Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Walter skrivet 11 mars 2017, 08:47:27 AM

Titel: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 11 mars 2017, 08:47:27 AM
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/tio-mekaniker-slar-larm-vi-fuskar-med-skanetrafikens-bussar (http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/tio-mekaniker-slar-larm-vi-fuskar-med-skanetrafikens-bussar)
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 11 mars 2017, 11:09:39 AM
Citat från: Walter skrivet 11 mars 2017, 08:47:27 AM
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/tio-mekaniker-slar-larm-vi-fuskar-med-skanetrafikens-bussar (http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/tio-mekaniker-slar-larm-vi-fuskar-med-skanetrafikens-bussar)

Ser att artikeln nu blivit låst för icke betalande men i huvudsak gå kritiken ut på att det snålas på reservdelar, besiktningar riggas och larmsystem kopplas bort, tvåor från besiktningen åtgärdas inte men släcks ändå då man själva är auktoriserade. Företaget säger att det inte stämmer och låter en oberoende besiktningsfirma kolla alla bussar som är inne och journalisten får ta del av resultatet som inte hittar något alarmerande på de sju bussar som är inne.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 11 mars 2017, 16:09:22 PM
http://web.archive.org/web/20170311081529/http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/tio-mekaniker-slar-larm-vi-fuskar-med-skanetrafikens-bussar
http://web.archive.org/web/20170311134037/http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/det-ar-bara-en-tidsfraga-innan-det-hander-en-olycka
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: pegee skrivet 11 mars 2017, 19:07:35 PM
Utan att ta ställning i sakfrågsn, så är förfarandet med upphandlad trafik ett elände.
Snålast vinner. Och det resonemanget kommer förr eller senare att gå ut över kvalitet
och underhållsarbetet.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Lars_L skrivet 12 mars 2017, 00:12:42 AM
Citat från: pegee skrivet 11 mars 2017, 19:07:35 PM
Utan att ta ställning i sakfrågsn, så är förfarandet med upphandlad trafik ett elände.
Snålast vinner. Och det resonemanget kommer förr eller senare att gå ut över kvalitet
och underhållsarbetet.

Nåja, nu verkar det ju gälla Bergkvaras turistbussar också och de är ju inte i upphandlad trafik direkt. Verkar ju inte så smart att köra med dåliga bromsar till alperna som det berättas om här...

Dock verkar det ju främst vara en verkstad med dålig stämning och/eller dåligt ledarskap. Då kommer beskyllningar och annat som ett brev på posten. Ofta handlar det också om missförstånd, som det till viss del verkar röra sig om här. När väl oberoende experter granskar i dessa fall, så brukar det ju aldrig röra sig om något som är olagligt, eller direkt trafikfarligt, om än det förstås fortfarande kan vara saker som normalt borde har åtgärdats.

Fast att man kopplar bort sensorerna till varningslampan för bromsarna (som man ju också erkänner), tyder ju dock på ganska dåligt omdöme, om än det inte är olagligt.

Sedan finns det ju både lagkrav och uppföljningskrav som är rätt märkliga. Att en verkstad får släcka 2:or på bussar som ingår i samma koncern är ju exempel på något som inte borde få förekomma.

Därtill är det nog så att den upphandlade myndigheten nuförtiden måste ställa krav på utförarna när det gäller underhåll på ett helt annat sätt än vad som ibland görs. De måste förstås själva ha oanmälda besök i verkstan/depån för att där gå igenom och kontrollera bussarnas status etc och förstås ställa mycket högre krav. Det finns ju en naivitet hos många av beställarna som är ganska påfallande.

Man får ju den trafik som man beställer. Det gäller ju alltid. Tyvärr har ju generellt jakten på pengar idag gjort att alltmer tid från beställaren får läggas på kontroll. Bristen på uppföljning från beställarna är väl egentligen ett av de största problemen inom den upphandlade kollektivtrafiken. 


Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 13 mars 2017, 18:40:59 PM
Nästa del gäller bussar som inte är del i upphandlad linjetrafik utan kör stadens, enligt många, bästa lag.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-13/malmo-ffs-spelarbuss-underkand-fyra-ar-i-rad (http://www.sydsvenskan.se/2017-03-13/malmo-ffs-spelarbuss-underkand-fyra-ar-i-rad)
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 14 mars 2017, 11:02:21 AM
Nu ger sig chaufförerna in i debatten och Skånetrafiken vill ha svar

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-13/skanetrafiken-kraver-svar-fran-bergkvarabuss (http://www.sydsvenskan.se/2017-03-13/skanetrafiken-kraver-svar-fran-bergkvarabuss)
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Nico skrivet 14 mars 2017, 16:58:00 PM
Tyvärr är även denna artikel enkom för prenumeranter.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 mars 2017, 17:50:23 PM
Citat från: Nico skrivet 14 mars 2017, 16:58:00 PM
Tyvärr är även denna artikel enkom för prenumeranter.

Den ligger ute i ett par timmar för allmänt beskådande men sedan är den bara öppen för prenumeranter. Man kan dock prova på att prenumerera på premiuminnehållet för en krona och det gäller då för en hel månad.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 14 mars 2017, 18:44:20 PM
Det handlar kort om att chaufförer felanmälan och får sedan ut bussen igen med felet kvar trots att det enligt verkstaden är åtgärdat.

Såväl Skånetrafiken som Swedac har inlett dialog med Bergkvara kring medieuppgifterna
Bergkvara ska försöka minska skadan genom dialog med resenärerna. Man ska på interna möten sagt att detta ändå är glömt om en månad.
Bergkvara ska undersöka hur detta hamnat hos media men man vill inte säga hur det ska gå till.
Verkstadscheferna ska gå kurs i ledarskap.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: BSB101 skrivet 14 mars 2017, 19:34:03 PM
Citat från: Walter skrivet 14 mars 2017, 18:44:20 PM
Bergkvara ska undersöka hur detta hamnat hos media men man vill inte säga hur det ska gå till.

Om jag skulle arbeta på ett företag som offentligt gick ut och sa att man skulle undersöka vem som pratat med media skulle jag sagt upp mig rätt snabbt. För det tyder på att det finns allvarliga brister hos chefer, ledarskap och personalvård.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: mittlinje skrivet 15 mars 2017, 07:26:55 AM
Citat från: BSB101 skrivet 14 mars 2017, 19:34:03 PM
Om jag skulle arbeta på ett företag som offentligt gick ut och sa att man skulle undersöka vem som pratat med media skulle jag sagt upp mig rätt snabbt. För det tyder på att det finns allvarliga brister hos chefer, ledarskap och personalvård.

Står inget om att man skall undersöka vem som har pratat med media, det framgår klart och tydligt utifrån artiklarna, d v s till största del mekaniker som slutat. Oftast ligger det även annat bakom som inte syns - räcker med att man nekar en anställd ledighet i högsäsong så kan det bli stora rabbalder. Jag tolkar det som att man skall undersöka anledningen till varför denna siutation uppstått vilket är en grund för att man skall kunna komma till rätta med problemet.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Alpus260SR skrivet 15 mars 2017, 09:42:58 AM
Jag har varit runt på en del olika bolag i Skåne vad gäller linjetrafiken och Bergkvarabuss är inte ensamma om att "snåla" på reservdelar och låta fordon gå med fel som i en perfekt värld borde åtgärdas direkt.

Numera jobbar jag på BKB men på en annat ort än Malmö och här tycker jag verkstaden fungerar utmärkt, skriver man en felrapport, och gärna sticker in huvudet i verkstaden och förklarar felet för verkstadschefen brukar det fixas på studs. Men Malmödepån verkar ha interna problem och jag tror mycket kan härföras till upphandlingsprocessen och det väldigt uppskruvade kostnadspressen i avtalen.

Sen har man väl växt ur depån på Toftanäs rejält, en massa bussar står ju nu på Öresundsterminalen och en väldigt massa folk jobbar nu på BKB i Malmö och det bäddar kanske för slitningar bland olika personalgrupper?

Vad jag förstår så får man ju vite av Skånetrafiken om man ställer in en tur - oavsett om det är 5 minuters trafiktäthet på linjen - så för att spara de pengarna så skickas det säkert ut bussar med lysande bromslampor och liknande fel för att undvika vitet på 5000 per tur. Det gäller säkert för alla bolag.

Sen det här med underkända fordon vid besiktningen. Var inne och besiktigade min bil, den blev underkänd på grund av en positionslampa som inte lös. Jag behövde inte åka in för återkontroll men den underkändes likaväl i papperna.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Björn Ax skrivet 15 mars 2017, 10:40:07 AM
Citat från: Alpus260SR skrivet 15 mars 2017, 09:42:58 AM
Sen det här med underkända fordon vid besiktningen. Var inne och besiktigade min bil, den blev underkänd på grund av en positionslampa som inte lös. Jag behövde inte åka in för återkontroll men den underkändes likaväl i papperna.

Nja. Du fick en så kallad 1:a. Alltså underkänd utan krav på återbesiktning. Det syns inte på något annat ställe än just på det papper du fick i handen och i deras datasystem. Alltså syns det inte på transportstyrelsens hemsida eller liknande. Där står det godkänd.

Att det sparas i besiktningens datasystem är för att om du inte åtgärdat problemet till nästa besiktning så blir det en 2:a på det.

Dom så kallade 1:orna är ju inget som är något att bry sig om.

Dessa bussar blir ju troligen underkända för bra mycket värre saker. Om dom bara hade fått 1:or så hade dom ju varit godkända enligt transportstyrelsen och då hade denna artikel inte funnits. :)
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Antenna skrivet 15 mars 2017, 11:07:32 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 15 mars 2017, 10:40:07 AM

Dom så kallade 1:orna är ju inget som är något att bry sig om.


Hmmm .... Det som förr i tiden hette 1:a är likväl en anmärkning och måste snarast åtgärdas även om den inte syns för allmännheten när man söker på fordons besiktningshistorik. Till denna anmärkningskategori ligger ofta positionsbelysning, begynnande till mindre glapp i leder och bussningar, etc.
Så här skriver Bilprovningen: Om ditt fordon blir underkänt utan krav på efterkontroll behöver du inte åka tillbaka till Bilprovningen för efterkontroll (ombesiktning). Felen måste åtgärdas snarast och fordonet får inte användas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. samt Om ditt fordon har blivit underkänt måste du åtgärda felen snarast. Om felet kvarstår vid en eventuell poliskontroll föreläggs fordonet om ny besiktning. Detsamma gäller om felet kvarstår vid nästa periodiska besiktning.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Lars_L skrivet 15 mars 2017, 17:22:05 PM
Citat från: Alpus260SR skrivet 15 mars 2017, 09:42:58 AM
Jag har varit runt på en del olika bolag i Skåne vad gäller linjetrafiken och Bergkvarabuss är inte ensamma om att "snåla" på reservdelar och låta fordon gå med fel som i en perfekt värld borde åtgärdas direkt.

Numera jobbar jag på BKB men på en annat ort än Malmö och här tycker jag verkstaden fungerar utmärkt, skriver man en felrapport, och gärna sticker in huvudet i verkstaden och förklarar felet för verkstadschefen brukar det fixas på studs. Men Malmödepån verkar ha interna problem och jag tror mycket kan härföras till upphandlingsprocessen och det väldigt uppskruvade kostnadspressen i avtalen.

Sen har man väl växt ur depån på Toftanäs rejält, en massa bussar står ju nu på Öresundsterminalen och en väldigt massa folk jobbar nu på BKB i Malmö och det bäddar kanske för slitningar bland olika personalgrupper?

Vad jag förstår så får man ju vite av Skånetrafiken om man ställer in en tur - oavsett om det är 5 minuters trafiktäthet på linjen - så för att spara de pengarna så skickas det säkert ut bussar med lysande bromslampor och liknande fel för att undvika vitet på 5000 per tur. Det gäller säkert för alla bolag.

Sen det här med underkända fordon vid besiktningen. Var inne och besiktigade min bil, den blev underkänd på grund av en positionslampa som inte lös. Jag behövde inte åka in för återkontroll men den underkändes likaväl i papperna.

Det är ju lätt att skylla på vitet. Men problemet är ju snarare att flertalet utövare sparat in på vagnreserven, vilket gör att man måste ställa in om inte nästan alla vagnar kan vara ute och rulla. Nå, hur löser man det här? Att ta bort vitet ser jag inte som en lösning. Naturligtvis är ju hela vitsen med kollektivtrafik att man kan lita på att bussen kommer. Som kollektivtrafikmyndighet är det ju därför viktigt att antalet inställda turer inte beror på att man inte har tillräckligt många vagnar att sätta ut i trafiken (vad nu orsaken till det än må vara).

Det finns alltså två saker att göra; endera som man gör på vissa håll att man kräver att utövaren ska ha viss vagnreserv. Detta leder dock ofta till onödigt dyra avtal. Den andra metoden är väl då att ha noggrannare kontroll av att de fordon som är ute och rullar uppfyller de krav man nu vill ställa. Detta kräver ju dock någon form av kontroll - dock kan ju den i huvudsak få göras av verkstaden/depån själv, med viss stickprovskontroll.

Men det är ju när beställaren vare sig kontrollerar att vagnarna som är ute och rullar uppfyller kraven, eller ställer krav på vagnreserv som den här situationen kan uppkomma. Hur mycket som brustit i just det här fallet återstår väl att få klarhet i - men problemet är ju egentligen allmänt för den upphandlade kollektivtrafiken. Tror väl också för den delen att den här typen av problem kan uppstå även i verksamhet som inte är upphandlad. Kvalitet av olika slag mäts ju även i kommunal verksamhet, exempelvis i form av antalet inställda turer. Ingen chef vill ju stoltsera med det direkt.

En intressant jämförelse är ju exempelvis med järnvägen, där man ju har helt andra rutiner som måste följas och helt andra krav för att kontrollera att det uppföljs, medan man då när det gäller bussar låter en verkstad inom samma koncern få släcka 2:or! Tycker det är ganska anmärkningsvärt i allmänhet (oavsett vad som nu hänt i detta fall). Just för att det lätt kan leda till press mot verkstaden - även om det ju ändå måste åtgärdas innan nästa besiktning, i annal fall lär ju verkstaden förlora sin ackreditering ganska fort.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 15 mars 2017, 18:47:42 PM
Och dessa artiklar har ju påvisat att problemen är de samma oavsett om bussarna går i linjetrafik eller skoltrafik eller turisttrafik. Så att bara skylla på upphandlingarna funkar inte.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Alpus260SR skrivet 16 mars 2017, 08:57:14 AM
När jag började köra buss på Swebus i början på 1990-talet så hade vi 21 bussar i linjesatt trafik på den depån. Utöver det hade vi 2 reservbussar, av lite äldre men fullt fungerade kvalité + 5 bussar som gick i skol/förstärkningstrafik att tillgå.

Men det var ju de första som rök i samband med att upphandlingarna inleddes, det fanns ju inte höjd i avtalen för reservbussar. Där borde Skånetrafiken tänka om, kräva att det på X antal bussar så ska det finnas X antal som inte är trafiksatta men körklara. Då kommer man ifrån att fordon måste ryckas från verkstaden innan de är klara.

Tycker mycket ligger på Skånetrafiken ändå, sambon kör taxi åt ett åkeri som bara kör åt Skånetrafiken. Tidigare jobbade hon år Taxi bil syd som körde för 66 kronor milen. Problemet var bara att just då kostade det 105 kronor milen ifall man skulle uppfylla de minimikrav som Skånetrafiken hade på fordonen och betala föraren en avtalsenlig lön. Klart som fan de gick i konkurs!

Vad gör Skånetrafiken då? Jo de ger avtalet till ett bolag som kör för 63 kronor milen...

Det är ett gigantiskt systemfel i hela den här processen med upphandlad kollektivtrafik men politikerna verkar inte vilja se det.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Jo skrivet 16 mars 2017, 09:01:17 AM
Så var det dags för dagens artikel.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/har-bor-de-rumanska-gastarbetarna-i-ombyggt-stall-inne-pa-bergkvarabuss

Den inhemska personalen håller på att bytas ut mot Rumänska slavarbetare med ersättningen 9 Euro per timme även för nattarbete och har enligt uppgifter i i artikeln inte tillgång till andningsmask/filter vid lackeringsjobb på verkstaden.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 16 mars 2017, 12:00:32 PM
Citat från: Jo skrivet 16 mars 2017, 09:01:17 AM
Så var det dags för dagens artikel.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/har-bor-de-rumanska-gastarbetarna-i-ombyggt-stall-inne-pa-bergkvarabuss

Den inhemska personalen håller på att bytas ut mot Rumänska slavarbetare med ersättningen 9 Euro per timme även för nattarbete och har enligt uppgifter i i artikeln inte tillgång till andningsmask/filter vid lackeringsjobb på verkstaden.

Nu har den artikeln låsts men det står om gästarbetare som bor i stall och husvagnar vid depån. 10 timmars jobb 7 dagar i veckan för vissa och de anses bli behandlade som djur. Representanter från Bergkvara menar att de har de bra och är nöjda, att de vill arbeta mycket och valt att bo så här.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: homer skrivet 16 mars 2017, 16:50:33 PM
Citat från: Walter skrivet 16 mars 2017, 12:00:32 PM
Nu har den artikeln låsts men det står om gästarbetare som bor i stall och husvagnar vid depån. 10 timmars jobb 7 dagar i veckan för vissa och de anses bli behandlade som djur. Representanter från Bergkvara menar att de har de bra och är nöjda, att de vill arbeta mycket och valt att bo så här.

de här med att bussbolagen benhandlar sin personal som djur fick just en helt ny innebörd :o :o :o
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 16 mars 2017, 16:52:22 PM
Och nu kommer politikerna och kräver granskning.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/skandalerna-kring-bergkvarabuss-skapar-politisk-storm (http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/skandalerna-kring-bergkvarabuss-skapar-politisk-storm)
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 16 mars 2017, 18:34:40 PM
Citat från: Walter skrivet 16 mars 2017, 16:52:22 PM
Och nu kommer politikerna och kräver granskning.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/skandalerna-kring-bergkvarabuss-skapar-politisk-storm (http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/skandalerna-kring-bergkvarabuss-skapar-politisk-storm)

Ur artikeln:
"Niklas Ljungström (MP) är som tf ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne politiskt ansvarig för Skånetrafikens verksamhet. Han anser inte att Skånetrafiken är medskyldig till missförhållanden bland länstrafikbolagets entreprenörer genom att ha pressat priserna nedåt.
– Trenden är inte längre att priset pressas på det viset. Så mycket annat avgör vilket bolag som vinner en upphandling. För 15-20 år sedan var det en kraftig prispress nedåt. Det är inte så tydligt längre. Marknaden begriper att kvalitet väger minst lika tyngt som bästa pris."


Det låter ju bra på papperet i alla fall... men det kanske enbart är Region Skåne han menar, och inte generellt i hela landet?

Ur artikeln:
"Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne .... efterlyser i sin interpellation ett kontrollprogram "så att vi i fortsättningen slipper lita till grävande journalistik i frågor som denna".

Ska man tolka detta som att Skånetrafiken idag inte har någon större koll på hur entreprenörerna sköter sig under avtalens gång?
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 17 mars 2017, 19:29:25 PM
Bergkvara gör helt om och anställer de Rumänska gästarbetarna och låter de få ett eget hus med egna rum. Varför det görs nu efter avslöjandet kan dock pressansvarige inte svara på utan säger att VD tagit beslutet.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-17/bergkvarabuss-stanger-stallet-och-anstaller-sina-rumanska-gastarbetare (http://www.sydsvenskan.se/2017-03-17/bergkvarabuss-stanger-stallet-och-anstaller-sina-rumanska-gastarbetare)
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 18 mars 2017, 08:36:22 AM
Sydsvenskan fortsätter granskningen. Nu är det Arbetsmiljöverket som vaknat.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-18/arbetsmiljoverket-hotar-med-tillslag-mot-bergkvarabuss-kan-bryta-mot-lagen (http://www.sydsvenskan.se/2017-03-18/arbetsmiljoverket-hotar-med-tillslag-mot-bergkvarabuss-kan-bryta-mot-lagen)
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Walter skrivet 20 mars 2017, 15:15:35 PM
Idag artikel om att Bergkvara skrotar en buss inne i verkstaden utan tillstånd.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-20/miljoinspektorer-vill-granska-busskrotning-inne-pa-bergkvarabuss (http://www.sydsvenskan.se/2017-03-20/miljoinspektorer-vill-granska-busskrotning-inne-pa-bergkvarabuss)
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 mars 2017, 18:36:09 PM
Citat från: Walter skrivet 20 mars 2017, 15:15:35 PM
Idag artikel om att Bergkvara skrotar en buss inne i verkstaden utan tillstånd.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-20/miljoinspektorer-vill-granska-busskrotning-inne-pa-bergkvarabuss (http://www.sydsvenskan.se/2017-03-20/miljoinspektorer-vill-granska-busskrotning-inne-pa-bergkvarabuss)

Bilskrotningsförordningen som det hänvisas till gäller enbart fordon upp till 3500 kg totalvikt.
Titel: SV: Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken
Skrivet av: Alpus260SR skrivet 02 april 2017, 09:23:53 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 mars 2017, 18:36:09 PM
Bilskrotningsförordningen som det hänvisas till gäller enbart fordon upp till 3500 kg totalvikt.

Tyvärr så lyser det igenom i granskningen att journalisterna inte har den tekniska kompetensen som krävs för att  skriva ett sådan reportage.

Det är inte bara att "bygla" en kontakt för att släcka varningslampor som en god vän till mig som är bussmek sedan 25 år tillbaka sa, allting i dag är styrt av datorer och det är inte bara att koppla förbi och tro att det ska fungera.

Körde en buss igår, en Bergkvara buss som gått 700 mil. Den indikerade fel på partikelfiltret. Filtret var bytt men felet återkom. Vet inte om det ger underkänt på besiktningen men det är knappast trafikfarligt att köra med ohälsosamt för miljön kanske?