Jag har tittat på filmen "Trafikproblem i Stockholm " (1957) - och där ser vi att bussen har en konduktör - scenen finns vid tidpukten 8:26 in i filmen.
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=pYuCbQJkxGo&t=234s
/LYR
Bild borttagen av admin då det är oklart med upphovsrätten.
Trevlig film... :)
...och det var trångt på gatorna redan då.
Men konduktrisen ombord på Capitolen var väl en "trivselfaktor" enbart för att förstärka filmscenens positiva budskap...
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 21 mars 2017, 14:52:35 PM
Trevlig film... :)
...och det var trångt på gatorna redan då.
Men konduktrisen ombord på Capitolen var väl en "trivselfaktor" enbart för att förstärka filmscenens positiva budskap...
/ M v h Walle
Bild borttagen av admin då det är oklart med upphovsrätten.
[/quote]
Nej, jag minns att åtminstone en del av de första Capitolernas konduktörsplats som var ett särskilt bås, var bemannad en period - det gällde även H20 (Volvo), men på filmen ser vi tydligt på bakrutorna att det rör sig om just en Capitol.
/LYR
Jaha ja, där ser man...
Jag har alltid trott att enmansbetjäningen var definitiv ombord på SS-Capitolerna när de sattes i trafik.
Man lär sig inte sällan något nytt här på forumet... :)
/ M v h Walle
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/capitol-konduktrs-bs_zpsougfjaid.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/capitol-konduktrs-bs_zpsougfjaid.jpg.html)
Här ser man på typbeskrivningen av H22 daterad den 1.7.63, att konduktörsplatsen är inritad strax till höger om ingångsdörrarna.
När den senare togs bort har jag inga uppgifter om.
/LYR
Informativt dokument :)...
...som stämmer väl med kameravinkeln i filmen...
/ M v h Walle