Bussmagasinet.se (http://www.bussmagasinet.se/2017/07/nobina-gor-om-swebus-integreras-i-ovrig-verksamhet/)
Egentligen en återgång till det ursprungliga.
Men spontant, kan man verkligen spara så mycket på den omstruktureringen? Som dessutom enligt pressmeddelandet, till att börja med ska kosta 15 miljoner?
Min spontana reaktion är en suck av lättnad, då ledningen i vart fall inte tänker Sälja ut Swebus. :)
Citat från: Kung Vasa skrivet 05 juli 2017, 16:29:15 PM
Min spontana reaktion är en suck av lättnad, då ledningen i vart fall inte tänker Sälja ut Swebus. :)
Ropa inte hej ännu :-)
Citat från: Greger Larsson skrivet 04 juli 2017, 21:42:10 PM
Bussmagasinet.se (http://www.bussmagasinet.se/2017/07/nobina-gor-om-swebus-integreras-i-ovrig-verksamhet/)
Egentligen en återgång till det ursprungliga.
Men spontant, kan man verkligen spara så mycket på den omstruktureringen? Som dessutom enligt pressmeddelandet, till att börja med ska kosta 15 miljoner?
Det går ju att kapa bort en stor del av den dubbla administrationen, sedan kan man anta att metoden med att låta andra ta över linjerna lär fortsätta, i första hand säkerligen på de orter där Nobina saknar representation och där man annars skulle behöva sätta upp en helt egen stationering.
En gissning är att det blir kvar tre linjer i egen regi tillsvidare, Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo (om man överlever konkurrensen), Göteborg-Stockholm och Göteborg-Karlstad-(Oslo).
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juli 2017, 17:24:22 PM
..sedan kan man anta att metoden med att låta andra ta över linjerna lär fortsätta, i första hand säkerligen på de orter där Nobina saknar representation och där man annars skulle behöva sätta upp en helt egen stationering.
Det är min gissning också. Med andra ord gå mer mot det sätt som t.ex. Flixbus jobbar, med underentreprenörer. Linjen till Kalmar, 835, är definitivt en sådan som lär hamna med underentreprenörer på sikt.
När lönsamheten inte är med så måste de ju försöka hitta nya sätt.
Det blir ju spännande att följa utvecklingen hur Swebus än väljer att göra. Innan de investerade i sina Mercedes-bussar, trodde jag att de skulle gå över till att enbart jobba med underentreprenörer, men så blev det ju inte den gången!
Citat från: Sundås skrivet 06 juli 2017, 09:31:38 AM
Det är min gissning också. Med andra ord gå mer mot det sätt som t.ex. Flixbus jobbar, med underentreprenörer. Linjen till Kalmar, 835, är definitivt en sådan som lär hamna med underentreprenörer på sikt.
När lönsamheten inte är med så måste de ju försöka hitta nya sätt.
Jag blir överraskad om Kalmartrafiken inte förändras redan under denna höst, här sker ju sedan lång tid ett samarbete b.la på personalsidan med Nobinas länstrafik.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 juli 2017, 16:24:02 PM
Jag blir överraskad om Kalmartrafiken inte förändras redan under denna höst, här sker ju sedan lång tid ett samarbete b.la på personalsidan med Nobinas länstrafik.
Den kommer att helt utgå från Norrköping till att börja med om jag förstod det rätt på Nobinas ansvariga i Kalmar. Där sker ju också förarbytena, så det är väl logiskt.
Till största del utgår dock trafiken med 835 från Uppsala, vilket är till nackdel om någon i Kalmar skall driva trafiken. Jag kan ha varit med och tittat på det förut..
Citat från: Sundås skrivet 07 juli 2017, 09:38:38 AM
Den kommer att helt utgå från Norrköping till att börja med om jag förstod det rätt på Nobinas ansvariga i Kalmar. Där sker ju också förarbytena, så det är väl logiskt.
Till största del utgår dock trafiken med 835 från Uppsala, vilket är till nackdel om någon i Kalmar skall driva trafiken. Jag kan ha varit med och tittat på det förut..
Om trafiken ska utgå från Norrköping blir det alltså överliggning i Kalmar?
Eller är upplägget helt förändrat numera?
Tidigare så kördes ju två morgonturer från Kalmar med Nobinapersonal
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 juli 2017, 10:53:04 AM
Om trafiken ska utgå från Norrköping blir det alltså överliggning i Kalmar?
Eller är upplägget helt förändrat numera?
Tidigare så kördes ju två morgonturer från Kalmar med Nobinapersonal
Jag har inte forskat mer i det. Men Nobinas ansvariga i Kalmar berättade det för mig i våras (nu är det ju ett tag sedan, så kanske har hunnit ändras sedan). Men överliggning i Kalmar verkar logiskt utifrån det upplägget.
Citat från: Sundås skrivet 10 juli 2017, 10:28:25 AM
Jag har inte forskat mer i det. Men Nobinas ansvariga i Kalmar berättade det för mig i våras (nu är det ju ett tag sedan, så kanske har hunnit ändras sedan). Men överliggning i Kalmar verkar logiskt utifrån det upplägget.
Med ett sådant upplägg tror jag tyvärr att linjen inte har lång tid kvar, då tror jag mer på att hälften av turerna lejs bort på ett av två sätt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 juli 2017, 10:34:17 AM
Med ett sådant upplägg tror jag tyvärr att linjen inte har lång tid kvar, då tror jag mer på att hälften av turerna lejs bort på ett av två sätt.
Som sagt, de har enligt säkra källor varit på gång att leja bort den tidigare, men då kom annat emellan..
Citat från: Sundås skrivet 10 juli 2017, 14:19:24 PM
Som sagt, de har enligt säkra källor varit på gång att leja bort den tidigare, men då kom annat emellan..
Jo det vet jag, en konkurs b.la.
Vadå för konkurs?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juli 2017, 17:24:22 PM
Det går ju att kapa bort en stor del av den dubbla administrationen, sedan kan man anta att metoden med att låta andra ta över linjerna lär fortsätta, i första hand säkerligen på de orter där Nobina saknar representation och där man annars skulle behöva sätta upp en helt egen stationering.
En gissning är att det blir kvar tre linjer i egen regi tillsvidare, Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo (om man överlever konkurrensen), Göteborg-Stockholm och Göteborg-Karlstad-(Oslo).
Finns i nuläget inga planer på att lägga ner någon linje. Det enda stora som har inträffat är att depån i Malmö läggs ner i sin helhet då Eurolines gick i konkurs, och att förarna blivit erbjudna anställningar antingen på Swebus i Göteborg eller på Nobina Malmö.
Citat från: Sundås skrivet 07 juli 2017, 09:38:38 AM
Den kommer att helt utgå från Norrköping till att börja med om jag förstod det rätt på Nobinas ansvariga i Kalmar. Där sker ju också förarbytena, så det är väl logiskt.
Till största del utgår dock trafiken med 835 från Uppsala, vilket är till nackdel om någon i Kalmar skall driva trafiken. Jag kan ha varit med och tittat på det förut..
Ingen Swebus-trafik utgår från Uppsala. Var längesen den depån lades ner.
Driften på 835 sköts av depå Märsta, även om man meranvänder förare från Nobina Norrköping och Kalmar.
Depåer som kommer att användas framöver är;
Märsta (Swebus)
Västerås (Swebus)
Karlstad (Nobina/Swebus)
Norrköping (Nobina)
Kalmar (Swebus)
Linköping (Swebus)
Jönköping (Swebus)
Göteborg (Swebus)
Oslo (extern)
Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2017, 02:07:11 AM
Vadå för konkurs?
Hänger du inte med Micke! :-)
Hur många stora uppmärksammade konkurser i bussbranschen känner du till de senaste åren?
Citat från: MM skrivet 11 juli 2017, 07:27:53 AM
Finns i nuläget inga planer på att lägga ner någon linje. Det enda stora som har inträffat är att depån i Malmö läggs ner i sin helhet då Eurolines gick i konkurs, och att förarna blivit erbjudna anställningar antingen på Swebus i Göteborg eller på Nobina Malmö.
Ingen Swebus-trafik utgår från Uppsala. Var längesen den depån lades ner.
Driften på 835 sköts av depå Märsta, även om man meranvänder förare från Nobina Norrköping och Kalmar.
Depåer som kommer att användas framöver är;
Märsta (Swebus)
Västerås (Swebus)
Karlstad (Nobina/Swebus)
Norrköping (Nobina)
Kalmar (Swebus)
Linköping (Swebus)
Jönköping (Swebus)
Göteborg (Swebus)
Oslo (extern)
Jag menade inte att trafiken med 835 utgår från Uppsala på det sättet att depån användes (det har jag ingen aning om), men omloppsmässigt hade det varit en större utmaning att sköta trafiken med utgångspunkt Kalmar (iallafall utifrån hur vi kunde få ihop det när vi tittade på trafiken). :)
Var ligger Märstadepån?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 juli 2017, 20:30:09 PM
Var ligger Märstadepån?/Ulf
Depån ligger inne på Arrivas depå i Märsta. :)
Citat från: MM skrivet 12 juli 2017, 20:48:29 PM
Depån ligger inne på Arrivas depå i Märsta. :)
Ok,låg nära till hands med antog att Arriva inte ville ha dom där.../Ulf