Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikey skrivet 04 juni 2017, 19:21:29 PM

Titel: Donnez-moi une étoile, s'il vous plaît! [Une image]
Skrivet av: Mikey skrivet 04 juni 2017, 19:21:29 PM
Eller "Give me a star, please!" som rubriken skulle lyda på engelska.

Gamla hederliga Carrus Star ser man inte ofta längre, men i torsdags visade denna fina sak upp sig på Arlanda flygplats där den hämtade upp ett större sällskap av passagerare. Detta exemplar är byggt på ett Volvo B12-bakmotorschassi i stället för det vanliga B10M-chassit och påbörjade sitt liv i Frankrike år 1999 innan den kom till Sverige år 2003. Därav kopplingen till rubriken. En intressant sak jag noterade var att det på bakstammen stod Volvo 7450 i samma stil som det t.ex. står Volvo 8500 på... ja, Volvo 8500'or. Kan det vara någon rest från tiden nere i Europa?

(http://www.mikey.busslistor.se/mapp1/DSC_1371.jpg)
Titel: SV: Donnez-moi une étoile, s'il vous plaît! [Une image]
Skrivet av: AdmirT skrivet 04 juni 2017, 19:59:38 PM
Snyggt och extra beröm för den innovativa rubriken :-)
Titel: SV: Donnez-moi une étoile, s'il vous plaît! [Une image]
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 04 juni 2017, 19:59:45 PM
Bussen är byggd på turistbusschassit B12 som tillverkades parallellt med B10M. Chassit hade stående bakmotor och känns igen på ganska kort bakre överhäng. B12B är ett helt annat chassi(om än med samma motorvolym..) som kom senare och har liggande motor. Men du är inte den första som blandar ihop dom två 12-litersmodellerna. I Sverige såldes nog mest 3-axliga av B12-modellen men någon storsäljare var det inte. Volvo 7450 var nog ett marknadsföringsnamn i Europa, har sett det på ytterligare någon buss som NNT importerat.
Titel: SV: Donnez-moi une étoile, s'il vous plaît! [Une image]
Skrivet av: Mikey skrivet 05 juni 2017, 16:22:10 PM
Citat från: AdmirT skrivet 04 juni 2017, 19:59:38 PM
Snyggt och extra beröm för den innovativa rubriken :-)

Tack! :)

Citat från: Greger Larsson skrivet 04 juni 2017, 19:59:45 PM
Bussen är byggd på turistbusschassit B12 som tillverkades parallellt med B10M. Chassit hade stående bakmotor och känns igen på ganska kort bakre överhäng. B12B är ett helt annat chassi(om än med samma motorvolym..) som kom senare och har liggande motor. Men du är inte den första som blandar ihop dom två 12-litersmodellerna. I Sverige såldes nog mest 3-axliga av B12-modellen men någon storsäljare var det inte. Volvo 7450 var nog ett marknadsföringsnamn i Europa, har sett det på ytterligare någon buss som NNT importerat.

Tack för klargörandet! Har ändrat i första inlägget nu! :)