(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_6252_mfl_Trelleborg_060515.jpg)
			
			
			
				Stilig bild Micke!
/KRNI
			
			
			
				Tack för det. Undrar om jag hade denna bild i åtanke vid fototillfället?
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/Garagemiljoer/Aga-Lidingo/Busslink_Agadepan_Lidingo_040715c.jpg)
			
			
			
				Varför har man anslutit motorvärmaren mitt i sommaren, och varför är där flera sladdar?
			
			
			
				I handsken är det flera kablar i en så att säga, den lösa sladden tror jag är elen.
Finns nog de som kan förklara det där mycket bättre
			
			
			
				Inte så att du har batteriladdning och sen är det väl uppkoppling till rampens värmesystem som håller bussarna varma inuti. Sen motorvärmare gör egentligen nytta året runt.
			
			
			
				Det är:
en slad som brukar vara till motorvärmare
en slang är till tryckluft till bromsarna 
Sen kan det vara någon till.
Rätta mig gärna om jag har fel!!!
			
			
			
				En slang för vatten också, många bussar har ju vattenburen värme. (Kylvatten från motorn under färd)
			
			
			
				Men i juli torde det vara luften man är ute efter!
Inga gamla fordon med tryckluftssystem håller tätt.
/K
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 06 december 2007, 09:40:32 AM
Tack för det. Undrar om jag hade denna bild i åtanke vid fototillfället?
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/Garagemiljoer/Aga-Lidingo/Busslink_Agadepan_Lidingo_040715c.jpg)
Mmm detta gillas skarpt, jag har aldrig sett så många gammelscanior samtidigt uppradade.
			
 
			
			
				Som det ser ut på bilden är bussarna kopplade med rampkopplingen EK100, i anslutningsblocket finns 3 anslutningar - 2 för vatten och en för tryckluft.
Vattnet cirkulerar inte i bussens kylsystem utan passerar igenom en värmeväxlare, på somrarna är värmen avstängd på rampen, och eftersom bussens kylsystem inte fylls på från rampen behövs egentligen inte vattenanslutningen när det är varmt ute.
Däremot behövs ju tryckluften.
Laddningskabeln laddar bussens batterier, och är nog den viktigaste anslutningen på rampkopplingen, moderna bussar drar stora mängder ström, även när huvudströmbrytaren är avstängd, dessutom skall informationssystem, komradio, busspc, biljettmaskiner, video etc.etc. ha ström nästan hela tiden.
Den nyare rampkopplingen som används i SL-land (bl.a.) har därför alla anslutningar samlade...
			
			
			
				snyggga bilder  ;)
/ Kricke 
			
			
			
				Visar en bild från Busslink Strängnäs garage tagen på samma sätt:
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Strangnas.jpg)
			
			
			
				Precis som Sigvard skrev är de vatten in, vatten ut och luft in på handsken, den extra sladden är inte motorvärmare utan batteriladdare
De finns visserligen bussar som har 400W el värmare men inte dem här
			
			
			
				Citat från: Yujin Zhang skrivet 06 december 2007, 21:34:19 PM
Visar en bild från Busslink Strängnäs garage tagen på samma sätt:
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Strangnas.jpg)
Du skulle nog tagit innanför rampen men det kanske inte var möjligt.