Nylackad och med nytt SL-emblem och flyttad reg.-skylt.
(https://s2.postimg.org/mpniqtc2x/5212_59_Franz_ng-_B.jpg)
JEO 142 - Scania CR111 1976 - SL H59 5212.
Tjusigt!
Men jag är lite förvånad att man fortfarande lackade SL67 så sent som 1988 när den nya lacken SL86 hade kommit.
Det var ju bara på Lidingö man lackade om H59 till SL86, på övriga garage trodde jag att man helt enkelt lät bli att lacka om H59 till förmån för nyare bussar som H10 och H11 t.ex.
Men man lär sig något nytt varje dag :-)
// Niclas
Stiligt! Men H59 på linje 59 vid den här tiden måste väl ha inneburit inlånad Söderhallsvagn?
Enligt mina listor tillhörde 5212 Lidingö i december 1987 och Söderhallen i november 1989. Samma gällde även H59 5214 och 5221.
Ja, det var rätt förvånade att Söderhallen 1987-88 målade om nästan alla sina kvarvarande H59 (över 70 st) i oxblod, även några av de allra äldsta som 5069,70,72,73 och 75 från 1975. Endast fyra (5074, 5214, 5219 och 5286) målades inte om av någon anledning, när det gäller 5214 och 5219 kan det beror på att all färg på taket mer eller mindre försvunnit efter många år utomhus uppställda på Lidingö. Eftersom taken inte målades om antar jag att man tänkte att det skulle se konstigt ut med en nymålad buss med fult tak. Färgen räckte också till några H11 5888-93 som blev oxblodsrenoverade.
De tidiga vagnarna som inte utrangerats flyttades från Lidingö till Söderhallen i en något ologisk ordning 1987-89. Först 5215 och 5219 1987, sedan 5212 och 5221 1988 och sist 5214 1989. Endast 5217 blev kvar på Lidingö och byggdes om till H59A utan att målas om alls, men överlevde alla andra H59 på Lidingö och försvann först försommaren 1992.
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 31 maj 2017, 21:51:47 PM
Ja, det var rätt förvånade att Söderhallen 1987-88 målade om nästan alla sina kvarvarande H59 (över 70 st) i oxblod, även några av de allra äldsta som 5069,70,72,73 och 75 från 1975. Endast fyra (5074, 5214, 5219 och 5286) målades inte om av någon anledning, när det gäller 5214 och 5219 kan det beror på att all färg på taket mer eller mindre försvunnit efter många år utomhus uppställda på Lidingö. Eftersom taken inte målades om antar jag att man tänkte att det skulle se konstigt ut med en nymålad buss med fult tak. Färgen räckte också till några H11 5888-93 som blev oxblodsrenoverade.
Christian B
Där ser man, denna oxblodsrenovering har gått mig förbi fullständigt.
Men vid den här tiden var jag mest i Hornsberg och de lackade om en hel del H2:or till SL86, ingen buss (vad jag vet, får jag väl säja ödmjukt nu) lackades om i SL67 där efter -86 i alla fall.
// Niclas
Härligt med fler bilder på en i mina ögon snygg buss som uppenbarligen blev ganska lyckad med tanke på hur länge de blev kvar.
Det är alltid lika trevligt att se dina bilder Hasse!
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
När två veckor med vintertidtabell återstod (30 maj - 12 juni) hade personalbristen blivit så kännbar att man bestämde att ställa in en del innerstadstrafik, bl.a. linje 59 söder om Sergels Torg. Likadant gjordes med norra delen av linje 43. Fler linjer kan ha varit inblandade. Detta gällde bara m-f, vill jag minnas. Efter en första vecka med klagomål engagerades så Wasatrafik att ersätta de inställda linjedelarna under den andra veckan. Med den glesare sommartrafikens införande var personalbristen över.
Utöver bilden på 5212 fotograferade jag också 5075 på 59:an. Man undrar om Hornsberg verkligen behövde låna bussar då trafiken var neddragen? Kanske var personalbristen värst i Hbh och Söderhallen kunde ta över dessa veckor... ?
Tittade i SL:s datalistor över fordonsparken 10.3 resp. 12.7.88 och såg att 5212 mycket riktigt var på Lidingö i den förra och i Söh i den senare. Den sågs på linje 55 den 29/4 - då ännu i gamla lacken.
/Hasse
Kompletterar med en egen bild jag hittade på just 5212 tagen i AGA 1986.
(https://c1.staticflickr.com/5/4260/35133045030_06c3d04e9c_c.jpg) (https://flic.kr/p/VwA3gG)H59 5212 (https://flic.kr/p/VwA3gG) by (https://www.flickr.com/photos/144000754@N03/)
****
Snygga bilder, både din och Hobglobins.
Extrapoäng för dörrsidan :)
Citat från: AKO skrivet 25 juni 2017, 10:27:12 AM
Kompletterar med en egen bild jag hittade på just 5212 tagen i AGA 1986.
Tack, för Hasses bild går inte att se. Nackdelen med gratissidor..
Citat från: Bussmicke skrivet 02 juli 2017, 08:59:56 AM
Tack, för Hasses bild går inte att se. Nackdelen med gratissidor..
Nu kan du se den igen. Provar postimg. /Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 08 juli 2017, 09:16:41 AM
Nu kan du se den igen. Provar postimg. /Hasse
Tack, mycket trevlig bild.
'
Men man lackade ju också ett antal Scania 111 i SL86 med.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 juli 2017, 04:56:10 AM
Men man lackade ju också ett antal Scania 111 i SL86 med.
Vilket redan konstaterats tidigare i tråden.
// Niclas
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 juni 2017, 14:16:22 PM
Med den glesare sommartrafikens införande var personalbristen över.
/Hasse
Nja, inte helt väl. Linjebuss hade ju linje 43 (med blå CR111 från Lund) och linje 47 (avkortad eller bara 47E eller bara viss turer med B10M Volvo från Kalmar) under sommaren. Och visst fortsatte Linjebuss med linje 43 även under hösttidtabellen 1988.