Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: pegee skrivet 05 maj 2017, 11:45:37 AM

Titel: HVO vs RME
Skrivet av: pegee skrivet 05 maj 2017, 11:45:37 AM
Är det någon skillnad på HVO jämfört med RME? Vi har precis gått över till HVO och jag upplever att bussarna är lite piggare
nu. (Även om bussarna inte är några fartmonster  ::)  ) Eller är det bara önsketänkande?
Titel: SV: HVO vs RME
Skrivet av: Ersa skrivet 05 maj 2017, 11:54:28 AM
Det är en väldig skillnad.
- RME är ett rapsoljebaserat lösningsmedel/rengöringsmedel som inte är direkt lämpligt att använda som fordonsbränsle. Det har orsakat många motorhaverier, och fungerar väldigt dåligt i kyla. Förmodligen kommer RME att vara ett minne blott om några år, precis som etanolen.
- HVO är ett modernt bränsle baserat på bl.a slaktavfall, vilket i stort sett har samma egenskaper som fossil diesel. Leder inte till motorhaverier och fungerar alldeles utmärkt i kyla. Enda lilla nackdelen jag märkt är att vissa dieselvärmare har svårt att optiskt "känna av" bränslet, och har därför svårt att starta igång brännarna ibland. Men med viss justering brukar man få liv i dem.
Titel: SV: HVO vs RME
Skrivet av: Ingemar skrivet 05 maj 2017, 19:16:22 PM
Dessutom ger HVOn lite mer energi, något som ger lägre bränsleförbrukning och lite piggare bussar.
Titel: SV: HVO vs RME
Skrivet av: igel skrivet 05 maj 2017, 21:00:16 PM
Är det någon som vet vad Nobina Norrtälje kör med, deras dubbeldäckare brukar kunna ha fantastiska avgasmoln inne vid Teknis (antar att det är hjälpvärmaren som åstadkommer molnen)?