(https://s20.postimg.org/d8onrj4v1/5089_54_Rah-B.jpg)
GHH 559 - Volvo B59 / Säffle 1977.
Nylevererad? :o
Citat från: roggek skrivet 08 juli 2017, 20:33:36 PM
Nylevererad? :o
Hej!
H50 5089 anges levererad 770413, d v s drygt en månad innan bilden togs, så det kan man väl kalla nylevererat. :)
H50-serien 5076-5115 togs i trafik mellan mars-oktober 1977 enligt mig tillgänglig lista. Alla utom den sista i serien kommer mellan 770323-770701.
5115 kommer lite på tampen, 771019, den utmärker sig även som utrustad med lättmetallfälgar, men detta kanske den får senare...
5096 har f ö i denna lista datumet 801101, men det kan kanske bero på återinsättning i trafik efter större reparation kan man spekulera i.
mvh K R
Har för mej att 5115 inte hade ZF- växellåda som dom övriga?
Citat från: John skrivet 09 juli 2017, 10:59:38 AM
Har för mej att 5115 inte hade ZF- växellåda som dom övriga?
Hej!
Nej, just det!
5115 hade Voith D851, som var en 3-stegs-låda.
Detta enligt SvOf:s skrift nr 1; SLs bussar 1 januari 1981.
mvh K R
Men 5115 fick ZF så småningom vill jag minnas.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 09 juli 2017, 15:54:18 PM
Men 5115 fick ZF så småningom vill jag minnas.
// Niclas
Hej!
Ja, just det! ;)
I SvOf-skrift nr 3H, SLs bussar 1987, nämns avvikelsen för 5115: "levererades med Voith växellåda D851".
Men då alltså försedd med den för vagntypen i övrigt gällande ZF 2HP-45.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 08 juli 2017, 21:51:01 PM
Hej!
H50 5089 anges levererad 770413, d v s drygt en månad innan bilden togs, så det kan man väl kalla nylevererat. :)
H50-serien 5076-5115 togs i trafik mellan mars-oktober 1977 enligt mig tillgänglig lista. Alla utom den sista i serien kommer mellan 770323-770701.
5115 kommer lite på tampen, 771019, den utmärker sig även som utrustad med lättmetallfälgar, men detta kanske den får senare...
5096 har f ö i denna lista datumet 801101, men det kan kanske bero på återinsättning i trafik efter större reparation kan man spekulera i.
mvh K R
Lättmetallfälgarna monteras ett par år efter leverans som ett försök att bota eller i a f minska busstypens problem med rattfrossa, tyvärr har jag inget minne av att 5115 var märkbart annorlunda än sina syskon med stålfälgar