Idag är det Stockholm Maraton och SL visar ännu en gång sin oförmåga att tala om hur bussarna kör. Istället räknar man upp massor av indragna hållplatser.
http://sl.se/sv/info/nyheter/forandringar-for-bussarna-i-innerstan-den-3-juni/?date=true (http://sl.se/sv/info/nyheter/forandringar-for-bussarna-i-innerstan-den-3-juni/?date=true)
Citat från: rengmark skrivet 03 juni 2017, 01:29:19 AM
Idag är det Stockholm Maraton och SL visar ännu en gång sin oförmåga att tala om hur bussarna kör. Istället räknar man upp massor av indragna hållplatser.
http://sl.se/sv/info/nyheter/forandringar-for-bussarna-i-innerstan-den-3-juni/?date=true (http://sl.se/sv/info/nyheter/forandringar-for-bussarna-i-innerstan-den-3-juni/?date=true)
Fast vad är felet? Ska man räkna upp de hållplatser man angör istället? Vanligtvis är det färre hållplatser som är indragna än som angörs. Så det skulle bli väldigt onödigt långa listor vartenda gång samt att det troligen är mer intresserant att veta för den som bor/jobbar eller ska handla vid de/den indragna hållplatsen/erna att de/den inte angörs än för alla andra resenärer som inte har med de indragna hållplatserna att göra.
Hm, linje 67 till Fridhemsplan.
Om linjerna är avkortade kan de ju skriva vilka sträckor som går och/eller är indragna.
Citat från: Olle skrivet 03 juni 2017, 08:05:43 AM
Om linjerna är avkortade kan de ju skriva vilka sträckor som går och/eller är indragna.
Det står ju. Om man använder reseplaneraren så får man dessutom svar på mycket mer i en mycket mer kompakt form...
Linje 4 - Gullmarsplan–FridhemsplanLinje 4 kör Gullmarsplan-Hornstull-Fridhemsplan via Årstaberg ser man där tex.
Citat från: Fredde skrivet 03 juni 2017, 08:27:21 AM
Det står ju. Om man använder reseplaneraren så får man dessutom svar på mycket mer i en mycket mer kompakt form...
Linje 4 - Gullmarsplan–Fridhemsplan
Linje 4 kör Gullmarsplan-Hornstull-Fridhemsplan via Årstaberg ser man där tex.
Man ska inte behöva använda reseplaneraren för att få grundläggande information. Men det blir billigast för Keolis att informera på detta sätt. För mig är enklare få veta att fyran inte trafikerar ordinarie sträckan Fridhemsplan-Gullmarsplan. Sökan man Gullmarsplan-Varvsgatan går första turen 18.38 och ingen förklaring ges varför man inte kan åka tidigare.
Och att förstå hur trean går där alla hållplatser är indragna. Det går inte läsa att linjen inte trafikerar Fridhemsplan -Åsögatan och inte vilka hållplatser som trafikeras bort mot Barnängen eller vilka T-banestationer som passeras.
Sedan har vi 76an som normalt inte går till Gasverket. Var kommer den ifrån? Ringde SL och frågade hur man tar sig från Stadion till Gasverket och de svarade att man måste gå.
Citat från: rengmark skrivet 03 juni 2017, 15:02:30 PM
Man ska inte behöva använda reseplaneraren för att få grundläggande information.
Inte? När stora evenemang pågår i stan får man faktiskt ha överseende med att bussarna inte kan köra som vanligt och att man får offra några minuter av sitt liv på att använda reseplaneraren.
Nästa år kommer marathon ha en betydligt större inverkan än vad fallet är idag.
Låter som att du bör hålla dig hemma idag... ::)
Citat från: Fredde skrivet 03 juni 2017, 15:55:39 PM
Inte? När stora evenemang pågår i stan får man faktiskt ha överseende med att bussarna inte kan köra som vanligt och att man får offra några minuter av sitt liv på att använda reseplaneraren.
Nästa år kommer marathon ha en betydligt större inverkan än vad fallet är idag.
Låter som att du bör hålla dig hemma idag... ::)
Haha. Instämmer! Reseplaneraren använder man väl alltid? Eller realtiden där infon också står.
Sedan går det inte heller (vid evenemang som detta eller motsvarande händelser) att informera in i absurdum. Blir informationen för komplicerad så får det lätt motsatt effekt.
Citat från: Nico skrivet 03 juni 2017, 18:02:54 PM
Sedan går det inte heller (vid evenemang som detta eller motsvarande händelser) att informera in i absurdum. Blir informationen för komplicerad så får det lätt motsatt effekt.
Det är ju precis den effekten som fås av SL:s information. Går man in på hemsidan hittar man bara en lång lista på en massa indragna hållplatser i en enda röra. Vem orkar lösa det? Bättre att stanna hemma istället, och det är kanske det SL vill en sådan här dag...
Om man söker på en resa med linje 4 finns det inget som helst meddelande som "Fredde" påstår.
Om man tittar på realtidsinformationen för Hornstull finns det ingen som helst information om att linje 4 går helt annan väg en vanligt. Om jag försöker klicka på plusknappen för att se hållplatslistan får jag ett felmeddelande. Det enda trafikmeddelandet är att hållplatsen för linje 66 är indragen.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 juni 2017, 18:17:21 PM
Det är ju precis den effekten som fås av SL:s information. Går man in på hemsidan hittar man bara en lång lista på en massa indragna hållplatser i en enda röra. Vem orkar lösa det? Bättre att stanna hemma istället, och det är kanske det SL vill en sådan här dag...
Om man söker på en resa med linje 4 finns det inget som helst meddelande som "Fredde" påstår.
Om man tittar på realtidsinformationen för Hornstull finns det ingen som helst information om att linje 4 går helt annan väg en vanligt. Om jag försöker klicka på plusknappen för att se hållplatslistan får jag ett felmeddelande. Det enda trafikmeddelandet är att hållplatsen för linje 66 är indragen.
Detta kan bero på att tidsramar för omläggning har passerat. Alla linjer har olika tider då de är omlagda.
Du bör skaffa dig kunskap om saker innan du kommer med dylika påhopp och felaktiga påståenden.
Citat från: Fredde skrivet 03 juni 2017, 19:16:50 PM
Detta kan bero på att tidsramar för omläggning har passerat. Alla linjer har olika tider då de är omlagda.
Du bör skaffa dig kunskap om saker innan du kommer med dylika påhopp och felaktiga påståenden.
Du får gärna förtydliga vad du blev kränkt av.
Det är snarare du som inte har skaffat dig kunskap. Linje 4 går fortfarande via Årstaberg i riktning mot Gullmarsplan.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 juni 2017, 20:03:21 PM
Till trådstartaren: Det är mycket bättre att diskutera sådana här problem på https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=37823 (den som startade den tråden försökte först här, men den tråden blev borttagen av administratörerna). Där slipper man garanterat de som anser det vara väldigt viktigt att motarbeta allt engagemang för bättre kollektivtrafik.
Alla vet väl att Stockholm Marathon, Stockholm Pride, Midnattsloppet, statsbesök, kungabröllop och Nobelfesten är sådana "dagar man skall undvika busstrafiken" i Stockholms innerstad...
Och trådstartaren är bara ute för att leta "fel", inget annat...
Han kommer emottas med samma "glädje" på det spårbundna systerforumet...(Vi minns diskussionen om reskassan från Mälaröarna (https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=39256&hilit=rengmark)...)
Men låt Daniel och TKO ta några varv med rengmark, det brukar bli succé :D
Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 juni 2017, 19:43:40 PM
Du får gärna förtydliga vad du blev kränkt av.
Det är snarare du som inte har skaffat dig kunskap. Linje 4 går fortfarande via Årstaberg i riktning mot Gullmarsplan.
1: Jag skrev
kan.
2: Jag är inte kränkt, tvärt om. Men att komma med spydiga inlägg ger absolut inget.
Däremot är jag inte road av trådar som skapas för att gnälla. Då är det bättre att ringa 08-600 10 00.
Citat från: Fredde skrivet 03 juni 2017, 20:29:37 PM
1: Jag skrev kan.
2: Jag är inte kränkt, tvärt om. Men att komma med spydiga inlägg ger absolut inget.
Däremot är jag inte road av trådar som skapas för att gnälla. Då är det bättre att ringa 08-600 10 00.
Jag tycker ju att du verkar extremt gnällig. Själv tycker jag att det är information om kollektivtrafik är ett mycket givande ämne att diskutera.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 juni 2017, 20:58:27 PM
Jag tycker ju att du verkar extremt gnällig. Själv tycker jag att det är information om kollektivtrafik är ett mycket givande ämne att diskutera.
Det är ingen diskussion då inlägget går ut på att klaga och flertalet inte håller med. En diskussion är inte nödvändigtvis något som går ut på att hitta motargument mot nån som tycker nåt suger. En diskussion är ett sätt att försöka hitta en gemensam ståndpunkt om något. Det görs inte här.
Citat från: virtual1 skrivet 03 juni 2017, 23:43:28 PM
Det är ingen diskussion då inlägget går ut på att klaga och flertalet inte håller med. En diskussion är inte nödvändigtvis något som går ut på att hitta motargument mot nån som tycker nåt suger. En diskussion är ett sätt att försöka hitta en gemensam ståndpunkt om något. Det görs inte här.
Det är inte att klaga för att man inte vet vad Gasverket-Gasverket betyder. Och hittills vet tydligen ingen annan på detta forum vad denna skrivning står för.
Stockholm är en stor årlig folkfest med massor av hitresta deltagare och åskådare. Jag tror inte man kan kräva att dessa ska kunna sätta sig in i alla hållplatser som är indragna.
Jag tycker Göteborg gör det bättre och även Stockholm Marathon.
https://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/532415/ (https://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/532415/)
http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=3656&Rac_ID=287&Lan_ID=1 (http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=3656&Rac_ID=287&Lan_ID=1)
Citat från: virtual1 skrivet 03 juni 2017, 23:43:28 PM
Det är ingen diskussion då inlägget går ut på att klaga och flertalet inte håller med. En diskussion är inte nödvändigtvis något som går ut på att hitta motargument mot nån som tycker nåt suger. En diskussion är ett sätt att försöka hitta en gemensam ståndpunkt om något. Det görs inte här.
Om du tror att forumdiskussioner handlar om att skapa konsensus har du nog kommit fel. Du kan skriva på Wikipedias diskussionssidor i fortsättningen.
Jag tycker att det är väldigt bra att det här uppmärksammades av trådstartaren.
Citat från: rengmark skrivet 04 juni 2017, 02:55:13 AM
Jag tycker Göteborg gör det bättre och även Stockholm Marathon.
https://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/532415/ (https://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/532415/)
http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=3656&Rac_ID=287&Lan_ID=1 (http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=3656&Rac_ID=287&Lan_ID=1)
Ja, det där är mycket bättre än SL:s meningslösa upprabblande av hållplatser som ingen orkar läsa. Stockholm Marathons lista är jättebra förutom det sista om Gasverket-Gasverket. Det hade varit nästintill perfekt om det hade stått Gasverket-Ropsten istället (det står under linje 55 att linje 76 ersätter på den sträckan).
Citat från: rengmark skrivet 04 juni 2017, 02:55:13 AM
Det är inte att klaga för att man inte vet vad Gasverket-Gasverket betyder. Och hittills vet tydligen ingen annan på detta forum vad denna skrivning står för.
Stockholm är en stor årlig folkfest med massor av hitresta deltagare och åskådare. Jag tror inte man kan kräva att dessa ska kunna sätta sig in i alla hållplatser som är indragna.
Jag tycker Göteborg gör det bättre https://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/532415/ (https://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/532415/)
Snälla, säg att du skämtar...DEN infon var "rörig"
OJ! Kul för den som är ansvarig för SL:S kommunikation att det faktiskt finns NÅGON som försvarar dem. Det är ju inte bara dåligt det är rent amatörmässig kommunikation.
Jag instämmer helt med trådstartaren - det är omöjligt att förstå informationen om hur bussarna gick igår den 3 juni. Det är däremot ett mycket rimligt krav att man skall kunna göra det. även som turist.
Mina intryck som frekvent resenär hos SL, Västtrafik och Skånetrafiken är att de två sistnämna är betydligt bättre på att sätta sig in i hur deras kunder/uppdragsgivare har det. SL borde reformeras i grunden tänker jag.
För det första, forumet är ju inte någon klagomur gentemot SL eller deras entreprenörer, här finns det andra vägar att gå.
Information är något väldigt svårt, hur mycket man än informerar kommer det alltid finnas en mängd "kunder" om anser att informationen inte är tillräcklig eller felaktig.
Vad gäller jämförelsen mellan Sthlm Marathon och Göteborgsvarvet så har bägge informationsmodellerna sina fördelar, jag kan inte direkt påstå att Västtrafiks information var fullständigt glasklar för mig som inte kan tätortstrafiken på mina fem eller tio fingrar, dock hänvisades det till Reseplaneraren (precis som i Stockholm) och där blev det genast mycket klarare.
Om jag i går använde reseplaneraren och sökte på resmöjligheter från Södermalm till Frihamnen eller Gasverksområdet fick jag fram alldeles utmärkta reseanvisningar.
Om man ska önskas sig någon förändring så vore det att i fallet med 76:an ange att linjen är indragen Södermalm-Frihamnsporten och därefter räkna upp indragna hållplatser samt att den ersätter linje 55? i Gasverksområdet.
Men som sagt denna information fanns i reseplaneraren.
Angående det här med reseplanerare kontra störningsinformation:
Om man inte använder linjenätet regelbundet använder man förstås reseplaneraren. Men om man regelbundet åker med en eller flera linjer är det väldigt bra att kunna få se en överblick över förändringarna och då är det nödvändigt med störningsinformation. Reseplanerare är bra om man redan vet att man ska åka från A till B klockan hh:mm, men speciellt en sådan här dag finns det stort behov av att snabbt kunna få en överblick över vilka resor som överhuvudtaget går att göra.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 juni 2017, 03:02:41 AM
Om du tror att forumdiskussioner handlar om att skapa konsensus har du nog kommit fel. Du kan skriva på Wikipedias diskussionssidor i fortsättningen.
Jag tycker att det är väldigt bra att det här uppmärksammades av trådstartaren.
Vad är då målet med tråden? Att alla måste dela din åsikt? Eller förväntar du dig att SvOF som forumägare ska åtgärda dina upplevda problem? Klart man bör uppmärksamma problem och otydligheter, men jag vet inte om jag tycker att en veteranbussförenings forum är den optimala platsen för dylik huvudmannakritik.
Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2017, 10:53:02 AM
Vad är då målet med tråden? Att alla måste dela din åsikt? Eller förväntar du dig att SvOF som forumägare ska åtgärda dina upplevda problem? Klart man bör uppmärksamma problem och otydligheter, men jag vet inte om jag tycker att en veteranbussförenings forum är den optimala platsen för dylik huvudmannakritik.
Tja, vad ska vi med avdelningen "busstrafik" till? Det är väldigt svårt att hitta inlägg om veteranbussar här, och var och varannan tråd handlar om kritik mot trafikhuvudmän och andra aktörer.
En diskussion behöver inte alls leda till konsensus och att respektera olika perspektiv är väl ett högst rimligt krav.
Själv har jag oerhört svårt att förstå att man kan försvara en så fullständigt katastrofalt dålig kommunikation om en så väsentlig förändring. Det hade varit ok för mig om det varit en ideell förening. SL däremot har väl en hel stab kommunikatörer och dessutom en kommunikationsdirektör med marknadsmässig lön och därtill hörande rimliga krav på leverans.
Jag skulle skämmas som Förvaltningschef och kommunikationsdirektör om jag inte presterade en bättre information än den jag såg i går!
Citat från: Resenären skrivet 04 juni 2017, 17:23:36 PM
En diskussion behöver inte alls leda till konsensus och att respektera olika perspektiv är väl ett högst rimligt krav.
Själv har jag oerhört svårt att förstå att man kan försvara en så fullständigt katastrofalt dålig kommunikation om en så väsentlig förändring. Det hade varit ok för mig om det varit en ideell förening. SL däremot har väl en hel stab kommunikatörer och dessutom en kommunikationsdirektör med marknadsmässig lön och därtill hörande rimliga krav på leverans.
Jag skulle skämmas som Förvaltningschef och kommunikationsdirektör om jag inte presterade en bättre information än den jag såg i går!
SL (som numera bara är ett varumärke) har nog varken det ena eller det andra i sin lönelista numera, merparten ligger hos entreprenörerna.
Citat från: Resenären skrivet 04 juni 2017, 17:23:36 PM
En diskussion behöver inte alls leda till konsensus och att respektera olika perspektiv är väl ett högst rimligt krav.
Själv har jag oerhört svårt att förstå att man kan försvara en så fullständigt katastrofalt dålig kommunikation om en så väsentlig förändring. Det hade varit ok för mig om det varit en ideell förening. SL däremot har väl en hel stab kommunikatörer och dessutom en kommunikationsdirektör med marknadsmässig lön och därtill hörande rimliga krav på leverans.
Jag skulle skämmas som Förvaltningschef och kommunikationsdirektör om jag inte presterade en bättre information än den jag såg i går!
Att du och en till skribent har problem med förståelsen betyder inte per automatik att resten inte fattar eller tycker det är sjukt dåligt. Du har en negativ åsikt. Räkna inte med att alla andra håller med.
Hej! Precis vad jag sa, en diskussion - jag förväntar mig inte att du skall hålla med. Jag respekterar att du förstår. Däremot har Trafikförvaltningen visst både Förvaltningschef och Kommunikationsdirektör - har pratat med personen vid flera tillfällen.
Citat från: Resenären skrivet 05 juni 2017, 06:45:02 AM
Hej! Precis vad jag sa, en diskussion - jag förväntar mig inte att du skall hålla med. Jag respekterar att du förstår. Däremot har Trafikförvaltningen visst både Förvaltningschef och Kommunikationsdirektör - har pratat med personen vid flera tillfällen.
Ja men det är inte SL, utan Landstingets Trafikförvaltning.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2017, 09:13:12 AM
Ja men det är inte SL, utan Landstingets Trafikförvaltning.
Och vad skulle det där vara bra för?
Jag kommer alltid att kalla kollektivtrafikmyndigheten i Stockholm för SL och inget annat.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juni 2017, 11:41:12 AM
Och vad skulle det där vara bra för?
Jag kommer alltid att kalla kollektivtrafikmyndigheten i Stockholm för SL och inget annat.
Men så är det inte, SLL:s trafikförvaltning är inte = SL.
Trafikförvaltningen handhar all kollektivtrafik, Buss, Tåg, Tunnelbana, Spårvagn, Båt (Waxholmsbolaget), Färdtjänst och Mälardalstrafiken (SJ)
SL är idag enbart ett varumärke för lokal kollektivtrafik förutom Båt, Färdtjänst och Mälardalstrafiken.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2017, 11:52:32 AM
Men så är det inte, SLL:s trafikförvaltning är inte = SL.
Trafikförvaltningen handhar all kollektivtrafik, Buss, Tåg, Tunnelbana, Spårvagn, Båt (Waxholmsbolaget), Färdtjänst och Mälardalstrafiken (SJ)
SL är idag enbart ett varumärke för lokal kollektivtrafik förutom Båt, Färdtjänst och Mälardalstrafiken.
Tror du inte jag har hört allt det där? Alla utom du förstår vad man menar med SL.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juni 2017, 12:23:18 PM
Tror du inte jag har hört allt det där? Alla utom du förstår vad man menar med SL.
Bara för att vissa bemödar sig med att använda de helt korrekta benämningarna, betyder inte det per automatik att de inte "förstår" vad det vardagliga varumärket betyder.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juni 2017, 12:23:18 PM
Tror du inte jag har hört allt det där? Alla utom du förstår vad man menar med SL.
Du är rolig du.
Jag tror inte att SL sköter Mälardalstrafiken med Tåg, Färdtjänsten (trots att det faktiskt var så en gång i tiden) och ej heller Skärgårdstrafiken, om du vill låtsas som det så är det ju upp till dig, det innebär dock inte att det är så :-)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2017, 11:52:32 AM
Men så är det inte, SLL:s trafikförvaltning är inte = SL.
Trafikförvaltningen handhar all kollektivtrafik, Buss, Tåg, Tunnelbana, Spårvagn, Båt (Waxholmsbolaget), Färdtjänst och Mälardalstrafiken (SJ)
SL är idag enbart ett varumärke för lokal kollektivtrafik förutom Båt, Färdtjänst och Mälardalstrafiken.
Nja, det där stämmer ju inte heller riktigt om vi ska vara korrekta. SL - eller då bolaget Storstockholms lokaltrafik AB lever i alla högsta grad. Med en omsättning för 2015 på 16,4 miljarder - ingen liten firma med andra ord :)
Däremot har man ingen personal anställd och alla politiska beslut fattas av kollektivtrafiknämnden. Men om vi ska vara noga så är det ju SL som vi resenärer är kund hos, och utföraren har avtalet med. Det överlämnas nämligen på SL, så fort avtalet har skrivits under. Både SL som firma och landstinget genom Trafikförvaltningen tecknar därför avtal med utföraren.
Citat från: Lars_L skrivet 05 juni 2017, 18:31:15 PM
Nja, det där stämmer ju inte heller riktigt om vi ska vara korrekta. SL - eller då bolaget Storstockholms lokaltrafik AB lever i alla högsta grad. Med en omsättning för 2015 på 16,4 miljarder - ingen liten firma med andra ord :)
Däremot har man ingen personal anställd och alla politiska beslut fattas av kollektivtrafiknämnden. Men om vi ska vara noga så är det ju SL som vi resenärer är kund hos, och utföraren har avtalet med. Det överlämnas nämligen på SL, så fort avtalet har skrivits under. Både SL som firma och landstinget genom Trafikförvaltningen tecknar därför avtal med utföraren.
SL har som sagt inga anställda och du är heller inte kund hos SL för alla tjänster som administreras av kollektivtrafiknämnden, därav är SL inte någon kollektivtrafikmyndighet.
SL är väl "egentligen" numera bara ett "varumärke" precis som Coop, IKEA, Nike, Gevalia och H&M...
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2017, 20:27:53 PM
SL har som sagt inga anställda och du är heller inte kund hos SL för alla tjänster som administreras av kollektivtrafiknämnden, därav är SL inte någon kollektivtrafikmyndighet.
Kund i bemärkelsen att det är dem jag köper biljetten av och som alltså är avtalsparten. Därmed är det mer än ett varumärke. Man kan kalla det för ett administrativt bolag som hanterar bokföringen och de ekonomiska transaktionerna, om man vill det
All styrning av bolaget sker ju dock genom Trafiknämnden. Men man kan alltså inte bara kalla det för bara ett varumärke, då de ekonomiska transaktionerna sker genom SL. Man har ju aldrig avskaffat SL. I Trafiknämndens bokföring är det ju egentligen fortfarande ekonomiskt indelat i SL-koncernen, Vaxholmsbolaget och Färdtjänsten, där det bara är den sistnämnda som inte är i bolagsform.
Man kunde ju ha renodlad det, genom att döpa om transaktionsbolaget till Trafikförvaltningens servicebolag, eller något sådant. Men det valde man alltså inte att göra. Utan man flyttade bara över personal och de politiska besluten (styrningen) till Trafikförvaltningen/nämnden från SL. Sedan köper då SL in personella tjänsterna från Trafikförvaltningen.
Citat från: Lars_L skrivet 06 juni 2017, 07:32:22 AM
Kund i bemärkelsen att det är dem jag köper biljetten av och som alltså är avtalsparten. Därmed är det mer än ett varumärke. Man kan kalla det för ett administrativt bolag som hanterar bokföringen och de ekonomiska transaktionerna, om man vill det
All styrning av bolaget sker ju dock genom Trafiknämnden. Men man kan alltså inte bara kalla det för bara ett varumärke, då de ekonomiska transaktionerna sker genom SL. Man har ju aldrig avskaffat SL. I Trafiknämndens bokföring är det ju egentligen fortfarande ekonomiskt indelat i SL-koncernen, Vaxholmsbolaget och Färdtjänsten, där det bara är den sistnämnda som inte är i bolagsform.
Man kunde ju ha renodlad det, genom att döpa om transaktionsbolaget till Trafikförvaltningens servicebolag, eller något sådant. Men det valde man alltså inte att göra. Utan man flyttade bara över personal och de politiska besluten (styrningen) till Trafikförvaltningen/nämnden från SL. Sedan köper då SL in personella tjänsterna från Trafikförvaltningen.
Frågan (eller påståendet) att SL är Stockholms Läns Kollektivtrafikmyndighet är ju så mkt lättare att klara ut, så är ju inte fallet och att det kräver mängder med inlägg är ju spännande.
Nu har man valt att behålla varumärket "SL" mot kund - det vanliga - även om det kanske inte är så i denna bransch - är att man därmed avser att kunderna / uppdragsgivarna / ägarna skall kommunicera det namnet och uppleva sin relation till det namnet. Att det sedan är en snårig struktur bakom och runt kan ju inte de stackars kunderna behöva hålla reda på. Det är grymt intressant att de som jobbar i branschen inte heller kan beskriva strukturen på ett enkelt sätt.
Vore nog läge att göra om den där strukturen från grunden. Läste just väldigt tydlig och begriplig information om omläggningarna i Göteborg till följd av West Pride i kommande helg! Tydligt var linjerna gick och INTE gick. Tydligt uppmärkt med stora skyltar vid hållplatserna NÄR och varför trafiken kommer att påverkas - detta utöver lättläst och lättbegriplig information i hållplatskurarna.
SL folket eller Trafikförvaltningsfolket eller politikerna i Stockholm eller vilka det nu är som är ansvariga - någon är det i allafall - borde ta en tur till Göteborg - där går det tydligen rätt bra.
Citat från: Resenären skrivet 08 juni 2017, 10:14:45 AM
Nu har man valt att behålla varumärket "SL" mot kund - det vanliga - även om det kanske inte är så i denna bransch - är att man därmed avser att kunderna / uppdragsgivarna / ägarna skall kommunicera det namnet och uppleva sin relation till det namnet. Att det sedan är en snårig struktur bakom och runt kan ju inte de stackars kunderna behöva hålla reda på. Det är grymt intressant att de som jobbar i branschen inte heller kan beskriva strukturen på ett enkelt sätt.
Vore nog läge att göra om den där strukturen från grunden. Läste just väldigt tydlig och begriplig information om omläggningarna i Göteborg till följd av West Pride i kommande helg! Tydligt var linjerna gick och INTE gick. Tydligt uppmärkt med stora skyltar vid hållplatserna NÄR och varför trafiken kommer att påverkas - detta utöver lättläst och lättbegriplig information i hållplatskurarna.
SL folket eller Trafikförvaltningsfolket eller politikerna i Stockholm eller vilka det nu är som är ansvariga - någon är det i allafall - borde ta en tur till Göteborg - där går det tydligen rätt bra.
Var informationen ute på stan dålig under Stockholm Marathon?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2017, 20:27:53 PM
SL har som sagt inga anställda och du är heller inte kund hos SL för alla tjänster som administreras av kollektivtrafiknämnden, därav är SL inte någon kollektivtrafikmyndighet.
Jag har alltid funderat hur det praktiskt funkar då ett bolag inte har några anställda... är det alltid konsulter/ägare som hanterar skötseln av ett sådan bolag? - eller finns det i praktiken anställda, men de tar ut lön från något annat bolag så de bokföringsmässigt sett inte räknas som anställda av bolaget i fråga?
Citat från: virtual1 skrivet 08 juni 2017, 14:08:35 PM
Jag har alltid funderat hur det praktiskt funkar då ett bolag inte har några anställda... är det alltid konsulter/ägare som hanterar skötseln av ett sådan bolag? - eller finns det i praktiken anställda, men de tar ut lön från något annat bolag så de bokföringsmässigt sett inte räknas som anställda av bolaget i fråga?
Kan väl vara olika beroende på orsakerna. I SL:s fall blir de ju konsulter som är anställda av Trafikförvaltningen, men där man ändå måste föra över en viss del av kostnaden till SL, eftersom pengarna ligger i bolaget för avtalen (både biljettintäkter och köpt trafik). Men i praktiken märker nog inte ens de anställda detta, utan görs väl troligen bara som en bokföreningsteknisk lösning, för att den del som rör att handha avtal/kontrakt ska belasta rätt enhet.
I annat fall kan det ju vara ägare som av olika orsaker inte tar ut någon lön. Men ska man vara korrekt (om det nu inte bara är ett bolag på "pappret"), så ska ju den verksamhet som utförs åt bolaget belasta det egna bolagets resultaträkning, även om det finns ett "rikt" moderbolag/ägare bakom. Vill man då inte att bolaget ska ha några anställda, så kan man ju då lösa det genom att bokföringstekniskt "köpa in" tjänsterna på konsultbasis. Men även det måste ske till marknadsmässigt pris för att det inte ska ses som otillåten överföring av medel mellan bolagen.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juni 2017, 11:41:19 AM
Var informationen ute på stan dålig under Stockholm Marathon?
Ja det tycker i alla fall jag och i alla fall om man jämför med hur det ser ut i te x Göteborg på informationsfronten vid liknande situationer.
Skulle inte vara stolt om jag var ansvarig för SL:s (SLL / Trafikförvaltningen - välj lämplig) information