Här kommer en pärla som kommer att visas upp under finbilscruisingen på Summer Meet i Västerås på Fredag
http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/50-talsbuss-med-vasterashistoria-forgyller-fincruisingen-han-var-med-nar-den-koptes
Med vänliga hälsningar!
Micke
Trevligt att bussen är i så fint skick.
Sommaren 1969 fick jag tillfälle att se och fotografera bussen vid garaget på Pilgatan i Västerås. Även då var den en välhållen pärla, trots att den fortfarande gick i trafik. Då var bussen uppenbarligen "bara" 17 år. Nu har det gått 48 år sedan jag tog bilderna!
(https://farm5.staticflickr.com/4101/34922536563_39c32fd8d7_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4014/35692163676_5bd2300c4e_b.jpg)
(https://flic.kr/p/VcZ8rn)
Fina bilder!
Tack! ;D
Hej! Det är intressant att läsa att bussen levererades år 1952. Hittills har jag ansett att endast prototypen till nyboxerkarossen levererades detta år. Jag var en gång hos Scania och tittade på samlingen leveransfoton och tyckte mig då se de första "vanliga" nyboxerbussarna börja levereras 1953. Det vore kul att få fram exakt datum när U 250 genomgick sin första besiktning respektive registrering.
Den prototyp som nämns är T 244 Scania-Vabis B63 1952 till Södra Hjälmarstrandens Trafik AB, Lännäs. Den hade en väldigt provisorisk grill, andra större lyktpottor, skärmkanter med en vågrät kant ovanför hjulen och den äldre modellens bakruta, en odelad ruta, samt också den äldre modellens vindrutor med en plåtkant undertill där vindrutetorkarnas axlar stack ut.
Mvh Jan G
Härlig(och markerande)lackering.:)/Ulf