Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Nico skrivet 16 juli 2017, 13:44:26 PM

Titel: Väddöåttan?
Skrivet av: Nico skrivet 16 juli 2017, 13:44:26 PM
Någon som vet hur det har gått för det trevliga initiativet med den s.k. Väddåttan? Den har väl rullat sin första vecka nu.

http://www.norrteljetidning.se/slakt-o-vanner/vaddoattan-vaddos-nya-busslinje-invigd
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 16 juli 2017, 13:47:11 PM
På de bilder jag sett från Fridströms buss så verkar det vara rätt många som åkt.
Jag är också lite nyfiken på om det konceptet håller och det finns underlag för en fortsättning, jag är dock lite tveksam.

// Niclas
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 16 juli 2017, 14:22:35 PM
Intressant men vi får se hur länge den håller på...
Karta och tider vore intressant att få veta?/Ulf
(Går t ex bussen på Utö i år?)
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2017, 15:44:50 PM
Googlar man på Väddöåttan då kommer sidan överst av resultaten...
http://www.vaddobygden.se/vaddoattan-lokal-busslinga/

Där finns slutdatum och karta.
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 08 augusti 2017, 19:55:30 PM
Nu har ju trafiken slutat för i år så Ersa kanske har fått några indikationer om hur trafiken har gått?/Ulf
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Ersa skrivet 09 augusti 2017, 03:23:15 AM
https://www.facebook.com/vaddoskargarden/
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: virtual1 skrivet 09 augusti 2017, 08:02:00 AM
Som vanligt då med andra ord. Verkar som ingen av de som startar en linje som ska komplettera den ordinarie kommunala trafiken har gjort tillräcklig bra research innan trafiken startat. Viljan finns, men resandeunderlaget finns tydligen aldrig. För inte har väl något liknande initiativ överlevt nånstans i Sverige?
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 09 augusti 2017, 10:45:38 AM
Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2017, 08:02:00 AM
Som vanligt då med andra ord. Verkar som ingen av de som startar en linje som ska komplettera den ordinarie kommunala trafiken har gjort tillräcklig bra research innan trafiken startat. Viljan finns, men resandeunderlaget finns tydligen aldrig. För inte har väl något liknande initiativ överlevt nånstans i Sverige?
Här är det bara att konstatera att Väddö är för mycket"bil ö"...
32 resande på 16 turer under 2 veckor säger(som vanligt)allt...
(Här skulle ju verkligen föräldrarna kunna lärt barnen att ta bussen om möjligt,men det är så mycket enklare
att skjutsa med bilen)/Ulf
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 augusti 2017, 10:54:51 AM
Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2017, 08:02:00 AM
Som vanligt då med andra ord. Verkar som ingen av de som startar en linje som ska komplettera den ordinarie kommunala trafiken har gjort tillräcklig bra research innan trafiken startat. Viljan finns, men resandeunderlaget finns tydligen aldrig. För inte har väl något liknande initiativ överlevt nånstans i Sverige?

Här var det väl också vinsten av någon tävling eller något sådant på vad man kunde göra i bygden och inte någon mer seriös utredning bakom. Men det är klart kostar bussen 50 000 i veckan att köra, tja då ska man alltså ha drygt 1600 passagerare i vecken för att gå runt (om nu biljettpriset skulle vara 30 kronor - bortsett från att ungdomar fått halva priset och är en stor del av den tänkta målgruppen). Det är givetvis en helt osannolik kakyl.

Alla försök som finns också visar ju att om det ens går att etablera ett ökat resande på landsbygden tar det lång tid. Ska man köra något sådant här måste det nog från början vara på halvideell basis, eller då stöd från någon starkare organisation och/eller sponsring bakom. Givetvis ska man ju också köra med något slags minibuss i sådana fall för att hålla nere kostnaderna.

Men med så få avgångar innebär ju inte heller att man skapar någon större möjlighet att resa. Visst, det är nog väldigt många som vill kunna åka buss hem om man varit hos kompisar etc. Men finns det bara en kvällsavgång att välja på ger det ju ändå inte så stora möjligheter.

Flertalet ungdomar är ju också vana att cykla/ åka motorcykel på landsbygden. Det är ju egentligen på vintern man skulle ha någon nytta av en sådan här linje i sådana fall. Men det går ju ändå inte att hämta hem kostnaderna ifall det ska bygga på resandeintäkter. Det finns ju skäl till varför inte SL kör trafik.



Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Ersa skrivet 09 augusti 2017, 11:20:40 AM
Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2017, 08:02:00 AM
Som vanligt då med andra ord. Verkar som ingen av de som startar en linje som ska komplettera den ordinarie kommunala trafiken har gjort tillräcklig bra research innan trafiken startat. Viljan finns, men resandeunderlaget finns tydligen aldrig. För inte har väl något liknande initiativ överlevt nånstans i Sverige?

Jag uppfattar det som att viljan fanns, och att rätt omfattande research gjordes innan. Man tog t.ex inga onödiga ekonomiska risker, utan dagens slutresultat var något man var förberedd på. Dock uteblev de resenärer som var de som främst ville ha bussen i första början, samt att några vägföreningar uppges ha varit långsamma/ovilliga med att tillåta bussen på deras vägar. Det låter som exakt samma två problem som även SL hela tiden får dras med i liknande landsbygdsområden.
Men nu har då bygdens ledarfigurer, de lokala företagarna samt Roslagens Sparbank och kommunen fullgjort sin del av ansvaret, genom att prova ut busslinjen som främst de boende önskade. :)
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 augusti 2017, 12:48:35 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2017, 11:20:40 AM
Jag uppfattar det som att viljan fanns, och att rätt omfattande research gjordes innan. Man tog t.ex inga onödiga ekonomiska risker, utan dagens slutresultat var något man var förberedd på. Dock uteblev de resenärer som var de som främst ville ha bussen i första början, samt att några vägföreningar uppges ha varit långsamma/ovilliga med att tillåta bussen på deras vägar. Det låter som exakt samma två problem som även SL hela tiden får dras med i liknande landsbygdsområden.
Men nu har då bygdens ledarfigurer, de lokala företagarna samt Roslagens Sparbank och kommunen fullgjort sin del av ansvaret, genom att prova ut busslinjen som främst de boende önskade. :)

Man har säkert skickat ut enkäter etc. och haft bra koll på ekonomin - just exempelvis för att kunna dra i handbromsen. Men troligen mindre kunskap om kollektivtrafik och erfarenhet av att starta upp busslinjer. Inte minst tyder ju den korta provperioden på det och att man efter så kort tid också är tvungen att avsluta projektet. Men något ska man ju ha att göra av med pengar på och det är klart, det här tystar väl kanske de i området som gnäller över bristen på kollektivtrafik ett tag och att inget görs. Å andra sidan lär de väl just av det skälet få höra att försöket var för kort och gjordes på fel tid av året etc. och att det var skälet till att det inte fungerade.
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Ersa skrivet 09 augusti 2017, 13:21:41 PM
Problemet med annan tid på året är dock att man inte kan använda sig av bussar som huvudsakligen går i ordinarie skolbusstrafik. Vilket man gjorde denna sommar.
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 augusti 2017, 14:49:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2017, 13:21:41 PM
Problemet med annan tid på året är dock att man inte kan använda sig av bussar som huvudsakligen går i ordinarie skolbusstrafik. Vilket man gjorde denna sommar.
Förvisso, fast det var ju lite utefter hur man valt tidtabellsupplägg. Naturligtvis skulle man göra samma sak i Norrtälje som exempelvis Ockelbo - att s.a.s. öppna upp skollinjer och också då kunna köra några extra avgångar utanför skoltid.

Handlar man upp detta gemensamt så får man ju ett betydligt bättre pris på tjänsten också. Detta borde i sin tur samordnas med SL. Då skulle man kunna uppfylla alla funktioner samtidigt utan att några extra resurser behövs (förutom att det krävs extra förare om man även ska köra någon trafik på kvällen).

Kanske är det också främst en senare avgång på kvällstid som det kan finnas ett behov av? Om man då får åka med skolbussen i motriktning - så blir kostnaden där liten och man har sedan då ytterligare någon avgång på kvällen, så rör det sig ju bara om ett par timmar mer i tjänst.

Den här typen av projekt blir ju snare någon form av jippo över, särskilt om budgeten är så pass liten. Men som sagt -om man ska göra något, så är det ju bättre att försöka samordna med den trafik som körs och börja med små steg.


Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 augusti 2017, 14:59:30 PM
Citat från: Lars_L skrivet 09 augusti 2017, 14:49:42 PM
Förvisso, fast det var ju lite utefter hur man valt tidtabellsupplägg. Naturligtvis skulle man göra samma sak i Norrtälje som exempelvis Ockelbo - att s.a.s. öppna upp skollinjer och också då kunna köra några extra avgångar utanför skoltid.

Handlar man upp detta gemensamt så får man ju ett betydligt bättre pris på tjänsten också. Detta borde i sin tur samordnas med SL. Då skulle man kunna uppfylla alla funktioner samtidigt utan att några extra resurser behövs (förutom att det krävs extra förare om man även ska köra någon trafik på kvällen).

Kanske är det också främst en senare avgång på kvällstid som det kan finnas ett behov av? Om man då får åka med skolbussen i motriktning - så blir kostnaden där liten och man har sedan då ytterligare någon avgång på kvällen, så rör det sig ju bara om ett par timmar mer i tjänst.

Den här typen av projekt blir ju snare någon form av jippo över, särskilt om budgeten är så pass liten. Men som sagt -om man ska göra något, så är det ju bättre att försöka samordna med den trafik som körs och börja med små steg.

Ett problem när man öppnar upp skollinjerna för allmänheten är att man normalt bara åker med i mån av plats, skolelever har givetvis företräde och på många håll (hur det är i Norrtälje kommun vet jag inte) finns det linjer och turer där det är knökfullt med enbart elever, det är ju inte kul att behöva avvisa kunder på halva linjen på väg till skolan när bussen blivit full.
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 augusti 2017, 19:00:05 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 augusti 2017, 14:59:30 PM
Ett problem när man öppnar upp skollinjerna för allmänheten är att man normalt bara åker med i mån av plats, skolelever har givetvis företräde och på många håll (hur det är i Norrtälje kommun vet jag inte) finns det linjer och turer där det är knökfullt med enbart elever, det är ju inte kul att behöva avvisa kunder på halva linjen på väg till skolan när bussen blivit full.

Sant förstås. Och naturligtvis måste detta därför analyseras. Nu tror jag ju inte att det blir någon ström av passagerare eftersom SL ändå har kollektivtrafik till de större samhällena i området. Man behöver ju inte öppna upp alla linjer - utan det kan ju räcka med att göra det på linjer där det inte finns något annat alternativ. Och då tror jag ändå att det fungerar rätt bra. Skulle det vara så att det är många som reser - ja, då är det ju nog dags att fundera på en linje.

Egentligen är väl den stora risken gymnasieelever som vill åka med. I Norrtälje börjar ju gymnasiet lite senare just för att man ska kunna kombinera skolstarterna - så den risken finns ju. Men samtidigt - skulle det visa sig vara ett större antal resenärer - ja, då är det ju rimligt att diskutera med SL om det inte finns utrymme för ordinarie busstrafik.

Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 augusti 2017, 19:25:56 PM
Citat från: Lars_L skrivet 09 augusti 2017, 19:00:05 PM
Sant förstås. Och naturligtvis måste detta därför analyseras. Nu tror jag ju inte att det blir någon ström av passagerare eftersom SL ändå har kollektivtrafik till de större samhällena i området. Man behöver ju inte öppna upp alla linjer - utan det kan ju räcka med att göra det på linjer där det inte finns något annat alternativ. Och då tror jag ändå att det fungerar rätt bra. Skulle det vara så att det är många som reser - ja, då är det ju nog dags att fundera på en linje.

Egentligen är väl den stora risken gymnasieelever som vill åka med. I Norrtälje börjar ju gymnasiet lite senare just för att man ska kunna kombinera skolstarterna - så den risken finns ju. Men samtidigt - skulle det visa sig vara ett större antal resenärer - ja, då är det ju rimligt att diskutera med SL om det inte finns utrymme för ordinarie busstrafik.

Nu behöver det på många ställen inte bli en stor tillströmning för att problem ska uppstå, det räcker med 2-3 fler än de skolskjutsberättigade för att de ska gå åt skogen, kommunerna beställer sällan större bussar än vad som behövs, många skolturer körs med mindre bussar 9-22 pl där det är ännu mindre marginaler.

Dessa problem tilltar ju större glesbygd och ju mindre underlag för reguljär trafik som finns, ska detta vara ett alternativ måste det finnas en garanti att man kommer med varje dag och inte blir avsatt efter ett par mil, att man kommer hem, att bussen inte plötsligt är inställd p.ga att skolan ändrat schema vid en idrottsdag, att skolan är stängd när det är KUT dag förutom alla annonserade skollov.
Grund och gymnasieskolorna har sällan koordinerade lediga dagar och inte ens grundskolorna i samma kommun har alltid samma KUT dagar.
En variant är att man måste ringa entreprenören senast dagen innan och kolla om man kan åka med.
Titel: SV: Väddöåttan?
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 augusti 2017, 23:42:52 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 augusti 2017, 19:25:56 PM
Nu behöver det på många ställen inte bli en stor tillströmning för att problem ska uppstå, det räcker med 2-3 fler än de skolskjutsberättigade för att de ska gå åt skogen, kommunerna beställer sällan större bussar än vad som behövs, många skolturer körs med mindre bussar 9-22 pl där det är ännu mindre marginaler.

Dessa problem tilltar ju större glesbygd och ju mindre underlag för reguljär trafik som finns, ska detta vara ett alternativ måste det finnas en garanti att man kommer med varje dag och inte blir avsatt efter ett par mil, att man kommer hem, att bussen inte plötsligt är inställd p.ga att skolan ändrat schema vid en idrottsdag, att skolan är stängd när det är KUT dag förutom alla annonserade skollov.
Grund och gymnasieskolorna har sällan koordinerade lediga dagar och inte ens grundskolorna i samma kommun har alltid samma KUT dagar.
En variant är att man måste ringa entreprenören senast dagen innan och kolla om man kan åka med.

Jodå, inser de problemen (men förstås bra för diskussionen att du lyfter fram). Samtidigt måste vi använda resurserna effektivt på landsbygden. Det är helt enkelt inte rimligt att både kommun och landsting kör bussar, eller för den delen att gymnasieelever inte kan komma till skolan där det ändå skulle gå att hitta en lösning (till rimlig kostnad). I princip går ju alla vidare till gymnasiet idag och viss hänsyn bör tas till det i trafikplaneringen, obeaktat att lagkrav saknas.

Nu är ju då problemet att det finns en kommun som kör skolbarnen och i bästa fall en kollektivtrafikmyndighet som ombesörjer de övrigas behov (som i Stockholms fall Trafikförvaltningen). Båda förstås livrädda att kostnaderna ska hamna på sitt eget bord för utökad trafik.

Därför borde det bästa vara om landstinget ordnade med en överenskommelse med kommunerna om att köpa x antal platser per avgång för allmänheten. Då löser man problemet. Där får ju den buffert finnas och extrakostnad för att även köra på vissa oannonserade lov, eller studiedagar och övrigt som kan uppkomma. Sedan är det väl nästan alltid någon unge som är sjuk - men det är klart kör man med en liten buss, kan det ju vara trångt ändå. Även kommunen måste ju dock räkna i upphandlingen med viss marginal om det ska fungera vad gäller fordonstyp.

Fördelen med en sådan lösning är ju också att kollektivtrafikhuvudmannen å sin sida skulle kunna köra någon avgång (om det finns underlag) och när det finns ledig kapacitet utanför dim. tid. Exempelvis om det finns behov av någon resandemöjlighet på helger eller under kvällstid. Gärna som anropstrafik - om nu det ses som en möjlighet. Kan förstås utföras även av utföraren av skolskjutstrafiken - ifall det blir mer ekonomiskt fördelaktigt. 

Inser givetvis att det skulle kräva rätt mycket ansträngningar för att få ihop en sådan lösning, men på sikt ser jag det som det enda rimliga vägen att gå.