Jag funderar lite på snibb i fronten på bussar. Var SS först med det i Sverige? Eller hann någon annan före?
Om jag förstått saken rätt så skulle Metropolbussarna hos SS ha varit de allra första med snibb. Dessa följdes upp av Capitolerna, men där behöll man stilen så att säga, så det blev naturligt att även dessa fick snibb.
Om jag förstått saken rätt så är snibb något som man hämtat ifrån USA. Metropolbussarna är ju "kopior" av amerikanska Mack-bussar så även designen härmade man väl då och därmed också målade dit en snibb. Därefter har tydligen även vissa äldre SS-bussar fått snibb i efterhand.
När Büssing kom insåg man att Metropolernas snibb inte skulle passa något vidare på den front en Büssing har med sin grill. Så man gjorde om snibben till en mjukare och rundare vit markering istället, som var anpassad efter formen på fronten på en Büssing. Mycket snyggt tycker jag. Jag tycker att Büssing var vackrare så än när de blev enfärgade i fronten.
När skulle snibben bort? Hörde det ihop med högertrafiken? Eller bestämdes detta ändå för att förenkla designen? Tydligen ska de allra första bussarna hos SS/SL i oxblod ha fått behålla snibben alldeles i början. Men hur länge varade detta? Och hut många kan ha fått oxblodsmålning med med snibb?
Togs snibben bort sedan på alla Capitoler? Försvann den även på en del Metropol? Jag tycker mig ha sett bilder på röda Metropol utan snibb.
Hur många bussmodeller hade snibb i någon form?
Snibben är helt klart en USA import, googla Mack C50! Vad gäller Büssingsnibben så är det något Büssing gjort och hade även i Tyskland, alltså inget SS formgett.
Att SS skulle målat bussar äldre än Metopolerna med snibbar förekom ej!
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 augusti 2017, 00:56:41 AM
Jag funderar lite på snibb i fronten på bussar. Var SS först med det i Sverige? Eller hann någon annan före?
Om jag förstått saken rätt så skulle Metropolbussarna hos SS ha varit de allra första med snibb. Dessa följdes upp av Capitolerna, men där behöll man stilen så att säga, så det blev naturligt att även dessa fick snibb.
Om jag förstått saken rätt så är snibb något som man hämtat ifrån USA. Metropolbussarna är ju "kopior" av amerikanska Mack-bussar så även designen härmade man väl då och därmed också målade dit en snibb. Därefter har tydligen även vissa äldre SS-bussar fått snibb i efterhand.
När Büssing kom insåg man att Metropolernas snibb inte skulle passa något vidare på den front en Büssing har med sin grill. Så man gjorde om snibben till en mjukare och rundare vit markering istället, som var anpassad efter formen på fronten på en Büssing. Mycket snyggt tycker jag. Jag tycker att Büssing var vackrare så än när de blev enfärgade i fronten.
När skulle snibben bort? Hörde det ihop med högertrafiken? Eller bestämdes detta ändå för att förenkla designen? Tydligen ska de allra första bussarna hos SS/SL i oxblod ha fått behålla snibben alldeles i början. Men hur länge varade detta? Och hut många kan ha fått oxblodsmålning med med snibb?
Togs snibben bort sedan på alla Capitoler? Försvann den även på en del Metropol? Jag tycker mig ha sett bilder på röda Metropol utan snibb.
Hur många bussmodeller hade snibb i någon form?
En eller flera av H17-prototyperna hade också snibb men även om de var tidigare tillverkade så gick de kanske inte i provtrafik och blev SS-röda i Stockholm förrän de första H19/metropolerna satts i trafik. Metropolerna var i alla fall säkert de första i standardutförande. Röda Metropoler utan snibb har ex.vis jag bilder på men det är Metropoler som står uppställda i Silverdalen inför export till Nigeria. Vissa av dem fick någon enkel målning i någon oxblodsrödliknande färg utan snibb. Men SS/SL opererade inga Metropoler utan snibb. (Däremot fick de sist reviderade Metropolerna vit istället för grön inredningsfärg och en del hade även avvikande dörrtyp modell Capitol en eller flera dörrar förmodligen när originalen blivit skadade/rostiga?)
SS C70-Capitoler H21/H22 levererades alla med snibb men två vagnar fick på 60-talet snibbarna utbytta mot det förenklade vita bandet som 60-talscapitolerna också fick i högertrafik. En 60-talscapitol (5451) blev f.ö ljusröd med snibb efter h-ombyggnaden men så kom den aldrig ut i trafik (jämför H24 5453 på Djurgårdslinjen!). Två H30 gick i h-utförande oxblod med snibb (5592 och 5594) på h-linje 137 före dagen H men vagn 5592 blev av med snibben före dagen H sannolikt efter kollision. 5594 behöll sin snibb nästan till utrangeringen.
SS experimenterade ganska så friskt med utseende och färgsättningar på Metropoler och Capitoler på 60-talet, både in- och utvändigt.
Mr H
Hade inte SS Volvo med Hägglunds kaross (Raketer) snibb?
SJs Capitoler och Raketer (H&S och SKV) hade väl snibb när de var gröna?
Citat från: Lasse i Bdn skrivet 01 augusti 2017, 11:57:11 AM
Hade inte SS Volvo med Hägglunds kaross (Raketer) snibb?
SJs Capitoler och Raketer (H&S och SKV) hade väl snibb när de var gröna?
Javisst SS H20-bussar hade också snibb, alla utom en fick behålla sina snibbar till dagen H.
Och SJ:s Capitoler och Raketer blev av med snibbarna när de blev orange en tid före dagen H.
Mr H
Tveksam om H17B fick snibb.
/Gunnar
Ingen Raket vare sig Sj -ljusgul eller paprikaröd hade snibb, de hade istället grill,
däremot SJ-s äldre gräddvispar från -59, dessa fiick snibb vid ommålning till paprikarött. De 5 blåfärgade plattvagnarna hade ej snibb.
Mvh, Uffe E
H17E hade snibb. H17C (inlånade Göteborgare) hade grill , likaså H18 som var bakmotorbuss.
Mvh, Uffe E
Hej!
H17B 75004 (Volvo B646/ASJ) hade inte snibb, vare sig som blå ("Fågel Blå") eller, som den senare blev, röd.
Kvarstår H17D 75206 (Volvo B657/Hägglund), som hade grill från början, men som senare berövades den och då fick slät frontplåt och snibb.
mvh K R
Jag tycker att det var tråkigt för ögat att snibbarna försvann från SS / SL-bussarna :'(.
Snibbarna tillförde ändå en touch av elegans till de i övrigt påvra fronterna på de busstyper som saknade naturlig grill.
Det var något sniket över det breda vita bandet.
Men jag var ju "bortskämd" sedan barnsben av SJ´s gula Capitoler med de gröna snibbarna hemma i Sumpan...
/ M v h Walle
Hej!
Hittade en gammal tråd om "H17 provvagnar", med bl a fortfarande tillgängliga bilder på de tämligen väsensskilda ASJ-karosserade H17B och H17E.
En med snibb och en utan snibb..:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,57414.0.html
mvh K R
Citat från: Gunnar D skrivet 01 augusti 2017, 13:23:41 PM
Tveksam om H17B fick snibb.
/Gunnar
Jag har för mig att jag sett en färgbild från Hornsberg på H17B skyltad "90" tror jag. En ren frontbild. Tyvärr så minns jag inte var jag såg bilden men jag ska kolla efter den! Någon annan som minns en sådan bild? (Annars så får vi väl skrapa i frontlacken på den f.d H17B-buss som finns kvar hos Ringlinjen i Göteborg! :-)
Mr H
Döm enda Sj- bussarna som var gula var de sk volvocapitolerna ofta kallade tvåttbrädor (2720-2731 ) hade
snibb som försvann då de blev röda. Jag kan minnas fel men de små Mersorna i 27-serien hade snibb, utom
minibussarna 2753-2754 MERCEDES
MVH, UE
Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2017, 13:28:32 PM
Jag har för mig att jag sett en färgbild från Hornsberg på H17B skyltad "90" tror jag. En ren frontbild. Tyvärr så minns jag inte var jag såg bilden men jag ska kolla efter den! Någon annan som minns en sådan bild?
(Annars så får vi väl skrapa i frontlacken på den f.d H17B-buss som finns kvar hos Ringlinjen i Göteborg! :-)
Mr H
Hej!
Kan vara en bild inifrån Hornsbergshallen som avses, där H17D 75206 skyltad 90N visar upp sig med frontsnibb, flankerad av en H15 och H21/22 75409.
Alltså H17D då, inte H17B.
Göteborgsbussarna som var i Stockholm som utbyte till de två utlånade metropolerna hade litt H17C.
Vad gäller H17B anger SBH vagnen som avställd 1957 och avreggad 1960.
Ursprunglig registrering var f ö A608 innan den senare fick A75004.
Läs mer i den även tidigare länkade tråden:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,57414.0.html
mvh K R
Citat från: K R skrivet 02 augusti 2017, 14:50:31 PM
Hej!
Kan vara en bild inifrån Hornsbergshallen som avses, där H17D 75206 skyltad 90N visar upp sig med frontsnibb, flankerad av en H15 och H21/22 75409.
Alltså H17D då, inte H17B.
Göteborgsbussarna som var i Stockholm som utbyte till de två utlånade metropolerna hade litt H17C.
Vad gäller H17B anger SBH vagnen som avställd 1957 och avreggad 1960.
Ursprunglig registrering var f ö A608 innan den senare fick A75004.
Läs mer i den även tidigare länkade tråden:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,57414.0.html
mvh K R
Just precis den bilden menar jag! Bra detektivat! (Var inte H22an skyltad 65?)
Då har vi alltså två H17 med snibb, H17D och H17E. Frågan är då om dessa bussar var de första
i trafik, före H19 med snibb? (Knepigt med dessa H17-bussar!).
(Kul historia om H17! En bussintresserad ringde upp en annan bussintresserad för att berätta att idag går det
minsann H17 på linje 69. Den uppringda var emellertid inte hemma så hans mamma svarade och lovade att
vidarebefordra detta. Dessvärre så blev siffrorna ihopblandade så mamman meddelade sin som att det gick
H19 på linje 67 vilket då inte var speciellt ovanligt i början av 60-talet"!)
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2017, 15:10:14 PM
Just precis den bilden menar jag! Bra detektivat! (Var inte H22an skyltad 65?)
Då har vi alltså två H17 med snibb, H17D och H17E. Frågan är då om dessa bussar var de första
i trafik, före H19 med snibb? (Knepigt med dessa H17-bussar!).
Mr H
Hej!
Jodå, H22:an är mycket riktigt skyltad 65.
Vad gäller H17D och H17E anger Uffe E i en lista dem som levererade 1954. Lite efter de första Metropol-leveranserna m a o.
Och i fallet H17D hade ju vagnen en annan öppen frontplåt och grillribbor till en början, som sedan byttes till slät frontplåt och snibb.
Så snibben på H17D är av senare datum.
Kul anekdot för övrigt! " -Va, H19 på linje 67!.. Stoppa pressarna!.." :o ;)
mvh K R
Citat från: Uffe E skrivet 01 augusti 2017, 16:13:58 PM
H17E hade snibb. H17C (inlånade Göteborgare) hade grill , likaså H18 som var bakmotorbuss.
Mvh, Uffe E
H17C (GS B33) hade varken grill eller snibb.
/Gunnar
Citat från: K R skrivet 02 augusti 2017, 14:50:31 PM
Hej!
Kan vara en bild inifrån Hornsbergshallen som avses, där H17D 75206 skyltad 90N visar upp sig med frontsnibb, flankerad av en H15 och H21/22 75409.
Alltså H17D då, inte H17B.
Mycket intressant!
Går det att visa denna bild här?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 04 augusti 2017, 08:22:43 AM
Mycket intressant!
Går det att visa denna bild här?
/Gunnar
Hej!
Jag vill minnas att den avsedda bilden publicerades för några år sedan på Bussnack.
Bildutläggare kan ha varit SSS #1 Richard Grönstedt, men jag vet inte om Richard hänger här på forumet nuförtiden.
mvh K R
Citat från: WalleW skrivet 01 augusti 2017, 18:43:35 PM
Jag tycker att det var tråkigt för ögat att snibbarna försvann från SS / SL-bussarna :'(.
Snibbarna tillförde ändå en touch av elegans till de i övrigt påvra fronterna på de busstyper som saknade naturlig grill.
Det var något sniket över det breda vita bandet.
Men jag var ju "bortskämd" sedan barnsben av SJ´s gula Capitoler med de gröna snibbarna hemma i Sumpan...
/ M v h Walle
Hej.
Här är bilder på SJ Capitolen. Med Pyswilson.
Notera även Almexmaskinen.
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05885&Imgnr=1
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB06510&Imgnr=1
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB06513&Imgnr=1
Hälsningar Nisse.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 05 augusti 2017, 10:53:51 AM
Hej.
Här är bilder på SJ Capitolen. Med Pyswilson.
Notera även Almexmaskinen.
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05885&Imgnr=1
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB06510&Imgnr=1
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB06513&Imgnr=1
Hälsningar Nisse.
Tack för de bilderna, Nisse!
Här kan man också se de öppningsbara ventilationsrutorna som uppmärksammas i i tråden "Metropolmöte för 50 år sedan".
Bilderna fick mig att gå i barndom igen :D...
Min första resa med Capitol tjatade jag och en kusin till oss en lördagskväll med SJ´s nya linje 11 från Gränsgatan i Sundbyberg till Norra Bantorget via Stråket och S:t Eriksplan. Vi ville då slippa spårvagnen på linje 15 för en gångs skull...
Familjen och några släktingar skulle bevista Oscars-teatern intill Kungsbron och avnjuta operetten "No, no Nanette" med bl a Sonja Stjernquist, Gaby Stenberg och Egon Larsson. Ingen höjdare för oss barn, men i pausen fick vi ju mycket godis och läsk och så...
Min moster kände tydligen den magerlagde chauffören från de dagliga arbetsresorna till Siemens vid S:t Eriksplan:
"- God kväll herr Nilsson", hälsade hon. Det var samma herr Nilsson, Sune "Pys-Pys", som 1969 skulle bli en av mina instruktörer på Råsta... :)
/ M v h Walle
Hej.
Här var det mera snibbar.
Vist var det väl denna som kallades Volvo Capitol eller tvättbräda?
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05877&Imgnr=1
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05873&Imgnr=1
Var det denna som kallades Gräddvisp?
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05895&Imgnr=1
Sedan kommer en Mac i SJ utförande.http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05924&Imgnr=1
Och slutligen en bild på den av Walle omtalade föraren Sune "Pys-Pys" Nilsson.http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB13653_07&Imgnr=1
Hälsningar Nisse.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 06 augusti 2017, 09:01:33 AM
Hej.
Här var det mera snibbar.
Visst var det väl denna som kallades Volvo Capitol eller tvättbräda?
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05877&Imgnr=1
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05873&Imgnr=1
Var det denna som kallades Gräddvisp?
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05895&Imgnr=1
Sedan kommer en Mac i SJ utförande.http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05924&Imgnr=1
Och slutligen en bild på den av Walle omtalade föraren Sune "Pys-Pys" Nilsson.http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB13653_07&Imgnr=1
Hälsningar Nisse.
Tack igen, Nisse! Du är en rackare på att hitta bilder som är minnesvärda för mig...och förhoppningsvis även för andra :D...
Jodå, det är "Volvo Capitolen / Tvättbrädan" och "Gräddvispen". Jag åkte båda typerna som passagerare på linje 11 resp 15.
SJ-Macken har jag inte sett på bild förrän nu.
Men det är särskilt roligt och värmande att se den propre herr Sune "Pys-Pys" Nilsson bakom ratten i en troligen ganska nylevererad Volvo B58 / H80.
Det är så jag vill minnas honom. Synd bara att hans välvårdade språkbruk och pysslandet med pipan inte kan återges här :)...
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 06 augusti 2017, 10:25:37 AM
Bilden bör vara tagen i en Hägglundsledvagn, "8-900 vagnarna" (H80) hade aldrig två växlad bakaxel.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 augusti 2017, 12:17:32 PM
Bilden bör vara tagen i en Hägglundsledvagn, "8-900 vagnarna" (H80) hade aldrig två växlad bakaxel.
Ja, det är riktigt. Jag hittade bildserien nyss på Samlingsportalen, bland flera bilder denna:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13652_03 (http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13652_03)
/ M v h Walle
Gillas.:)
Vad står det för destination i fönstret på/för linje 15?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 augusti 2017, 17:04:52 PM
Gillas.:)
Vad står det för destination i fönstret på/för linje 15?/Ulf
Sundbybergslinjen står det överst på skylten, sträckningen av densamma torde vara allmänt känd! :)
Citat från: Railmaster skrivet 06 augusti 2017, 17:17:26 PM
Sundbybergslinjen står det överst på skylten, sträckningen av densamma torde vara allmänt känd! :)
...tills för en 10-15 år sedan.;)/Ulf
Härliga bilder gillar särskilt den på förarplats med pyswilson :)