Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bernt Talbrant skrivet 14 mars 2017, 23:54:07 PM

Titel: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 14 mars 2017, 23:54:07 PM
På tisdagen mötte jag återigen Nobina 3613 på Trandaredsgatan. Denna gång hade jag tid att försöka få bild på den så via närmaste rondell följde jag efter och kom ifatt den då den stannat vid en hållplats. Bilderna är långt ifrån bra men det var vad som gick att få till då. Fler möjligheter lär ju ges framöver...

(http://i63.tinypic.com/2mg02tk.jpg)
Nobina 3613 på Trandaredsgatan i Borås.

(http://i64.tinypic.com/zsn1uv.jpg)
Här är den på väg från Trandaredsgatan in på Hansinggatan.
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: virtual1 skrivet 15 mars 2017, 07:18:48 AM
Ok, denna är ju märkt 3613. Så vad är egentligen 923xx för udda påhitt av märkning då? Man lär ju inte bara använda radionummer på övertagna bussar?!
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 15 mars 2017, 08:11:31 AM
Jag såg den på väg ut från garaget i måndags .   Märkningen är ju som sagt inte lika som de ommärkta B-L bussar 
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 15 mars 2017, 14:47:44 PM
Kan tillägga att idag den 14 mars sågs även Nobina 3715 i Borås, så vitt jag hann se märkt på samma sätt som 3613. Detta är en MAN A26 CNG,  YEL138.
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 17 mars 2017, 00:07:06 AM
Det blev ytterligare några bilder på rubricerade buss på torsdagen. Denna gång på Skillingsgatan.

(http://i63.tinypic.com/10qgzrb.jpg)

(http://i65.tinypic.com/2dahnwp.jpg)
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 18 mars 2017, 20:15:29 PM
Ledbuss fanns redan 1991 på prov i Borås då Swebus provade på linje 150   Bra jobbat Nobina som behöver 25 år för att konstatera det går att köra ledbuss genom  staden !! 
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Walter skrivet 18 mars 2017, 21:28:01 PM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 mars 2017, 20:15:29 PM
Ledbuss fanns redan 1991 på prov i Borås då Swebus provade på linje 150   Bra jobbat Nobina som behöver 25 år för att konstatera det går att köra ledbuss genom  staden !!

Har Nobina kört trafiken i 25år?
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 18 mars 2017, 22:11:35 PM
Nej men företaget har väl kört buss här sedan minst 1951 genom staden då SJ biltrafik köpte upp Pontus Eliassons åkeri som hade linjen Vårgårda-Fristad-Borås ? Även om dem inte kört stadstrafiken så har dem kört i genom staden med linje 150 som då gick via SÖT och ut på Allegatan!!  minst 3 månader med ledbuss enligt en gammal förare som jag talade med nu i kväll!
3 månader är tillräckligt på SÖT och Allegatan för få uppfattningen att dem leker .!!  rent lek är det!  Kunskapen finns redan i bolaget med ledbussar och har så funnits sedan mer än 40 år tillbaka!
Rent trams dem sysslar med i Borås just nu anser jag ! Det är inte svårare köra en ledbuss än en boggibuss!
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 18 mars 2017, 22:39:34 PM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 mars 2017, 20:15:29 PM
Ledbuss fanns redan 1991 på prov i Borås då Swebus provade på linje 150   Bra jobbat Nobina som behöver 25 år för att konstatera det går att köra ledbuss genom  staden !!

Ja man hade vagn 2266 (Volvo B10M-55 led/Säffle '83) på prov under en period. Jag har bild på den men kan f n inte visa den.

Den "utbildning" som nu genomförs verkar f ö bestå i att man får köra en slinga som omfattar stopp vid någon hållplats, körning i rondeller och några vanliga korsningar. Det handlar nog lika mycket om att bekanta sig med busstypen som något annat.
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Walter skrivet 19 mars 2017, 09:00:07 AM
Inte heller BL har trott på ledbussar.

Omfattningen av "tramset" kan också vara ett resultat av fackliga förhandlingar och som Bernt skriver att vänja sig vid busstypen.
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 19 mars 2017, 09:27:05 AM
Att det ska bli en sådan uppståndelse bara för några ledbussar kommer till Borås!
Det med ledbuss verkar vara stora grejer i Borås. Alla jag pratar med tjatar om detta. Att de ska få köra ledbuss och att det ska bli kul. Som om de ska flyga till månen. Är som något mycket stort underverk skulle ske!
Dem kör med ledbussar i städerna både mot Öst ( Jönköping) och Väst ( Göteborg) och där är det och har aldrig varit någon stor sak!
Även i lila Skövde rullade det ledbussar ett tag
vad är det som är så speciellt med just Borås är det någon här som kan svara på det?
Nyhetens behag kanske? 


Vad har facket med det att göra?
Företaget leder och fördelar arbetet om det inte passar gå hem!
Nobina har blivit rena skämtet från att för 10 år sedan varit ett företag i världsklass! det är mycket ledsamt!
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: homer skrivet 19 mars 2017, 11:08:25 AM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 mars 2017, 09:27:05 AM
Att det ska bli en sådan uppståndelse bara för några ledbussar kommer till Borås!
Det med ledbuss verkar vara stora grejer i Borås. Alla jag pratar med tjatar om detta. Att de ska få köra ledbuss och att det ska bli kul. Som om de ska flyga till månen. Är som något mycket stort underverk skulle ske!
Dem kör med ledbussar i städerna både mot Öst ( Jönköping) och Väst ( Göteborg) och där är det och har aldrig varit någon stor sak!
Även i lila Skövde rullade det ledbussar ett tag
vad är det som är så speciellt med just Borås är det någon här som kan svara på det?
Nyhetens behag kanske? 


Vad har facket med det att göra?
Företaget leder och fördelar arbetet om det inte passar gå hem!
Nobina har blivit rena skämtet från att för 10 år sedan varit ett företag i världsklass! det är mycket ledsamt!

för mig som inte bor i Borås, kan någon berätta var uppståndelsen är? de finns inga länkade tidningsartiklar och ingen annan än du som skriver om de.
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 19 mars 2017, 11:46:18 AM
Bland förarna och dess omgivning är denna händelse mycket het
Jag som bor på orten men kör på en annan ort hör dagligen detta både mun mot mun  men även i andra sociala medier
Det är enda som snackas nu i förarkåren verkar det som ...
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Hannes L skrivet 19 mars 2017, 13:09:34 PM
Förlåt en som inte är jättekunnig på MAN! Har dessa vagnar 100% låggolv, eller har de trappor bakom det tredje dörrparet likt Keolis 22xx-vagnar i Göteborg?
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2017, 13:21:03 PM
Citat från: Hannes L skrivet 19 mars 2017, 13:09:34 PM
Förlåt en som inte är jättekunnig på MAN! Har dessa vagnar 100% låggolv, eller har de trappor bakom det tredje dörrparet likt Keolis 22xx-vagnar i Göteborg?

Enligt MAN:s hemsida är A21 låggolv standardbuss, A23 låggolv ledbuss och A26 låggolv boggibuss. Så efter vad själva uppger skall det vara låggolv i hela bussen och inte bara i främre delen. Det är dessa modeller som säljs till Borås. Jag är dock osäker på om det blir några nya A21 eller man skall nöja sig med de åtta man tar över från Borås Lokaltrafik. Det har varit olika uppgifter om den saken.

Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 19 mars 2017, 13:29:14 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2017, 13:21:03 PM
Enligt MAN:s hemsida är A21 låggolv standardbuss, A23 låggolv ledbuss och A26 låggolv boggibuss. Så efter vad själva uppger skall det vara låggolv i hela bussen och inte bara i främre delen. Det är dessa modeller som säljs till Borås. Jag är dock osäker på om det blir några nya A21 eller man skall nöja sig med de åtta man tar över från Borås Lokaltrafik. Det har varit olika uppgifter om den saken.

Det finns inga förregistrerade MAN A21 så det verkar inte komma några nya sådana, åtminstone inte just nu.
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 19 mars 2017, 13:45:26 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2017, 13:21:03 PM
Enligt MAN:s hemsida är A21 låggolv standardbuss, A23 låggolv ledbuss och A26 låggolv boggibuss. Så efter vad själva uppger skall det vara låggolv i hela bussen och inte bara i främre delen. Det är dessa modeller som säljs till Borås. Jag är dock osäker på om det blir några nya A21 eller man skall nöja sig med de åtta man tar över från Borås Lokaltrafik. Det har varit olika uppgifter om den saken.
Fast "låggolv ledbuss" innebär ju just att det är låggolv fram till sista dörren. Det är ju i princip bara Scania som tillverkar ledbussar med låggolv i hela bussen.
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: John P skrivet 21 mars 2017, 23:31:06 PM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 mars 2017, 09:27:05 AM
Att det ska bli en sådan uppståndelse bara för några ledbussar kommer till Borås!
Det med ledbuss verkar vara stora grejer i Borås. Alla jag pratar med tjatar om detta. Att de ska få köra ledbuss och att det ska bli kul. Som om de ska flyga till månen. Är som något mycket stort underverk skulle ske!
Dem kör med ledbussar i städerna både mot Öst ( Jönköping) och Väst ( Göteborg) och där är det och har aldrig varit någon stor sak!
Även i lila Skövde rullade det ledbussar ett tag
vad är det som är så speciellt med just Borås är det någon här som kan svara på det?
Nyhetens behag kanske? 


Vad har facket med det att göra?
Företaget leder och fördelar arbetet om det inte passar gå hem!
Nobina har blivit rena skämtet från att för 10 år sedan varit ett företag i världsklass! det är mycket ledsamt!

Om nu ledbuss testades 1991 så är det över 25 år sedan... Många av förarna hade nog inte ens körkort för bil då, en del var inte ens födda och är trafikmiljön helt sig lik sedan över 25 år tillbaka?
När man tar körkort för buss så är det nog rätt ovanligt ( i alla fall utanför storstadsområdena) att man får övningsköra med ledbuss. Även om du säger att det inte är svårare att köra ledbuss än boggi så är det ju i alla fall  lite olikheter att tänka på i handhavandet av fordonet jämfört med normal-och-boggibussar ( när man kör ut från hållplats, backning m.m).  Om jag går till mig själv så har jag aldrig kört ledbuss och om jag skulle börja köra ledbuss skulle jag självklart vilja ha en gedigen introduktion INNAN jag börjar köra i " skarpt läge",  att få en teoretisk genomgång räcker inte !
Fackligt krav eller ej, det är väl rimligt att man får en praktisk introduktion på fordonen, när det nu är en helt ny fordonstyp för många, det är ju dessutom en del förändrade linjesträckningar så även det är ju något som förarna måste kunna!
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 21 mars 2017, 23:56:13 PM
Citat från: John P skrivet 21 mars 2017, 23:31:06 PM
Om nu ledbuss testades 1991 så är det över 25 år sedan... Många av förarna hade nog inte ens körkort för bil då, en del var inte ens födda och är trafikmiljön helt sig lik sedan över 25 år tillbaka?
När man tar körkort för buss så är det nog rätt ovanligt ( i alla fall utanför storstadsområdena) att man får övningsköra med ledbuss. Även om du säger att det inte är svårare att köra ledbuss än boggi så är det ju i alla fall  lite olikheter att tänka på i handhavandet av fordonet jämfört med normal-och-boggibussar ( när man kör ut från hållplats, backning m.m).  Om jag går till mig själv så har jag aldrig kört ledbuss och om jag skulle börja köra ledbuss skulle jag självklart vilja ha en gedigen introduktion INNAN jag börjar köra i " skarpt läge",  att få en teoretisk genomgång räcker inte !
Fackligt krav eller ej, det är väl rimligt att man får en praktisk introduktion på fordonen, när det nu är en helt ny fordonstyp för många, det är ju dessutom en del förändrade linjesträckningar så även det är ju något som förarna måste kunna!

Det var ju Swebus Borås som hade 2266 på prov då. Jag tror knappast någon som då jobbade där idag finns på Borås Lokaltrafik och ska börja köra åt Nobina inom kort. I vilket fall torde de vara extremt få.
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 22 mars 2017, 04:26:18 AM
Jag har inget minne av att ledbuss fanns i Borås och ändå körde jag i Borås .. Är väl för övrigt rätt självklart att förare ska få någon utbildning på en ny typ av buss . Det som är underligt är att enligt en kollega på B-L att de inte finns tillstånd att köra linje 1 sträckning utan de kör en runda Trandared -Hulta
Titel: SV: Nobina 3613 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 mars 2017, 08:32:21 AM
Citat från: John P skrivet 21 mars 2017, 23:31:06 PM
Om nu ledbuss testades 1991 så är det över 25 år sedan... Många av förarna hade nog inte ens körkort för bil då, en del var inte ens födda och är trafikmiljön helt sig lik sedan över 25 år tillbaka?
När man tar körkort för buss så är det nog rätt ovanligt ( i alla fall utanför storstadsområdena) att man får övningsköra med ledbuss. Även om du säger att det inte är svårare att köra ledbuss än boggi så är det ju i alla fall  lite olikheter att tänka på i handhavandet av fordonet jämfört med normal-och-boggibussar ( när man kör ut från hållplats, backning m.m).  Om jag går till mig själv så har jag aldrig kört ledbuss och om jag skulle börja köra ledbuss skulle jag självklart vilja ha en gedigen introduktion INNAN jag börjar köra i " skarpt läge",  att få en teoretisk genomgång räcker inte !
Fackligt krav eller ej, det är väl rimligt att man får en praktisk introduktion på fordonen, när det nu är en helt ny fordonstyp för många, det är ju dessutom en del förändrade linjesträckningar så även det är ju något som förarna måste kunna!

Om man tar körkort för buss på andra sätt än genom ett bussföretag som har just ledbussar på aktuell ort så är sannolikheten för att man får prova på ledbuss under körkortsutbildningen minimal för att inte säga obefintlig.

När jag flyttade från Söderhallen (Stockholm) till Råsta (Solna) 1985 fick jag två timmars genomgång på ledbuss.

På senare år (2000 talet) hände det att man fick hjälpa nyanställda att backa ut bussar från värmerampen och även att backa på linjen vid störningar, inte alls bra.

Att köra ledbuss rakt fram är ingen större skillnad mot en vanlig buss, när det ska svängas beror körsättet helt på om, det är stel bakaxel (vanligast idag) eller styrbar sådan.

Med styrbar sista axel håller man in mot refugen med mittaxeln medans man med stel sista axel håller ut för att den ska gå fri (den skär olika mycket i kurvan)

Med styrbar sista axel måste man också ta hänsyn till att sista axeln är motstyrande så att den går upp på trottoaren vid fullt hjulutslag om man står dikt mot kanten.

Att backa är som att backa en bil med kärra.

Ledbussarna från -60 och början på -70 talet var mer speciella.