Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 20 april 2017, 11:19:51 AM

Titel: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Ersa skrivet 20 april 2017, 11:19:51 AM
Denna gång i en artikel om Skåne
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/passagerare-stapendlar-pa-overfulla-regionbussar
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Björn Ax skrivet 20 april 2017, 15:47:50 PM
Ja lycka till med det kravet NTF.

Inga busschaufförer som jobbar för NTF hör jag. Dom vet inte hur svårt det är att få folk att gå av en buss eller inte gå på en buss trots att man säger att det är fullt.

Jag tycker självklart att det inte ska vara stående på bussar som går på vägar där det är hög hastighet men lycka till att få av folk som vill hem från jobbet eller skolan.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: igel skrivet 20 april 2017, 20:37:19 PM
Förra gången vi diskuterade det på forumet, rädde vi ut lagrummet rätt väl. Men några tankar om artikeln.

" Det kan vara tillåtet att stå upp på bussar som inte kör fortare än 90 kilometer i timmen. Skånetrafiken menar därför att det är omöjligt att i varje läge undvika att passagerare står under bussresor."
Det är ju helt galet, självklart kan Skånetrafiken kräva att det ändast får gå bussar på linjen som enbart får ta sittande passagerare. Säg som det är, det är en kostnadsfråga.

"Enligt busschauffören Gerth Klang, som kör regionbuss 160, ....
...Med tanke på att det är tillåtet att stå upp på vissa bussar är det svårt att be passagerarna vänta in nästa buss, menar han.
"
Är det förbjudet att stå på linje 160? eller vad menar Gerth Klang?



Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Jo skrivet 21 april 2017, 09:06:22 AM
Citat från: igel skrivet 20 april 2017, 20:37:19 PM
Förra gången vi diskuterade det på forumet, rädde vi ut lagrummet rätt väl. Men några tankar om artikeln.

" Det kan vara tillåtet att stå upp på bussar som inte kör fortare än 90 kilometer i timmen. Skånetrafiken menar därför att det är omöjligt att i varje läge

"Enligt busschauffören Gerth Klang, som kör regionbuss 160, ....
...Med tanke på att det är tillåtet att stå upp på vissa bussar är det svårt att be passagerarna vänta in nästa buss, menar han.
"
Är det förbjudet att stå på linje 160? eller vad menar Gerth Klang?

Han menar förmodligen att eftersom det är tillåtet att stå i bussen och linjen regelbundet har stående och kapacitetsmässigt också är planerad för det blir det jobbigt/svårt för han som förare att neka stående plats även om det inte är så långt till nästa avgång.

Hade man från upphandlarens sida planerat för att alla skulle fått sittplats, haft bussar som var lämpliga för linjen och inte registrerade för stående hade det varit enklare.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2017, 11:06:03 AM
Citat från: Jo skrivet 21 april 2017, 09:06:22 AM
Han menar förmodligen att eftersom det är tillåtet att stå i bussen och linjen regelbundet har stående och kapacitetsmässigt också är planerad för det blir det jobbigt/svårt för han som förare att neka stående plats även om det inte är så långt till nästa avgång.

Hade man från upphandlarens sida planerat för att alla skulle fått sittplats, haft bussar som var lämpliga för linjen och inte registrerade för stående hade det varit enklare.

Om man istället säger så här:

Regelbundet utnyttjande av ståplatser på landsbygden bör undvikas, här vet man med ganska stor säkerhet var och på vilka sträckor ståplatser mer eller mindre alltid måste utnyttjas, här ska man satsa resurser.

Sedan finns det enstaka tillfällen då det kan svämma över på helt andra linjer och avgångar, här blir det antingen jättedyrt om man ska ha passning med extrabussar till samtliga avgångar eller kontroverser med föraren då resenärer vägrar kliva av och bli kvarlämnade, här måste det finnas möjlighet att ta med stående om fordonet är godkänt för detta, vilket gäller i princip samtliga klass 1 o 2 bussar.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: buskörare skrivet 22 april 2017, 09:42:40 AM
Att förbjuda stående är ju jättesvårt! Ingen vill vänta på nästa buss (även om de går med 4-minuterstrafik) och grupper vill absolut inte dela på sig för att ta olika bussar. Många väljer också att stå nära sina kompisar istället för att sitta långt bort från dom. Som förare skulle det ju vara hopplöst att hålla koll på det.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 22 april 2017, 10:06:56 AM
Citat från: buskörare skrivet 22 april 2017, 09:42:40 AM
Att förbjuda stående är ju jättesvårt! Ingen vill vänta på nästa buss (även om de går med 4-minuterstrafik)
Det skulle nog de många visst vilja om det bara fanns pålitlig information om att det kommer en buss om 4 minuter med gott om plats.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Ersa skrivet 22 april 2017, 10:20:45 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 april 2017, 10:06:56 AM
Det skulle nog de många visst vilja om det bara fanns pålitlig information om att det kommer en buss om 4 minuter med gott om plats.

Nja, vanligtvis skulle jag påstå att det genom åren varit väldigt vanligt att man kört den första bussen proppfull, medan schemalagda förstärkningsturer gått halvtomma 1-2 minuter bakom. Vardag efter vardag på samma sträckor. Trots rikligt med information till resenärerna.

Sen finns det iofs alltid undantag, som andra situationer på andra sträckor, där majoriteten av de vana resenärerna på en specifik sträcka inte stiger på de 2-3 förstärkningsbussarna som går före ordinarie avgång, utan står kvar och prompt ska åka med den sista, redan överfulla, ordinarie avgången istället (som inte sällan skyltar "fullsatt" och därmed inte stannar för påstigande).
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Lars_L skrivet 22 april 2017, 10:45:40 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 april 2017, 10:06:56 AM
Det skulle nog de många visst vilja om det bara fanns pålitlig information om att det kommer en buss om 4 minuter med gott om plats.

Har väl framförallt med sträckans längd att göra också och om man har anslutning till annan busslinje (etc) som man riskerar att missa i sådana fall. Folk har ju ofta ett skäl till varför man valt att åka med en viss buss, där även fyra minuter kan ha betydelse.

Men det där är väl ett allmänt problem att resenärer i normalfallet har ganska oklara begrepp om beläggning och när man får sittplats. Inte helt lätt själv att veta alla gånger, trots ett visst intresse för frågan. Dock är ju det ett allmänt problem både när det gäller bussar, pendeltåg och tunnelbana att när föraren säger att det kommer ett nytt fordon med gott om plats precis bakom, så stämmer det nästan aldrig. Här är ju ett ganska stort problem med att realitidsinformationssystemen inte uppdateras för turer som är försenade (inställda) på ett korrekt sätt.

Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: buskörare skrivet 23 april 2017, 09:29:13 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 april 2017, 10:06:56 AM
Det skulle nog de många visst vilja om det bara fanns pålitlig information om att det kommer en buss om 4 minuter med gott om plats.

Nej. Står 2 bussar till samma ställe inne så springer många förbi den andra och ska på den första. Trots exakt samma linje och samma hållplatser. Så du har kanske rätt där du kör, men inte där jag kör och kört.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: igel skrivet 23 april 2017, 12:35:05 PM
Citat från: buskörare skrivet 23 april 2017, 09:29:13 AM
Nej. Står 2 bussar till samma ställe inne så springer många förbi den andra och ska på den första. Trots exakt samma linje och samma hållplatser. Så du har kanske rätt där du kör, men inte där jag kör och kört.
Om man ska ta en konkret linje 178. Så brukar jag försöka hinna med den första i synnerhet om den bakom ser tom ut. För ser den tom ut, vet jag att den har kört ikapp den förra. Och då kan den ligga före i tid, och kommer att stå och tidsreglera vid någon hållplats. Vill man komma fram snabt ska man åka med den som har brottom.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Ztefan skrivet 24 april 2017, 15:45:06 PM
Vad jag tror är att vad han menar är att busspassagerare är något förstånds handikappade, oftast innebär det är det ståplatser på buss för att komma med turen som pass. (hade tänkt åka med) är försenad pga. stort antal pass, skall dem givetvis åka med även om dem får stå upp i bussen, att det kommer en till buss enligt tidtabell ganska snart efter försenad buss är fullkommligt främmande och givetvis skall man klaga efteråt, hu jag fick stå upp ända dit jag skulle, och givetvis blir dem omkörda utav bakomvarande buss som går enligt tidtabell, det är åtminstone min erfarenhet som förare, något korkat enligt mig, gå ut en stund tidigare så slipper du stå i buss och förmodligen hinner fram dit du vill komma.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 07 maj 2017, 01:23:04 AM
Citat från: Ztefan skrivet 24 april 2017, 15:45:06 PM
Vad jag tror är att vad han menar är att busspassagerare är något förstånds handikappade, oftast innebär det är det ståplatser på buss för att komma med turen som pass. (hade tänkt åka med) är försenad pga. stort antal pass, skall dem givetvis åka med även om dem får stå upp i bussen, att det kommer en till buss enligt tidtabell ganska snart efter försenad buss är fullkommligt främmande och givetvis skall man klaga efteråt, hu jag fick stå upp ända dit jag skulle, och givetvis blir dem omkörda utav bakomvarande buss som går enligt tidtabell, det är åtminstone min erfarenhet som förare, något korkat enligt mig, gå ut en stund tidigare så slipper du stå i buss och förmodligen hinner fram dit du vill komma.
Nej. Busspassagerare är inte "förstånds handikappade". Hur ska jag kunna veta att det kommer en annan buss precis bakom? Tidtabellen är totalt ointressant. Varför skulle nästa buss vara i tid när den som jag hade tänkt åka med är försenad? Varför skulle realtidsinformationen plötsligt gå att lita på? Och precis som Lars_L skriver, om föraren säger att det är en annan buss precis bakom så stämmer det ofta inte.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Ztefan skrivet 09 maj 2017, 22:51:16 PM
Det är väl bara till att räkna skulle jag tro, om den buss du hade tänkt åka med enligt tidtabell är ca. 8 min sen pga. ett stort antal passagerare som vill åka just den tiden som berörd buss passerar den hållplats som du, där vill kliva på, om bakomvarande buss håller sin avgångstid/hinner fram till berörd hållplats i tid, borde det enligt mig återstå 2 minuter att vänta till nästa buss passerar din hållplats ( vid exempelvis 10 minuter mellan avgångar) och vad jag förmodar finns gått om sittplatser att sätta sig på för en något sånär bekväm resa till sitt slutmål eller räknar jag fel.
Och enligt min erfarenhet blir jag oftast omkörd utav bakom varande buss pga., den fullastade bussen enligt mig får stanna på i princip alla hållplatser fram till slutmålet.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 10 maj 2017, 12:26:57 PM
Du behöver inse att de flesta resenärer vill vara helt säkra på att det bara är två minuter till nästa buss. Det räcker inte med att den ska komma då enligt tidtabellen.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Skånebussen skrivet 10 maj 2017, 14:35:53 PM
För min del känns detta som ett typiskt SVT-inslag (nej, det bolaget kan inte sägas tillhöra mina favoriter).

Om man skall införa "Endast Sittplatser" får jag begära att tillåten längd på bussar kan överstiga 24,5 meter. Detta då det lär behövas extra kapacitet, framförallt på sådana linjer som t.ex 100 (Malmö-Falsterbo) där det kan vara ett sådant tryck sommartid att resenärer får vänta på mer än en avgång för att komma med.

Även SVT borde kunna räkna ut att om bussen har 55 sittplatser exempelvis och antalet resenärer som vill med är 75 kommer det leda till ståplatser. Enda "lösningen" vore då antingen platsbokning eller att börja köra med släpbuss, dubbeldäckare eller dubbelled på de avgångar som annars trafikerats med 15-metersvagnar. Dock tycker jag att nämnda bolag kan sponsra detta eftersom de lyft fram det som ett jätteproblem med stående passagerare, precis som om det går att trolla fram fordon med högre kapacitet direkt ur skjortfickan.

Som jag ser på saken är stående passagerare något som kommer att inträffa när antalet resenärer överstiger sittplatskapaciteten. Några "enkla SVT-lösningar" finns inte även om jag personligen skulle luta åt släpbusstrafik på vissa linjer, alternativt uppgradering till dubbeldäckare.

Dock skulle jag säga att eftersom det även i dessa fall kan uppstå ståplatsbehov kanske den "permanenta" lösningen är att ändra lagstiftningen och sedan skapa busståg med två stycken 10/12-meterssläpbussar kopplade till en 15-metersboggievagn. Dock skulle det krävas rejäl motorstyrka. Kanske är det något sådant SVT tänker sig.;)

Bäst är dock att leva i verkligheten och inse att ja, ståplatser förekommer. Lösningar av typen "avvisa resenärerna" tror jag inte på. Enda sättet att öka kapciteten då är släpbussar eller dubbeldäckare (tvivlar på dubbelled i regiontrafiken).
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 10 maj 2017, 15:25:28 PM
Eller så kör man fler bussar helt enkelt.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Björn Ax skrivet 10 maj 2017, 16:04:08 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 10 maj 2017, 15:25:28 PM
Eller så kör man fler bussar helt enkelt.

Då kommer biljettpriset höjas för att kompensera för inköp av bussar samt anställning av många fler chaufförer.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 10 maj 2017, 16:37:50 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 10 maj 2017, 16:04:08 PM
Då kommer biljettpriset höjas för att kompensera för inköp av bussar samt anställning av många fler chaufförer.
På så långa linjer som linje 100 är det en självklarhet att man planerar för att det ska vara sittplatser till alla resenärer. 18-metersledbussar skulle vara lämpligast för denna typ av trafik. En 24-metersbuss är dubbelt så dyr som en vanlig buss så det kan man inte spara pengar på.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Ersa skrivet 10 maj 2017, 18:52:39 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 10 maj 2017, 16:37:50 PM
På så långa linjer som linje 100 är det en självklarhet att man planerar för att det ska vara sittplatser till alla resenärer. 18-metersledbussar skulle vara lämpligast för denna typ av trafik. En 24-metersbuss är dubbelt så dyr som en vanlig buss så det kan man inte spara pengar på.

Men med dagens krav på tillgänglighet blir det ju i slutändan ändå bara uppåt 53-56 sittplatser i en lågentréledvagn på 18 meter. Vilket är i stort sett samma antal stolar som i en lågentréboggi på 15 meter. För lågentré torde det ju bli i vilket fall som helst, då inga normalgolvade 18-20 meter långa ledvagnar med 73-82 sittplatser väl lär tillverkas numera.

Dubbelledvagnar på 24 meter kan vi genast räkna bort på motorvägslinjer, då dessa är konstruerade för enbart innerstadstrafik i lägre hastigheter.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Lars_L skrivet 10 maj 2017, 20:35:34 PM
Fast är det sommartid det är på problem på linje 100 är det väl knappast något problem? Då finns ju hur många bussar som helst att tillgå i Skånelack, även om man kanske får hyra av annan entreprenör.

Givetvis ska resenärer i normalfallet få sittplats. I exempelvis Stockholm där många byter från t-bana till buss, innebär förstås förseningar där att man inte kan undvika stående i vissa fall.

Normalt brukar dock belastningen annars vara relativt jämn, bara man har koll på statistiken. Men ska man kunna uppfylla sittplatskravet, kan man ju aldrig ha en sittplatsbeläggning över ca 80 procent av sittplatserna.

Däremot blir det ju ofta dyrt om man måste sätta in extravagnar, men att utöka till 20-minuterstrafik ger ju både ökat resande (vilket ger viss kostnadstäckande) och att man utnyttjar resurserna relativt effektivt.

Kostnaden per passagerare om man ligger på 45 passagerare, blir ju ändå ganska rimlig. Särskilt kan jag tänka mig att det nog kan ge ganska bra kostnadstäckning på en sträcka som Malmö-Falsterbo, där många nog åker på rabattkort, snarare än månadskort.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 11 maj 2017, 23:21:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2017, 18:52:39 PM
Men med dagens krav på tillgänglighet blir det ju i slutändan ändå bara uppåt 53-56 sittplatser i en lågentréledvagn på 18 meter. Vilket är i stort sett samma antal stolar som i en lågentréboggi på 15 meter. För lågentré torde det ju bli i vilket fall som helst, då inga normalgolvade 18-20 meter långa ledvagnar med 73-82 sittplatser väl lär tillverkas numera.

Dubbelledvagnar på 24 meter kan vi genast räkna bort på motorvägslinjer, då dessa är konstruerade för enbart innerstadstrafik i lägre hastigheter.

Skillnaden i antalet sittplatser mellan en ledbuss och en boggibuss är exakt samma oavsett om det rör sig om "normalgolvsbussar" eller Omnilink (Citywide eller vad det nu heter nuförtiden). Det förstår du nog om du tänker efter. Den del av bussen som är annorlunda beroende på om det är led eller boggi är ju höggolv i båda fallen.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Ersa skrivet 12 maj 2017, 10:59:01 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 maj 2017, 23:21:02 PM
Skillnaden i antalet sittplatser mellan en ledbuss och en boggibuss är exakt samma oavsett om det rör sig om "normalgolvsbussar" eller Omnilink (Citywide eller vad det nu heter nuförtiden). Det förstår du nog om du tänker efter. Den del av bussen som är annorlunda beroende på om det är led eller boggi är ju höggolv i båda fallen.

I bägge fallen har ledvagnen väl bara 4-5 st sittplatser mer än boggivagnen. Dvs omkring 53 sittplatser i en B9SALE, samt omkring 49-50 sittplatser i en 8900-boggi. Det svarar inte på frågan hur man ska matcha antalet sittplatser i de dubbeldäckare du vill avskaffa. Och eftersom det är du som vill få bort dubbeldäckarna är det väl främst din uppgift att tänka ut en lösning? Inte är det mitt jobb att "tänka efter" för att hitta ett svar åt dig.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 maj 2017, 12:01:12 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 maj 2017, 10:59:01 AM
I bägge fallen har ledvagnen väl bara 4-5 st sittplatser mer än boggivagnen. Dvs omkring 53 sittplatser i en B9SALE, samt omkring 49-50 sittplatser i en 8900-boggi. Det svarar inte på frågan hur man ska matcha antalet sittplatser i de dubbeldäckare du vill avskaffa. Och eftersom det är du som vill få bort dubbeldäckarna är det väl främst din uppgift att tänka ut en lösning? Inte är det mitt jobb att "tänka efter" för att hitta ett svar åt dig.

Den enda anledningen att köra ledbuss av lågentrétyp istället för boggi är för att kunna erbjuda fler ståplatser
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 13 maj 2017, 10:37:30 AM
Citat från: Ersa skrivet 12 maj 2017, 10:59:01 AM
I bägge fallen har ledvagnen väl bara 4-5 st sittplatser mer än boggivagnen. Dvs omkring 53 sittplatser i en B9SALE, samt omkring 49-50 sittplatser i en 8900-boggi. Det svarar inte på frågan hur man ska matcha antalet sittplatser i de dubbeldäckare du vill avskaffa. Och eftersom det är du som vill få bort dubbeldäckarna är det väl främst din uppgift att tänka ut en lösning? Inte är det mitt jobb att "tänka efter" för att hitta ett svar åt dig.
Hur kom dubbeldäckare in i den här tråden? Nu diskuterade vi ju linje 100 i Skåne, inte Göteborg-Borås. Och varför jämför du med en ledbusstyp som inte ens tillverkas längre?
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 13 maj 2017, 10:42:13 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 maj 2017, 12:01:12 PM
Den enda anledningen att köra ledbuss av lågentrétyp istället för boggi är för att kunna erbjuda fler ståplatser
Helt fel. Man kan lika gärna använda det utökade utrymmet till fler sittplatser. Och det är precis samma sak oavsett om det rör sig om lågentré eller höggolv. Kapacitetsökningen om man ändrar från boggi till ledbuss blir exakt lika stor. Hur svårt ska det vara att förstå? Den del av bussen som är annorlunda beroende på om det är led eller boggi är höggolv i båda fallen!
B9S är ett specialfall men de inte tillverkas längre.
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Cyklisten skrivet 14 maj 2017, 01:04:21 AM
Jag har tidigare missat diskussionen, men kan hąnga på en fråga: Vem ska ansvara för att passagerare står i bussen om en olycka sker? Och om det blir föraren, hur ska då denne veta exakt hur många platser som är upptagna? Påstigande går kanske att räkna, men avstigande stämplar ju inte ut sina kort och biljetter. Det har varit problem kring 2006 eller var det 2007 när nya MAN-bussar började trafikera Malmö-Lund och de hade inga ståplatser på pappret. Vilket liv det blev, trots dekaler på dörrarna...
Titel: SV: Om bussbälteslagen resp stående passagerare
Skrivet av: Lars_L skrivet 14 maj 2017, 09:09:33 AM
Citat från: Cyklisten skrivet 14 maj 2017, 01:04:21 AM
Jag har tidigare missat diskussionen, men kan hąnga på en fråga: Vem ska ansvara för att passagerare står i bussen om en olycka sker? Och om det blir föraren, hur ska då denne veta exakt hur många platser som är upptagna? Påstigande går kanske att räkna, men avstigande stämplar ju inte ut sina kort och biljetter. Det har varit problem kring 2006 eller var det 2007 när nya MAN-bussar började trafikera Malmö-Lund och de hade inga ståplatser på pappret. Vilket liv det blev, trots dekaler på dörrarna...
Föraren är ju bara ansvarig om bussen inte får ha stående, eller om maxvikten överskrids (vilket ju inte är detsamma/oftast lägre än antalet passagerare som bussen specats för). Man får väl göra som man alltid gjort, resa sig från förarstolen och kasta ett öga in i vagnen, om det inte syns i kameror, backspegel.

Men det är klart, i de fall man verkligen försöker hålla att det inte ska vara några stående, brukar ju resultatet bli att bussarna skyltas fullsatta även om det finns några lediga platser kvar i vagnen. Särskilt om det är dubbeldäckare.

På exempelvis 676 i Stockholm, brukar ju trafikvärdar springa upp på övervåningen och räkna platser vid Danderyd. Det är nog enda sättet om det inte ska ta för lång tid och om man har linjer som ofta blir fullsatta.