellan vilka år fanns den linjen och hur tät trafik hade den?
stämmer 441 gick från slussen till skogalundsklippan, samma sträcka som 442 har idag, 442 gick som 442X gör idag.
445 är en annan linje som jag är sugen på att utforska, jag har nämligen för mig att den gick till Brunn för att kompensera resenärerna mellan Gustavsberg och Ingarö under rusningstrafiken då linje 428X-430X gick direkt. Vore det inte en smart lösning att återgå till det i sådana fall? Att lägga ned linje 467 och istället förlänga 445 till Brunn?
Stämmer delvis, 428X-430X är nya linjer och fanns inte när 445 gick till Brunn utan de var 428D-430D, dock hade 445 precis som idag  olika ändhpl, ibland Gustavsbergs C, Ibland sandholmsvägen och ibland Brunn

Jag förväntar mig kanske inte svar på alla dessa frågor, men jag hoppas att en del saker klarnar. Jag ser också gärna den här tråden som ett ställe att diskutera linjenätshistoria och tidtabellhistoria för Nacka/Värmdö/Ingarö-området i allmänhet, även för de gamla linjer- eller linjesträckningar jag inte har nämnt (t ex linje 409-412).
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 16:42:14 PM
Oj, tack för snabbt svar! Om det då var 15-minuterstrafik gamla vägen mellan Slussen och Orminge C kanske 417, 418 och 421 inte behövde gå in till Slussen i tider utöver rusningstrafiken? Du råkar inte sitta på en gammal tidtabell för Nacka-området?

Ja, just det nuvarande 435-440 hette 435D-440D samt 428X-430X hette 428D-430D, men det är exakt samma linjesträckning. Har även för mig att 432D-434D fanns och har samma linjesträckning som 432-434 idag.
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 03 augusti 2017, 17:00:16 PM
Citat från: Buss-Mange och homer skrivet 03 augusti 2017, 16:26:28 PM
416 - ett rykte säger att det var en linje som gick Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Björknäs-Orminge C-Västra Orminge. Stämmer det? Mellan vilka år fanns den och hur ofta gick den?
ja, vet dock inte när den infördes, men den försvann 2005
417 - jag vill minnas att den också gick gamla vägen till och från Slussen. Hade den samma antal turer som nu, eller har turtätheten utökats sedan den blev en matarlinje? Fanns det någon gång den hade bussbyte i Orminge C? Samma fundering gäller även linje 418 och 421.
kommer ej ihåg, men borde ha varit när swebus tog över trafiken
419 minns jag, den gick mellan Slussen och Orminge C, gamla vägen. Gick den bara i rusningstrafik? Hur ofta då?
den gick hela dagen, har för mig var 30:e minut, tillsammans med 422 var de 15 minuters trafik till orminge via lokalvägen

Tidigare gick 416 och 417 60:e minut hela vägen till Slussen. Någon gång runt 2000 ersattes de av linje 419 med 30-minuterstrafik, som jag har för mig bytte nummer till 414 i Orminge (samma sträckning som nu för 414). Då lades linje 416 ner och 417 kortades av till Orminge centrum. Linje 422 gick var 30:e minut och det var 15-minuterstrafik Slussen-Orminge via lokalvägen. Tillsammans med övriga linjer var det mycket tät trafik Slussen-Ektorp centrum där alla linjer stannade vid alla hållplatser och bussarna gick med jämna intervall. Mycket smartare system än nu där linje 471 hoppar över många hållplatser och ofta går samtidigt som linje 409-422.

Citat från: Buss-Mange och homer skrivet 03 augusti 2017, 16:26:28 PM
423 - finns idag och har linjesträckningen Slussen-Farsta slott-Gustavsbergs C-Gustavsbergs Lugnet. När jag var liten fanns det två busslinjer till Norra Lagnö (423 och 424). Men hur gick gamla 423? Utgick den från Gustavsbergs C via Skeviksstrand till Norra Lagnö, eller utgick den från Slussen? Är det någon som vet om turlistan utökats med införandet av 424H och 424V? Skulle gärna även se en gammal tidtabell för buss 424.
423 startade vid Lagnövägen där man fick byta buss, anslutning fanns med 422 samt bussar mot Hemmesta

Ja, det var mycket bättre än nu då man måste åka hela vägen fram och tillbaka till Gustavsberg. Ibland kan man spara tid genom att byta till/från linje 425 men det vill inte SL att man ska veta.

Citat från: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 16:42:14 PM
Ja, just det nuvarande 435-440 hette 435D-440D samt 428X-430X hette 428D-430D, men det är exakt samma linjesträckning. Har även för mig att 432D-434D fanns och har samma linjesträckning som 432-434 idag.
Ja, det stämmer. 433D gick med heldagstrafik varje timme de sista åren (kan ha varit 434D någon tidtabellsperiod, kommer inte ihåg).
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 17:08:11 PM
Jag har svårt att tänka mig att 419 fick 414 som nytt linjenummer då detta var skillnaden på linjerna när de existerade samtidigt. (Men jag kan ha fel, det är därför jag söker mig till forumet) :)

414 Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Tollare-Boo gård-Boo backe-Orminge C
419 Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Björknäs-Orminge C
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 17:10:41 PM
Och jag håller med om att systemet var mycket smartare förr, både när det gäller resan mellan Slussen-Orminge. En fördel med linje 471 kan dock vara att resenärer mellan Skurustugan-Nacka Forum får något kortare restid. Men också innan de flesta Värmdölinjer kortades av eller lades ned till förmån för linje 474.
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 03 augusti 2017, 17:43:22 PM
Citat från: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 17:10:41 PM
Och jag håller med om att systemet var mycket smartare förr, både när det gäller resan mellan Slussen-Orminge. En fördel med linje 471 kan dock vara att resenärer mellan Skurustugan-Nacka Forum får något kortare restid. Men också innan de flesta Värmdölinjer kortades av eller lades ned till förmån för linje 474.

Det är ju mycket bättre turtäthet på linje 474 än var det var på linje 435-440, men det hade man ju kunnat införa även om man behöll det gamla linjenätet. Men visst var det mycket smartare uttänkt trafikupplägg före 2005. Det var på den tiden när man förstod att det inte fungerar att planera en linje i taget utan att hela systemet måste ses som en helhet. Och man fokuserade på resenärerna och inte på att uppfylla meningslösa principer om hur olika typer av linjer ska trafikeras.
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 03 augusti 2017, 17:44:15 PM
Citat från: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 17:08:11 PM
Jag har svårt att tänka mig att 419 fick 414 som nytt linjenummer då detta var skillnaden på linjerna när de existerade samtidigt. (Men jag kan ha fel, det är därför jag söker mig till forumet) :)

414 Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Tollare-Boo gård-Boo backe-Orminge C
419 Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Björknäs-Orminge C
Bussarna skyltade om i Orminge centrum, så att bussen som kom som 414 blev 419 och tvärtom.
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 17:50:26 PM
Okej, då hänger jag med! Tack så mycket :)
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 17:56:00 PM
Man skulle kunna lösa turtäthetsproblemet i det gamla linjenätet genom att utöka trafiken på linje 435 exempelvis :)

Frågan är dock vad som skulle hända med resenärer mellan Värmdö marknad-Gustavsbergs C. Kanske att 435-440 får läggas om och gå den vägen istället för via Lagnövägen? Men då blir 435 samma linje som 474...
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 03 augusti 2017, 18:14:53 PM
Citat från: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 17:56:00 PM
Man skulle kunna lösa turtäthetsproblemet i det gamla linjenätet genom att utöka trafiken på linje 435 exempelvis :)

Frågan är dock vad som skulle hända med resenärer mellan Värmdö marknad-Gustavsbergs C. Kanske att 435-440 får läggas om och gå den vägen istället för via Lagnövägen? Men då blir 435 samma linje som 474...

Ja nu ser ju förutsättningarna helt annorlunda ut och det finns underlag för att köra nuvarande linje 435-440 som heldagslinjer raka vägen till Slussen. Då skulle linje 474 kunna köra i 15-minuterstrafik och 423 och 425 i 30-minuterstrafik. Viktigast är ju att alla linjer är anpassade till varandra, så att det blir 15-minuterstrafik med 433-440 Slussen-Grisslinge och jämn trafik Slussen-Gustavsberg, i det senare fallet bör dock 474 gå 5-7 minuter efter 423/425 eftersom 474 är långsammare.
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 03 augusti 2017, 21:41:12 PM
426 har väl"alltid"haft byte vid GustavsbergC?/Ulf
(Ytterst få genomgående till/från Slussen)
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Karsten skrivet 03 augusti 2017, 21:51:19 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 augusti 2017, 21:41:12 PM
426 har väl"alltid"haft byte vid GustavsbergC?/Ulf
(Ytterst få genomgående till/från Slussen)

Det har gått några enstaka genomgående genom åren, men väldigt begränsat. På 90-talet utgick någon 420 och 422 från Aspvik och blev på så vis genomgående via Styrmannen.
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 22:03:41 PM
Det är på grund av dessa frågetecken jag vill se en gammal busstidtabell, men då kan jag kasta ut samma fråga angående 424 också? För om 426 "alltid" har haft bussbyte i Gustavsbergs C kanske 424 också har haft det?

Någon som vet om det har funnits en buss 427 tidigare? Hur gick den om den fanns?
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Karsten skrivet 03 augusti 2017, 22:41:07 PM
424 hade fler genomgående turer än 426. Fanns till exempel en nattur på lördagarna som gick som 422 tillbaka.

423 har också varit genomgående till Slussen, men då gamla vägen parallellt med 422.

Något 427 har jag aldrig hört talas om.
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Lars_L skrivet 03 augusti 2017, 23:22:30 PM
427 kan ju ha förekommit vid något tillfälle, men den fanns inte ens 1975 om man tittar på SL-kartan. Men att man tidigare hade flera linjenummer som trafikerade Ingarö kan ju vara skäl till annars varför man kanske reserverade nummer runt "ingarölinjerna", eller om linjen till Mörtviken (22) fortfarande fanns kvar vid övertagandet och bytet till tresiffriga nummer.

Annars var det väl så med alla dessa linjer med bussbyten att man tillämpade det ganska mycket redan före 2005, men det var med stomlinjerna som 424 och 426 officiellt fick ändstation vid Gustavsberg C. Tidigare annonserades det som linjer med bussbyte till Slussen.

Men den här typen av effektivisering hade ju redan då förekommit under rätt många år. Före 1990-talet var det väl dock fortfarande överlag rätt ovanligt i SL-trafiken med bussbyten av detta slag.


Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Buss-Mange skrivet 04 augusti 2017, 10:33:29 AM
Jag har tänkt att 427 skulle kunna införas till just Mörtviken, Ingarö. Så kan 428 sluta skafta till Mörtviken samtidigt som man kan anpassa 427-430 (eller 427X-430X om man så vill) till gemensam 15-minuterstrafik till och från Brunn. Ett annat förslag är att ta bort 467:an och istället förlänga 445:an till Brunn
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Buss-Mange skrivet 04 augusti 2017, 10:41:14 AM
Menar jämn trafik, inte nödvändigtvis 15-minuterstrafik ***
Titel: SV: Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området
Skrivet av: Lars_L skrivet 04 augusti 2017, 18:23:57 PM
Citat från: Buss-Mange skrivet 04 augusti 2017, 10:33:29 AM
Jag har tänkt att 427 skulle kunna införas till just Mörtviken, Ingarö. Så kan 428 sluta skafta till Mörtviken samtidigt som man kan anpassa 427-430 (eller 427X-430X om man så vill) till gemensam 15-minuterstrafik till och från Brunn. Ett annat förslag är att ta bort 467:an och istället förlänga 445:an till Brunn

Är väl frågan dock om det finns så stort resandeutbyte som motiverar en sådan lösning med 427? Svårt också med en linje som är mycket kortare än de andra då det leder till långa vändtider om man ska ha regelbunden trafik. Men man skulle väl kunna ha det i högtrafik kanske. 428 är ju dock den av Ingarö-linjerna idag som har klart minst resande. 429 har över 60 procent fler resenärer (enligt de uppgifter jag har - som förvisso är några år gamla).

Att åter förlänga 445 till Brunna kan ju vara en idé. Dock får man väl då göra något för att det inte ska bli för mycket parallellgående trafik längs gamla Värmdövägen. För min del har jag väl dock i sådana fall varit inne på att man snarare skulle skippa 422 - låta 423 och 425 gå som heldagslinjer och därmed kunna ha 445 istället som komplement. Och då skulle det ju kunna vara smart att koppla ihop den med 467:s sträckning kanske.

Med så mycket direktlinjer även i lågtrafik har väl 422 överlevt sig själv lite. Dessutom är det ju väldigt lätt att byta vid Orminge om man nu promt vill åka lokalvägen genom Nacka ifall 445 går i trafik hela trafikdygnet.
Titel: Lite historik om Nacka/Värmdö!
Skrivet av: at1981 skrivet 13 augusti 2017, 17:20:31 PM
Hejsan!

*
När linje 471 och 474 infördes i Nacka/Värmdö stod det i lokaltidningarna i området att detta var den största förändringen på 30 år!
Den 24/8-1971 infördes 400-linjerna i Nacka/Värmdö i samband med Slussens bussterminal började att användas!

*
Jag minns att linje 492 infördes någon gång under tidigt 1990-tal! Inrättandet av linje 492 var så pass stort att det behövdes omnämnas
i Aftonbladet/Expressen. Linje 492 inrättades för att skapa mer tydlighet för att skilja 422 och 492 åt! Innan linje 492 infördes så
var det linje 422 som fick köra bortom Gustavsberg när motorvägsbussarna slutat att trafikera.
Jag minns en gång när jag såg en 422:a vid Sågen mot Slussen till exempel en sommarkväll!

Långa turer på 492 var t.ex. Slussen - Stavsnäs - Sollenkroka - Överby men även Saltarö Strand - Bullandö - Slussen.
Linje 492 började trafikeras tidigt på dygnet i början på 1990-talet. T.ex. 19:55 från Saltarö Strand Mån - Fre mot Slussen, den avgick från Slussen som linje 440 kl. 18:55.
Från Slussen på vardagar så var det efter midnatt 492 gick från Slussen.

På helgerna började 492:an trafikeras i båda riktningar runt kl. 20 på kvällen. T.ex. på söndagar mot Slussen gick sista 492 kl. 8:11 från Hemmesta vägskäl. Enstaka turer på 492 gick även via Västra Orminge också mot Slussen.

Innan linje 474 infördes så gick 492 kl. 4:45 från Hemmesta vägskäl på vardagar men när 474 infördes ersattes motsvarande tur av linje 492. I framtiden planeras det även att linje 492 från Byns gård kl. 1:54 på helgnätterna ersätts av 433 till Ålstäket. I nutid går det en 474:a och en 492:a från Ålstäket till Slussen samtidigt liksom.

*
417 var en linje som under en period var en högtrafikslinje Slussen - Nacka - Orminge - Ö- Orminge - Hasseludden medan linje 416
gick övrig tid på dygnet via V. Orminge till Hasseludden.

*
Linje 419 gick Slussen - Nacka - Orminge C men lite senare på 90-talet gav SL direktiv att linje 419 inte fick användas! Då var det linje 416
som fick lov att användas och då fick linje 416 lite fler linjevarianter istället.

*
När det gäller andra intressanta avvikelser t.ex. var att någon tur i morgonrusningen från Saltarö strand utgjordes av linje 445 runt kl. 7:50 från SAST någon gång under 1990-talet. Sedan fanns det turer på linje 436 som gick till/från Ramsdalen som t.ex. kl. 9:40 och 15:40 från Slussen på helgerna! Jag minns en söndag hösten 1995 när jag åkte med 436 (ledvagn) som skulle till Ramsdalen! Jag gick av i Kopparmora men jag tänkte mest på hur man skulle vända med ledvagnen i Ramsdalen dock.

Både innan och efter så var det Wasatrafik/Swebus som körde skoltrafik ute på Värmdö och dessa skolbussar körde även linje 461 - 463 åt SL. Men när SL själva ville köra så blev det lite trångt på de smala vägarna när SL-buss och skolbuss skulle mötas så att säga. 

*
I nutid har jag sett att hållplatsskyltarna mot Stockholm (Saltarövägen - Nolsund) har de skrivit "Slussen (bussbyte)" istället för 436 440 Slussen och 461 462 Kolvik. Mellan Satlarö strand - Evlingevägen står det 436 Slussen och 462 Kolvik. "Slussen (bussbyte)" är något påhitt från Swebus som Keolis valt att ta vid tyvärr. Folk kan läsa i tidtabellen var man skall byta buss.


*
Jag har material i form av 942 Excel-filer som visar hur busstrafiken var i Nacka/Värmdö från 10/11-1922 - 16/4-1950! Informationen fick jag från en tidtbabellssamling
som fanns på Björknäsgaraget! Jag fick låna dem för att skriva av innehållet och då gjorde jag lite mer "modern" tidtabellsdesign som känns igen från den gamla goda tiden (gentemot hur de ser ut i nutid) !! I nutid finns det ingen människa som verkar ha någon koll på den där samlingen då Keolis inte ville upplåta det forma utrymmet till denna fina värdefulla samling!