Hej
1. Vilket länshuvudman var först i Sverige. Tror själv att det var Örebro Län?
2. Det fanns två Scania 112 hos Västerås Lokaltrafik med internnr. 176 och 177. Jag har hört talas om det ifrån början skulle ha varit två testbussar eller dyl. som Västerås hade. Sant eller falskt.
3. När kom första små Dab i trafik i Sverige, vilka gick i huvudsak på servicelinjer. Samma sak gäller Ontarion som fanns tex. i Borås.
mvh gammalbuss
Citat från: gammalbuss skrivet 07 december 2007, 15:58:34 PM
Hej
1. Vilket länshuvudman var först i Sverige. Tror själv att det var Örebro Län?
2. Det fanns två Scania 112 hos Västerås Lokaltrafik med internnr. 176 och 177. Jag har hört talas om det ifrån början skulle ha varit två testbussar eller dyl. som Västerås hade. Sant eller falskt.
3. När kom första små Dab i trafik i Sverige, vilka gick i huvudsak på servicelinjer. Samma sak gäller Ontarion som fanns tex. i Borås.
mvh gammalbuss
1. Örebro län var mycket riktigt först som länshuvudman. Det var därför de kunde kalla sig Länsbussarna.
2. Västerås hade ett par tidiga Scania CR112, nr 175 och 176. Den första CR112-an utöver test- och experimentbussar torde ha hamnat hos Valbo Omnibus AB (nr 19). Sedan hann också SL och SLT före Västerås. Västerås-bussarna borde ha varit nr 19 och 20 av Scanias ordinarie CR112-produktion.
(Källa: SvOf skrift nr 2 Scania helbyggda bussar 1953-1982).
3. Den första Ontarion i Sverige kom till Borås Lokaltrafik och gick då under namnet Orion II.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/bl_703_1.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/bl_703_2.JPG)
De första DAB-arna torde ha kommit till Sverige 1994 eller 1995. Linjebuss i Borås fick sina i juni 1995, men jag tror inte att de var först.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2007, 16:26:11 PM
1. Örebro län var mycket riktigt först som länshuvudman. Det var därför de kunde kalla sig Länsbussarna.
SLT då, startade inte de 1978?
Hej !¨
KDU 111 som hamnade hos Valbobuss låg i chassinumrerserien före VL´s 175/176 från 1978,
KDU 111 hade chassinummer 1800149 och VL-bussarna 1800183-1800184.
Mvh Peter Ö
Citat från: Bussmicke skrivet 07 december 2007, 18:34:01 PM
SLT då, startade inte de 1978?
Jo, men jag vill minnas att de startade som bussbolag och inte som länshuvudman. Men de var inte långt efter Örebro som länshuvudman heller. De flesta län fick länshuvudmän 1981. De tre västsvenska länen och Göteborgs stad först 1983.
Minns att det fanns några ontario bussar på servicelinjen i Norrköping. Men det är väl några år sedan. Byggdes dessa "over there"? / Henrik
Både Swebus och Näckrosbuss har haft Ontario i Norrköping.
Swebus hade några i 32xx?-serien medan Näckrosbuss hade flera olika i jag vet inte hur många olika serier.
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 07 december 2007, 19:31:33 PM
Minns att det fanns några ontario bussar på servicelinjen i Norrköping. Men det är väl några år sedan. Byggdes dessa "over there"? / Henrik
Fabriken finns i Kanada men finns den kvar? Vet de hade problem med ekonomin..
Citat från: yngrot skrivet 07 december 2007, 20:58:56 PM
Fabriken finns i Kanada men finns den kvar? Vet de hade problem med ekonomin..
http://www.orionbus.com/ (http://www.orionbus.com/)
Numera en del av Daimler Trucks North America. / Henrik
Påminner om vad en tysk jaktflygare sa till mig för många år sedan vid en flygdag på dåvarande F4 när jag frågade vart Messerschmitt AG (sedemera MBB) tagit vägen idag. Han förklarade att de flesta tyska teknikföretagen slagits ihop och i slutändan tagits över av Daimler-Benz.
"So in the end we all fly Mercedes" avslutade han med ett leende och en brytning som får Arnold S att verka infödd helylleamerikan.