Hej.
Är det någon som vet hur det har gått med robotbussarna som för
knappt ett år sedan testades i Helsingfors?
Det som kommenterades mest var tydligen om man skulle hälsa
på busschauffören eller inte. Själv säger jag alltid hej när jag
kliver på bussen eller köper biljett i spärren.
Då jag själv körde på 70,talet var det många som hälsade.
Hur är det nu?
Vet ej om det här hamnade i rätt forum
( den som har hand om det får kanske flytta på det? )
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/29/i-den-har-bussen-maste-du-inte-halsa-pa-chaufforen
Hälsningar nisse.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 27 juni 2017, 10:26:59 AM
Då jag själv körde på 70,talet var det många som hälsade.
Hur är det nu?
Där jag kör (i och runt Göteborg) är det blandade karameller. När man börjar ute i ytterområdena hälsar
merparten av mina passagerare. Hej och god morgon, och man är kompis med chauffören. Ju närmare
stan man kommer dess mindre blir hälsandet. Inne i Göteborg skulle det kunna sitta en zebra bakom ratten,
och ingen skulle notera detta! Chaffisen är osynlig, utom när bussen är sen eller på annat sätt avviker från
det normala. Då får man en känga eller två. Då syns han plötsligt.
När jag efter ca 20 år gjorde come-back på Råsta i mitten av 90-talet hade de hälsande resenärerna tagit slut.
Ingen reaktion när jag försökte upprätthålla min gamla tradition att hälsa på de påstigande.
Det innebar att jag mycket snart slutade hälsa på dem.
Ett minnesvärt undantag var en gammal stamresenär från 70-talet som (som vanligt) steg på vid Tuletorget när
jag körde mitt första come-back-pass på linje 515, som jag hade fast tjänst på när det begav sig på 70-talet.
Han log igenkännande och utbrast:
- Nä men tjenare! Det var ett tag se´n man såg dig! Har du haft semester..?
/ M v h Walle
I Göteborg får man ju stiga på i alla dörrar, och det gör väl att föraren blir lite mera anonym. Jag brukar i alla fall nicka åt föraren när jag stiger på där fram, men det är lite blandade karameller bland förarna också. En del tittar åt dörrarna och besvarar nicken, men andra tittar stint rakt fram och undviker nogsamt att se på de påstigande.
Använder numera uteslutande Västtrafik ToGo-appen för lokaltrafikresor, både för enkelbiljetter och när jag under vinterhalvåret köper månadsladdning.
Som ärlig resenär vill jag ju gärna visa biljetten på min mobil, och gör det ofta med ett hej, men upplever mer än 50 % av resorna att föraren snarast tycker det är jobbigt att vända sig om och titta så jag har godkänt färdbevis... :(
//Jonas
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 juni 2017, 23:41:15 PM
Använder numera uteslutande Västtrafik ToGo-appen för lokaltrafikresor, både för enkelbiljetter och när jag under vinterhalvåret köper månadsladdning.
Som ärlig resenär vill jag ju gärna visa biljetten på min mobil, och gör det ofta med ett hej, men upplever mer än 50 % av resorna att föraren snarast tycker det är jobbigt att vända sig om och titta så jag har godkänt färdbevis... :(
//Jonas
Det är tur att det inte är så många som resonerar som du för då skulle vi få lika långa hållplatstider som i Stockholm.
Jag har både kört stadstrafik och nu beställningstrafik och det är oerhörd skillnad.
I stadstrafiken var det aldrig någon som hejade men nu när jag kör beställning så hejar dom allra flesta. :)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 juni 2017, 09:45:09 AM
Det är tur att det inte är så många som resonerar som du för då skulle vi få lika långa hållplatstider som i Stockholm.
Bättre att (ännu) fler tjuvåker, eller? Förstår inte riktigt din invändning, hur lång tid tar det att titta på en mobiltelefonskärm?
//Jonas
I Lerum där jag bor hälsar de flesta äldre på föraren medan många ungdomar bara går in och sätter sig! Själv hälsar jag generellt på föraren om jag får ögonkontakt med denne när jag stiger på (går även på i fram i stadstrafiken i Göteborg), försöker alltid få ögonkontakt. I Lerum känner jag alla som stamkund sedan 14 år tillbaka, hälsar och pratar med alla.
I Östersund är det ungefär 1 av 20 resenärer som hälsar. Spelar ingen roll om föraren hälsar eller inte, de flesta passagerare ignorerar oss. Det gäller alla åldrar. Samtidigt kommer det ganska många klagomål in till kontoret när folk klagar på förare som inte hälsar eller inte vänder stolen.
I Jönköpings stadstrafik hälsas det flitigt från båda håll, även om det varierar. Det är vanligast på morgnarna med alla God morgon! Inte alla resenärer eller förare hejar förstås, men vi säljer ju också biljetter och kort och laddar reskassa, så litet mer kontakt är det med dem som går på fram. Inte helt ovanligt att ensamma ungdomar hejar när de går av heller. En stor skillnad mot Stockholms innerstad, där jag gästspelat häromåret.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 juni 2017, 19:53:10 PM
Bättre att (ännu) fler tjuvåker, eller? Förstår inte riktigt din invändning, hur lång tid tar det att titta på en mobiltelefonskärm?
//Jonas
Det handlar inte om att titta på någon skärm utan om att använda alla dörrarna.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 juli 2017, 23:09:31 PM
Det handlar inte om att titta på någon skärm utan om att använda alla dörrarna.
Det kräver ju en omfattande kontrollapparat
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 juli 2017, 23:51:17 PM
Det kräver ju en omfattande kontrollapparat
Det fungerar alldeles utmärkt med påstigning i alla dörrar i Göteborg. Jag betalar gärna någon krona extra för att sippa det vansinniga system som finns i Stockholm, där man måste stå i en lång kö för att gå in genom framdörren, för att därefter behöva tränga sig genom flocken av resenärer som konstant bildas i främre delen. Det är bara att titta på Odengatan för att se hur bra det fungerar. Det hade blivit samma kaos vid Nordstan.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juli 2017, 00:57:04 AM
Det fungerar alldeles utmärkt med påstigning i alla dörrar i Göteborg. Jag betalar gärna någon krona extra för att sippa det vansinniga system som finns i Stockholm, där man måste stå i en lång kö för att gå in genom framdörren, för att därefter behöva tränga sig genom flocken av resenärer som konstant bildas i främre delen. Det är bara att titta på Odengatan för att se hur bra det fungerar. Det hade blivit samma kaos vid Nordstan.
Jag är helt övertygad om att det fungerar, men det kräver som sagt en omfattande kontrollapparat och en utökning av rörliga väktare/ordningsvakter.
Utan detta så har vi snart samma arbetsmiljö för förarna i Stockholm som sedan länge finns i Göteborg.
Redan i mitten på -80 talet var arbetsmiljön så dålig att man fick bygga in förarplatserna, vi som var med då minns reaktionen när en sådan buss lånades upp till Hornsberg.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juli 2017, 10:49:24 AM
Jag är helt övertygad om att det fungerar, men det kräver som sagt en omfattande kontrollapparat och en utökning av rörliga väktare/ordningsvakter.
Utan detta så har vi snart samma arbetsmiljö för förarna i Stockholm som sedan länge finns i Göteborg.
Redan i mitten på -80 talet var arbetsmiljön så dålig att man fick bygga in förarplatserna, vi som var med då minns reaktionen när en sådan buss lånades upp till Hornsberg.
Det fungerar alldeles utmärkt utan vakter på spårvagnarna och bussarna i Göteborg. Det är ändå mycket lungare än i tunnelbanan i Stockholm med alla ordningsvakter överallt.
Att lasta ledbussar genom framdörren tar lång tid så innan man börjar klaga på systemet med påstigning genom alla dörrar tycker jag man bör fundera över om inte det viktigaste trots allt är snabbhet och att fordonen används effektivt?
Det går ju att enkelt räkna ut hur många bussar som behövs för att köra 5-minuterstrafik på en linje med förarvisering (säg 15 minuters uppehåll totalt på varje varv) och körtiden 55 minuter jämfört med påstigning genom alla dörrar och körtid 40 minuter.
Jag skulle inte direkt hävda att det är lämpligt att i tät innerstadstrafik ha förarvisering i större städer och egentligen inte mindre (storlek à la Norrköping och Helsingborg heller) eftersom det tar tid.
Om man samtidigt är väldigt besatt av tanken att det blir en massa "fuskåkning" finns det ju lösningar på det - antingen flygande inspektioner eller att man helt enkelt utformar hållplatserna som stationer med spärrar (Transmilenio är ett exempel). Å andra sidan har det ju fuskåkts i många decennier på olika vis (egenhändigt modifierade biljetter, undvika zontaxan etc). Är man väldigt inriktad på att det inte skall gå att fuska får man ju helt enkelt ha ett slutet system och då inte spärrar utan dörrar som endast öppnas om man har giltigt färdbevis samt sensorer som stoppar den varianten att gå 10 cm bakom framförvarande person. Sedan kan man diskutera huruvida "problemet" är stort nog för att föranleda sådana lösningar men möjligheten finns.
För egen del är jag starkt emot att ha 10-15 minuters längre restid p.g.a förarvisering.