Försöker mig på en lista på Arriva 88xx. Men då önskar jag hjälp med komplettering av de inv.nummer jag inte har och om det är bussar som saknas.
Gärna även var bussarna är placerade. Verkar som en del går i vanlig trafik och SL-bussar i stället kör på Tvärbanan.
8800 BPT062 Scania CK320UB 6x2 Omnilink II 2009 f.d Söne 171
8805 BFS810 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2008 f.d Keolis 6359
8806 CDD159 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2008 f.d Keolis 6364
8807 CZC027 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2008 f.d Keolis 6388
8808 BFS724 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2008 f.d Keolis 6386
8809 BFS824 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2008 f.d Keolis 6360
8810 BFS852 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2008 f.d Keolis 6362
8811 BTZ163 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2009 f.d Keolis 6389
8812 BWM062 Iveco Eurorider 6x2/Vest Horisont 2010 f.d UOB 310
8813 BGT901 Iveco Eurorider 6x2/Vest Horisont 2010 f.d UOB 307
8814 DES613 Iveco Eurorider 6x2/Vest Horisont 2010 f.d UOB 308
8815 CED591 Iveco Eurorider 6x2/Vest Horisont 2010 f.d UOB 305
8816 SYD355 Iveco Eurorider 6x2/Vest Horisont 2010 f.d UOB 306
8817 CEE092 Iveco Eurorider 6x2/Vest Horisont 2010 f.d UOB 309
8818 BOB324 Iveco Eurorider 6x2/Vest Horisont 2010 f.d UOB 312
8819 TSL700 Iveco Eurorider 6x2/Vest Horisont 2010 f.d UOB 314
8820 TNN583 Scania L94UB6x2/Lahti Scala 2003 f.d KR / f.d Nettbuss
8821 TNN559 Scania L94UB6x2/Lahti Scala 2003 f.d KR / f.d Nettbuss
8822 TNN622 Scania L94UB6x2/Lahti Scala 2003 f.d KR / f.d Nettbuss
8823 TSC640 Volvo B12BLE 4x2/Carrus 8700LE 2003
8824 UTA771 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2004 f.d Lingmerths 139
8825 TUC310 Scania CK270UB 4x2 Omnilink II 2006 f.d Tjörn 47
8826 XLY243 Scania CK270UB 4x2 Omnilink II 2006 f.d Tjörn 50
8827 XLY223 Scania CK270UB 4x2 Omnilink II 2006 f.d Tjörn 10
8828 XLY258 Scania CK270UB 4x2 Omnilink II 2006 f.d Tjörn 52
8829 XLY248 Scania CK270UB 4x2 Omnilink II 2006 f.d Tjörn 57
8830 XLY253 Scania CK270UB 4x2 Omnilink II 2006 f.d Tjörn 61
8831 XLY218 Scania CK270UB 4x2 Omnilink II 2006 f.d Tjörn 38
8832 BPT082 Scania CK320UB 6x2 Omnilink II 2009 f.d Söne 173
8833 WSK466 Volvo B12BLE 6x2/Carrus 8700LE 2005 f.d Nobina 5996
8835 TTJ046 Volvo B12BLE 4x2/Säffle 8500LE 2003 f.d Veolia 4899
8837 TDP028 Volvo B12BLE 4x2/Carrus 8700LE 2002 f.d Söne 518
8838 TCS844 Volvo B12BLE 4x2/Carrus 8700LE 2002 f.d Söne 516
8839 TDP037 Volvo B12BLE 4x2/Carrus 8700LE 2002 f.d Söne 21
8840 WXS318 Scania L94UB4x2/Vest Center (13m) 2005 f.d Vårgårda 31
8841 WXS358 Scania L94UB4x2/Vest Center (13m) 2005 f.d Vårgårda 34
8842 WXS528 Scania L94UB4x2/Vest Center (13m) 2005 f.d Vårgårda 35
8843 (Fridströms 9027) ALO862 Volvo B7RLE 4x2/Säffle 8500LE 2007 f.d Keolis 3224
8844 (Fridströms 9029) CCT832 Volvo B7RLE 4x2/Säffle 8500LE 2007 f.d Keolis 3227
8845 (Fridströms 9028) FEB898 Volvo B7RLE 4x2/Säffle 8500LE 2007 f.d Keolis 3226
8846 (Fridströms 9025) RNM025 Scania L94UB4x2/Vest V25LE 2001
8848 (Fridströms) UKZ892 Volvo B12B 4x2/Carrus 8700 2001
8850 BBG903 Volvo B9SLA-55/Säffle 7500LF 2008 f.d Transdev 0071, f.d Volvo mm
8853 XWA781 MAN A26 Lion´s City Biogas 2007 f.d Nobina 6688
8854 UTA851 Volvo B12BLE 6x2/Säffle 8500LE 2004 f.d Bliva 8034
8855 UTA806 Volvo B12BLE 6x2/Säffle 8500LE 2004 f.d Bliva 8050
8856 UTA716 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2004 f.d Bliva 8052
8857 UTA691 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2004 f.d Bliva 8350
8858 UTA836 Volvo B12BLE 6x2/Säffle 8500LE 2004 f.d Bliva 8035
8859 UTA791 Volvo B12BLE 6x2/Säffle 8500LE 2004 f.d Bliva 8051
8860 UOT564 Volvo B12BLE 6x2/Säffle 8500LE 2006 f.d Bliva 8047
8861 UTA906 Volvo B12BLE 6x2/Säffle 8500LE 2004 f.d Bliva 8033
8862 SUS433 Volvo B12BLE 6x2/Carrus 8700LE 2008 f.d Lingmerths 159
8872 RGZ340 Solaris Urbino 18LE 2009 f.d Tyskland
8873 SEM016 Solaris Urbino 18LE 2009 f.d Tyskland
8874 SOR889 Solaris Urbino 18LE 2009 f.d Tyskland
8875 EPA088 Solaris Urbino 18LE 2009 f.d Tyskland
8876 RDU319 Solaris Urbino 18LE 2009 f.d Tyskland
8877 (Fridströms) DEH544 Scania K280UB 4x2/Lahti Scala 2009
8878 BHK014 Scania CK280UB 6x2 Omnilink II 2008 f.d Tjörn 54
8879 XCP857 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2005 f.d Nobina 6587 inhyrd Junior & Co
8880 XCP861 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2005 f.d Nobina 6588 inhyrd Junior & Co
8881 XCP862 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2005 f.d Nobina 6589 inhyrd Junior & Co
8882 XCP866 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2005 f.d Nobina 6590 inhyrd Junior & Co
8883 XCP867 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2005 f.d Nobina 6591 inhyrd Junior & Co
8884 XCP871 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2005 f.d Nobina 6592 inhyrd Junior & Co
8176 XOS812 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6011
8177 XOS856 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6003
8178 XOT018 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6004
8179 XOT038 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6005
8180 XOS957 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6006
8181 XOT027 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6008
8182 XOS861 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6012
8183 XOS956 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6013
8184 XOS857 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6014
8185 XOT022 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6016
?? XOS981 Scania CL94UA 6x2/2 Omnilink 2006 f.d Keolis 6010
Vet ej om det är komplett men det är många...
// Anders
Xcp857 = 8879
Xcp862 = 8881
BHK 014 Körs av Arriva enligt Transportstyrelsen (Förvärvsdatum 03 - 27)
Tack för kompletteringar om 8879 o 8881. Kan man misstänka att XCP871 är 8884 då?
Även 8182 sågs ute igår, f.d Keolis 6009.
BHK014 blev då överförd till Arriva o påställd igår, misstänkte att det var så. Men överföringen syns inte publikt förrän efter 19.30 när Transportstyrelsen göra sina datakörningar.
// Anders
Det är väl Lundadepån som kör Tvärbaneersättningen? I så fall bör ju alla bussar som observeras där kunna sorteras under Lunda. För egen del har jag sett 8805 och 8811 flera gånger, så de tycks vara stationerade i Lunda nu.
Citat från: Tommy E skrivet 28 mars 2017, 12:20:30 PM
Det är väl Lundadepån som kör Tvärbaneersättningen? I så fall bör ju alla bussar som observeras där kunna sorteras under Lunda. För egen del har jag sett 8805 och 8811 flera gånger, så de tycks vara stationerade i Lunda nu.
Faller inte in under rubriken 88xx, men det har även flyttats Scania-led i serien 84xx från Tappström och även i serien 78xx från Täby(mellanlandat i Råsta).
Citat från: F.Å skrivet 28 mars 2017, 12:44:06 PM
Faller inte in under rubriken 88xx, men det har även flyttats Scania-led i serien 84xx från Tappström och även i serien 78xx från Täby(mellanlandat i Råsta).
Stämmer! 7802 och 8412 är de jag har sett.
Citat från: Tommy E skrivet 28 mars 2017, 14:29:19 PM
Stämmer! 7802 och 8412 är de jag har sett.
Även 7801 och 8403 kan läggas till.
Citat från: Anders Lundén skrivet 28 mars 2017, 11:39:32 AM
Tack för kompletteringar om 8879 o 8881. Kan man misstänka att XCP871 är 8884 då?
Även 8182 sågs ute igår, f.d Keolis 6009.
BHK014 blev då överförd till Arriva o påställd igår, misstänkte att det var så. Men överföringen syns inte publikt förrän efter 19.30 när Transportstyrelsen göra sina datakörningar.
// Anders
Xcp871 är 8884! - finns nu också 8876 som är ännu en Solaris, finns det minst fem stycken nu? 8876 är f.ö. RDU319 och 8874 är SOR889 som gissat!
Jag har även observerat Täbybussar som tomkört på Essingeleden, bla 7605 och 7202, men även dessa kanske har flyttat till Lunda?
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 mars 2017, 07:23:24 AM
Jag har även observerat Täbybussar som tomkört på Essingeleden, bla 7605 och 7202, men även dessa kanske har flyttat till Lunda?
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Vad jag har förstått det som är det alla Arriva garage i Stockholm som kör, Ekerös 8414 har kört, Råsta med 7802, Lunda med dem flesta och Norrort också med dem flesta
Arriva 8842 = f.d. Vårgårda 35 = WXS528
Även 7809 siktades idag. Är Solarisarna bara ute i morgonrusningen? Ännu har jag inte sett någon av dem på eftermiddagen.
Citat från: Tommy E skrivet 29 mars 2017, 16:53:37 PM
Även 7809 siktades idag. Är Solarisarna bara ute i morgonrusningen? Ännu har jag inte sett någon av dem på eftermiddagen.
Plåtade alla runt 14.30 igår så....
Citat från: Tommy E skrivet 29 mars 2017, 16:53:37 PM
Även 7809 siktades idag. Är Solarisarna bara ute i morgonrusningen? Ännu har jag inte sett någon av dem på eftermiddagen.
Lyckades få dem runt 15 - 16:00 i Måndags
Har uppdaterat listan i första inlägget med de kompletteringar som kommit.
Här är de bussar som obeserverats på Tvbärbane-ersättningen vid lite "snabbkoll".
Lördag 25/3:
7032
7172
7613
7630
7632
7646
7648
7801
7802
7807
7809
8403
8409
8412
8414
8415
8800
8824
Måndag 27/3:
7007
7009
7032
7172
7187
7631
7801
7802
7807
7809
7810
8182
8403
8800
8805
8806
8808
8811
8824
8880
8882
8883
BHK014
Torsdag 30/3:
7009
7172
7802
7809
8182
8806
8808
8809
8811
8824
8872
8879
8881
8883
8884
UTA791
Absolut inte komplett men det är de jag obeserverat resp dag.
Har Lunda plats för så många ledbussar? De har ju inga led alls i vanliga fall...
// Anders
Bra initiativ! Fyller på med mina egna observationer från idag. 8875 är en Solaris med reg.nr EPA088, tror inte att den har nämnts i tråden.
Citat från: Anders Lundén skrivet 30 mars 2017, 17:19:29 PM
Torsdag 30/3:
7007
7009
7032
7172
7173
7175
7802
7809
7810
8182
8403
8806
8808
8809
8810
8811
8824
8872
8874
8875
8879
8880
8881
8883
8884
BHK014
BPT082
UTA791
Citat
Har Lunda plats för så många ledbussar? De har ju inga led alls i vanliga fall...
// Anders
Nej, Jag har iaf hört att man byggt en tillfällig depåuppställning i Lunda för alla ersättningsbussar.
Står tre stycken av dessa f.d. Bliva 80xx på Täbygaraget och verkar vara redo för att komma ut i Trafik nästa vecka. Nummer 8854-56
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 mars 2017, 07:23:24 AM
Jag har även observerat Täbybussar som tomkört på Essingeleden, bla 7605 och 7202, men även dessa kanske har flyttat till Lunda?
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Det är ju inga Täbybussar egentligen.
Citat från: buskörare skrivet 01 april 2017, 01:08:47 AM
Det är ju inga Täbybussar egentligen.
7605 är fortfarande utlånad till Täby.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 april 2017, 18:12:17 PM
7605 är fortfarande utlånad till Täby.
Ja, men nu flyttas det ju rätt vilt så det är nog svårt att "stationera" dom fast någonstans. Att den varit hos oss betyder ju inte att den är kvar där.
Citat från: buskörare skrivet 01 april 2017, 19:13:37 PM
Ja, men nu flyttas det ju rätt vilt så det är nog svårt att "stationera" dom fast någonstans. Att den varit hos oss betyder ju inte att den är kvar där.
Just idag är den fortfarande kvar i Täby. Såg den köra in i depån i Åkerby i eftermiddags.
Listan uppdaterad med 8878 = BHK 014 (Tjörnbussen)
Citat från: J0han skrivet 31 mars 2017, 00:41:21 AM
Nej, Jag har iaf hört att man byggt en tillfällig depåuppställning i Lunda för alla ersättningsbussar.
Det är snarare så att samtliga ledvagnar står på uppställningsplatsen och så har man flyttat Lunda's "original vagnar" (kort och boogie vagnar) upp till verkstadsplan som då fungerar som en extra uppställningsplats.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
UTA691 - 8857
UTA716 - 8856
XWA781 - 8853
SUS433 - 8862
BPT082 - 8832
Samtliga är med på Lunda's fleet lista för ersättningstrafiken.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat från: robbanswe skrivet 06 april 2017, 18:37:53 PM
UTA691 - 8857
UTA716 - 8856
XWA781 - 8853
SUS433 - 8862
BPT082 - 8832
Samtliga är med på Lunda's fleet lista för ersättningstrafiken.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för korrigeringar, men petiimetern här kan inte låta bli och säga att det finns inga genitiv-s i svenskan. Så det heter Lundas, inte Lunda's - det är engelska/amerikanska. Så det heter inte heller t.ex. Petter's, Lina's och liknande.
Citat från: virtual1 skrivet 06 april 2017, 21:29:14 PM
Tack för korrigeringar, men petiimetern här kan inte låta bli och säga att det finns inga genitiv-s i svenskan. Så det heter Lundas, inte Lunda's - det är engelska/amerikanska. Så det heter inte heller t.ex. Petter's, Lina's och liknande.
Jaaaaja ingen svenska lektion ;-) , då är vi på fel forum
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat från: robbanswe skrivet 06 april 2017, 21:31:37 PM
Jaaaaja ingen svenska lektion ;-) , då är vi på fel forum
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror inte du går in på forum som ger svenskalektioner, så då passar man på då tillfälle ges ;)
Citat från: robbanswe skrivet 06 april 2017, 18:37:53 PM
UTA691 - 8857
UTA716 - 8856
XWA781 - 8853
SUS433 - 8862
BPT082 - 8832
Tackar! :) Har du möjligtvis sett något nummer på UTA791?
Citat från: virtual1 skrivet 06 april 2017, 21:29:14 PM
Tack för korrigeringar, men petiimetern här kan inte låta bli och säga att det finns inga genitiv-s i svenskan.
Citat från: virtual1 skrivet 06 april 2017, 21:33:05 PM
Tror inte du går in på forum som ger svenskalektioner, så då passar man på då tillfälle ges ;)
Kan inte låta bli
att påpeka det, men
petiimetern får kanske ta några
svensklektioner själv... ;) :P
Citat från: Tommy E skrivet 07 april 2017, 09:19:33 AM
Tackar! :) Har du möjligtvis sett något nummer på UTA791?
Vi ska se här,
UTA791 - 8859
UTA806 - 8855
UTA836 - 8858
UTA851 - 8854
UTA906 - 8861
WSK466 - 8833
UOT564 - 8860
Skickat från min iPhone med Tapatalk
TTJ046 - 8835
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat från: robbanswe skrivet 07 april 2017, 23:14:13 PM
TTJ046 - 8835
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Alla dessa är väl inte ute i trafik ännu dock?
Citat från: virtual1 skrivet 08 april 2017, 08:39:08 AM
Alla dessa är väl inte ute i trafik ännu dock?
Stämmer.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
8879-8884 ägs Inte av Arriva. Bussarna har bara fått numren tilldelade då Junior & Company kör åt Arriva.
Tror Anders han har tid att uppdatera denna lista nu med den info som getts i tråden?
Listan uppdaterad. Men ej komplett, nummerhjälp behövs :)
Jag har sett en 8700LE med Invartie 8837, dock osäker vilken det var då jag ändast lyckades se Invartiet :/
Arriva 8184 XOS857 har nu även börjat köra ersättning (22B), så antar att Arriva även fyller upp andra serier än 88xx?
XOT 038 - fd Keolis 6005 - Arriva 8179. På 22B 30/4.
Citat från: J0han skrivet 02 maj 2017, 05:49:19 AM
Arriva 8184 XOS857 har nu även börjat köra ersättning (22B), så antar att Arriva även fyller upp andra serier än 88xx?
Citat från: Hobgoblin skrivet 02 maj 2017, 10:43:28 AM
XOT 038 - fd Keolis 6005 - Arriva 8179. På 22B 30/4.
Dessa har redan varit en hos Arriva en gång, nämligen förra gången det var ersättningstrafik för Roslagsbanan! De har helt enkelt kvar sina gamla inventarienummer, och lyckligtvis även registreringsnumren trots att de har varit nere i Tyskland och vänt. :P
(http://tommy.enefalk.se/bussar/album/Sverige/Arriva/8179/1.jpg)
(http://tommy.enefalk.se/bussar/album/Sverige/Arriva/8184/1.jpg)
Citat från: Mr.Omsi skrivet 31 mars 2017, 17:13:35 PM
Står tre stycken av dessa f.d. Bliva 80xx på Täbygaraget och verkar vara redo för att komma ut i Trafik nästa vecka. Nummer 8854-56
Såg 8855 i Danderyds sjukhus idag skyltad "22X Liljeholmen". Kör Täby också ersättning på tvären?
Citat från: igel skrivet 04 maj 2017, 20:02:39 PM
Såg 8855 i Danderyds sjukhus idag skyltad "22X Liljeholmen". Kör Täby också ersättning på tvären?
Dom har nog inte hunnit lägga in skyltkoder och utropen i Mobitec apparaten ännu
Listan på förstasidan uppdaterad.
// Anders
Också på Linje 22B den 4/5:
CDD 149 - Junior & Co 2336 fd Keolis 6363 och
BFS 826 - Junior & Co 2334 fd Keolis 6361.
Tror inte dom har redovisats någon annanstans? /H
Citat från: Hobgoblin skrivet 06 maj 2017, 19:10:56 PM
Också på Linje 22B den 4/5:
CDD 149 - Junior & Co 2336 fd Keolis 6363 och
BFS 826 - Junior & Co 2334 fd Keolis 6361.
Tror inte dom har redovisats någon annanstans? /H
Såg 2334 sent i går kväll vid friends arena med texten 'tvärbaneersättning' eller liknande.
2334 stod kvar vid Ballongbergen när jag passerade med pendeln vid 9-tiden i morse.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Nu har även Arriva 8185 dykt upp, men detta är inte samma 8185 som vid den tidigare ersättningstrafiken! Den gången var det XOS931 (f.d. Keolis 6015) som hade numret 8185, men nu är det XOT022 (f.d. Keolis 6016) som har fått samma nummer. Det var rena turen att jag tog en bild på bussen, för 8185 hade jag ju redan fotat... :P
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2017/05/06/bild3.jpg)
XOS812 - 8176
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har fd GUB masat sig ut ännu?
6153 TPM073, en Scala från Halmstad saknas i listan på sidan 1
Citat från: Bussmicke skrivet 11 maj 2017, 22:47:25 PM
Har fd GUB masat sig ut ännu?
Nej inte ännu, men det lär dom väl göra när Solnagrenen stängs av och det behövs ännu flera bussar
Citat från: J0han skrivet 12 maj 2017, 13:23:28 PM
Nej inte ännu, men det lär dom väl göra när Solnagrenen stängs av och det behövs ännu flera bussar
När sker det?
Citat från: J0han skrivet 12 maj 2017, 13:23:28 PM
Nej inte ännu, men det lär dom väl göra när Solnagrenen stängs av och det behövs ännu flera bussar
Dock bör det ju bli en del "ordinarie" bussar lediga då och fram till mitten av augusti, så det blir gissningsvis inte så många fler udda fåglar just då.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 maj 2017, 20:24:03 PM
Dock bör det ju bli en del "ordinarie" bussar lediga då och fram till mitten av augusti, så det blir gissningsvis inte så många fler udda fåglar just då.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Roslagsbanans Österskärsgren stängs ju också av.
Under Juli månad skall det vara som flest "utsocknes bussar" i trafik. Visst att man har några ordinarie bussar som är sommarlediga men det räcker nog inte på långa vägar :)
Utöver Roslagsbanans Kårsta-gren och tvärbanans Sickla-gren som redan idag är avstängda så stänger man i slutet av juni av följande som Arriva skall köra:
23 juni - Hela Österskärsgrenen på Roslagsbanan
26 juni - Hela Tvärbanan (Solna-grenen)
26 juni - Hela Saltsjöbanan
Utöver detta stänger man även av pendeltågstrafiken på sträckan Sundbyberg-Barkarby 11/7-24/8 samt Stockholm C-Älvsjö 26/6-3/7. Allt detta skall så klart också ersättas med buss, dock lär det inte vara Arriva som kör detta utan främst Nobina och Junior & Co m.fl.?
"Ny" buss på Tvärbanan idag 8850 BBG903 en Västtrafiklackad Volvo-led.
Vågar vi gissa att den f.d GUB-bussen som aldrig använts inte heller kommer bli 8850 som jag skrev i första listan?!
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 30 maj 2017, 21:34:03 PM
"Ny" buss på Tvärbanan idag 8850 BBG903 en Västtrafiklackad Volvo-led.
// Anders
8850 - BBG 903 = fd. Transdev 71.
Citat från: Mikey skrivet 16 maj 2017, 17:07:28 PM
Under Juli månad skall det vara som flest "utsocknes bussar" i trafik. Visst att man har några ordinarie bussar som är sommarlediga men det räcker nog inte på långa vägar :)
Utöver Roslagsbanans Kårsta-gren och tvärbanans Sickla-gren som redan idag är avstängda så stänger man i slutet av juni av följande som Arriva skall köra:
23 juni - Hela Österskärsgrenen på Roslagsbanan
26 juni - Hela Tvärbanan (Solna-grenen)
26 juni - Hela Saltsjöbanan
Utöver detta stänger man även av pendeltågstrafiken på sträckan Sundbyberg-Barkarby 11/7-24/8 samt Stockholm C-Älvsjö 26/6-3/7. Allt detta skall så klart också ersättas med buss, dock lär det inte vara Arriva som kör detta utan främst Nobina och Junior & Co m.fl.?
Ja, det är ju Nobina som har avtalet när det gäller pendeltågsersättningen. De brukar ju dock vara flitiga med att använda underleverantörer. Dock mycket sällan från de andra två stora bolagen på SL-marknaden.
Sedan kräver ju inte Solnagrenen på Tvärbanan så många fordon. Det är nog ganska marginellt. Utmaningen ligger nog snarast i Saltsjöbanan och Österskärsgrenens behov som nog inte täcks av sommarlediga fordon. Det är ju också stor skillnad mellan trafikområdena där. Lunda och Råsta kan nog inte lösgöra så många fordon under sommaren, medan det borde se lite bättre ut i Norrort. Överlag är det ju dock sommarinskränkningarna nuförtiden rätt måttliga i Stockholmsområdet. Däremot bör ju Arriva kunna lösgöra bussar från andra avtalsområden i landet, och en del från Märsta och Ekerö.
Citat från: Lars_L skrivet 31 maj 2017, 06:36:21 AM
Däremot bör ju Arriva kunna lösgöra bussar från andra avtalsområden i landet, och en del från Märsta och Ekerö.
Arriva har ju bara Halmstad utöver Sthlm, så inte så mkt att hämta där...
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Junior%20&%20Company%20YGC161,%20fd%20Nobina%206463%20XNT499,%20Olaus%20Magnus%20v%e4g,Johanneshov%202017-05-12.jpg)
Denna skall in i listan på sidan 1, vet inget Arrivanummer än.
Citat från: Bussmicke skrivet 01 juni 2017, 02:19:43 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Junior%20&%20Company%20YGC161,%20fd%20Nobina%206463%20XNT499,%20Olaus%20Magnus%20v%e4g,Johanneshov%202017-05-12.jpg)
Denna skall in i listan på sidan 1, vet inget Arrivanummer än.
Är det Vinkeln eller är den Nylackerad?
I dag syntes en ny förmåga på 22B under eftermiddagen: 8186 - som de övriga 817x och 818x en Scanialedvagn. La dock inte regnr:et på minnet, men är säkert som de övriga en gammal Keolis.
Jag såg vad som såg ut att vara en äldre röd Vest boggi när jag passerade Danderyd i bilkö igår, men eftersom det var ett plank mellan mig och terminalen gick det inte att se inventarienumret.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juni 2017, 17:25:08 PM
Jag såg vad som såg ut att vara en äldre röd Vest boggi när jag passerade Danderyd i bilkö igår, men eftersom det var ett plank mellan mig och terminalen gick det inte att se inventarienumret.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Om man räknar bort boogin, så rullar röda trotjänaren 9025 från Rimbo varje vardag på RB-ersättningen, tillsammans med andra kollegor.
Någon boogivagn med Vestkaross har jag då inte sett på 27an (men det är ju ingen garanti för att någon sådan inte finns).
Busline Tumba har en SL-röd Vest V25 boggi med reg-nr KGG548 som har smugit runt i länet sista tiden (påställd i april). Jag vet dock inte mer precist vad den kör för, har inte sett den på ersättning iaf.
Då var det förmodligen den jag såg, den var definitivt längre än 12-13m och hade minst en "mjölkig" ruta på vänster sida och det tror jag inte om Fridströms som brukar ha god ordning på sina fordon.
Hej !
Fridströms 9027/ALO 862 (Arriva 8843) är avställd 2017-06-07.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 10 juni 2017, 15:30:41 PM
Hej !
Fridströms 9027/ALO 862 (Arriva 8843) är avställd 2017-06-07.
Mvh Peter Ö
[/quote
Finns arrivanumrena att skåda nånstans på bussarna?
Citat från: Peter Öden skrivet 10 juni 2017, 15:30:41 PM
Fridströms 9027/ALO 862 (Arriva 8843) är avställd 2017-06-07.
Står på verkstad och väntar på några få reservdelar från Volvo. Avställd pga lång leveranstid av delar. (Hade kanske rentav gått snabbare att få delar om den vore av ett utländskt märke?)
Citat från: virtual1 skrivet 10 juni 2017, 17:56:03 PM
Finns arrivanumrena att skåda nånstans på bussarna?
Nej, de existerar bara i Arrivas interna register.
8851 ASE735 finns nu hos Lunda
Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2017, 18:58:01 PM
Står på verkstad och väntar på några få reservdelar från Volvo. Avställd pga lång leveranstid av delar. (Hade kanske rentav gått snabbare att få delar om den vore av ett utländskt märke?)
Volvo bussar är i praktiken lika utländskt som många andra stora märken idag.
Det finns ingen svensk tiilverkare av större bussar idag, men både Volvo och Scania bygger väl sina chassin i Sverige fortfarande?
Däremot byggs ju resten av bussen hos dessa tillverkares fabriker främst i Polen, så den slutliga produkten som rullar på Svenska vägar kan ju sägas vara delvis Svensk.
Däremot har nog ingen tillverkare något större reservdelslager i Sverige varför det lätt kan bli som det blev för Fridströms buss i detta fall.
Jag har ett relativt färskt minne där Keolis fick ha en likadan buss avställd i nästan tre månader eftersom Volvo inte klarade att få fram rätt vridstång till framdörren.
I ett annat fall fick man bygga en ny torpedvägg i den egna verkstaden eftersom Scania inte klarade att få fram rätt plåtbit för ändamålet.
Det finns säkert fler exempel, men kontentan är nog oavsett tillverkare att det blir väntetider om man vill ha en del som inte vanligen omsätts i så stora mängder eftersom det kostar att ha delar liggande på en lagerhylla.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Visst behöver man inte ha ett rejält reservdelslager i Sverige, men någonstans inom EU bör man väl ha det, samt ett utbyggt fraktnät. Inte ska det ta flera månader att få upp en rattstång, en dörr eller rentav en ruta till en kund? Tänk hur snabbt Volvos Personvagnars varumärke skulle störtdyka om alla ägare av nyare bilar skulle behöva vänta samma tider på sina reservdelar, om de lämnat in bilen på märkesverkstaden.
Citat från: Ersa skrivet 14 juni 2017, 15:42:08 PM
Visst behöver man inte ha ett rejält reservdelslager i Sverige, men någonstans inom EU bör man väl ha det, samt ett utbyggt fraktnät. Inte ska det ta flera månader att få upp en rattstång, en dörr eller rentav en ruta till en kund? Tänk hur snabbt Volvos Personvagnars varumärke skulle störtdyka om alla ägare av nyare bilar skulle behöva vänta samma tider på sina reservdelar, om de lämnat in bilen på märkesverkstaden.
Så länge det inte är någon riktigt superudda detalj så tycker jag att Evobus leveranstider är helt acceptabla, tre dagar för en skärm från Tyskland t.ex
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juni 2017, 16:17:39 PM
Så länge det inte är någon riktigt superudda detalj så tycker jag att Evobus leveranstider är helt acceptabla, tre dagar för en skärm från Tyskland t.ex
Jo, och är man van med den nivån, kan man nog bli lite förvånad över Volvos och Scanias service. Men här i forumet kanske många skribenter tycker att flera månader är helt normalt? :P
Nja, det beror som sagt på vad man skall ha.
En skärm eller en motordel går oftast att få fram på något dygn från Belgien där bla Scania och Volvo har en stor del av sitt lager.
Tillverkarnas intresse att tillhandahålla "udda" reservdelar brukar avta med ålder.
Jag minns från min tid i Norrtälje att mekarna mer än en gång fick köpa delar hos Mekonomen för att hålla Vegorna rullande.
Detta med lagerföring är idag något av en "akilleshäl" i flera branscher.
Inte heller personbilsverkstäderna har något större intresse av att hålla sig med lager för utgångna modeller.
Lämnar du in exempelvis en tio år gammal V70 som är en relativt vanlig bil hos en märkesverkstad kan du nog räkna med att verkstaden har de vanligaste delarna hemma, men behöver du någon del som inte byts så ofta blir det nog viss väntetid även där.
Den stora skillnaden mellan bilar och bussar är dels de tillverkade volymerna och dels att personbilsreparationer har en tendens att vara av mer planerat slag vilket ökar möjligheterna för verkstaden att i förväg beställa hem de delar som skall bytas.
I kollektivtrafikens värld har det en tendens att bli mer akuta reparationer vilket gör att man måste göra en avvägning mellan kostnaden för att hålla sig med eget reservdelslager trots pressade marginaler mot tillgängligheten för fordonsflottan.
Nu börjar vi dock komma ganska långt från Arrivas ersättningsbussar... 😉
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Citat från: Anders Lundén skrivet 21 april 2017, 19:35:23 PM
Listan uppdaterad. Men ej komplett, nummerhjälp behövs :)
Dags att uppdatera igen då:
8186 XOS981
8834 TTA196 Transdev 4975
8836 TTA160 Transdev 4967
8851 ASE735 GS Buss 250
Har de MAN Lion's City från GUB som skulle fått 88xx-nummer bara existerat på pappret?
Det har kommit fler B9S, fd Keolis, till Täby i 88xx-serien.
Arriva Keolis
8863 - 6339
8864 - 6340
8865 - 6341
8866 - 6342
8867 - 6338
Finns det fler?
Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2017, 12:42:05 PM
Det har kommit fler B9S, fd Keolis, till Täby i 88xx-serien.
Arriva Keolis
8863 - 6339
8864 - 6340
8865 - 6341
8866 - 6342
8867 - 6338
Finns det fler?
Nej, bara 5 stycken har kommit till garaget
Är de permanenta eller tillfälliga?
Skickat från min SGP771 via Tapatalk
Med tanke på inköpet av sprillans bussar har jag svårt att tro att dom blir permanenta.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2017, 23:48:12 PM
Är de permanenta eller tillfälliga?
Skickat från min SGP771 via Tapatalk
Skulle tro att 8805-8811 är de enda i 88-serien som har chans att stanna, de är dessutom nyare än 8863-8867
Citat från: Mr.Omsi skrivet 04 oktober 2017, 10:35:08 AM
Skulle tro att 8805-8811 är de enda i 88-serien som har chans att stanna, de är dessutom nyare än 8863-8867
Men 8863-8867 är nylackade och har dessutom biljettmaskiner, så det känns inte som de ska försvinna snart igen.
Det har nog inte så stor betydelse för hur långvariga bussarna blir då de rustades upp innan Arriva tog över dem.
Biljettmaskiner och Buss-PC fanns även hos Keolis, så det var bara att montera tillbaka de maskiner som togs bort när bussarna lämnade Keolis.
Buss-PC och biljettmaskiner tillhandahålls ju av SL.
Jag har inte kollat, men jag kan tänka mig att Arriva hyr dessa bussar.
Det enda Arriva lär ha behövt betala för är deras egen utrustning som alkolås, greenbox och trafikanträknare.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 oktober 2017, 18:12:02 PM
Det har nog inte så stor betydelse för hur långvariga bussarna blir då de rustades upp innan Arriva tog över dem.
Biljettmaskiner och Buss-PC fanns även hos Keolis, så det var bara att montera tillbaka de maskiner som togs bort när bussarna lämnade Keolis.
Buss-PC och biljettmaskiner tillhandahålls ju av SL.
Jag har inte kollat, men jag kan tänka mig att Arriva hyr dessa bussar.
Det enda Arriva lär ha behövt betala för är deras egen utrustning som alkolås, greenbox och trafikanträknare.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Jo, Arriva leasar dem av Nordea Bank, Åkte även med min kompis som kör hos Arriva, vi hade 8864, och där har Keolis stora touch-skärm ej tagits bort, ser lite lustigt ut ;D
8805-8811 är nu sålda t. Busmarket