(http://www.bussmicke.se/TEMP/KR_Trafik_239_ASN776_Stockholm_071206.jpg)
Är den en halvtimme försenad eller är det klockan som är fel?
Tack Micke för att du bara tog bild framifrån.
Soe
Citat från: Soe skrivet 06 december 2007, 19:19:24 PM
Tack Micke för att du bara tog bild framifrån.
Soe
den som har en skada i bak?
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 06 december 2007, 19:51:39 PM
den som har en skada i bak?
Precis, såg inte så snyggt ut.
Luckan bak gick ej att öppna.
Citat från: Soe skrivet 06 december 2007, 19:19:24 PM
Tack Micke för att du bara tog bild framifrån.
Soe
Talade mad Allan i morse och lovade att inte ta bild bak.
Citat från: Patrik skrivet 06 december 2007, 18:28:04 PM
Är den en halvtimme försenad eller är det klockan som är fel?
Problem med trilskande alkolås, föraren var ute i god tid eftersom det var första gången han skulle starta upp denna buss som hade alkolås.
Vet ej om andra tidigare bussar har alkolås.
Efter en halvtimme fick han igång bussen efter ha blåst i alkolåset utan munstycket.
Citat från: Bussmicke skrivet 06 december 2007, 22:51:59 PM
Problem med trilskande alkolås, föraren var ute i god tid eftersom det var första gången han skulle starta upp denna buss som hade alkolås.
Vet ej om andra tidigare bussar har alkolås.
Efter en halvtimme fick han igång bussen efter ha blåst i alkolåset utan munstycket.
Okej, de andra som kört bussen verkade iaf lyckas i tid.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2007, 22:55:30 PM
Driftsäkerheten på vissa alkolås är ruggigt dålig, på många ställen har man fått koppla förbi låset för att kunna använda bussen.
//Lars
Det verkar som man satte in alkolås överallt så fort som möjligt för att minska olyckor istället för att vara säkra på att det funkar till 100%.
Citat från: Patrik skrivet 06 december 2007, 22:53:03 PM
Okej, de andra som kört bussen verkade iaf lyckas i tid.
Verkade som att det var förarens munstycke som var dåligt.
Citat från: Bussmicke skrivet 06 december 2007, 22:57:13 PM
Verkade som att det var förarens munstycke som var dåligt.
Har man en för varje förare?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2007, 22:55:30 PM
Driftsäkerheten på vissa alkolås är ruggigt dålig, på många ställen har man fått koppla förbi låset för att kunna använda bussen.
//Lars
Han tittade efter om det fanns nå´t sätt att förbikoppla men fann inget.
Citat från: Patrik skrivet 06 december 2007, 22:57:44 PM
Har man en för varje förare?
Skulle tro det, för hygienens skull.
Citat från: Bussmicke skrivet 06 december 2007, 22:58:37 PM
Skulle tro det, för hygienens skull.
Det kan jag förstå, har dock aldrig tänkt så långt innan eller hört talas om det.
Måste vara läskigt att inte kunna veta helt säkert om bussen kommer starta när man ska tillbaka.
Citat från: Patrik skrivet 06 december 2007, 22:59:21 PM
Det kan jag förstå, har dock aldrig tänkt så långt innan eller hört talas om det.
I skolan hade vi två Ford Focus där en var utrustad med alkolås till vilken vi använde personliga munstycken, liknande var det vid trafikövningsplatsen i Grums där mjuka plaströr delades ut.
Citat från: Bussmicke skrivet 06 december 2007, 22:58:37 PM
Skulle tro det, för hygienens skull.
Att det finns extra munstycke i bussarna är inte att räkna med.
En del använder gladeligen samma munstycke som halva personalen gjort innan dem.
De som är "lite" hygieniska har ett eget munstycke i fickan.
Det kan vara lite lurigt om man inte är van vid hur just det alkolåset fungerar så man blåser rätt och suger in luft bakåt exakt vid rätt tillfälle. Annars kan man bli stående längre än man vill.
Naturligtvis ska en förare inte kunna koppla sig förbi alkolåset. Då försvinner vitsen med det.
Förarna har egna personliga munstycken och det ska ligga extra i handsfacket.
Ny baklucka är beställd osh bussen kommer att återfå sin forna glans om några dagar.
Soe
Koppla ur skiten tills dess tillverkaren kan ge tillräckliga garantier. Fenomenet
spänner dessutom över flera typer och modeller av alkolås (för att inte säga
alla), så det måste handla om ett fundamentalt problem i tekniken.
Vissa tillverkare har i alla fall en over-ride-knapp där man kan gå förbi
eländet om det krånglar. Systemet loggar detta med tid och pos (om GPS),
och det finns även exempel där signal skickas till trafik-/transportledaren
om att låset har förbigåtts. (Vilket inte vore något som helst problem
i dagens läge med den teknik som t ex SL har i form av Buss-PC).
Vänta bara tills en nödsituation inträffar, och någon blir skadad eller dör
därför att fordonet inte gick att flytta pga ett alkolås...
Alkolås ska ju inte behövas det ingår väl i vår yrkesheder att alltid se till att vara nykter?? Dessutom missar man ju alla uttröttade förare det är ju minst lika farligt som alkolhol. OM man ska ha alkolås så borde det räcka med att de blåses vid uttag av bussen då slipper man ju alla problem med strulande teknik det finns ju för övrigt alldeles tillräckligt av den varan ändå >:(
Om det räcker att blåsa vid utag hur vet du då att trafikledaren e nykter? Som ser att du blåser? Har hört talas om trafikledare som kört TRAFIKFARLIGA bussar till garaget bara föra att det inte märks.
Vad jag vill med detta ämne är att tala om att ingen förrutom tekniken kan sålla borta alla olagligheter! Trafikledaren jag menar i texten ovan körde en buss som saknade höger bromsljus. Jag har bildbevis :) ska jag anmäla honom? var går gränsen?