Enligt Arbetarbladet
http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=585210&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif (http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=585210&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif)
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2007, 14:18:38 PM
Jasså gamla Trafikchefen i Märsta har fått nytt jobb.
//Lars
Jag har för mig att du gjorde en liknande kommentar för ett par månader sedan när Swebus i Gävle också var aktuellt. Byter de chef där upp oftare än någon eller några förare redovisar? 
			
 
			
			
				Systemet borde väl var utformat så att endast den personal som tar emot kassan kan nollställa förarkortet? Eller finns det någon särskild anledning att förarna själva ska kunna göra det?
För övrigt ger arbetsplatsen intryck av att ha ett öppet och bra klimat chefer och medarbetare emellan med en ständigt pågående dialog i positiv anda. Man verkar dessutom ha ytterst goda kontrollrutiner för att upptäcka eventuella felaktigheter i bl.a. redovisning i rätt tid. ::)
/Cero
			
			
			
				Citat från: Cero skrivet 07 december 2007, 14:28:23 PM
Systemet borde väl var utformat så att endast den personal som tar emot kassan kan nollställa förarkortet? Eller finns det någon särskild anledning att förarna själva ska kunna göra det?
För övrigt ger arbetsplatsen intryck av att ha ett öppet och bra klimat chefer och medarbetare emellan med en ständigt pågående dialog i positiv anda. Man verkar dessutom ha ytterst goda kontrollrutiner för att upptäcka eventuella felaktigheter i bl.a. redovisning i rätt tid. ::)
/Cero
swbus malmö hade funktionen med en biljettmaskin där matade in förar kortet o sedan lade in pengarna i en sådan insättningsmaskin som finns på banken o den nollade kortet då man lämmnade in summan
			
 
			
			
				Hela Gävleborgslän (X-trafik) kör med Prodata...
Hälsar Fredde fr Gran Canaria (+26 just nu)
			
			
			
				nää, jag har fortfarande mitt rabattkort kvar och Gävle, ja segare system får man leta efter.
När man stoppat i sitt kort händer ingenting som normalt annars är, utan föraren måste trycka på en knapp på 
biljettmaskinen för att registrering sakll ske och kort komma ut...
			
			
			
				Om de har så bristfälliga rutiner att EN förare kan g(l)ömma 70 000 så
kan de gott stå där med skägget i brevlådan. 
Det måste ju finnas någon jeppe som har utarbetat riktlinjerna för 
redovisningen, samt en chef på plats som har till uppgift att se till att
de följs? Skicka fakturan till de istället...
			
			
			
				Citat från: Fredde skrivet 07 december 2007, 16:02:32 PM
Hela Gävleborgslän (X-trafik) kör med Prodata...
Å herregud! Hur får ni tag i reservdelar?
Jag trodde att Umeå var sist ut med att hiva iväg defekta grönburkar.
Finns det fler län som har kvar Prodata? Göteborg? Norrbotten?
			
 
			
			
				Göteborg, Norrbotten, X-Trafik, Dalatrafik?, VL?
			
			
			
				Varför hängde inte X-trafik och Norrbotten på de övriga Norrlandslänen (Y, Z, AC) med att köpa in teknik från CPT Nordic 2000-2001?
			
			
			
				Vi i Göteborg har de gröna kopplade till ERG maskinen inte helt lyckat.... man måste gå in i en emuleringsmiljö för att kunna komma åt prodatafunktionerna.... men man kan ställa ut en hederlig Prodata biljett med ERG maskinen...  8)
			
			
			
				Gävleborg (X-län) vill ha en tillhörighet mot mälardalen numera som det verkar på allehanda kommuner å myndigheter... 
Så det blir samma system i dessa län 
Gävleborg
Dalarna
Örebro
Värmland
Uppland
Västmanland
Tåg i Bergslagen (kör i flera län)
Först ut ska Värmland bli med Stadstrafiken i Karlstad (Karlstadsbuss) detta någon gång under 2008, dock är det försenat.. Skulle igentligen påbörjats 2007...
//Fredde
			
			
			
				De gröna lådorna i Va Götaland finns av två slag. Dels de gamla med tryckknappar fram och som man släpper såväl månadskort igenom som vanlilga värdekort (kallas rabattkort i GL området). Fn användes hajen som man lägger priodkorten på.
Den andra gröna lådan finns på tåg och bussar i Dalsland och norra Bohuslän. De har samma funktion som hajen att man inte behöver köra igenom korten i lådan. Kanske någon vill fotografera dessa. Hela Prodata funktionen tror jag finns i ett antal flygbussar.
Fn torde projektet med hajen och andra  ha stannat av. Jag har fått uppfattnigen att det börjats bakifrån. Köpt in hajen från ett överskottslager. Batterierna var helt utbrända när de kom. Sedan anslutit till en eller två kortläsare . Tanken var att skapa en NY kontanttaxa. En bra början är att läsa teorin för en sådan i en bok. Politikerna beslutade om en ny taxa.Tjänstemän på Västtrafik tyckte att man kunde köra över dessa och ha kvara gamla kupongtaxan.Den är olika i Scanpointområden och i Prodataområden.Däremot finns båda taxesystemen i varandra system.Såväl Hallandstaxa som Älabtaxa finns i gröna lådan medan GL-GBL taxa kan säljas från Scanpoint.
Problem blir det när vissa företrädare vill att förarna inte skall sälja biljetter. Närmaste ställe att köpa biljetter utanför bussen i Kinna och Tranemo är antingen Borås eller Korsvägen i Göteborg. Det fanns en kort period en möjlighet för förare att skaffa GL kuponger i Skene. Men kioskägaren flyttade utomlands med såväl GL kuponger som GLs pengar. 
Fuskande förare är ett problem. Det är inte säkert alla är förare. Det finns handlare också. Förare som fuskar med Almex fanns ju. Det behövs två eller fler Almes men redovisa med en. Minns kommantaren som en av förarna sade när han besökte personalrummet på Kruthusgatan. Han höll något i sin väska och sade det var en pistol. Inte vågar sig någon till personalrummet där.Man kanske blir rånad.
GL kuponger och motsvarande GS tidigare trycktes på dåv Spårvägens tryckeri. Men man fick konkurrens. Vissa personer importerade kuponger från Thailand. Och sålde. Då fick Nässjö Tryckeri trycka kupongerna med vattenstämpel. Sedan gick man över till rabattkort (värdekort i vissa län,förarkort i GL området). Även sådan kunde produceras på annat håll. Vissa handlare får sälja sådans som är godkända av Västtrafik. Men även andra sålde. Ibland kunde 100-kort köpas för 50 kr hos vissa handlare. Ofta vr dessa falska. Något resenärerna inte vet.
			
			
			
				Swebus-förare gömde undan 70 000 oerhört dålig still.
Inte rent mjöl i påsen verkar det som.
			
			
			
				Citat från: Fredde skrivet 09 december 2007, 04:40:33 AM
Gävleborg (X-län) vill ha en tillhörighet mot mälardalen numera som det verkar på allehanda kommuner å myndigheter... 
Så det blir samma system i dessa län 
Gävleborg
Dalarna
Örebro
Värmland
Uppland
Västmanland
Tåg i Bergslagen (kör i flera län)
Först ut ska Värmland bli med Stadstrafiken i Karlstad (Karlstadsbuss) detta någon gång under 2008, dock är det försenat.. Skulle igentligen påbörjats 2007...
//Fredde
Detta system kallas BIMS. Enligt uppgift ska det vara biljettsystem o fordonsdator i ett... 
Man kan även koppla radion till detta, men vad jag vet har man uteslutit detta.
Är lite osäker på om man i Dalarna ska koppla ur Trivecon eller om den ska vara kvar.
I det nya systemet ska man kunna betala med kontokort osv.
Johan