(https://s19.postimg.org/rvhgv46oj/H19_Varvsg31juli67_Web.jpg)
Två Metropoler på linje 10 möts i korsningen Hornsgatan/Varvsgatan 31 juli 1967.
Någon som kan gissa vilken film bilden är tagen på?
Mvh Gunnar
Med min oerhörda kunskap om fotografering gissar jag på färgfilm...
Allvarligt, jag har ingen aning om det, men bilden är kalasfin... :)
/ M v h Walle
Vet inte vilken film bilden kommer i från men kan tipsa om att det finns en del filmer på You Tube med såväl Metropoler, Capitoler och Trådbussar.
Det är i alla fall inte Kodachrome så jag gissar på Agfacolor dia. Tycker det finns vissa filmlikheter med denna bild på ebay och det står att det är Agfacolor.
http://www.ebay.ie/itm/35mm-ORIGINAL-SLIDE-BUS-UNITED-TOURS-BUSES-IN-ISRAEL-GARAGE-AGFACOLOR-1970s-/391543642419?hash=item5b29d1d933 (http://www.ebay.ie/itm/35mm-ORIGINAL-SLIDE-BUS-UNITED-TOURS-BUSES-IN-ISRAEL-GARAGE-AGFACOLOR-1970s-/391543642419?hash=item5b29d1d933)
/Peter
Bilden ovan togs på den då nya diafilmen Anscochrome 500 som alltså var ljuskänsligare än Tri-X. Inte särskilt lämplig sommartid men just här var den nog ganska bra.
/Gunnar
GAF Anscochrome 500 blev riktigt bra på din bild, tycker det blev mycket mindre korn än vad jag minns. Helt klart en perfekt film för denna sorts bild, men trodde inte att du använde en sådan film mitt under sommaren. Minns nästan mer de små röda GAF filmburkarna i plast mot Agfas:s i plåt, men det var tio år senare. Men ser nu att du skrivet att du använt denna film förut under bussfotografering i juli.
En helt underbar bild, Gunnar, som visar "bussförarvardagen". Förarens blick mot den mötande bussen gör att bilden verkligen lever. Och vilken tur att du hade en film som verkligen passade de svåra ljusförutsättningarna.
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2017, 10:15:56 AM
(https://s19.postimg.org/rvhgv46oj/H19_Varvsg31juli67_Web.jpg)
Två Metropoler på linje 10 möts i korsningen Hornsgatan/Varvsgatan 31 juli 1967.
Någon som kan gissa vilken film bilden är tagen på?
Mvh Gunnar
Finns det tecken invändigt som visar att detta är en förarplats i en Metropol och inte en Capitol?
Notera den tomma papperspåsen för växelmynt som vilar i nederkant av den öppna rutan! SS/SL hade egna myntpåsar.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 augusti 2017, 00:58:15 AM
Finns det tecken invändigt som visar att detta är en förarplats i en Metropol och inte en Capitol?
Ja, annorlunda ledstänger och ingen manometer på frontpanelen om du jämför med Capitolen i "Vid Söderhallen..."
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 01 augusti 2017, 07:55:29 AM
Ja, annorlunda ledstänger och ingen manometer på frontpanelen om du jämför med Capitolen i "Vid Söderhallen..."
/Gunnar
Tack! Och inte ens en extremt tidig Capitol är förväxlingsbar här?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 augusti 2017, 00:25:14 AM
Tack! Och inte ens en extremt tidig Capitol är förväxlingsbar här?
Nej! Hur icke SS-Capitoler var utrustade har jag dock inget grepp om.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 02 augusti 2017, 16:24:32 PM
Nej! Hur icke SS-Capitoler var utrustade har jag dock inget grepp om.
/Gunnar
Tack! Då kan vi nog vara 100% säkra på att det är en förarplats i en äkta Metropolbuss :D
Citat från: Railmaster skrivet 01 augusti 2017, 01:59:58 AM
Notera den tomma papperspåsen för växelmynt som vilar i nederkant av den öppna rutan! SS/SL hade egna myntpåsar.
Den åsen såg jag inte innan jag sett ditt inlägg . Vi hade likadana i Borås märkta BL ;)
Ett annat säkert Metropoltecken är främre sidorutan som knde öppnas mot färdriktningen för forcerad luftström. Det var nog innan man kommit på att drag inte var bra för kroppen.
Hälsningar Olle.
Citat från: Olle H skrivet 05 augusti 2017, 10:28:15 AM
Ett annat säkert Metropoltecken är främre sidorutan som knde öppnas mot färdriktningen för forcerad luftström. Det var nog innan man kommit på att drag inte var bra för kroppen.
Hälsningar Olle.
Den fanns väl på H21/H22 Capitol också...
/Gunnar
Apropå ventilation för föraren fanns väl även en liten rektangulär ventilationslucka som man öppnade manuellt med högerfoten. Minns att den fanns på Metropoler och Capitoler i vänsterutförande. Men jag tror inga Capitoler byggdes om eller byggdes så till högertrafiken. På lastbilarna fanns ventilationsluckan kvar längre är min minnesbild. Var väldigt effektivt och bra varma dagar åtminstone i lastbilar där jag har mest erfarenhet.
/Peter
Citat från: Peter Wallentin skrivet 05 augusti 2017, 18:34:28 PM
Apropå ventilation för föraren fanns väl även en liten rektangulär ventilationslucka som man öppnade manuellt med högerfoten. Minns att den fanns på Metropoler och Capitoler i vänsterutförande. Men jag tror inga Capitoler byggdes om eller byggdes så till högertrafiken. På lastbilarna fanns ventilationsluckan kvar längre är min minnesbild. Var väldigt effektivt och bra varma dagar åtminstone i lastbilar där jag har mest erfarenhet.
/Peter
Citat från: Gunnar D skrivet 05 augusti 2017, 13:37:23 PM
Den fanns väl på H21/H22 Capitol också...
/Gunnar
Citat från: Olle H skrivet 05 augusti 2017, 10:28:15 AM
Ett annat säkert Metropoltecken är främre sidorutan som knde öppnas mot färdriktningen för forcerad luftström. Det var nog innan man kommit på att drag inte var bra för kroppen.
Hälsningar Olle.
Var god se även Nisse Bökelunds länkade Capitolbilder i tråden om snibbarna. Där syns vent-rutorna...
"Reumatism-luckorna" fanns på de flesta lastbilar, men min Scania L110 med päronhytt från -69 hade inga sådana luckor.
Men lik förbaskat havererade mitt vänstra knä och fick opereras två gånger :( ...
/ M v h Walle