I Uppsala har vi i UL-trafiken många Scania OmniLink gasbussar. Men vi har en som kan sägas vara en katt bland hermelinerna. 2107 är en särling. Till det yttre ser den nästan ut som de vanliga bussarna och folk reagerar inte när de ser den utifrån. Men invändigt reagerar de när de kliver in. För stolarna har en helt annan klädsel än de övriga och känns annorlunda. Av någon anledning har denna buss också fått ett namn. Den heter Konrad :)
Men ännu mer avvikande känns den för oss att köra med. Denna buss är riktigt udda. Och jag tycker att det är en rolig buss att köra med :)
Knappar på instrumentbrädan skiljer sig en hel del mot de vanliga vi har. Men sedan har den även en piggare motor.
(https://www.pixeltopic.com/files/2017/5/tphgwulofcyuqmr.jpg)
Här har jag parkerat den vid Lindvalls uppställningsplats i Uppsala. Bussen står bredvid 7543 som är en vanlig buss. Här man man jämföra. Förutom att Scanialoggan är borta kan man se att det är annorlunda extralysen i taket. Vänster backspegel sitter också annorlunda placerad.
(https://www.pixeltopic.com/files/2017/5/kzfpppgjbqqrwy.jpg)
Jag har precis avslutat linje 107 mellan Uppsala och Vreta. Jag ska strax fortsätta och köra på linje 844 till Östervåla.
(https://www.pixeltopic.com/files/2017/5/slbeljvnbmghkfv.jpg)
Och här är Östervåla. Jag väntar på att köra tillbaks hem till Uppsala igen.
Denna buss är en av mina favoriter att köra med. Den är rolig att köra helt enkelt :)
Var det bråttom i lackboxen mellan snabblackeringarna av Tierps epa-traktorer? Fellackad runt strålkastarna, och Scaniamärket har man glömt. De gamla fyrkantiga 1980-tals Hella-extraljusen (eller måhända Bosch Profi?) på taket och den billiga vänsterspegeln modell SL gör ju inte intrycket bättre direkt.
Enligt SBH verkar detta vara en f.d SL-röd provbuss och uthyrningsfordon hos Scania Sverige AB i Södertälje. På den tiden hade den dock silvergrått runt strålkastarna och Scaniaemblemet intakt.
Tur att den är pigg att köra med i alla fall. Alltid nåt positivt! ;)
Det stämmer att det är en gammal testbuss från Scania, så det är därifrån namnet kommer. Trots lacken skulle jag förmoda att bussen aldrig har gått i SL-trafik. Innan den hamnade i Uppsala har jag mest sett den stå på ett inhägnat område i Södertälje, men en gång var den i alla fall ute och rörde på sig:
(http://tommy.enefalk.se/bussar/album/Sverige/Scania%20CV/SHL775/1.jpg)
Citat från: Ersa skrivet 15 maj 2017, 01:16:41 AM
Var det bråttom i lackboxen mellan snabblackeringarna av Tierps epa-traktorer? Fellackad runt strålkastarna, och Scaniamärket har man glömt. De gamla fyrkantiga 1980-tals Hella-extraljusen (eller måhända Bosch Profi?) på taket och den billiga vänsterspegeln modell SL gör ju inte intrycket bättre direkt.
Enligt SBH verkar detta vara en f.d SL-röd provbuss och uthyrningsfordon hos Scania Sverige AB i Södertälje. På den tiden hade den dock silvergrått runt strålkastarna och Scaniaemblemet intakt.
Tur att den är pigg att köra med i alla fall. Alltid nåt positivt! ;)
Vad jag fick veta av Ulf så sa han att den aldrig gått i SL - Trafik, Men den skulle säkert ha gjort det
Anledningen till namnet Konrad på bussen är att Scania har namn på alla sina test/demo/prov-bussar.
Alla K-chassin har namn på K, alla N-chassin har således namn på N etc.
Bussen var som sagt från början en demovagn för gas 14,8m OmniLink och var med detta en förserievagn till Nobinas stora beställning till Uppsala och Skåne.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 15 maj 2017, 07:58:15 AM
Anledningen till namnet Konrad på bussen är att Scania har namn på alla sina test/demo/prov-bussar.
Alla K-chassin har namn på K, alla N-chassin har således namn på N etc.
Bussen var som sagt från början en demovagn för gas 14,8m OmniLink och var med detta en förserievagn till Nobinas stora beställning till Uppsala och Skåne.
Det förklarar namnet Konrad. För jag har alltid undrat var de fått detta ifrån. Det är många som använder detta namn när bussen kommer på tal men ingen vet namnets ursprung.
Gasbussarna har alla bestämda platser på ramperna på depån. Till och med där har man skrivit Konrad där denna buss ska ställas. Och inne i förarplatsen står det också Konrad i denna buss :)
Kan passa på att fråga en annan sak om den här bussen. Jag tycker alltid att den här bussen har piggare motor än de vanliga gasbussarna. Är det en annorlunda motor på denna som är lite kraftigare? Eller kan skillnaden bara bero på att den här motorn är mindre sliten än det är på de vanliga gasbussarna?
Edit: bussen som stod i Nykvarn var 7547 och inte Konrad.
Vore kul se Konrad på insidan . :)
Konrad har 230kW och 7543 har 224kW, så lite skiljer det men inte mycket. Dessutom är Konrad 290 kg lättare.
Det kan även skilja på andra sätt, kanske bättre utväxling.
Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 15 maj 2017, 22:39:55 PM
Ersa: är denna buss lackad i Tierp? Såg nämligen en UL gul gasscania hos en lackare i Nykvarn för några veckor sen som såg rätt nylackad ut :)
Humor är svårförmedlad i skrift... Jag påstod aldrig att jag visste var den lackats om, utan försökte bara förmedla att det hela såg väldigt slarvigt gjort ut, med de glömda detaljerna. Men då vet jag att man kanske bör undvika Nykvarn, då ett projekt jag är delaktig i ska på omlack i framtiden? 8)
Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2017, 11:03:16 AM
Humor är svårförmedlad i skrift... Jag påstod aldrig att jag visste var den lackats om, utan försökte bara förmedla att det hela såg väldigt slarvigt gjort ut, med de glömda detaljerna. Men då vet jag att man kanske bör undvika Nykvarn, då ett projekt jag är delaktig i ska på omlack i framtiden? 8)
Beror inte nödvändightvis på utföraren. Frågan hur man beställde jobbet och var villiga att betala.
Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2017, 11:03:16 AM
Humor är svårförmedlad i skrift... Jag påstod aldrig att jag visste var den lackats om, utan försökte bara förmedla att det hela såg väldigt slarvigt gjort ut, med de glömda detaljerna. Men då vet jag att man kanske bör undvika Nykvarn, då ett projekt jag är delaktig i ska på omlack i framtiden? 8)
Citat från: Walter skrivet 17 maj 2017, 11:43:37 AM
Beror inte nödvändightvis på utföraren. Frågan hur man beställde jobbet och var villiga att betala.
Det roliga är att just lacken var något som lovordades när bussen anlände till Uppsala och precis hade fått den här lacken. Man ansåg att de hade gjort ett mycket fint jobb med detta.
Om vi bortser från "de glömda detaljerna" så är den också snyggt och ordentligt omlackad. Man har noga sett till att den inte har något kvarglömt rött fält någonstans osv. Lacken är mycket jämn och fin. Ytan på lacken var så fin att man nästan tyckte att det var en finare yta än vad en nytillverkad buss har.
Och så har vi då "de glömda detaljerna". Om vi börjar med det stora Scaniamärket i fronten så är min erfarenhet att detta brukar målas över när en buss av denna typ lackas om. Speciellt om man som här byter färg på bussen. Och skulle man lämna kvar Scaniamärket och lacka runt det istället tror jag inte att det hade sett lika bra ut. Det hade då blivit en skarv där man troligen också hade sett en aning rödfärg från den förra lacken på bussen. Och sånt är aldrig snyggt.
Så det vanliga är nog att man gärna målar över Scaniamärket istället så det blir så här. På en del bussar vet jag att de i efterhand sedan satt dit vit text där det står Scania på, men låtit bli att återställa det grå fältet. Men jag tror inte att UL eller Nobina står för en sådan sak då. Jag tror snarare att denna text sätts dit i fronten på bussar som kommer till Scania på service. Där kan det nog hända att Scania vill att det åter ska synas vilket fabrikat det är på bussen.
UL och Nobina tror jag inte är intresserade av om bussens fabrikat står utsatt på fronten eller inte. De är istället bara intresserade av om bussen har rätt färger för den länstrafik den ska trafikera och att den är välhållen i lacken, dvs inga bucklor eller repor eller annat sånt.
Det andra "felet" i lacken är då att det silverfärgade fältet vid strålkastarna är ommålat i gult på den här bussen. Men här tror även jag att det kan vara en fråga som beställaren har bestämt. Troligen hade det kostat mycket mer att måla det silverfärgat där. Så därför tyckte väl de som beställde omlackeringen att det dög gott och väl med gult där. Troligen är detta också reglementsenligt enligt den färg som gäller för UL-bussar.
Som jag redan sagt så gillar jag verkligen att köra just den här bussen. Men det beror inte på lacken. Det beror istället på hur den känns att köra. Och den känns väldigt bra att köra helt enkelt. Och det gör den oavsett hur den ser ut utifrån :)