(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/46735AGAT-B_zps0p7zdpxu.jpg)
Volvo B655 /SKV 1961. Malmö Lokaltrafik litt. V-10.
Mycket trevlig Malmö-bild som väcker gamla minnen... :)
...inte minst Mustangen i bakgrunden till höger.
Jag gillar stuket på solskärmen... ;)
/ M v h Walle
Mycket trevligt. Ett hopplock av linjenummer rullar á la vi tager vad vi haver.
Kul med VW-bussen som sticker fram nosen också
Det var på håret att spårvagnen kom med på bilden, dagen efter lades spårvägen ned i Malmö! :'( .
Var det månne detta som var orsak till Malmöbesöket? I så fall kanske vi kan få se en bild på sista spårvagnen?
Bussen är skyltad 35A men gick aldrig i ordinarie trafik på linjerna i 30-serien. Undantaget var linje 37 Gustav Adolfs torg-Rosengård 1968-71 som då tursattes med ombyggda vänstertrafikbussar. Användes mest i förortstrafiken på 60-talet och senare som här på bilden i extravagnstrafik. Man slutade använda V10 1974 men just 467 fick fortsätta som skolbuss ett tag till. MLs bussar fick nya registreringsnummer i MB16000-serien vid högertrafikomläggningen.
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 mars 2017, 19:36:43 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/46735AGAT-B_zps0p7zdpxu.jpg)
Volvo B655 /SKV 1961. Malmö Lokaltrafik litt. V-10.
Jag måste få citera bilden också, dessa härliga malmögröna nyanser. Gräset och lövsprickningen hänger med bra. Vw-nosen blir ett pikant avbrott i harmonin.
Och så bussen, i "mint condition" efter så många år!
Tack för den injektionen i vintervårslasket härstädes.
Tack för denna fantastiska bild!
Samma buss, samma plats och förmodligen samma dag.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=47196&ref=dosearch&svalue=m16467 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=47196&ref=dosearch&svalue=m16467)
Nog har det slunkit med en Mustang längst till höger på den bilden också! :) Stod fotograferna bredvid varandra?
Citat från: rengmark skrivet 10 mars 2017, 12:33:05 PM
Samma buss, samma plats och förmodligen samma dag.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=47196&ref=dosearch&svalue=m16467 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=47196&ref=dosearch&svalue=m16467)
Citat från: Railmaster skrivet 10 mars 2017, 15:51:39 PM
Nog har det slunkit med en Mustang längst till höger på den bilden också! :) Stod fotograferna bredvid varandra?
Nja... Ser väl mer ut som en Scania CR110...eller...?
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 10 mars 2017, 18:06:46 PM
Nja... Ser väl mer ut som en Scania CR110...eller...?
/ M v h Walle
???
Mustang
Citat från: Leyland skrivet 10 mars 2017, 18:07:59 PM
???
Mustang
På Peters bild är det en CR76/110 på samma plats som spårvagnen på den andra :-)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2017, 18:09:56 PM
På Peters bild är det en CR76/110 på samma plats som spårvagnen på den andra :-)
Sorry, alltså på en bild på ett annat forum....
Var Peter och Hasse där samtidigt? En "utflykt" med SSS månne?
Citat från: WalleW skrivet 10 mars 2017, 18:06:46 PM
Nja... Ser väl mer ut som en Scania CR110...eller...?
/ M v h Walle
Visst f.. är det en Scania
Citat från: WalleW skrivet 10 mars 2017, 18:06:46 PM
Nja... Ser väl mer ut som en Scania CR110...eller...?
/ M v h Walle
Nu vill jag faktiskt ha upprättelse! :) Kika bakom CR 76:an till höger om kontaktledningsstolpen så ser ni G vagnen / mustangen!
Örnöga har rätt. Visst är det en G-vagn.
Citat från: Railmaster skrivet 11 mars 2017, 09:56:34 AM
Nu vill jag faktiskt ha upprättelse! :) Kika bakom CR 76:an till höger om kontaktledningsstolpen så ser ni G vagnen / mustangen!
Japp...
...jag kikade igen och såg nu Mustangens nos med strålkastaren väl kamouflerad bakom lednings-stolpen. Utan Din lägesanvisning
hade jag aldrig upptäckt den, jag ser ju helst Scanior överallt... :D
Ditt yrkande om upprättelse är odiskutabelt och bifalles enhälligt av mig ;), och säkert också av övriga som inte heller var
tillräckligt uppmärksamma vid första titten...
/ M v h Walle
Citat från: Railmaster skrivet 11 mars 2017, 09:56:34 AM
Nu vill jag faktiskt ha upprättelse! :) Kika bakom CR 76:an till höger om kontaktledningsstolpen så ser ni G vagnen / mustangen!
Du har rätt, det var verkligen skarpsynt och säkert samma Mustang som på Liljewalls bild, skiljer nog inte mer tidsmässigt på bilderna än att Scanian åkt.
Citat från: Railmaster skrivet 09 mars 2017, 23:01:41 PM
Det var på håret att spårvagnen kom med på bilden, dagen efter lades spårvägen ned i Malmö! :'( .
Var det månne detta som var orsak till Malmöbesöket? I så fall kanske vi kan få se en bild på sista spårvagnen?
Ja, det var förstås anledningen till besöket. Har en mörkerbild av vagn 74 med släp på Celsiusgatan vid vagnhallen, men den är rörelseoskarp och jag har inte lyckats lista ut om dessa var de allra sista ingående vagnarna. Så i stället blir det ett par bilder ifrån eftermiddagen.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Trams/78794Malmouml-GAt-B_zpsivzkb3zn.jpg)
78 har backats in på uppställningsspåret vid G.A. torg för att koppla till släpvagnen inför eftermiddagsrusningen. 79 anländer från vagnhallen med två ytterligare släp och kommer, när spåret blir ledigt, att backa in dessa via växeln som låg längre fram i kurvan.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Trams/771934Malmouml-Limhamn-B_zpswrup3ljq.jpg)
77+193 i slingan i Limhamn. Den blev asfalterad när man började köra bussar under kvällstid.
Citat från: Hobgoblin skrivet 19 mars 2017, 10:10:29 AM
Ja, det var förstås anledningen till besöket. Har en mörkerbild av vagn 74 med släp på Celsiusgatan vid vagnhallen, men den är rörelseoskarp och jag har inte lyckats lista ut om dessa var de allra sista ingående vagnarna. Så i stället blir det ett par bilder ifrån eftermiddagen.
---
Fina bilder, men var det inte så att sista tåget gick i dagsljus (ca kl. 18.30)? Bussar ersatte ju kvällar och helger de sista åren.
Det hade bevisligen hunnit bli mörkt (för Kodachrome 64) när jag tog den otydliga bilden på Celsiusgatan. Sista tåget gick fullspikat 18.25 från Gustav Adolfs torg och åter från Limhamn 18.48 (enligt tidtabellen), men hur mycket tid tappade man i avskedsröran? Kanske kom tåget inte hem till hallen förrän runt 19.45? Och s.k. sommartid tillämpades väl inte -73? Hursomhelst - ju mörkare det hunnit bli, desto troligare är det att 74+190 på bilden var Sista Tåget. Kanske någon som läser det här var med den gången och antecknade flitigare?